Теми статей
Обрати теми

Нові правила паркування: нові повноваження для ОМС (частина 2)

Мороз Оксана, юрист-аналітик «Видавничого будинку Фактор»
Шановні читачі, як ми й анонсували в попередньому номері нашого видання1, в цьому матеріалі ми продовжимо говорити про нові правила паркування. Так, в цій статті ми детально розглянемо повноваження інспекторів з паркування, які передбачені Законом України від 21.12.2017 № 2262-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів»2 та Кодексом України про адміністративні правопорушення3. Насамкінець надамо примірний порядок тимчасового порядку затримання інспекторами з паркування транспортних засобів та їх зберігання.

1 Див. «Місцеве самоврядування» № 11 за листопад, с. 2.

2 Далі за текстом — Закон № 2262.

3 Далі за текстом — КпАП.

Повноваження інспектора

Одразу хочемо зазначити, що від імені виконавчих комітетів (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, — виконавчих органів, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені:

1

ч. 1, 3 ст. 122 КпАП (перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонений сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху)

2

ч. 1, 2 ст. 1521 КпАП (порушення правил паркування транспортних засобів)

і накладати адміністративні стягнення мають право уповноважені виконавчим комітетом (виконавчим органом) сільської, селищної, міської ради посадові особи виконавчих органів сільської, селищної, міської ради — інспектори з паркування.

Таким чином, Закон № 2262 передбачає створення законодавчого механізму невідворотності відповідальності за порушення правил зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів шляхом запровадження фото-, відеофіксації правопорушень.

Отже, до повноважень інспекторів із паркування відносяться такі:

1. Інспектори з паркування мають право накладати адміністративне стягнення за такі порушення:

ч. 1 ст. 122 КпАП

(порушення правил зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками)

штраф в розмірі 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян4 (255 грн.) або 50 штрафних балів

ч. 3 ст. 122 КпАП

(порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху)

штраф в розмірі 30 нмдг (510 грн.)

ч. 1 ст. 1521 КпАП

(порушення правил паркування транспортних засобів, у тому числі неоплата вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування за кожну добу користування)

штраф у 20-кратному розмірі від вартості однієї години послуги з користування тим майданчиком для платного паркування транспортних засобів, на якому знаходиться транспортний засіб у момент порушення.

Наприклад: якщо година стоянки коштує 20 грн., то сума штрафу дорівнюватиме 400 грн.

ч. 2 ст. 1521 КпАП

(паркування транспортних засобів на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, особами, які не мають відповідних пільг, або на місцях, не призначених для паркування відповідних транспортних засобів)

штраф у 30-кратному розмірі від вартості однієї години послуги з користування тим майданчиком для платного паркування транспортних засобів, на якому знаходиться транспортний засіб у момент порушення.

Наприклад: якщо година стоянки коштує 20 грн., то сума штрафу дорівнюватиме 600 грн.

4 Далі за текстом — нмдг.

Тут одразу слід вказати, що відповідно до ст. 222 КпАП органи Національної поліції5 також мають право накладати адміністративні стягнення за правопорушення, передбачені частинами 1, 3 ст. 122 КпАП. Враховуючи означене, може скластись враження, що повноваження інспекторів із паркування та органів НП тут перетинаються. Противники реформи на цьому багато спекулюють, наголошуючи на тому, що буде конкуренція між органами НП та інспекторами з паркування. Проте, це не відповідає дійсності з огляду на такі аспекти:

5 Далі за текстом — НП.

Аспект № 1.

Якщо уважно проаналізувати частини 1, 3 ст. 122 КпАП, то кожна з них має багато складових. Наприклад, ч. 1 ст. 122 КпАП включає:

1

перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину

2

порушення:

— вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг;

— правил перевезення вантажів;

— буксирування транспортних засобів;

— зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів

3

ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах

4

порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками

Нагадаємо, що основним завданням органів НП є забезпечення безпеки дорожнього руху, а не боротьба із «пробками» та забезпечення порядку на парковках. Тим більше, що інститут «інспектора з паркування» вводиться законодавством по суті саме для вирішення проблем із паркуванням транспортних засобів.

Тому, з огляду на це, конкуренції між відповідними суб’єктами владних повноважень бути не може. Більш того, така взаємодія буде мати ще більший позитивний ефект та допоможе знизити навантаження на НП в цій частині.

Аспект № 2.

Що ж стосується ОМС та інспекторів із паркування, то, як, напевно, ви вже знаєте, кошти, отримані за рахунок сплачених штрафів, будуть наповнювати місцевий бюджет, що не можна недооцінювати. Крім того, аби убезпечити інспекторів із паркування від конкуренції із органами НП, можна у Положенні про паркування транспортних засобів для них передбачити вичерпні повноваження. Це, в свою чергу, стане гарантією чіткого розподілу повноважень.

Забігаючи наперед, зазначимо, що відповідне примірне Положення ми надамо в наступному номері нашого видання.

Аспект № 3.

Варто наголосити, що законодавство унеможливлює накладення адміністративного стягнення за одне й те ж правопорушення. З цією метою Закон № 2262 передбачив низку запобіжників:

1

так, якщо інспектор із паркування наклав штраф на правопорушника, він обов’язково залишає копію постанови про притягнення до відповідальності на лобовому склі автомобіля правопорушника.

Примітка. Це буде інформувати іншу уповноважену особу, що правопорушення вже зафіксовано та оформлено.

2

матеріали відео-, фотофіксації будуть направлятись до спеціального реєстру Міністерства внутрішніх справ.

Примітка. При цьому має бути забезпечено здійснення обов’язкової перевірки того, чи не були зафіксовані аналогічні обставини раніше.

2. Інспектори із паркування мають право тимчасово затримувати транспортний засіб шляхом евакуації (доставка та зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку за допомогою спеціального автомобіля евакуатора).

Звертаємо вашу увагу на те, що відповідно до Закону № 2262 КМУ повинен був прийняти Порядок тимчасового затримання інспекторами з паркування транспортних засобів та їх зберігання6. Слід вказати, що Уряд уже виконав вказане зобов’язання і своєю постановою від 14.11.2018 № 990 затвердив відповідний Порядок, з основними положеннями якого ми ознайомимо вас в наступному розділі.

6 Далі за текстом — Порядок.

Про Порядок

Для зручності ми розділили Порядок на логічні частини з дотриманням його реальної структури.

1. Про загальні положення.

Одразу зазначимо, що Порядок передбачає випадки, коли можливе тимчасове затримання транспортного засобу шляхом доставлення для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку. Так, передбачається, що інспектор із паркування здійснює дії по затриманню транспортного засобу:

1

в разі вчинення водієм порушень, передбачених ч. 3 ст. 122 КпАП (порушення правил зупинки, стоянки в межах відповідного населеного пункту), ч. 1 ст. 1521 КпАП, у випадках, коли розміщення транспортного засобу є таким, що суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху

2

коли відбулось вчинення порушення, передбаченого ч. 2 ст. 1521 КпАП

При цьому випадки розміщення транспортного засобу, що суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху, визначені ч. 3 ст. 2654 КпАП. Нагадаємо, що ці випадки ми зазначали у попередньому номері нашого видання.

Доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку здійснюється за допомогою спеціальних автомобілів-евакуаторів7, у тому числі тих, що належать підприємствам, установам та організаціям, які провадять діяльність, пов’язану із транспортуванням транспортних засобів, і з якими ОМС укладено в установленому законодавством порядку договори.

7 Далі за текстом — евакуатор.

При цьому зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів здійснюється на спеціальних майданчиках чи стоянках:

— НП;

— територіальних (у тому числі міжрегіональних) органів НП;

— підприємств, установ та організацій, з якими територіальними (у тому числі міжрегіональними) органами НП укладено договори про надання послуг із зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів.

Для доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку інспектор з паркування викликає евакуатор.

Після прибуття евакуатора інспектор з паркування у присутності двох понятих і особи, яка виконує роботи з доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку, складає акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу8 згідно з додатком.

Один примірник акта надається:

1) відповідальній особі, зазначеній у ч. 1 ст. 142 КпАП, нею може бути:

— фізична особа або керівник юридичної особи, за якою зареєстровано транспортний засіб;

— належний користувач транспортного засобу;

— особа, яка виконує повноваження керівника такої юридичної особи;

або

2) особі, яка ввезла транспортний засіб на територію України,

або

3) особі, яка керувала транспортним засобом на момент учинення правопорушення.

Другий примірник акта зберігається в матеріалах справи про адміністративне правопорушення

8 Далі за текстом — акт.

2. Про фіксацію в режимі фотозйомки та відеозапису.

Відповідно до п. 6 Порядку у разі тимчасового затримання транспортного засобу місце розташування такого транспортного засобу повинне бути обов’язково зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису).

Режим фотозйомки (відеозапису) передбачає здійснення інспектором з паркування за допомогою технічних засобів, що функціонують згідно із законодавством про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах, фото/відеофіксації обставин порушення правил зупинки, стоянки або паркування транспортних засобів, а саме:

— дати;

— часу (моменту);

— місця розташування транспортного засобу щодо нерухомих об’єктів та/або географічних координат;

— інших ознак наявності складу адміністративного правопорушення.

Крім того, слід звернути увагу на таке:

1) у разі здійснення фотозйомки обов’язковою є наявність не менше двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних ракурсів;

2) у разі фіксації порушення, що полягає в несплаті вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування в межах населеного пункту, в якому не впроваджена автоматизована система контролю оплати паркування, обов’язковою є наявність додаткового зображення (зображень), що фіксує відсутність під лобовим склом транспортного засобу документа про оплату послуг з користування майданчиком для платного паркування.

Ці зображення чи відеозапис разом з іншою інформацією про адміністративне правопорушення за наявної технічної можливості негайно, але не пізніше наступного робочого дня з дати встановлення відповідальної особи, вносяться до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.

Увага! У разі коли водій, що вчинив правопорушення, присутній під час тимчасового затримання транспортного засобу і правопорушення може бути усунуте водієм у максимально короткий строк, інспектор з паркування не складає зазначений акт і не здійснює тимчасове затримання транспортного засобу, але виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення.

У разі коли в режимі фотозйомки (відеозапису) зафіксоване адміністративне правопорушення, передбачене ч. 3 ст. 122 КпАП (у частині порушення правил зупинки, стоянки), частинами 1 або 2 ст. 1521 КпАП, інспектор з паркування зобов’язаний розмістити на лобовому склі транспортного засобу:

1

копію постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, — якщо технічні можливості дають можливість установити відповідальну особу, зазначену в ч. 1 ст. 142 КпАП

або

2

повідомлення про притягнення до адміністративної відповідальності — якщо технічні можливості не дають можливості установити відповідальну особу, зазначену в ч. 1 ст. 142 КпАП

3. Про інформування.

Інспектори з паркування зобов’язані невідкладно інформувати про тимчасове затримання транспортного засобу відповідні підрозділи НП із зазначенням:

1

номерного знака затриманого транспортного засобу

2

точного часу його затримання

3

місця зберігання (адреси та номери телефонів спеціального майданчика чи стоянки)

Зверніть увагу, що, крім зазначеного вище, інспектори з паркування зобов’язані:

1) розміщувати таку інформацію на офіційному веб-сайті виконавчого органу відповідної місцевої ради;

2) передавати повідомлення про тимчасове затримання транспортного засобу на абонентський номер рухомого (мобільного) зв’язку та адресу електронної пошти, зазначену належним користувачем або особою (від імені особи), за якою зареєстровані транспортні засоби.

4. Про повернення транспортного засобу.

Повернення тимчасово затриманого транспортного засобу, який зберігається на спеціальному майданчику чи стоянці, відбувається невідкладно за зверненням:

— відповідальної особи;

— особи, яка ввезла транспортний засіб на територію України;

— особи, яка керувала транспортним засобом на момент учинення правопорушення.

Умовами повернення є:

— оплата вартості послуг з доставлення та/або зберігання транспортного засобу;

— сплата штрафу за вчинене правопорушення.

Спори, пов’язані із шкодою, що заподіяна тимчасово затриманому транспортному засобу під час його транспортування або зберігання на спеціальному майданчику чи стоянці, розв’язуються в установленому законодавством порядку.

Як бачите, у Порядку чітко визначені випадки тимчасового затримання транспортного засобу, умови фото, відеофіксації, інформування уповноважених осіб про таке затримання та порядок повернення транспортного засобу.

Зауважимо, що з повним текстом Порядку ви можете ознайомитися на офіційному веб-сайті КМУ за цим посиланням: www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-poryadku-timchasovogo-zatrimannya-inspektorami-z-parkuvannya-transportnih-zasobiv-ta-yih-zberigannya.

Отже, в цій статті ми з вами розглянули повноваження нової посадової особи місцевого самоврядування — інспектора з паркування. Слід зазначити, що, скоріш за все, в майбутньому нам ще не раз доведеться повертатися до цих питань. Поки що ж бажаємо вам, як ОМС в цілому, так і інспекторам із паркування зокрема, плідної роботи в цьому напрямку, неухильного дотримання законодавства України та чіткої взаємодії з іншими суб’єктами владних повноважень.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі