Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Торгівля продуктами, село: РРО (КОРО з РК) — зміни для єдиноподатників

Томашпольський Сергій, головний редактор, buhgalter911@mail.ua
Бухгалтер 911 Січень, 2022/№ 1-2
Друк
Пішло — поїхало. Для ФОП на єдиному податку груп 2 — 4 Кабмін в останню мить вирішив переграти правила роботи без РРО/програмних РРО (ПРРО), але з обов’язковим застосуванням КОРО і РК. Дісталося тим, хто торгує продовольчими товарами, і тим, хто торгує на території села. Кому зробили гірше, кому краще, давайте розберемося.

Невелике підведення, щоб було зрозуміло, про що мова. Припустимо, ФОП з груп 2, 3, 4 єдиного податку (ЄП) потрапляє у сферу дії Закону про РРО, оскільки ним застосовуються готівкові та/або карткові розрахунки. Це ще не вирок у частині обов’язковості застосування РРО/ПРРО у 2022 і подальших роках. Оскільки в тому ж Законі про РРО є низка звільнень. Їх наведено в ст. 9 і 10 Закону про РРО.

Звільнення за ст. 9 Закону про РРО добре тим, що при ньому від вас не потрібно ні РРО/ПРРО, ні КОРО (Книга обліку розрахункових операцій) та РК (розрахункова книжка з квитанціями). Біда тільки в тому, що туди потрапляють далеко не всі. З початку 2022 року це група 1 ЄП, послуги з дистанційною оплатою і низка інших окремих випадків.

Не знайшли себе в ст. 9 Закону про РРО? Тоді є ще ст. 10 Закону про РРО. Вона теж не для всіх. А тільки для видів і умов діяльності, перерахованих у постанові/Переліку КМУ № 1336*.

* Постанова/Перелік окремих форм та умов ведення діяльності.., затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 № 1336.

При цьому від вас вже вимагається зареєструвати у податківців КОРО на господарську одиницю і РК. І кожному покупцеві видавати заповнену від руки розрахункову квитанцію з цієї РК (благо заповнювати цю розрахункову квитанцію, якщо покупець не вимагає зворотного, можна «за скороченою програмою»).

Так, це теж не солодко. Але комусь і така альтернатива застосуванню РРО/ПРРО припаде до душі.

Так от, саме за Переліком № 1336 були побоювання, що КМУ його коригуватиме... Щоб звузити його використання єдиноподатниками. Так і сталося. Усе в останню мить! Мова про постанову № 1359**, яка набуває чинності з 01.01.2022 (текст постанови/Переліку КМУ № 1336 в останній редакції ми навели наприкінці статті).

** Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2000 р. № 1336» від 23.12.2021 № 1359.

Що ж змінив Кабмін?

Знову ж таки повторимо — стосується це лише тих платників ЄП груп 2 — 4, хто збирався працювати за Переліком № 1336 з КОРО і РК.

1. «Дав зрозуміти», що єдиноподатники можуть на рівних з усіма іншими суб’єктами господарювання користуватися Переліком № 1336. Зрозуміло, якщо єдиноподатник займається зазначеним у Переліку № 1336 видом діяльності. І якщо в самому Переліку немає застережень для єдиноподатників — як в абз. 3 п. 11 Переліку (де йдеться про надання побутових послуг не на території села).

У т. ч. з 01.01.2022 КМУ прибрав з постанови застарілу норму

«Для форм і умов проведення діяльності, визначених у Переліку, платники єдиного податку другої — четвертої групи (фізичні особи — підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року перевищив 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, обов’язково застосовують реєстратори розрахункових операцій відповідно до пункту 61 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України».

Тобто ті ФОП, які з 2022 року працюватимуть за Переліком № 1336, орієнтуватимуться (для цілей застосування КОРО з РК) тільки на ті критерії щодо ліміту доходу, які виписані в постанові № 1336 для відповідного пункту Переліку № 1336.

«Історія доходу» за 2021 рік при цьому, очевидно, не повинна братися до уваги. Враховується дохід, отриманий з 01.01.2022. Принаймні, ми б розраховували на такий ліберальний підхід.

Для безпеки радимо отримати у податківців відповідну індивідуальну податкову консультацію на свою адресу.

2. Мабуть, головна зміна торкається п. 1 Переліку № 1336. У ньому була названа роздрібна торгівля продовольчими товарами (окрім підакцизних), яка здійснюється ФОП на єдиному податку. Тобто не важливо, де ви торгуєте (місто/село/селище). Якщо ваш асортимент — це тільки продовольчі товари (без підакцизних), була можливість замість РРО/ПРРО застосовувати зареєстровані у податківців КОРО з РК.

Власне, про це ми і говорили в статті минулого номера «Думка податківців у частині РРО для інтернет-торговців і торговців їжею», коли передбачалося, що ця норма увійде в незмінному вигляді у 2022 рік. Але ось тільки КМУ в останній момент вирішив усе переграти ☺.

З урахуванням змін постанови № 1359 з 1 січня 2022 року п. 1 Переліку № 1336 вже звучатиме по-іншому:

«1. Роздрібна торгівля на території села товарами (крім підакцизних товарів), що здійснюється фізичними особами — підприємцями, які сплачують єдиний податок».

Плюс ще виписано низку додаткових умов, про які буде сказано нижче.

Що в результаті? З 01.01.2022 дія п. 1 Переліку № 1336 буде обмежена тільки територією села***. Виходить, єдиноподатники, які ведуть торгівлю на території інших населених пунктів (селищ, міст), цим звільненням (за п. 1 Переліку № 1336) скористатися у 2022 році не зможуть!

*** Який статус у вашого населеного пункту, можна з’ясувати за Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць і територій територіальних громад на сайті Мінрегіону www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/rozvytok-mistsevoho-samovryaduvannya/administratyvno/. Категорія об’єкта для села — «С».

Відповідно ті ФОП на єдиному податку груп 2 — 4, які хотіли у 2022 році торгувати продовольчими товарами із застосуванням КОРО і РК за п. 1 Переліку № 1336, але торгують не на території села, не зможуть скористатися такою пільгою. Тож повинні будуть застосовувати при розрахунках РРО/ПРРО.

А ось тим єдиноподатникам груп 2 — 4, хто займається роздрібною торгівлею на території сіл, навпаки, якщо можна так сказати, пощастило. Оскільки асортимент вже не обмежуватиметься тільки продовольчими товарами. І вони за цією пільгою (тобто за пільгою з п. 1 Переліку № 1336) зможуть торгувати із застосуванням зареєстрованих у податківців КОРО і РК будь-якими дозволеними для єдиноподатників товарами, окрім підакцизних****.

**** Підакцизними є товари, на які ПКУ встановлені ставки акцизного податку. У т. ч. вони названі в п. 215.1 ПКУ. Це, серед іншого, алкогольні напої (у т. ч. алкогольне пиво), тютюнові вироби і тому подібне.

Важливо! Але при цьому мають бути виконані такі вимоги — одночасно (якщо хоч одна не виконується, пільгою за п. 1 Переліку № 1336 скористатися не можна):

1) у торговому об’єкті, в якому торгує ФОП, не повинна вестися торгівля підакцизними товарами. Будь-ким.

Ми вже з’ясували, що сам ФОП не може за п. 1 Переліку № 1336 здійснювати торгівлю підакцизними товарами.

Перелік № 1336 взагалі не поширюється на тих суб’єктів, хто торгує підакцизними товарами (див. п. 21 постанови № 1336).

Тому в обмеженні йдеться про те, що в одному торговому об’єкті з ФОП (у тому торговому об’єкті, де торгує ФОП) ніхто інший не повинен торгувати підакцизними товарами (у т. ч. алкогольними напоями, тютюновими виробами);

2) сам ФОП не повинен займатися ще й дистанційною торгівлею, зокрема через Інтернет;

3) сільрадою / радою ОТГ не має бути прийняте рішення про обов’язкове застосування на території села РРО/ПРРО для торгівлі з п. 1 Переліку № 1336.

Ще один важливий момент. Річний обсяг розрахункових операцій такого торговця при цьому не повинен перевищувати 167 розмірів мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного року (для 2022 року — 1 085 500 грн) на один пункт продажу товарів.

Топ-запитання зараз. Чи може при виконанні усіх перерахованих умов скористатися цим звільненням ФОП-єдиноподатник, який на території села торгує уроздріб своєю продукцією — вирощеною та/або виготовленою?

У чому проблема… Пункт 1 Переліку № 1336 говорить саме про «роздрібну торгівлю товарами». Формально під роздрібною торгівлею у нас класифікується саме перепродаж. Це розділ 47 КВЕД. А продаж фермерами самостійно вирощеної с/г-продукції класифікується в розділі 01 КВЕД. Продаж товарів власного виробництва класифікується у рамках виробничого процесу в розділах 10-32 КВЕД.

Якщо йти, що називається, «в лоб», то виходить, що п. 1 Переліку № 1336 фермерів/виробників не стосується. Стосується тільки перепродавців.

З іншого боку, є п. 4 Переліку № 1336

«4. Роздрібна торгівля та громадське харчування на території села, що здійснюється підприємствами споживчої кооперації, а також сільськогосподарськими товаровиробниками, які використовують продукцію власного виробництва».

Тобто все-таки може бути роздрібна торгівля з використанням продукції власного виробництва? Формально ж КМУ це допускає?

На цьому фоні, як уявляється, має право на життя широке трактування, що роздрібну торгівлю з п. 1 Переліку № 1336 можна розуміти не лише як купівлю-продаж, але і як продаж своєї продукції уроздріб — тобто для особистого споживання або домашнього використання. Якщо за готівку та/або з використанням карток ФОП здійснює тільки таку реалізацію, то він зможе працювати з КОРО і РК.

Але ж використовувати таке трактування можна виключно за умови отримання від податківців на свою адресу письмової індивідуальної податкової консультації з такими висновками.

Офіційно податківці із цього приводу поки не висловлювалися.

3. Також КМУ прибрав зі свого Переліку № 1336 пп. 20 та 24.

«20. Страхування майнових та особистих ризиків фізичних осіб, яке проводиться страховими агентами за межами приміщення страховика, крім обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів за додатковими договорами («Зелена Картка»)»

«24. Організація прийому та обслуговування туристів в Україні, розрахунки за які проводяться у безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків), а також надання туристичних та екскурсійних послуг за умови проведення розрахунків за межами стаціонарних приміщень суб’єктів туристичної та екскурсійної діяльності».

Тобто ними теж єдиноподатники (і не лише) скористатися не зможуть.

Також з абз. 3 п. 11 Переліку № 1336 КМУ прибрав послуги «хімічного чищення». Але абз. 3 п. 11 Переліку № 1336 єдиноподатники скористатися і так не можуть.

Редакція, що діє з 01.01.2022

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА від 23 серпня 2000 р. № 1336

Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»

Кабінет Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Затвердити Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій (далі — Перелік), що додається.

2. Установити граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), у разі перевищення якого застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій є обов’язковим, для форм та умов проведення діяльності, визначених у:

пункті 1 Переліку — 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів);

пунктах 2, 3, 5, 6, 13, 14, 17, 22, 23, 27 Переліку — 500 тис. гривень на один суб’єкт господарювання;

пунктах 4 і 7 Переліку — 250 тис. гривень на один структурний (відокремлений) підрозділ (пункт продажу товарів (надання послуг).

Для форм і умов проведення діяльності, визначених у пунктах 8 — 11, 15, 19, 21, 25, 26 Переліку, граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій не встановлюється.

21. Дія цієї постанови не поширюється на суб’єктів господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами.

3. Ця постанова набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Прем’єр-міністр України В. ЮЩЕНКО

ЗАТВЕРДЖЕНО

постановою Кабінету Міністрів України

від 23 серпня 2000 р. № 1336

ПЕРЕЛІК

окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій

1. Роздрібна торгівля на території села товарами (крім підакцизних товарів), що здійснюється фізичними особами — підприємцями, які сплачують єдиний податок.

Цей пункт не застосовується за наявності хоча б однієї з таких умов:

така роздрібна торгівля здійснюється в торговельному об’єкті, в якому також здійснюється торгівля підакцизними товарами;

такими фізичними особами — підприємцями також здійснюється дистанційна торгівля, зокрема через Інтернет;

сільськими радами та радами об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом, прийнято рішення про обов’язкове застосування на території села реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій для форм і умов проведення діяльності, визначених у цьому пункті.

2. Роздрібна торгівля через засоби пересувної торговельної мережі (автомагазини, авторозвозки, автоцистерни, цистерни, бочки, бідони, низькотемпературні лотки-прилавки, візки, розноски, лотки, столики), що розташовані за межами стаціонарних приміщень.

3. Роздрібна торгівля на ринках, ярмарках (за винятком розташованих на їх території магазинів, кіосків, палаток, павільйонів, приміщень контейнерного типу.

4. Роздрібна торгівля та громадське харчування на території села, що здійснюється підприємствами споживчої кооперації, а також сільськогосподарськими товаровиробниками, які використовують продукцію власного виробництва.

5. Продаж страв та безалкогольних напоїв у буфетах вищих навчальних закладів, у їдальнях і буфетах підприємств УТОС та УТОГ.

6. Роздрібна торгівля, громадське харчування та побутове обслуговування на території закритих військових гарнізонів і містечок, а також військових частин, розташованих у межах сіл.

7. Роздрібна торгівля медичними і фармацевтичними товарами та надання медичних і ветеринарних послуг на території села.

8. Продаж товарів (за Переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України за поданням Мінінфраструктури) і надання послуг поштовими відділеннями та пунктами зв’язку в селах.

9. Продаж газет, журналів, конвертів, листівок, знаків оплати поштових послуг, іншої друкованої продукції на підприємствах поштового зв’язку, якщо питома вага такої продукції становить понад 50 відсотків загального товарообороту за відсутності продажу підакцизних товарів.

10. Продаж талонів, квитанцій, квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером, номінальною вартістю в кіосках та салонах транспортних засобів для проїзду в електротранспорті, на морських і річкових суднах.

11. Надання побутових послуг:

на території села;

з ремонту та встановлення побутових машин і приладів, радіоелектронної апаратури, телеантен, ремонту і складання меблів, прибирання квартир, догляду за дітьми, хворими та людьми похилого віку, фотографування, ремонту квартир, приготування їжі, прання білизни, ремонту взуття, швейних та трикотажних виробів, виробів текстильної та шкіряної галантереї, металевих виробів фізичними особами — підприємцями, які провадять господарську діяльність (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) та не використовують працю найманих осіб.

12. Пункт 12 виключено

13. Надання послуг бібліотеками.

14. Продаж предметів релігійно-обрядової атрибутики та надання обрядових послуг релігійними організаціями.

15. Продаж товарів з розносок і ручних візків, надання послуг у салонах на залізничному, морському, річковому та повітряному транспорті за Переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України за поданням Мінінфраструктури.

16. Пункт 16 виключено

17. Роздрібна торгівля насінням у кіосках на території сіл та селищ міського типу.

18. Пункт 18 виключено

19. Приймання від населення вторинної сировини та металобрухту.

20. Пункт 20 виключено

21. Надання ритуальних послуг за умови проведення розрахунків вдома у замовника.

22. Провадження діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб’єктами підприємницької діяльності на території сіл і селищ міського типу, яким згідно із Законом України «Про статус гірських населених пунктів в Україні» надано статус гірських.

23. Надання медичних послуг виїзними бригадами та медичне обслуговування вдома у замовника.

24. Пункт 24 виключено

25. Надання послуг:

з видачі дозволів на право здійснення любительського і спортивного рибальства на засадах спеціального використання водних живих ресурсів та на добування мисливських тварин (ліцензія, відстрільна картка);

з газопостачання, водопостачання, водовідведення і теплопостачання в селах за умови проведення розрахунків вдома у споживача.

26. Продаж булочних, кондитерських і порційних кулінарних виробів, морозива, безалкогольних напоїв, сувенірів, іграшок і надувних кульок з розносок та ручних візків у театрально-видовищних та спортивних закладах.

27. Приймання від населення та реалізація через бджільницькі торговельно-заготівельні пункти продуктів бджільництва, обладнання та інвентарю для пасічників.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі