Діяльність суб’єктів господарювання
Надбавки до цін на ліки буде знижено
З 01.01.2015 р. наберуть чинності зміни, внесені до постанови КМУ «Про заходи щодо стабілізації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення», від 17.10.2008 р. № 955 постановою КМУ від 12.11.14 р. № 639.
Так, з першого дня 2015 року на ліки та медвироби, включені до Національного переліку, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333, та до обов’язкового мінімального асортименту для аптек можна встановлювати граничні постачальницько-збутові надбавки не вище 10 % оптово-відпускної ціни (зараз їх межа — 12 %).
А граничні торговельні (роздрібні) надбавки визначатимуться градуйовано залежно від закупівельної ціни (див. табл.4).
Таблиця 4. Розмір торговельной (роздрібної) надбавки
Закупівельна ціна, грн. | Торговельна (роздрібна) надбавка, % |
до 100 (включно) | 25 |
101 — 300 | 23 |
301 — 500 | 20 |
501 — 1000 | 15 |
понад 1000 | 10 |
Нагадаємо, зараз торговельна (роздрібна) надбавка не градується і не перевищує 25 %.
Дешеві вітчизняні ліки та медвироби (за ціною менше 12 грн. за упаковку) теж підпадуть під держрегулювання.
Нові акцизні марки
З 01.01.2015 р. для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва запроваджуються акцизні марки нового зразка (постановою КМУ від 19.11.2014 р. № 627).
У зв’язку з цим продаж марок акцизного податку, зразки яких затверджені постановою КМУ від 13.03.2013 р. № 188 (ср. ), буде припинено з 1 січня 2015 року.
Крім того, передбачено зниження вартості нової акцизної марки. Так, для:
— алкогольних напоїв вона становитиме 0,1926 грн.;
— для тютюнових виробів — 0,091 грн.
Новий формат звітності з РРО
З 01.01.2015 р. набирає чинності нова редакція п. 7 ст. 3 Закону про РРО. Її норми ґрунтуються на способі та складанні інформації, що подається до органів ДФСУ дротовими та бездротовими каналам зв’язку, суб’єктами господарювання, які мають справу з РРО. Так, з нового року суб’єкти господарювання, які використовують:
— електронні таксометри і автомати з продажу товарів (послуг) — відбудуться лише поданням до органів ДФСУ інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, яка міститься у фіскальній пам’яті зазначених РРО;
— РРО, які застосовуються для обліку і реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти — інформації про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься у фіскальній пам’яті зазначених РРО.
А от решті всіх користувачів РРО
обов’язково доведеться подавати до органів ДФСУ дротовими або бездротовими каналами зв’язку електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків,
які містяться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті модемів, приєднаних до них.
Тобто з 01.01.2015 р. з «неспеціальних» РРО до податківців щодня повинна потрапляти інформація не разово в обсязі розрахункових операцій, а в почековому режимі плюс фіскальний звітний чек.
Про таку реформу ми вас попереджали ще в 2013 році, і радили якнайшвидше придбати РРО, що створюють контрольну стрічку в електронній формі.
Хто не в темі — готуйте гроші на штраф. За неподання до органів ДФС звітності, пов’язаної із застосуванням РРО, РК та копій розрахункових документів і фіскальних чеків з РРО дротовими і бездротовими каналами зв’язку світить штраф 10 нмдг. Або, інакше кажучи, 170 грн. (п. 9 ст. 17 Закону про РРО).
До речі! Тепер з 01.01.2015 р. первинну реєстрацію зможуть пройти тільки ті РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі і електронні таксометри, автомати з продажу товарів (послуг), РРО з купівлі-продажу іноземної валюти.
Докладніше про передачу податківцям інформації з РРО в почековому режимі див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 102, с. 42.
Антикорупційна програма підприємства
З 26.04.2015 р. на зміну Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI приходить Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.14 р. № 1700-VII (див. роз’яснення Мін’юсту від 10.11.2014 р.).
Основне його нововведення — розробка антикорупційних програм (АКП). У розд. Х нового Закону чітко зазначено, хто повинен розробляти АКП і що вона собою являє.
Порадуємо! В обов’язковому порядку АКП має бути далеко не у всіх суб’єктів господарювання. Складати її доведеться тільки (ст. 62, розд. X Закону):
1) державним і комунальним підприємствам, а також госптовариствам з державною/комунальною часткою понад 50 %, у яких:
— середньооблікова чисельність працюючих за звітний рік — понад 50 осіб;
— обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) — більше 70 млн грн.;
2) юрособам — учасникам процедури держзакупівлі (у тому числі учасникам попередньої кваліфікації).
Якщо ви не маєте відношення до державної/комунальної власності та держзакупівель, то розробляти АКП ви не зобов’язані
АКП на перелічених підприємствах складає Уповноважений з АКП. Така посада має бути обов’язково введена на зазначених вище підприємствах.
До посадової особи ст. 64 розд. X Закону висуває низку вимог: не молодше 30 років, має повну вищу економічну або юридичну освіту, володіє достатніми для такої посади діловими якостями, професійним рівнем і станом здоров’я. Головне, щоб особа не була уповноважена на виконання функцій держави, місцевого самоврядування тощо.
Над складанням АКП гріти чуба не доведеться. У ст. 63 Закону прописано всі її складові: перелік і опис антикорупційних заходів, процедур, норми професійної етики, права та обов’язки співробітників у зв’язку з протидією корупції на підприємстві, застосування дисциплінарної відповідальності до порушників АКП, процедура захисту працівників, які повідомили про корупцію, тощо.
Вже готовий текст АКП/його положення:
1) доведеться погоджувати з працівниками і після затвердження розмістити у відкритому для них доступі;
2) доведеться включити до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку, а за бажання — і до договорів юрособи (ЦП-договорів).
Зверніть увагу! За вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією порушення загрожує кримінальна, адміністративна, цивільно-правова та дисциплінарна відповідальність (відповідні поправки запрацюють у КЗпП і КпАП).
Причому покарати можуть посадових осіб та рядових співробітників юросіб приватного права (п. 3 ч. 1 ст. 3 і ч. 1 ст. 65 розд. X Закону). Крім того, правочини, укладені з порушеннями вимог Закону, можуть бути визнані недійсними.
Фіноперації під новим контролем
З 07.02.2015 р. набере чинності новий Закон про протидію відмиванню доходів. До цієї дати поки що діє старий Закон від 28.11.2002 р. № 249-IV.
Дія нового Закону, як і раніше, поширюватиметься на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, фізосіб-підприємців, а також на юросіб та їх відокремлені підрозділи, які здійснюють фінансові операції.
Відразу скажемо: багато норм увійдуть до нього без змін. Наприклад, норма, згідно з якою до суб’єктів первинного фінмоніторингу належать аудитори, аудиторські фірми, госпсуб’єкти, що надають бухгалтерські та юридичні послуги (крім фахівців, які працюють за трудовим договором). Тобто сторонні бухгалтери, аудитори, юристи.
Збережеться і загальний поріг для проведення обов’язкового фінмоніторингу за фінансовими операціями — 150 тис. грн.
Залишиться без змін і перелік операцій, під час участі в яких суб’єкти первинного фінмоніторингу доповідають про свої підозри про зв’язок операцій з відмиванням грошей, тероризмом (купівля-продаж нерухомості, управління активами або банківськими рахунками тощо).
Врахуйте! До переліку таких операцій додалися фіноперації осіб з високим ризиком. А самі правила оцінки ризику будуть зазначені в самому Законі.
Будьте розсудливі! За два і більше повторних порушення Закону та/або нормативно-правових актів у сфері протидії відмиванню грошей можуть позбавити ліцензії.