Не секрет, що безпека під час руху багато в чому залежить від стану скла транспортного засобу. Для того щоб утримувати його в ідеальній чистоті, через спеціальні форсунки на лобове скло автомобіля розбризкується рідина, яка потім зчищається щітками склоочисників. У зимову пору року для цього використовують спеціальні миючі рідини, виготовлені на спиртовій основі. Вони не замерзають за низьких температур і дозволяють очищати скло авто навіть у найважчих метеорологічних умовах.
Щоб безпомилково відобразити операцію із заміни рідини в омивачі скла в податковому та бухгалтерському обліку, її необхідно правильно класифікувати. Упоратися з цим завданням нам допоможе Положення про технічне обслуговування та ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102 (далі — Положення № 102). Воно визначає загальні вимоги до проведення технічного обслуговування (далі — ТО) і ремонту всіх дорожніх транспортних засобів (за винятком тролейбусів, мопедів і мотоциклів) на підприємствах усіх форм власності. Але якщо у вас є документація заводу-виробника на автомобіль і в ній наведено перелік обов’язкових робіт з ТО, то вирішуючи питання щодо класифікації виконаних робіт, слід керуватися саме такою документацією. На це, до речі, звертало увагу і Міністерство інфраструктури України в листі від 03.02.2012 р. № 1075/25/10-12.
За відсутності необхідної інформації в «рідній» документації на авто відповідь шукатимемо в Положенні № 102. Згідно з п. 1.3 цього Положення ТО — операція з підтримки роботоздатності або справності виробу при використанні за призначенням, зберіганні та транспортуванні. Перевірка рівня рідини в бачках омивача скла згадується тільки в межах проведення ТО-1, що здійснюється 1 раз на 5000 км пробігу для легкових автомобілів (п. 20 додатка А до Положення № 102). На нашу думку, при підготовці автомобіля до зими роботи з доливання в бачок омивача скла незамерзаючої рідини можна виконати в межах цього ж ТО-1. Адже для того, щоб залити незамерзаючу рідину в бачок омивача авто, зовсім необов’язково зливати перед цим усю воду. Цілком вистачить половини об’єму бачка заповнити «незамерзайкою». Тому вартість рідини потрібно відносити на витрати, пов’язані з проведенням ТО-1 (а не з ремонтом) з усіма наслідками, що з цього випливають.
У бухгалтерському обліку придбану для склоомивача незамерзаючу рідину відносять до складу запасів і обліковують на субрахунку 209 «Інші матеріали». Тільки-но рідина потрапляє в автомобіль, її вартість збільшує витрати звітного періоду як витрати на ТО (п. 15 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. № 92). Залежно від функціонального призначення авто для цього використовують такі рахунки обліку витрат: 23, 91, 92, 93, 94.
Переходячи до податкового обліку, одразу зазначимо, що витрати, пов’язані із заміною рідини в межах ТО, не є ані ремонтом, ані поліпшенням (п. 3.8 Положення № 102). Тому такі витрати підприємство включає до своїх податкових витрат залежно від напряму використання авто. До речі, цю думку підтверджують і фіскали в консультаціях з підкатегорій 102.07.04 і 102.07.20 БЗ.
Таким чином, витрати із заміни рідини в омивачі скла потрапляють:
— до собівартості вироблених і реалізованих товарів, робіт, послуг (ряд. 05.1 декларації з податку на прибуток) — якщо автомобіль використовують для виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) або в загальновиробничих цілях (п. 138.8, п.п. «г» п.п. 138.8.5 ПКУ*);
— до адміністративних витрат (ряд. 06.1 декларації) — якщо автомобіль задіяний у загальногосподарських (адміністративних) цілях (п.п. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ);
— до витрат на збут (ряд. 06.2 декларації) — якщо автомобіль бере участь у збутових потребах (п.п. «д» п.п. 138.10.3 ПКУ);
— до інших витрат (ряд. 06.4 декларації) — якщо автомобіль використовують для інших господарських потреб (пп. 138.10.4 і 138.12.1 ПКУ).
* Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
Зверніть увагу, що згідно з правилами п. 138.4 ПКУ вартість «незамерзайки», уключена до складу виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), реально збільшить податкові витрати тільки в періоді визнання доходу від реалізації такої продукції (робіт, послуг). В інших випадках витрати на незамерзаючу рідину відображають у податковому обліку в періоді їх здійснення (п. 138.5 ПКУ).
А тепер наведемо приклад.
Приклад. Підприємство придбало незамерзаючу рідину-концентрат Turtle Wax Liquid Fire об’ємом 5 л за 300 грн. (без ПДВ — 250 грн.; ПДВ 20 % — 50 грн.). Придбана рідина використана для заливки в бачок омивача скла легкового автомобіля, що обслуговує відділ збуту продукції.
В обліку підприємства ці операції відображаються такими записами:
Табл. Облік придбання та використання незамерзаючої рідини
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
Дт | Кт | доходи | витрати | |||
1 | Перераховано постачальнику передоплату за незамерзаючу рідину | 371 | 311 | 300 | — | — |
2 | Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі суми передоплати за запаси | 641/ПДВ | 644 | 50 | — | — |
3 | Оприбутковано незамерзаючу рідину | 209 | 631 | 250 | — | — |
4 | Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ при оприбутковуванні рідини | 644 | 631 | 50 | — | — |
5 | Здійснено залік заборгованостей | 631 | 371 | 300 | — | — |
6 | Використано рідину для заливки в бачок омивача скла | 93 | 209 | 250 | — | 250 |
7 | Віднесено на фінансовий результат вартість використаної рідини | 791 | 93 | 250 | — | — |