Теми статей
Обрати теми

Нюанси приватизації комунального майна: (частина 2)

Сербіна Анастасія, головний редактор спецвипуску «Юридичні практики», адвокат
У попередньому номері1 нами була розпочата тема приватизації комунального майна, в якої ми поговорили про учасників, порядок та способи приватизації об’єктів малої та великої приватизації. У цій статті йтиметься про правила продажу об’єктів малої приватизації, які передбачені Законом України від 18.01.2018 № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна»2 та іншими підзаконними нормативними документами.

1 Див. «Місцеве самоврядування» № 7 за липень, 2018, с. 31.

2 Далі за текстом — Закон № 2269.

Продаж об’єктів малої приватизації

Статтею 15 Закону № 2269 визначено, що об’єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах.

Аукціон в електронній формі (електронний аукціон) — вид аукціону в режимі реального часу в Інтернеті.

10.05.2018 постановами КМУ № 432 та 433 були затверджені відповідно Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації3 та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону.

3 Далі за текстом — Порядок проведення.

Вказані документи, які набули чинності 06.06.2018, визначають механізми проведення електронних аукціонів та відбору операторів електронних майданчиків.

ОМС було рекомендовано у строк до 06.07.2018 оприлюднити переліки об’єктів комунальної власності, які включені до переліків об’єктів, що підлягають приватизації, але не приватизовані до дня набрання чинності цією постановою.

ДП «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ», що належить до сфери управління Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, визначено відповідальним за забезпечення функціонування електронної торгової системи та адміністратором електронної торгової системи.

Орган приватизації/організатор аукціону отримують доступ до електронної торгової системи через сервіси, які надаються оператором електронного майданчика. Для участі в електронному аукціоні оператор електронного майданчика забезпечує учасника унікальним гіперпосиланням, за яким надається тимчасовий прямий доступ до інтерфейсу модуля електронного аукціону в електронній торговій системі.

Електронна торгова система забезпечує можливість проведення електронного аукціону протягом робочого часу (понеділок — п’ятниця з 9 до 18 години).

Будь-яка дія, вчинена в електронній торговій системі з особистого кабінету учасника, органу приватизації/організатора аукціону, вважається такою, що вчинена відповідною особою.

Електронний аукціон проводиться відповідно до договору, що укладається між організатором аукціону з операторами електронних майданчиків.

Типовий договір між організатором аукціону та операторами електронних майданчиків затверджено наказом Фонду державного майна України від 02.05.2018 № 592.

Оприлюднення інформації про об’єкт

Орган приватизації після укладення з оператором електронного майданчика відповідного договору через свій особистий кабінет опубліковує в реєстрі перелік об’єктів, що підлягають приватизації, протягом п’яти робочих днів з дати його затвердження та/або внесення змін до такого переліку.

Інформація, яка підлягає внесенню до електронної торгової системи під час опублікування переліку об’єктів, що підлягають приватизації:

1

назва, дата і номер рішення місцевої ради щодо включення нового об’єкта до переліку об’єктів комунальної власності, що підлягають приватизації

2

щодо об’єктів нерухомого майна — адреса, площа об’єкта і повне найменування балансоутримувача об’єкта нерухомого майна, інформація про балансову вартість або її відсутність, а також інформація про державну реєстрацію права власності на об’єкт нерухомого майна (реєстраційний номер об’єкта нерухомого майна та дата реєстрації) або стан здійснення такої реєстрації

3

щодо акцій, часток господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств — повне найменування господарського товариства, організації, підприємства, розмір пакета акцій або часток, що підлягає приватизації, його номінальна вартість

4

щодо єдиних майнових комплексів комунальних підприємств, їх структурних підрозділів — найменування підприємства і інформація про приватизацію підприємства (структурного підрозділу) як єдиного майнового комплексу, балансову вартість (вартість активів) або її відсутність, а також інформація про державну реєстрацію права власності на єдиний майновий комплекс підприємства (реєстраційний номер об’єкта та дата реєстрації) або стан здійснення такої реєстрації

5

щодо усіх типів об’єктів — інформація про оприлюднення інформаційного повідомлення про приватизацію об’єкта приватизації з інформацією в обсязі, передбаченому ч. 3 с. 21 Закону № 2269, у т. ч. умови проведення аукціону, дані про будівлю, стартову ціну, розміри гарантійного та реєстраційного внесків тощо

Під час публікації в електронній торговій системі переліку об’єктів, що підлягають приватизації, та/або внесення змін до нього кожному об’єкту приватизації електронна торгова система присвоює унікальний код, з використанням якого здійснюються всі дії щодо такого об’єкта в електронній торговій системі.

Аукціонна комісія

Для продажу об’єктів приватизації ОМС протягом 10 робочих днів з дня прийняття рішення про приватизацію об’єкта утворюється аукціонна комісія, діяльність якої регулюється положенням, що затверджується, ОМС.

Аукціонна комісія, утворена ОМС, визначає стартову ціну об’єкта приватизації комунальної власності, розробляє і подає на затвердження органу приватизації територіальної громади умови продажу об’єкта приватизації протягом 15 робочих днів із моменту прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об’єкта та здійснення реєстрації права власності територіальної громади на об’єкт приватизації (у разі, коли станом на дату прийняття рішення право власності територіальної громади на об’єкт приватизації, що є нерухомим майном і має балансову вартість, не зареєстровано), а також отримання позитивного висновку рецензента на звіт незалежного оцінювача про визначення ринкової вартості майна (у разі, коли об’єкт малої приватизації, право власності на який належним чином зареєстроване, не має балансової вартості або прийнято рішення про приватизацію об’єкта на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід’ємних поліпшень).

До складу аукціонної комісії входять не менш як п’ять осіб.

Стартова ціна продажу об’єкта малої приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об’єкта (активів об’єкта) малої приватизації.

У разі відсутності балансової вартості об’єкта (активів об’єкта) малої приватизації така вартість встановлюється аукціонною комісією на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики оцінки, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Якщо об’єктом малої приватизації є акції, частки, стартова ціна об’єкта малої приватизації встановлюється на рівні номінальної вартості пакета акцій (часток).

Роль органу приватизації

Орган приватизації територіальної громади затверджує умови продажу (додаткові умови продажу) об’єкта приватизації комунальної власності протягом п’яти робочих днів з моменту подання їх аукціонною комісією.

При цьому слід пам’ятати, що об’єкти соціально-культурного призначення приватизуються з умовою збереження профілю діяльності, а об’єкти соціально-культурного призначення, що не функціонують більше трьох років або перебувають в аварійному стані, можуть бути перепрофільовані, крім закладів фізичної культури і спорту, баз олімпійської та паралімпійської підготовки, фізкультурно-оздоровчих і спортивних споруд, лікувальних (лікувально-фізкультурних) і лікувально-профілактичних закладів.

Після затвердження умов продажу органи приватизації не пізніш як через 10 робочих днів публікують інформаційне повідомлення про приватизацію об’єкта малої приватизації в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України або на офіційному веб-сайті ОМС та в електронній торговій системі.

Інформаційне повідомлення, що публікується органом приватизації в електронній торговій системі, містить такі відомості:

інформацію про об’єкт приватизації

щодо об’єктів нерухомого майна, об’єктів незавершеного будівництва:

дані про будівлі (споруди, нежитлові приміщення) та земельну ділянку, на якій розташовано об’єкт приватизації (місцезнаходження, кадастровий номер (за наявності), площу, цільове призначення, інформацію про особу, якій земельна ділянка належить на праві власності або користування, про наявність обтяжень), функціональне використання будівель (споруд, нежитлових приміщень) та умови користування ними

інформацію про договори оренди об’єкта або його частини із зазначенням найменування орендаря, орендованої площі, розміру місячної орендної плати, строку дії договору

інформацію про балансоутримувача (найменування, його місцезнаходження і контактні дані)

рівень будівельної готовності (щодо об’єктів незавершеного будівництва)

план будівлі (за наявності) (у разі прийняття рішення органом приватизації)

фотографічне зображення об’єкта (у разі прийняття рішення органом приватизації)

щодо пакетів акцій або часток господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств, єдиних майнових комплексів комунальних підприємств, а також їх структурних підрозділів

найменування господарського товариства, організації чи підприємства, їх місцезнаходження (у разі приватизації єдиного майнового комплексу комунального підприємства або його структурного підрозділу — найменування і місцезнаходження підприємства або структурного підрозділу)

ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ

розмір статутного капіталу товариства та кількість акцій (розмір частки), запропонованих до продажу (у разі продажу пакета акцій (часток))

середньооблікову чисельність працівників

обсяг та основну номенклатуру продукції (робіт, послуг), у тому числі експортної (за наявності)

основні показники господарської діяльності за останні три роки та за останній звітний період

у разі, коли на балансі товариства або підприємства обліковуються об’єкти нерухомого майна (будівлі, споруди, нежитлові приміщення тощо), — інформацію про кожний об’єкт нерухомого майна

у разі, коли товариство або підприємство використовує земельні ділянки на праві власності або користування, — інформацію про земельні ділянки разом з інформацією про правову підставу для використання такої земельної ділянки

обсяги викидів та скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, утворення і розміщення відходів, інформацію про сплату екологічних зборів та платежів тощо

інформацію про аукціон

спосіб, дату та час проведення аукціону

кінцевий строк подання заяви на участь в електронному аукціоні (подання цінових аукціонних пропозицій)

час і місце проведення огляду об’єкта

інформацію про умови, на яких здійснюється приватизація об’єкта

стартову ціну об’єкта для кожного із способів продажу та період подання закритих цінових пропозицій

розмір гарантійного внеску електронного аукціону для кожного із способів продажу

розмір реєстраційного внеску

умови продажу та/або експлуатації об’єкта приватизації (за наявності)

найменування організатора аукціону, його місцезнаходження, адресу веб-сайту, номер телефону, час роботи служби з організації аукціону (прізвище, ім’я, по батькові контактної особи організатора аукціону, яка є відповідальною за забезпечення можливості огляду об’єкта, номер телефону, адресу електронної пошти)

у разі, коли державний орган приватизації залучив юридичну особу для організації аукціону, — найменування органу приватизації, його місцезнаходження, адресу веб-сайту, номер телефону, реквізити договору між державним органом приватизації і такою особою, а також посилання на веб-сторінку державного органу приватизації, на якій оприлюднений примірник зазначеного договору з усіма змінами та доповненнями (за рішенням державного органу приватизації)

додаткову інформацію

найменування банку, ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ, МФО, місцезнаходження та номери рахунків у національній валюті, доларах США і євро, відкриті для сплати гарантійного та реєстраційного внесків, та казначейських рахунків для проведення розрахунків за придбані об’єкти

інші відомості (за рішенням органу приватизації)

технічні реквізити інформаційного повідомлення

дату і номер рішення органу приватизації про затвердження умов продажу об’єкта приватизації, прийнятого відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону № 2269

унікальний код, присвоєний об’єкту приватизації під час публікації переліку об’єктів, що підлягають приватизації, в електронній торговій системі

період між аукціоном з умовами або без умов та аукціоном із зниженням стартової ціни, аукціоном із зниженням стартової ціни та аукціоном за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій (20-35 календарний день від дати опублікування інформаційного повідомлення)

крок аукціону для кожного із способів продажу

встановлену органами приватизації територіальних громад кількість кроків аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій

єдине посилання на веб-сторінку адміністратора, на якій є посилання на веб-сторінки операторів електронного майданчика, які мають право використовувати електронний майданчик і з якими адміністратор уклав відповідний договір (оператори зазначаються в алфавітному порядку)

Орган приватизації на підставі прийнятого ним рішення може виправити технічні помилки (описки) в описі лота та інформаційному повідомленні протягом 48 годин з часу здійснення такої публікації в електронній торговій системі.

Орган приватизації через свій особистий кабінет вводить інформацію про лот в електронну торгову систему, опубліковує інформаційне повідомлення в електронній торговій системі, а також вчиняє інші дії, необхідні для проведення та завершення електронного аукціону, встановлені Порядком проведення.

Згідно з п. 35 Порядку проведення орган приватизації надає:

1

відповіді на запитання щодо лота, надіслані потенційними покупцями, протягом п’яти робочих днів з дня отримання таких запитань.

Примітка. До дня, що передує дню проведення електронного аукціону, відповіді надаються через особистий кабінет в електронній торговій системі, після — в інший спосіб, встановлений законодавством

2

доступ потенційним покупцям до документів, що стосуються лота, у спосіб, визначений законодавством, не пізніше ніж за один робочий день до дня проведення електронного аукціону або в день звернення, якщо така особа/учасник звернулися в останній день строку прийняття заяв на участь в електронному аукціоні/закритих цінових пропозицій

Увага! Відповіді на запитання щодо лота та доступ до документів, що стосуються лота, надаються протягом робочого часу (понеділок — четвер з 9 до 18 години, п’ятниця — з 9 години до 16 години 45 хвилин).

Аукціон

Аукціони з продажу об’єктів малої приватизації проводяться не раніше ніж через 20 днів, але не пізніше 35 днів після опублікування інформаційного повідомлення про приватизацію об’єктів малої приватизації.

Електронний аукціон є процедурою визначення переможця електронного аукціону, в ході якої учасники мають можливість поетапного збільшення своїх цінових пропозицій протягом трьох раундів, що проводяться за однаковими правилами, визначеними Порядком проведення.

Будь-який користувач Інтернету має можливість спостерігати за ходом електронного аукціону в інтерактивному режимі реального часу та здійснювати пошук інформації щодо проведених та/або запланованих електронних аукціонів за допомогою сервісів пошуку та перегляду аукціонів електронного майданчика.

Аукціон із зниженням стартової ціни автоматично оголошується в електронній торговій системі на підставі рішення про затвердження умов продажу об’єкта приватизації.

Увага! Електронний аукціон може бути відмінено за рішенням органу приватизації на будь-якому етапі до дня його проведення.

У випадках, визначених Законом № 2269, орган приватизації територіальної громади може прийняти рішення щодо відміни електронного аукціону на будь-якому етапі до дня опублікування в електронній торговій системі рішення про завершення приватизації. Рішення органу приватизації про відміну електронного аукціону опубліковується в електронній торговій системі не пізніше робочого дня, наступного за днем його прийняття.

Будь-яка закрита цінова пропозиція учасника, належним чином надіслана через електронний майданчик до електронної торгової системи в ході участі в електронному аукціоні, вважається згодою із запропонованими умовами продажу об’єкта приватизації, що визначені в інформаційному повідомленні.

Умови реєстрації учасників аукціону, подання ними пропозицій та отримання інформації ретельно прописані в розділі 4 Порядку проведення.

Будь-яка інформація про кожного учасника є знеособленою (анонімною) до закінчення електронного аукціону, крім інформації про номери учасників та їх кількість. Закриті цінові пропозиції учасників є недоступними для перегляду до початку електронного аукціону для всіх осіб, крім учасника, який подав таку закриту цінову пропозицію.

Якщо в момент закінчення кінцевого строку прийняття заяв на участь в електронному аукціоні/закритих цінових пропозицій подано менше двох заяв/пропозицій, електронна торгова система автоматично присвоює електронному аукціону статус «Аукціон не відбувся».

Якщо подано більше однієї закритої цінової пропозиції, електронна торгова система активує модуль електронного аукціону.

Якщо за результатами електронного аукціону жоден учасник не зробив крок аукціону, електронна торгова система автоматично присвоює електронному аукціону статус «Аукціон не відбувся».

У ході електронного аукціону учасникам надається можливість подавати свої цінові пропозиції. Учасник може протягом одного раунду електронного аукціону один раз підвищити свою закриту цінову пропозицію/цінову пропозицію не менше, ніж на розмір мінімального кроку аукціону (зробити крок аукціону).

Розмір мінімального кроку аукціону встановлюється на рівні 1 відсотка стартової ціни об’єкта приватизації, що затверджена органом приватизації для кожного аукціону.

Електронний аукціон починається автоматично в час та дату, які визначені в інформаційному повідомленні в електронній торговій системі.

В електронному аукціоні можуть брати участь учасники, що подали закриті цінові пропозиції. У кожному раунді кожен учасник протягом трьох хвилин у порядку від менших до більших цінових пропозицій, а у разі їх співпадіння — від тих, що подані пізніше, до тих, що подані раніше, має право зробити крок аукціону за правилами, визначеними п. 54 Порядку. У разі відсутності цінової пропозиції від учасника протягом трьох хвилин цінова пропозиція такого учасника у поточному раунді вважається такою, що здійснена в розмірі його закритої цінової пропозиції для першого раунду або його попередньої цінової пропозиції для другого та третього раундів.

Якщо учасник зробив цінову пропозицію раніше закінчення відведеного часу на внесення такої цінової пропозиції, електронна торгова система надає йому можливість внести зміни до цінової пропозиції щодо її збільшення або зменшення, але не нижче попередньої цінової пропозиції цього учасника, до завершення відведеного часу. Якщо учасник не вносив та/або не змінював цінової пропозиції протягом трьох хвилин, після закінчення цього часу електронна торгова система приймає його попередню цінову пропозицію і передає хід наступному учаснику.

Після завершення раунду електронна торгова система робить паузу три хвилини і оголошує наступний раунд.

Результати аукціону

Переможець електронного аукціону визначається шляхом автоматичної оцінки електронною торговою системою цінових пропозицій учасників після завершення останнього раунду електронного аукціону та формування протоколу про результати електронного аукціону.

Протокол про результати електронного аукціону формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення аукціону в електронній формі.

Переможцем електронного аукціону вважається учасник, що подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі, коли ним зроблений щонайменше один крок аукціону, а у разі однакових цінових пропозицій — учасник, що подав її раніше, за умови відсутності належним чином оформленого листа (звернення) від такого учасника про відмову від очікування та відсутності факту натискання ним відповідної кнопки про відмову від очікування в особистому кабінеті.

Переможець електронного аукціону:

1

підписує протокол про результати електронного аукціону та надає його оператору електронного майданчика, через якого ним подано цінову пропозицію, протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою

2

укладає договір купівлі-продажу об’єкта приватизації з органом приватизації протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати електронного аукціону

Після отримання від оператора електронного майданчика підписаного переможцем електронного аукціону та таким оператором протоколу про результати електронного аукціону орган приватизації затверджує та опубліковує протокол через особистий кабінет протягом 10 робочих днів із дня, наступного за днем його формування в електронній торговій системі, та натискає електронну кнопку «Протокол затверджено» в інтерфейсі особистого кабінету, після чого електронному аукціону автоматично присвоюється статус «Очікується підписання договору». Вказаний строк закінчується о 18 годині останнього дня строку, встановленого для опублікування протоколу. Протягом цього часу орган приватизації перевіряє заяву на участь в електронному аукціоні, подану шляхом заповнення електронної форми, та електронні копії документів переможця електронного аукціону щодо відповідності вимогам Закону.

У разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу аукціону або від укладення договору купівлі-продажу, що підтверджується відповідним актом, електронною торговою системою автоматично формується та оприлюднюється новий протокол аукціону. При цьому переможець аукціону, який відмовився від підписання протоколу аукціону або договору купівлі-продажу, позбавляється права на участь у подальших аукціонах з продажу того самого об’єкта.

Увага! У разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу аукціону або відмови переможця аукціону від укладення договору купівлі-продажу гарантійний внесок йому не повертається та підлягає перерахуванню до відповідного бюджету.

Укладений договір опубліковується органом приватизації в електронній торговій системі через особистий кабінет протягом 10 календарних днів із дня, наступного за днем його укладення. Вказаний строк закінчується о 18 годині останнього дня строку, встановленого для опублікування договору.

Цей обов’язок виникає в органа приватизації виключно за умови відсутності рішення про відміну (скасування) електронного аукціону.

Після закінчення аукціону сплачений потенційними покупцями гарантійний внесок повертається потенційним покупцям, які не стали переможцями аукціону, у строк, що не перевищує 10 робочих днів із дня затвердження протоколу аукціону органом приватизації.

Увага! Покупцеві, який придбав об’єкт приватизації та підписав договір купівлі-продажу, зазначені грошові кошти зараховуються під час розрахунку за придбаний об’єкт приватизації.

Продаж об’єктів на аукціоні, крім аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, здійснюється за наявності не менше двох учасників аукціону та вважається таким, що відбувся, у разі здійснення на аукціоні не менше одного кроку аукціону на підвищення стартової ціни.

У разі якщо для участі в аукціоні подано заяву на участь в аукціоні від одного покупця, аукціон визнається таким, що не відбувся, а орган приватизації приймає рішення про приватизацію зазначеного об’єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни.

У разі ж якщо об’єкт, який пропонувався для продажу на аукціоні, не продано, проводиться повторний аукціон із зниженням стартової ціни на 50 відсотків.

Якщо повторний аукціон зі зниженням стартової ціни визнається таким, що не відбувся, у разі якщо для участі у такому аукціоні подано заяву на участь від одного покупця, то орган приватизації приймає рішення про приватизацію зазначеного об’єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни, з урахуванням зниження стартової.

Продаж об’єктів на аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подання цінових пропозицій здійснюються за наявності не менш як одного учасника аукціону.

У випадку, якщо аукціон визнаний таким, що не відбувся, або відсутнє рішення органу приватизації щодо викупу — електронна торгова система протягом п’яти робочих днів із дати формування відповідного протоколу аукціону автоматично оголошує новий аукціон, включаючи дату його проведення.

Після отримання повної оплати за укладеним договором та натискання органом приватизації через особистий кабінет в електронній торговій системі електронної кнопки в інтерфейсі особистого кабінету електронному аукціону автоматично присвоюється статус «Договір оплачено. Очікується наказ».

Після видання та опублікування органом приватизації наказу про завершення приватизації протягом 10 календарних днів з дня присвоєння електронному аукціону статусу, шляхом натискання органом приватизації в електронній торговій системі електронної кнопки в інтерфейсі особистого кабінету електронному аукціону автоматично присвоюється статус «Приватизація об’єкта завершена».

Особливості проведення аукціону за різними методами визначені розділами 6 і 7 Порядку проведення.

Окремі об’єкти приватизації

Статтею 16 Закону № 2269 визначені особливості викупу акцій (часток), що належать територіальній громаді у статутних капіталах господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності. Так, якщо особи, які відповідно до законодавства та з урахуванням установчих документів таких товариств не скористалися у визначений строк своїм переважним правом на викуп, органи приватизації здійснюють продаж таких об’єктів приватизації на аукціоні.

Приватизація об’єктів комунальної власності, що не увійшли до статутного капіталу господарських товариств та які перебувають на обліку господарських товариств, здійснюється шляхом викупу господарським товариством, на балансі (обліку) якого знаходяться об’єкти комунальної власності. Якщо таке господарське товариство не скористалося протягом трьох років із дня прийняття рішення про приватизацію своїм правом на викуп, органи приватизації здійснюють продаж таких об’єктів комунальної власності на аукціоні.

Рішення про перетворення комунальних підприємств у господарські товариства відповідного типу приймають місцеві ради (ч. 1 ст. 17 Закону № 2269). У разі перетворення комунального підприємства в господарське товариство у процесі приватизації його засновником виступає орган приватизації, який діє в межах повноважень, передбачених законодавством.

Особливості утворення господарських товариств у процесі приватизації та перетворення комунальних підприємств у господарські товариства можуть бути встановлені рішенням відповідної місцевої ради. У разі перетворення комунальних підприємств в акціонерні товариства можуть випускатися тільки прості іменні акції. Утворене господарське товариство є правонаступником підприємства, що приватизується.

Приватизація об’єктів комунальної власності, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу. При цьому орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов:

1

орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об’єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб’єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна

2

орендар отримав письмову згоду орендодавця на здійснення невід’ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу

3

невід’ємні поліпшення виконані в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей продовження договору оренди

4

здійснення і склад невід’ємних поліпшень, у тому числі невід’ємний характер поліпшень, підтверджені висновком будівельної експертизи, а вартість невід’ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначена суб’єктом оціночної діяльності

5

орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати

6

договір оренди є чинним на момент приватизації

Надання згоди орендодавця на здійснення невід’ємних поліпшень здійснюється в порядку, визначеному місцевою радою. Такий орендар має право на приватизацію об’єкта шляхом викупу.

У разі якщо органами приватизації прийнято рішення про приватизацію на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід’ємних поліпшень, вартість таких поліпшень компенсується покупцем. Ціна продажу об’єкта приватизації зменшується на суму компенсації невід’ємних поліпшень. Якщо покупцем об’єкта приватизації стає орендар, вартість невід’ємних поліпшень зараховується йому під час остаточного розрахунку за об’єкт приватизації.

Договір оренди зберігає чинність для нового власника приватизованого майна, а в разі якщо покупцем переданого в оренду об’єкта державного майна є орендар, дія відповідного договору припиняється з дня, за яким об’єкт оренди переходить у його власність.

Про особливості продажу об’єктів великої приватизації та фінансові відносини приватизації читайте у наступному номері.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі