Теми статей
Обрати теми

Стаття 265 КЗпП: порушення та відповідальність

Кодекс законів про працю України у нормах ст. 265 передбачив цілу низку стягнень за порушення трудового законодавства. Які тут є нюанси, розглянемо у цій статті.

Загальні норми

Нормами ст. 265 передбачено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Заходи фінансового стягнення (розміри штрафів) залежно від виду правопорушення наведені в абз. 3 — 10 ст. 265 КЗпП.

Одразу слід зазначити, що строки давності при застосуванні фінансових санкцій у ст. 265 КЗпП не визначені. Отже, у цьому випадку застосовуються загальні строки давності — 3 роки. Сплата штрафу не звільняє від необхідності усунення порушень законодавства про працю.

Розмір фінансових санкцій за порушення, визначені в абз. 3 і 8 ст. 265 КЗпП, не залежить від кількості працівників, стосовно яких здійснені такі правопорушення, часу, протягом якого тривало правопорушення, і кількості виявлених випадків порушень у періоді, що перевірявся. Але розмір штрафів за порушення, зазначені в абз. 2, 4 і 5 265 КЗпП, обчислюється кратно кількості працівників, стосовно яких здійснено правопорушення.

Абзац третій

Цим абзацом передбачений штраф за порушення трудового законодавства через:

— фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);

— оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві;

— виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків. Відповідальність за порушення вимог податкового законодавства і законодавства про ЄСВ установлена Податковим кодексом України і Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI відповідно.

Міра відповідальності за зазначені порушення — штраф:

у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої — третьої груп, застосовується попередження;

у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення — у разі вчинення цього ж порушення повторно протягом двох років з дня його виявлення.

Абзац четвертий

Цим абзацом передбачений штраф за затримку виплати зарплати (її частини), інших трудових виплат більш ніж на один місяць або виплату їх не в повному обсязі.

Водночас Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX визначено:

1. Заробітна плата виплачується працівнику на умовах, визначених трудовим договором

2. Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати

3. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов’язку виплати заробітної плати

4. У разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойових дій строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства

В яких випадках, за КЗпП, роботодавцеві може загрожувати штраф за цією підставою? Якщо він більш ніж на місяць пропустить строки:

— виплати зарплати, установлені в ст. 115 КЗпП. За нормами цієї статті роботодавець зобов’язаний виплачувати заробітну плату працівникам не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів; не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата; у робочі дні;

— проведення розрахунку при звільненні, установлені в ст. 116 КЗпП. Нагадаємо, що в загальному випадку при звільненні працівника виплата всіх сум, належних йому від роботодавця, здійснюється в день звільнення;

— виплати відпускних, які визначені в ст. 21 Закону про відпустки.

Штраф за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць дорівнює 3-кратному розміру мінзарплати, установленої на момент виявлення порушення. Розмір цього штрафу не залежить від кількості працівників, яких стосується порушення, тривалості порушення і кількості випадків порушень.

Абзац п’ятий

Цим абзацом передбачений штраф за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці. Передусім тих, які встановлені КЗпП і ст. 12 Закону про оплату праці.

Тобто недотримання будь-якої норми КЗпП, яка стосується оплати праці працівника, надання гарантій і компенсацій, пов’язаних з необхідністю розрахунку і нарахування середнього заробітку працівникові за будь-які періоди, загрожуватиме роботодавцеві штрафом відповідно до абз. 4 ст. 265 КЗпП, зокрема за:

— установлення окладів (тарифних ставок) на рівні нижче прожиткового мінімуму для працездатних осіб, виплата зарплати в розмірі нижче мінімальної заробітної плати, розрахованої пропорційно виконаній нормі праці;

— недотримання порядку оплати праці в нічний час, у святкові, неробочі та вихідні дні, у наднормовий час, при невиконанні норм виробітку, при виготовленні продукції, що виявилася браком, а також часу простою не з вини працівника й освоєння нового виробництва;

— недотримання порядку оплати праці за виконану роботу у відрядженні;

— недотримання порядку оплати праці працівників, що суміщують професії і виконують обов’язки тимчасово відсутніх працівників тощо.

Розмір штрафу за такі порушення дорівнює 2-кратному розміру мінзарплати, установленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого здійснено порушення.

Абзац шостий

Тут передбачений штраф за недотримання встановлених законом гарантій і пільг для працівників, які залучаються до виконання «військових обов’язків», передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Наприклад, незбереження місця роботи, посади за працівниками, які проходять строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, прийняті на військову службу за контрактом, під час дії особливого періоду.

Розмір штрафу дорівнює чотирикратному розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої — третьої груп, застосовується попередження.

Абзац сьомий

За недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні застосовується штраф у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.

Абзац восьмий

Тут уже все серйозніше. Штраф застосовується за недопущення до проведення перевірки, створення перешкод у її проведенні з питань:

— фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);

— оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві;

— виплат заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків.

Стягнення накладається у вигляді штрафу — у шістнадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення

Абзац дев’ятий

За нормою цього абзацу фіксуються порушення, пов’язані з перевищенням встановленої ст. 211 КЗпП допустимої кількості трудових договорів з нефіксованим робочим часом або веденням недостовірного обліку робочого часу працівника, який працює за трудовим договором з нефіксованим робочим часом, стосовно фактично виконуваної ним роботи.

Трудовий договір з нефіксованим робочим часом — це особливий вид трудового договору, умовами якого не встановлено конкретний час виконання роботи, обов’язок працівника виконувати яку виникає виключно у разі надання роботодавцем передбаченої цим трудовим договором роботи без гарантування того, що така робота буде надаватися постійно, але з дотриманням певних умов оплати праці.

Кількість трудових договорів з нефіксованим робочим часом у одного роботодавця не може перевищувати 10 відсотків загальної кількості трудових договорів, стороною яких є цей роботодавець.

Порушення цих норм тягне за собою накладення штрафу у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення.

Абзац десятий

Усі порушення вимог трудового законодавства, які не були визначені ст. 265 КЗпП, зібрав коротенький абз. 10. Його норми визначили, що порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абз. 2 — 9 цієї частини, передбачають штрафи у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення, а вчинення таких порушень повторно протягом року — у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення.

Це, наприклад, можуть бути:

— порушення строків повідомлення про зміну істотних умов праці;

— тимчасове переведення на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без згоди працівника у випадках, не вказаних у ч. 2 ст. 33 КЗпП;

— недотримання граничних норм за наднормовими роботами, установлених у ст. 65 КЗпП;

— залучення працівників до роботи у вихідні дні з порушенням порядку, установленого ст. 71 КЗпП;

— недотримання умов і порядку надання щорічних відпусток, відкликання з відпустки, перенесення (ст. 79 КЗпП) тощо.

Накладення штрафів

Штрафи, зазначені у ч. 2 цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, а це постанова КМУ від 17 липня 2013 р. № 509.

Штрафи накладаються на підставі:

рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації

акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю або зайнятість населення, здійсненого у зв’язку з невиконанням вимог припису

акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, у ході якого виявлено факти використання праці неоформлених працівників

акта про неможливість проведення інспекційного відвідування/невиїзного інспектування

акта перевірки ДПС, її територіального органу, у ході якої виявлені порушення законодавства про працю

Справа про накладення штрафу (далі — справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, а це — Голова Держпраці, його заступники, керівники територіальних органів Держпраці та їх заступники.

Висновки

  • Порушення встановлених законодавством норм має наслідком покарання!
  • Мінімальна заробітна плата — це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може встановлюватися оплата за виконану працівником місячну норму робіт (КЗпП, Закон України «Про оплату праці»). Згідно з п. 5 ст. 38 Бюджетного кодексу України розмір мінімальної заробітної плати визначається в Законі про державний бюджет на відповідний рік. З 1 січня 2023 року мінімальна зарплата становила 6700 грн і була такою протягом майже цілого року.
  • З урахуванням цього можна сказати, що розміри штрафів, про які зазначає КЗпП, варіюються від 6700 (у розмірі мінзарплати) до 107200 грн (у шістнадцятикратному розмірі мінзарплати).
  • Ще один момент. У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені ст. 265, не застосовуються згідно із Законом України від 15.03.2022 № 2136-IX, з урахуванням змін, унесених Законом України від 01.07.2022 № 2352-IX.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі