Перезавантаження влади — що зміниться в оплаті праці держслужбовців

В обраному У обране
Друк
Коновал Світлана, головний спеціаліст відділу оплати праці в бюджетній сфері Департаменту заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України, Руда Тетяна, головний редактор, t.rudaya@id.factor.ua
Держслужбовець Жовтень, 2019/№ 10
Закон про перезавантаження влади викликав чималий ажіотаж серед бухгалтерів держорганів. Адже його норми дуже витіюваті, та ще й набувають чинності в різний час. Пропонуємо вашій увазі експрес-аналіз: що ж із нового в оплаті праці держслужбовців діє вже зараз, а до чого нам потрібно готуватися з нового року.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про перезавантаження влади Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади» від 19.09.2019 р. № 117-IX.

Закон № 889 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889.

Закон про перезавантаження влади набув чинності 25.09.2019 р.

Але! Більшість його норм, що, зокрема, стосуються впровадження держслужби за контрактом, набувають чинності з 01.01.2020 р. Зміни в порядку визначення посадових окладів держслужбовців теж набудуть чинності на початку наступного року.

Доки не забігатимемо вперед. Давайте спочатку розберемося, чи відбулися зміни в оплаті праці держслужбовців саме зараз, а вірніше з 25.09.2019 р.

ОПЛАТА ПРАЦІ ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ З 25.09.2019 р.

Законом про перезавантаження влади внесені зміни в ст. 50 Закону № 889. Ці зміни якраз і наробили багато шуму у бухгалтерському середовищі. Що ж сталося?

Зміни відбулися в редакції п. 2 ст. 50 Закону № 889. У ній встановлені складові зарплати держслужбовця. А що зараз? Дивимося на рисунок (с. 20).

Законом про перезавантаження влади з переліку складових зарплати держслужбовця, вказаних у ст. 50 Закону № 889, були виключені виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця і виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою (пп. 4 і 5 п. 2 ст. 50 Закону № 889). Чи означає це, що тепер не можна проводити такі виплати?

Зовсім ні! Давайте заглянемо у ст. 52 «Надбавки, доплати, премії та компенсації» Закону № 889. У п. 3 цієї статті, як і раніше, зазначено, що виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця встановлюється керівником державної служби державному службовцеві за поданням його безпосереднього керівника у розмірі 50 % посадового окладу тимчасово відсутнього держслужбовця.

У свою чергу в п. 4 ст. 52 Закону № 889 вказана така виплата, як виплата за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою, що встановлюється керівником держслужби за поданням безпосереднього керівника держслужбовцям, між якими здійснено розподіл обов’язків за вакантною посадою, пропорційно додатковому навантаженню за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою.

Важливо! Виплати за виконання обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця і за виконання обов’язків за вакантною посадою для держслужбовців збережені!

Водночас зміни щодо права на отримання, зокрема, надбавки за виконання обов’язків за вакантною посадою все-таки відбулися. Так, у п. 8 ст. 31 Закону № 889 вказано, що строк виконання обов’язків за вакантною посадою держслужби не може перевищувати три місяці. Врахуйте це при її установленні!

Усі інші складові оплати праці держслужбовців, як то посадові оклади, надбавка за ранг, за вислугу років, премії, залишилися доки без змін.

Ще один момент. Зверніть увагу, що в п. 5 ст. 52 Закону № 889 серед надбавок, доплат і премій з’явилася компенсація за роботу, що передбачає доступ до держтаємниці. Водночас і до цих змін компенсація за роботу, що передбачає доступ до держтаємниці, виплачувалася на підставі ст. 30 Закону України «Про державну таємницю» від 21.01.94 р. № 3855-XII і Положення про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв’язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці, затвердженого постановою КМУ від 15.06.1994 р. № 414 (див. також лист Мінсоцполітики від 03.06.2016 р. № 8072/0/14-16/13). Тепер таку компенсацію прописали і в самому Законі № 889 (ср. 025069200).

Перейдемо до прийдешніх оплатних новин, які чекають на нас з 01.01.2020 р.

ДО ЧОГО ГОТУВАТИСЯ З 1 СІЧНЯ 2020 РОКУ

1. Держслужбовці, які працюють за контрактом. З 1 січня 2020 року запрацюють положення ст. 311 Закону № 889. У ній зазначено, що з особою, яка призначається на посаду держслужби, може бути укладений контракт на проходження держслужби в порядку, який буде затверджений КМУ. Рішення про віднесення посади держслужби до посад, призначення на які відбувається з укладенням контракту, приймає суб’єкт призначення або керівник держслужби з проведення конкурсу.

Відразу зауважимо, що схеми посадових окладів на посадах держслужби та умови оплати праці держслужбовців, з якими укладається контракт на проходження держслужби, будуть визначені КМУ за поданням Національного агентства України з питань державної служби.

До речі, для держслужбовців, що працюють за контрактом, з 01.01.2020 р. в п. 3 ч. 3 ст. 50 Закону № 889 закріплено право на отримання додаткової місячної і квартальної премій за належне виконання умов контракту на проходження держслужби.

2. Градація посадових окладів держслужбовців. Зміниться порядок встановлення розмірів посадових окладів і нинішніх держслужбовців. Так, буде змінена редакція ст. 51 Закону № 889.

Як встановлюють посадові оклади держслужбовцям зараз? Для встановлення розмірів посадових окладів посади держслужби розділені на дев’ять груп оплати праці. Крім того, з метою встановлення розмірів посадових окладів держоргани розділені за юрисдикцією:

1) на усю територію України;

2) на територію однієї або декількох областей, міста Києва і Севастополя;

3) на територію одного або декількох районів, міст обласного значення.

З 1 січня 2020 року з метою встановлення розмірів посадових окладів держоргани будуть розділені на 5 рівнів:

1) Апарат Верховної Ради України, Секретаріат КМУ, постійно діючий допоміжний орган, створений Президентом України, апарати (секретаріати) Ради національної безпеки і оборони України, Рахункова палата, Конституційний Суд України, Верховний Суд, Офіс генерального прокурора;

2) міністерства, центральні органи виконавчої влади із спеціальним статусом, який встановлений законом, апарати (секретаріати) вищих спеціалізованих судів, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;

3) інші органи, юрисдикція яких поширюється на усю територію України;

4) держоргани, юрисдикція яких поширюється на територію АР Крим, однієї або декількох областей, міст Києва і Севастополя;

5) держоргани, юрисдикція яких поширюється на територію одного або декількох районів, районів в містах, містах обласного значення.

3. Мінімальний розмір посадового окладу. Зараз у ст. 51 Закону № 889 встановлений мінімальний розмір посадового окладу групи 9 в держорганах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або декількох районів, міст обласного значення. Він не може бути менше двох ПМПО, розмір якого встановлений на 1 січня календарного року. Водночас, як ми пам’ятаємо, в п. 8 Прикінцевих положень Закону про Держбюджет на 2019 рік було передбачено, що в 2019 році для визначення посадових окладів, зарплати, грошового забезпечення працівників державних органів як розрахункова величина застосовується ПМПО, встановлений на 01.01.2018 р., тобто 1762 грн. Отже, мінімальний посадовий оклад держслужбовців з 01.01.2019 р. склав 3524 грн. (1762 x 2).

Також наразі законодавчо встановлено співвідношення між посадовим окладом керівника держоргану, юрисдикція якого поширюється на усю Україну, і мінімального посадового окладу держслужбовця. Таке співвідношення не може бути більше 7.

Який же буде мінімальний розмір посадового окладу держслужбовця з 01.01.2020 р.? У новій редакції ст. 51 Закону № 889, яка діятиме з 01.01.2020 р., визначено, що мінімальний розмір посадового окладу держслужбовця не може бути менше двох розмірів ПМПО, встановленого законом. Зверніть увагу, що з нового року не буде прив’язки мінімального розміру посадового окладу держслужбовця до ПМПО на 1 січня календарного року. Таким чином, якщо в «Прикінцевих положеннях» Закону про Держбюджет на 2020 рік не буде встановлено додаткового обмеження мінімального розміру посадового окладу, то такий оклад повинен бути не нижче двох ПМПО на поточний рік.

До речі, вимоги про виконання співвідношення між посадовим окладом керівника держоргану і мінімальним розміром посадового окладу держслужбовця з 01.01.2020 р. не встановлено.

4. Додаткові коефіцієнти. Нове! КМУ з 1 січня 2020 р. зможе встановлювати додаткові коригуючі коефіцієнти оплати праці для різних держорганів з урахуванням соціально-економічних, демографічних, кліматичних, екологічних та інших особливостей адміністративно-територіальних одиниць, на територію яких поширюється юрисдикція таких органів.

І наостанок хотілося б поділитися приємною новиною. На два роки (2020 — 2021 рр.) продовжена можливість встановлення стимулюючих виплат, таких як: надбавка за інтенсивність праці та надбавка за виконання особливо важливого завдання.

Отже, підсумуємо! До кінця 2019 року змін в оплаті праці держслужбовців немає. З 1 січня 2020 року будуть затверджені нові посадові оклади держслужбовців і впроваджена практика укладення контрактів на роботу в держслужбі.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити