Теми статей
Обрати теми

Як ФОП припинити діяльність? Тепер — за один крок!

Смердов Віталій
Вас, либонь, не здивує те, що зареєструватися суб’єктом господарювання в Україні, як правило, простіше, ніж припинити господарську діяльність. Причин чимало: жадібність кредиторів, передліквідаційні перевірки податківців, складність «нормативки» тощо. І ще б нічого, якби це зачіпало тільки юросіб (про їх ліквідацію читайте «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 51). Але, на жаль, підприємців це теж стосується. Хоча правильніше сказати «стосувалося». Річ у тім, що з 7 липня позбутися статусу ФОП має стати набагато простіше. Чому? Про це ви дізнаєтеся з цієї статті.

Наша увага прикута до Закону № 1258. Він, крім іншого, уніс істотні зміни до процедури припинення підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців (далі — ФОП). Зміни запрацювали з 7 липня 2014 року*. Утім, щоб зрозуміти їх на 100 %, потрібно, насамперед, пригадати, як ця процедура відбувалася раніше.

* Щоправда, зауважимо, що логічніше було б вважати цією датою 8 липня. Це зумовлено тим, що Закон № 1258 набрав чинності через місяць після його офіційного опублікування. Його було опубліковано 7 червня, але місячний строк повинен відлічуватися, в ідеалі, лише з наступного дня (про цю проблему також читайте «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 40, с. 16).

Як було?

ФОП, яка мала намір припинити діяльність, спершу подавала заяву держреєстратору. Той, у свою чергу, повинен був внести відомості про це рішення до ЄДР**, а також повідомити податківців, ПФУ та органи статистики.

** Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

Інформація про це підлягала опублікуванню. Тим самим із нею ознайомлювалися і кредитори ФОП. Потім вони пред’являли їй свої вимоги. Зробити це вони могли лише в межах установленого ФОП строку. Він фіксувався у згаданій заяві і не міг бути менше двох і більше трьох місяців. При цьому такі вимоги задовольнялися у чіткій черговості (ч. 4 ст. 501 ЦКУ). Крім того, у цьому періоді підприємця повинні були перевірити податківці та, в ідеалі, видати їй довідки про відсутність заборгованості з податків/зборів та ЄСВ.

Після цього, але не раніше закінчення строку для пред’явлення кредиторами своїх вимог, ФОП повинна була подати держреєстратору реєстраційну картку (за формою 12) та довідки податківців про відсутність заборгованості з податків і зборів та з ЄСВ. І тільки після цього держреєстратор фіксував факт припинення діяльності ФОП у ЄДР.

Наочно все це можна зобразити так, як показано на рис. 1 (с. 37).

 

img 1

Як стало?

З 7 липня ФОП, яка вирішила припинити підприємницьку діяльність, повинна подати/надіслати держреєстратору реєстраційну картку***. Використовувати, судячи з усього, потрібно ту ж форму 12. Зверніть увагу: жодних інших документів подавати не потрібно! Про це також не потрібно повідомляти кредиторів (що стосується податківців, то їх повідомить держреєстратор — див. далі).

*** Зробити це може особисто ФОП або ж уповноважена ним особа.

Не пізніше наступного робочого дня після отримання картки Держреєстратор реєструє в ЄДР факт припинення підприємницької діяльності ФОП

Цього ж дня підприємцю видають або надсилають поштою з описом вкладення відповідне повідомлення*. У результаті в ЄДР одразу ж з’явиться запис «припинено».

* За умови, що держреєстратор не виявить підстав для залишення картки без розгляду. Таких підстав усього дві (ч. 4 ст. 47 Закону № 755). Перша: картка подана не за належним місцем реєстрації. Друга: картка не відповідає вимогам Закону № 755. Мабуть, ідеться, головним чином, про вимоги ст. 8 цього Закону.

І… це все? Не дивуйтеся, але, загалом, так. Із цієї дати фізособа перестає вважатися ФОП. Причому ані податківці, ані наявність зобов’язань перед кредиторами цьому не перешкода. Щоправда, подібний порядок не позбавляє фіз­особу від спілкування зі згаданими суб’єктами вже після втрати нею статусу ФОП. У цьому ви переконаєтеся далі.

Розбираємося з вимогами кредиторів

До 7 липня вимоги кредиторів до ФОП, не визнані нею і не оскаржені в суді (оскаржені, але не підтримані судом), а також не задоволені через відсутність майна, вважалися погашеними**. Саме таке правило передбачала ч. 4 ст. 501 ЦКУ. Тепер цю норму вилучено. Причому жодної заміни їй законодавець не передбачив.

** Що стосується вимог, не заявлених вчасно, то про їх долю ЦКУ нічого не говорив (на відміну від ліквідації юросіб, у разі якої він прямо вказує на їх задоволення з майна, що залишилося). Водночас, ураховуючи ч. 1 ст. 51 ЦКУ, можна було наполягати на застосуванні аналогічного з юрособами правила.

Але чи означає це, що кредитори позбавляються можливості заявити такій фізособі свої вимоги? Зовсім ні. Втрата фізособою свого підприємницького статусу не позбавляє її від необхідності відповідати за зобов’язаннями, що виникли раніше, у тому числі в межах її підприємницької діяльності. Принаймні, приймаючи Закон № 1258, нардепи були в цьому впевнені (про це свідчить пояснювальна записка до законопроекту). При цьому, враховуючи те, що спеціального порядку заявлення та задоволення таких вимог немає, орієнтуватися потрібно на загальні строки і правила. Що ж… повинні сказати, логіка в цьому є. Тим більше, що:

1) серед підстав для погашення зобов’язань припинення підприємницької діяльності ФОП немає (гл. 50 ЦКУ). Подібна підстава передбачена лише при ліквідації юрособи — кредитора чи боржника (ч. 1 ст. 609 ЦКУ). Звісно, у цьому ключі хтось може сказати, що згідно з ч. 1 ст. 51 ЦКУ це правило потрібно поширювати і на припинення діяльності ФОП. Але вважаємо, що цього робити не можна. Як мінімум тому, що наслідки ліквідації юрособи не можна ототожнювати з наслідками припинення діяльності ФОП. Крім того, в іншому разі у ФОП з’явилася б легальна підстава для того, щоб уникати виконання своїх зобов’язань;

2) після того, як фізособа втрачає статус ФОП, вона нікуди не зникає. На відміну від тих же юросіб, які після ліквідації «розчиняються», — причому за загальним правилом із припиненням прав та обов’язків (див. вище, а також «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 51, с. 4). Отже, у кредиторів колишнього підприємця залишається можливість «дотягнутися» до нього ☺ і вимагати виконання зобов’язань;

3) ЦКУ не виділяє окремо такого учасника цивільних відносин, як ФОП (ст. 2 ЦКУ). Умовно кажучи, зобов’язання, що виникли у ФОП Іванова в межах підприємницької діяльності, стосуються особисто Іванова (навіть попри те, що в договорі він фігурував як ФОП). Інша справа, що раніше для їх погашення в разі припинення ФОП підприємницької діяльності існував окремий порядок (він був передбачений нині вилученою ст. 501 ЦКУ). Зараз його немає (крім випадків банкрутства ФОП), тому такі зобов’язання повинні погашатися за загальними правилами.

Зняття з податкового та ЄСВ-обліку

Зрозуміло, що, припиняючи підприємницьку діяльність, фізособа має знятися з податкового та ЄСВ-обліку. Чи зміниться порядок здійснення цієї процедури після набрання чинності Законом № 1258? Звісно, що так! Як мінімум тому, що тепер ФОП може припинити свою діяльність без попередньої перевірки податківцями та розрахунків із ними. От тільки, на жаль, визначеності в цьому питанні замало. Сказати точно, як виглядатиме процедура зняття з обліку, вдасться не раніше, ніж до підзаконної «нормативки» внесуть зміни, зокрема, до:

1) Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588, у редакції наказу від 22.04.2014 р. № 462 (далі — Порядок № 1588);

2) Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міндоходів від 09.09.2013 р. № 458.

Вочевидь, що на це потрібний час. Як тільки ці зміни з’являться, ми одразу ж повідомимо вас про них. А поки цього не сталося, пропонуємо стисло ознайомитися з тим, як у зазначених умовах вчинятимуть податківці (див. лист Міндоходів від 07.07.2014 р. № 16051/7/99-99-18-02-01-17 на с. 7, далі — лист № 16051).

Зняття з податкового обліку. Після внесення до ЄДР запису про припинення підприємницької діяльності ФОП, держреєстратор передасть ці відомості податківцям, органам статистики та ПФУ (ч. 1 ст. 51 Закону № 755). Згідно з чинною редакцією п.п1 п. 11.31 Порядку № 1588 їх надходження є підставою для зняття ФОП з податкового обліку. Але податківці це положення не застосовуватимуть, що, утім, не здивувало…

Вони повідомили, що після отримання від держреєстратора зазначених відомостей, присвоять фізособі обліковий статус «припинено, але не знято з обліку (КОР пусті або не закриті)» (див. лист № 16051)

З обліку ж її знімуть лише після того, як установлять, що в неї немає заборгованості з податків і зборів (судячи з усього, ідеться лише про ту заборгованість, яка виникла в межах підприємницької діяльності).

Щоб визначити наявність/відсутність такої заборгованості, потрібно, у тому числі, знати й останній звітний період такої ФОП. Податківці повідомили, що ним вважається базовий звітний (податковий) період, який становить календарний рік. При цьому, найімовірніше, цей висновок стосується лише загальносистемників. Отже, незважаючи на втрату статусу ФОП, декларацію про майновий стан і доходи фізособа, судячи з усього, має подати за підсумками року — протягом 40 календарних днів після його закінчення. За результатами, відображеними в ній, фізособі доведеться або доплатити ПДФО, або ж вона отримає право на повернення надмірно сплачених сум.

img 2Що стосується авансових платежів, то, вважаємо, із втратою підприємницького статусу фізособі їх сплачувати не потрібно. Для цього варто додатково повідомити контролерів. Водночас радимо вам уточнити це питання у своїх місцевих податківців. Річ у тім, що норми, зафіксовані в ПКУ, можуть розв’язати їм руки і для фіскального підходу, тобто вимагати сплати авансових платежів із ПДФО до кінця року з подальшим перерахунком у річній декларації. Щоправда, навіть якщо вони наполягатимуть на ньому, ви зможете зменшити суму авансових платежів на підставі п.п. 177.5.1 ПКУ.

При цьому майте на увазі: якщо в цьому періо­ді фізособі надходитимуть кошти, у тому числі, за операціями, які вона почала здійснювати як ФОП, оподатковувати їх слід як доходи «звичайної» фізособи, а не ФОП. Отже, наприклад, якщо доходи їй виплачуватиме суб’єкт господарювання, то за загальним правилом такий суб’єкт повинен утримувати з них ПДФО (п.п. 168.1.1 ПКУ). До речі, тому в подібному випадку колишньому ФОП варто повідомити своїх дебіторів про втрату підприємницького статусу — щоб попередити їх про необхідність утримання ПДФО.

Зняття з ЄСВ-обліку. Тут законодавець був дещо багатослівнішим та вніс окремі зміни до Закону № 2464. Він зафіксував, що в разі держреєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП користується правами, виконує обов’язки і несе відповідальність, передбачені для платника ЄСВ — у частині діяльності, що провадилася ним як ФОП (ч. 4 ст. 6 Закону № 2464). Але насправді це й логічно — адже внесені до Закону № 2464 зміни дозволяють сказати, що сам по собі факт такої держреєстрації не призводить до зняття фізособи з ЄСВ-обліку. Це лише одна з умов, але є й інші: проведення перевірки* такої фізособи та здійснення нею остаточних розрахунків (ч. 1 ст. 5 Закону № 2464).

* Із листа № 16051 можна зробити висновок, що така перевірка може проводитися, а може й ні. Водночас нагадаємо: припинення підприємницької діяльності ФОП є підставою для початку документальної позапланової перевірки (п.п. 78.1.7 ПКУ ). Це правило стосується й ЄСВ (п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону № 2464). Отже, ця частина листа не зовсім зрозуміла.

Так само, як і в податковому обліку, виникає питання з останнім звітним періодом. Для цілей ЄСВ нардепи його підкоригували. Отже, при припиненні ФОП підприємницької діяльності такий період (ч. 8 ст. 9 Закону № 2464):

1) починається з дати закінчення попереднього періоду, а

2) завершується датою держреєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП.

Формулювання цього правила дозволяє сказати, що воно поширюється як на сплату ЄСВ за найманих працівників, так і на сплату ЄСВ «за себе». Розберемося детальніше.

Нагадуємо: звіт за найманих працівників ФОП повинні подавати протягом 20 календарних днів, наступних за останнім днем звітного періоду (п. 3.1 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міндоходів від 09.09.2013 р. № 454). Отже, наприклад, якщо запис про припинення ФОП потрапив до ЄДР 5 серпня, звіт за найманих працівників потрібно подати не пізніше 26 серпня. Водночас строків сплати ЄСВ у частині найманих працівників ці зміни зачепити не повинні.

А от при сплаті ЄСВ «за себе» визначеності поки що немає. З одного боку, є норма Закону № 2464, яка обмежує межі останнього звітного періоду. З іншого — для ФОП на загальній системі сплата ЄСВ «за себе» міцно пов’язана зі сплатою ПДФО*, а там, як ми вже говорили, продовжує діяти річний звітний період. Отже, у цьому питанні варто дочекатися появи конкретної думки податківців.

* Такий ЄСВ сплачується до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня, до 15 листопада у вигляді авансових платежів у розмірі 25% від річної суми ЄСВ, розрахованої від суми для сплати авансових платежів із ПДФО.

З урахуванням викладеного вище, новий порядок припинення ФОП підприємницької діяльності можна зобразити так, як показано на рис. 2 на с. 41.

 

img 3

«Перехідне» припинення діяльності

У вас, звісно ж, могло виникнути запитання: як бути тим ФОП, хто встиг подати держреєстратору заяву про припинення діяльності до набрання чинності Законом № 1258 (тобто до 7 липня). На щастя, для таких випадків законодавець передбачив особливі «перехідні» правила (п. 2 розд. II Закону № 1258).

Так, якщо ФОП подала таку заяву, але до реєстраційної картки справа ще не дійшла, держреєстратор повинен самостійно заповнити таку картку, внести до ЄДР запис про припинення діяльності ФОП і видати/надіслати їй відповідне повідомлення. Зробити він це повинен не пізніше місяця з дати набрання чинності Законом № 1258. Тобто, з урахуванням підходу чиновників до обчислення строків, — не пізніше 7 серпня.

«Особливі» випадки припинення діяльності

Вище ми приділили увагу лише «стандартній» процедурі припинення підприємницької діяльності ФОП. Але ж є й інші. Закон № 1258 зачепив і їх. Давайте подивимося, як:

1) Закон № 1258 виключив таку процедуру, як припинення підприємницької діяльності ФОП за принципом «мовчазної згоди». Тут питань немає — з урахуванням новацій, з якими ви ознайо­милися вище, він для ФОП уже не потрібний. Нагадаємо: раніше цей принцип дозволяв зареєструвати припинення діяльності ФОП і без отримання відповідних довідок від податківців;

2) ФОП може припинити діяльність за рішенням суду. Тепер це відбувається так: після того, як рішення суду набере чинності, суд надішле його держреєстратору. Той не пізніше наступного робочого дня після його отримання повинен самостійно заповнити реєстраційну картку, внести до ЄДР відповідний запис та видати/надіслати вже колишньому ФОП повідомлення про це;

3) законодавець виключив із Закону № 755 спрощену процедуру припинення діяльності ФОП. Нагадаємо: держреєстратор міг розпочати її тільки у двох випадках, причому обидва засновані на судових рішеннях (ч. 1 ст. 491 Закону № 755). Мабуть, тепер у таких випадках держреєстратор повинен діяти за загальними правилами (див. попередній пункт);

4) зміни торкнулися й банкрутства ФОП. Зокрема, тепер у Законі України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» у редакції від 22.12.2011 р. № 4212-VI як боржник замість фізособи-підприємця фігурує «звичайна» фізособа. Щоправда, лише за тими зобов’язаннями, які виникли у зв’язку із прова­дженням підприємницької діяльності. Крім того, до цього Закону внесено низку інших змін. Так, з нього вилучили норму (ч. 9 ст. 91), яка передбачала, що з дати визнання судом фізособи банкрутом її держреєстрація як ФОП припиняється, а видані їй ліцензії анулюються. Водночас, навряд чи це свідчить про те, що тепер такі ліцензії не анулюються. Тим більше, що Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III, як і раніше, передбачає, що запис у ЄДР про припинення діяльності ФОП — це підстава для анулювання ліцензії.

Штрафи за порушення процедури припинення

Нагадаємо: раніше КУпАП за порушення порядку припинення підприємницької діяльності ФОП передбачав чималі штрафи. Так, за це на ФОП могли накласти штраф у розмірі від 60 до 80 нмдг (тобто від 1020 грн. до 1360 грн.). Накласти його могли, зокрема, податківці (ст. 2342 КУпАП).

На щастя, тепер цей штраф скасовано. Причому, враховуючи ст. 58 Конституції України, це послаблення має застосовуватися і до порушень, допущених до набрання чинності Законом № 1258 (тобто до 7 липня).

висновки

  • ФОП, яка має намір припинити діяльність, достатньо подати держреєстратору реєстраційну картку.

  • Реєстрація припинення діяльності ФОП здійснюється без попередніх розрахунків із кредиторами та перевірок податківцями.

  • За зобов’язаннями, що виникли в межах підприємницької діяльності, фізособа несе відповідальність і після припинення ФОП. Кредитори можуть пред’явити їй свої вимоги у загальному порядку.

  • Податківці не знімуть ФОП з податкового та ЄСВ-обліку, поки той з ними не розрахується.

Документи статті

  1. ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

  2. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  3. КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.

  4. Закон № 1258 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців за заявницьким принципом» від 13.05.2014 р. № 1258-VII.

  5. Закон № 755 — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

  6. Закон № 2464 — Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі