(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 99
  • № 98
  • № 97
  • № 96
  • № 95
  • № 94
  • № 93
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
14/24
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Грудень , 2014/№ 100

Податкове навантаження: це поки що не лікується...

Матриця всюди. Вона оточує нас.
Навіть зараз вона з нами поруч.
(З кінофільму «Матриця»)
Про термін «податкове навантаження» («податкова віддача») на жаль, начулося чимало бухгалтерів.. Хоча на щастя не всіх реально торкнувся відповідний «механізм» здирництва «доплати» податків до «необхідного» рівня з боку фіскалів.
Ви напевно прочитали детальну статтю в «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 81, с. 13, з якої дізналися, як протидіяти незаконним вимогам контролерів. Ці рекомендації зберегли свою значущість і нагальність! А тому конспективно нагадаємо їх сьогодні.
Але головне — давайте спочатку поглянемо, чи змінилося що-небудь (або чи зміниться) серед легальних підстав для застосування у практиці оподаткування такої розрахункової величини, як податкова віддача. Тим більше, що якраз отримали таке запитання від нашого постійного читача.
податковий контроль

Варто вам тільки натякнути на податкову віддачу, перелицьовані з податківців у фіскали працівники служби одразу ж доведуть вам, що відповідний показник вони розраховують виключно в аналітичних цілях! Але аж ніяк не для безпосереднього застосування при справлянні податків… І тут з ними треба погодитися! ☺ До речі, керманичі служби радять скаржитися на неправомірні дії їх підлеглих у сервіс «Пульс» за номером телефону (044) 284 00 07…

Нагадаємо стисло, про які «аналітичні» цілі може йтися.

Періодичність документальних податкових перевірок

Сьогодні продовжують застосовувати Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб’єктів господарювання, затверджені наказом ДПСУ від 27.06.2012 р. № 553 (далі — Методрекомендації № 553).

Нагадуємо, що згідно з абзацами сьомим і восьмим розд. 1 цих Методрекомендацій періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний.

Платники податків із незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на три календарні роки, середнім — не частіше ніж раз в два календарні роки, високим — не частіше одного разу на календарний рік

У документі є критерії відбору залежно від ступеня ризику для різних категорій платників податків — починаючи з банків і закінчуючи ФОП. Що стосується юросіб, то згідно з п.п. 1 п.п. 3.2.1 п. 3.2 розд. 3 Методрекомендацій № 553 потрапити до числа платників з високим ступенем ризику загрожує тим із них, у кого «рівень сплати податку на прибуток не відповідає рівню сплати податку по відповідній галузі». А також — згідно з п.п. 2 п.п. 3.2.1 п. 3.2 розд. 3 Методрекомендацій № 553 — і тим, у кого «рівень сплати ПДВ не відповідає рівню сплати податку по відповідній галузі». Інакше кажучи: якщо ці ваші величини податкової віддачі менше середніх по галузі, то у вас — високий ступінь ризику і перевіряти вас слід щороку. ☹

Ці «сорти» податкової віддачі розраховуються за двома спеціальними формулами — окремо для податку на прибуток підприємств і окремо для ПДВ.

Не станемо морочити вам голову самими формулами (тим паче, що вони прив’язані до застарілих форм декларацій), але пояснимо ідею, яка, певно, реалізована і в сьогоднішніх алгоритмах:

— для податку на прибуток підприємств податкова віддача обчислюється як відсоткове відношення нарахованої суми податку від патентованої і від непатентованої діяльності (згідно з нинішньою формою прибуткової декларації, затвердженою наказом Міндоходів від 30.12.2013 р. № 872, це сума показників ряд. 11 і ряд. 12) до суми доходу, що враховується при визначенні об’єкта оподаткування (показник ряд. 01 цієї самої декларації). До речі кажучи, у Методрекомендаціях № 553 передбачається, що податкова віддача має розраховуватися щокварталу.

Але оскільки сьогодні більшість платників звітують з прибутку раз на рік, то фіскалам, мабуть, доведеться розраховувати податкову віддачу з такою самою періодичністю

— для ПДВ податкова віддача (платників, які не претендують на бюджетне відшкодування) обчислюється як відсоткове відношення суми податку, яка підлягає нарахуванню (показник ряд. 25 ПДВ-декларації, затвердженої наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. № 966), до суми обсягів (без ПДВ) відповідних постачань за ряд. 1.1 і ряд. 1.2 (колонка А) цієї самої декларації.

Разом із цими критеріями, у тому ж п.п. 3.2.1 п. 3.2 розд. 3 Методрекомендацій № 553 перелічено ще дванадцять (!) інших критеріїв, через які платник може загриміти в компанію «високоризикових».

Категорії уваги фіскалів до платників

З подібною метою, але на підставі іншого документа — Методичних рекомендацій про порядок розподілу платників за категоріями уваги, затверджених наказом ДПАУ від 30.06.2006 р. № 373, — величину податкової віддачі використовують, щоб віднести платника до однієї з трьох категорій уваги (п.п. 2.1.2):

1 — сумлінні;

2 — помірного ризику;

3 — високого ризику.

Зауважимо, що незважаючи на допотопну дату затвердження, документ живий і сьогодні. Тому не дивуйтеся: якщо у вас вищезазначений «рівень сплати» (читай — податкова віддача) значно менше середнього по галузі, то ви цілком можете автоматично потрапити до категорії 3 — платників високого ризику. Хоча цей критерій — теж не єдиний (є ще два), через які можна потрапити до тієї самої категорії.

Автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ

Завдяки нововведенням Закону № 1621* і Закону № 1690**, що з’явився слідом за ним, починаючи з 01.01.2015 р. показник податкової віддачі можливо вже не буде в ходу:

— ані як один з нинішніх критеріїв, що власне дають платнику право на бюджетне відшкодування (тому що п.п. 200.19.6 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ),можливо, буде вилучений з ПКУ із зазначеної дати);

— ані як один з нинішніх критеріїв (конкретно — величина податкової віддачі з податку на прибуток), що дають сьогодні фіскалам право на документальну перевірку у процесі бюджетного відшкодування згідно з п.п. 3 п. 5 Переліку достатніх підстав, які дають податковим органам право на проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податку на додану вартість для визначення достовірності нарахування бюджетного відшкодування такого податку, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1238 (тому що п. 200.11 теж можливо буде вилучений з ПКУ із зазначеної дати, а отже, і відповідний Перелік, можливо, буде скасований).

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 31.07.2014 р. № 1621-VII.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування інвестиційної діяльності» від 07.10.2014 р. № 1690-VII.

Зауважимо, що згідно з майбутньою редакцією п. 200.19 ПКУ після 01.01.2015 р. претендент на бюджетне відшкодування ПДВ теж має відповідати певним критеріям. А отже, із зазначеної дати можливо буде застосовуватися Порядок визначення відповідності платника податку на додану вартість критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1128, замість чинного нині Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого наказом Міндоходів від 10.12.2013 р. № 781. Проте власне тема бюджетного відшкодування ПДВ (наступного року) виходить за межі цієї статті і, можливо, буде розглянута окремо.

Зверніть увагу! Недарма ви зустріли слово «можливо» у цій частині статті аж шість разів. ☹ Річ у тім, що 01.12.2014 р. у ВРУ було зареєстровано законопроект № 1141, у разі прийняття якого (що передбачено так званою Коаліційною угодою)описані тут новації Закону № 1621 і Закону № 1690 будуть зведені нанівець… А отже, збережеться нинішній порядок бюджетного відшкодування, який передбачає застосування критерію податкової віддачі з податку на прибуток.

Методи протидії незаконним діям податківців такі самі, як і раніше.

Відмовляються приймати декларацію, в якій податок нижче «потрібного», — подайте її поштою або в електронній формі

Надсилають повідомлення про «невизнання» поданої декларації — оскаржуйте їх дії в адміністративному та/або судовому порядку. Але на можливий (зрозуміло, правильно складений) письмовий запит податківців про причини «зниженої» (на їх думку) величини податкової віддачі все ж радимо вам відповісти. Причому — не пізніше 10 робочих днів з дати його отримання. На можливі усні звернення телефоном відповідайте як завжди: «Героям слава!»… ☺

І ще одне. Сьогодні фіскали стурбовані, адже їм потрібно істотно зменшити кількість перевірок, особливо виїзних. Стоїть конкретне завдання: перейти від роботи «за площами» до «прицільної». ☹ Надії покладаються на алгоритми аналізу інформації про платників, що отримується з ЄРПН, бази електронної РРО-звітності, можливо, — обслуговуючих банків, ну і, звісно ж, з податкових декларацій. Тому не виключено, що незабаром нинішні критерії та формули розрахунку податкової віддачі здадуться платникам дитячим лепетанням…

На завершення повторимо головне: якщо фактична величина податкової віддачі (навантаження) платника менше середньогалузевої (інколи фіскали беруть для такого аналізу не галузь, а групу схожих, на їх думку, підприємств ☹), то це не дає жодних безпосередніх підстав розглядати такого платника як «ухильника»!.. Але пильна увага фіскалів до нього гарантована…

висновки

  • Величина податкової віддачі платника порівняно із середньогалузевим показником аналізується фіскалами і визначає ступінь уваги останніх до нього, а врешті-решт — можливу періодичність документальних перевірок.

  • Якщо електронне адміністрування ПДВ таки запрацює, то починаючи з 01.01.2015 р. величина податкової віддачі вже не буде ані критерієм для отримання права на бюджетне відшкодування ПДВ, ані критерієм, що дає право на документальну перевірку у процедурі такого відшкодування.
податкове навантаження додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті