Теми статей
Обрати теми

Працюємо з «Новою поштою»: витрати і податковий кредит

Нестеренко Максим, податковий експерт
Вже неодноразово наші читачі на «гарячій лінії »ставили запитання щодо роботи з «Новою поштою». Ситуація приблизно така: придбаваємо товар через «Нову пошту». Вона не видає нічого, крім своєї накладної. Чи можна на підставі такої накладної відображати витрати на придбані товари і податковий кредит з ПДВ? Подібні запитання останнім часом є достатньо популярними. Що ж, відповідаємо на них.

Правовий аспект

Перш за все, давайте з’ясуємо, у яку форму цивільно-правових відносин з «Новою поштою» вступають відправник та отримувач товарів, що їх «Нова пошта» доставляє. У цьому нам допоможе зразок договору, розміщений на офіційному сайті «Нової пошти» (далі — Договір)*.

* Див. за посиланням http://novaposhta.ua/uploads/misc/doc/public_offer.pdf.

img 1У формі договору міститься посилання на ст. 633 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV і зазначається, що цей договір є публічним. Відповідно до п. 3.1 Договору його предметом є послуги з перевезення. А у п. 6.1 Договору зазначається, що замовник сплачує «Новій пошті» саме за послуги з перевезення, а не за придбання товарів. Отже, йдеться фактично про договір транспортного експедирування, і слово «пошта» не повинне вводити вас в оману.

Тобто ваші правовідносини з «Новою поштою» жодним чином не є операціями з власне придбання тих товарів, що їх доставляє «Нова пошта». Такі товари ви придбаваєте не у «Нової пошти», а у відправника (постачальника). Тому й документи, що їх вам надає «Нова пошта», можуть підтверджувати лише операцію перевезення і аж ніяк не операцію придбання.

Це означає ось що. Якщо ви придбаваєте товари у постачальника і доставка здійснюється через «Нову пошту» — обов’язково вимагайте, щоб той, хто відправляє вам товари, склав і запакував разом із ними накладну на них. Інакше жодних документів власне на товар у вас не буде! Окрім того, якщо ви хочете відобразити податковий кредит з ПДВ — радимо вимагати у відправника товарів також і податкову накладну.

Чому так? З вельми простої причини. Ми вже неодноразово наголошували на позиції ВАСУ, який чітко розмежовує операції з придбання товарів і операції з перевезення придбаних товарів (читайте про це, наприклад, у «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 36-37, с. 30; № 12, с. 41). Згодом із цією позицією погодилися також і податківці (див. лист Міндоходів від 19.09.2013 р. № 11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 94, с. 16).

Але відповідно до цієї позиції кожна з операцій потребує своїх документів.

Тобто за операцією перевезення вам потрібно вимагати документи у перевізника (у нашому випадку — «Нової пошти»), а за операцією придбання — у постачальника

Отже, якщо ви відображаєте витрати щодо придбання — накладна «Нової пошти» вам не допоможе. Тут потрібні документи від продавця (того, хто відправляє вам ці товари).

Тепер щодо власне накладної, яку видає «Нова пошта» (відповідно до сленгу «Нової пошти» вона називається «експрес-накладною»)**. Відповідно до п. 3.3 Договору вона підтверджує операцію перевезення і містить практично ту ж саму інформацію, що і стандартна ТТН. Також із п.п. 4.3.2 Договору нам відомо, що експрес-накладну має складати замовник — тобто відправник вантажу. Здавалося б усе аналогічно ситуації до складання стандартної ТТН. Тому виникає запитання: чи можна на підставі «експрес-накладної» відобразити витрати на доставку?

** Із її формою можна ознайомитись за посиланням https://novaposhta.ua/nomer_en. Таку накладну можна легко сформувати, якщо зареєструватися на сайті «Нової пошти». Після цього ви зайдете у свій особистий кабінет і перейдете у вкладку «Створити ЕН» (https://my.novaposhta.ua/newOrder/index#). Заповнивши відомості про відправника, одержувача та вантаж, ви матимете можливість переглянути, як вона виглядає.

Витрати

На нашу думку, «експрес-накладну» «Нової пош­ти» можна використати як документ, на підставі якого відображаються витрати на доставку. Адже форма «експрес-накладної» хоча і відрізняється від форми ТТН, наведеної у додатку до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 р. № 363*, але фактично виконує ті ж самі інформативні функції.

* Про цю форму ТТН читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 10, с. 18.

У зв’язку із цим слід зауважити: обов’язкове використання ТТН у перевезеннях вантажів вимагається загаданими вище Правилами. А суди розглядають цей нормативний документ як такий, що не встановлює правил податкового обліку (див., наприклад постанову ВАСУ від 06.03.2014 р. у справі № К/800/61508/13, а також ухвали ВАСУ від 07.07.2014 р. у справі № К/9991/15656/11, від 01.09.2014 р. у справі № К/9991/40179/11, від 21.10.2014 р. у справі № К/800/49091/13).

Більше того, раніше ми наводили судові рішення, які прямо засвідчують, що існують інші, окрім ТТН, документи, які можуть підтвердити операцію перевезення (див., наприклад, ухвалу ВАСУ від 15.05.2008 р. у справі № К-30854/06). Докладніше нашу аргументацію щодо цього питання читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 43, с. 45).

Виходячи із цього, можна наполягати на тому, що

транспортною документацією, яка підтверджує витрати на перевезення, може бути не тільки ТТН, але й інші документи

Наприклад, акти наданих послуг перевезення або — як у нашому випадку — «експрес-накладні».

Водночас обережних платників попереджаємо: податківцям «експрес-накладної» може бути замало. Адже вони стверджують, що витрати на операцію перевезення підтверджує ТТН затвердженої форми (див. лист Міндоходів від. 19.09.2013 р. № 11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 94, с. 16). Аналогічну думку можна зустріти і в деяких рішеннях ВАСУ (див., наприклад, ухвали ВАСУ від 17.02.2014 р. у справі № К/9991/45673/12, від 07.04.2014 р. у справі № К/800/19981/13, від 13.10.2014 р. у справі № К/800/39959/13).

Додатковим аргументом на користь того, що «експрес-накладна» для багатьох суб’єктів господарювання не служить надійною заміною ТТН, є наявність зразка і вказівок щодо заповнення стандартної ТТН на сайті «Нової пошти»**. Вочевидь, «Нова пошта» пропонує своїм клієнтам допомогу у заповненні стандартної ТТН саме тому, що багато клієнтів зіткнулися з вимогою щодо її наявності. Для цього на її сайті міститься інструкція щодо заповнен­ня ТТН саме для перевезень «Новою поштою» із вказівкою, хто має заповнювати конкретний рядок і графу.

** Див. за посиланням: http://novaposhta.ua/documents_in_process

Якщо ви вирішили «перестрахуватися» і вимагаєте стандартної ТТН (форма № 1-ТН), дійте наступним чином. ТТН має виписувати вантажовідправник у чотирьох примірниках. Один залишиться у нього, два віддадуть «Новій пошті», а ще один слід віддати вантажоодержувачу. Причому, якщо у вас тип послуг «Відділення-Відділення» або «Адреса-Відділення», рекомендуємо бути особливо уважними в таких питаннях, як момент, коли покупцеві переходить право власності на товар і статус товару, який знаходиться у відділенні до того, як його отримає покупець.

Податковий кредит

Оскільки операція з перевезення вантажів «Новою поштою» — це фактично транспортно-експедиторські послуги з місцем їх постачання на території України, то немає сумнівів, що вони обкладаються ПДВ.

Чи вийде використати «експрес-накладну» «Нової пошти» для відображення податкового кредиту за операціями з придбання послуг перевезення? Зрозуміло, що ні. Адже така накладна не відповідає ознакам касового чека або іншого документа, який дає право на податковий кредит без податкової накладної. А оскільки зазначений у п. 201.11 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI перелік документів є вичерпним, навіть не припускайте, що «експрес-накладна» «Нової пошти» може бути замінником податкової накладної. Відразу вимагайте у «Нової пошти» податкову накладну за послуги перевезення.

висновки

  • Угода про доставку товарів «Новою поштою» фактично є договором транспортного експедирування.

  • Витрати й податковий кредит за товарами, доставленими «Новою поштою», підтверджують документи відправника, а не «Нової пошти».

  • «Експрес-накладна», яку видає «Нова пошта», за деяких обставин може замінити ТТН, але ніколи не замінить податкової накладної.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі