Теми статей
Обрати теми

Податкова накладна та Реєстр: передноворічні сюрпризи

Яновська Наталія, податковий експерт
Як-то кажуть, «не пройшло і півроку», як дочекалися нових форм податкової накладної та Реєстру разом з новими порядками їх заповнення/ведення (№ 957 і № 958 відповідно). Розпочнемо вивчення новинок.

Якщо чесно, змін чекали починаючи з квітня 2014 року, коли з’явилася нова ставка 7 % за медвиробами/ліками і їй треба було виділити своє місце як у ПН, так і в реєстрі з декларацією. Звичайно, наші кмітливі податківці знайшли це місце і в старих формах, але все ж таки виглядало це недостатньо «гарненько», а в деяких ситуаціях і «незручненько». Тому Мінфін уже давно тримав платників у напрузі, виклавши проекти нових форм, але не кваплячись їх узаконювати.

Мало того, ми навіть втратили надію побачити їх у роботі до 2015 року, і тут «упс» — сюрприз. І що найцікавіше — жити цьому сюрпризу, схоже, тільки один місяць — грудень 2014 року. Чому? Читайте — і ви про все дізнаєтеся.

Податкова накладна: що нового

Коли набуває чинності. У п. 4 Порядку № 957 чорним по білому написано, що наказ набуває чинності з місяця, наступного за місяцем офіційного опублікування. Зважаючи на те, що опублікування відбулося в листопаді 2014 року («Офіційній вісник України», № 87 від 07.11.2014 р.), то

з 1 грудня 2014 року потрібно виписувати ПН за новою формою

Чому ми думаємо, що жити такій ПН і Порядку № 957 тільки місяць, до 01.01.2015 р.? Звичайно, це пов’язано з майбутніми новинками в ПДВ-адмініструванні, введенням спецрахунків, поголовною реєстрацією всіх ПН у ЄРПН, запровадженням тільки електронної форми ПН. Адже новий Порядок цього не враховує.

Крім того, з нового року запроваджується поголовне застосування звичайної ціни для нарахування податкових зобов’язань: не нижче за ціну придбання — за товарами, не нижче за залишкову вартість — за ОЗ, ст. 188.1 ПКУ («Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 64, с. 9). І це застосовується до всіх операцій, а не тільки до контрольованих, як це відбувається зараз. Цього теж Порядок № 957 не враховує.

Тепер приступимо безпосередньо до змін.

Персональна графа для зобов’язань за ставкою 7 %. Ввели персональну графу 9 для зобов’язань за 7 % ставкою, якою «нагородили» з 01.04.2014 р. медвироби/ліки.

Тепер постачання медвиробів/ліків не вимагає виписки окремої ПН з позначкою «7» у номері

Нагадаємо, що так раніше вимушені були робити платники у старій формі ПН за вказівкою податківців (див. лист Міндоходів від 04.04.2014 р. № 7860/7/99-99-04-02-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 30, с. 5).

У новій формі без будь-яких позначок оподатковувані постачання за ставками 0 %, 7 % і 20 % можуть красуватися в одній ПН, але тільки, зрозуміло, за різними рядками (п. 13 Порядку № 957). Як і раніше, не дозволяється вписувати до однієї ПН оподатковувані постачання (графи 8 — 11 ПН) і не оподатковувані (графа 12 ПН).

Отримав свою графу для відповідних коригувань 7 % постачань і РК — це графа 11.

Постачання на експорт/неплатникам/філіям. У новому Порядку прописано деталі запов­нення полів, які раніше доводилися до платників податків через консультації, наприклад, через Базу знань, розміщену на сайті податківців.

Експорт. У полі «Особа (платник податку) — покупець» зазначається найменування (П. І. Б.) нерезидента*; у полі «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» — країна нерезидента.

* Його можна внести й іноземною мовою, але тільки за умови, що в ЗЕД-договорі таке найменування не перекладене українською мовою.

Увага!!! Для експорту запровадили новий умовний ІПН

Тепер замість «400000000000» у полі «Індивідуальний податковий номер покупця» відображається «300000000000» (п. 11 Порядку № 957).

Постачання неплатникам. У полі «Особа (платник податку) — покупець» слід написати «Неплатник» (п. 11 Порядку № 957).

Постачання філіям. Раніше у старому Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому наказом Міндоходів від 14.01.2014 р. № 10, були вказівки щодо заповнення найменування продавця, коли постачання здійснювалося уповноваженими на виписку ПН філією/структурним підрозділом. У цьому випадку треба було зазначати найменування як головного підприємства, так і філії/структурного підрозділу. У принципі, ті самі вказівки перекочували і в новий Порядок № 957. При цьому в новому порядку з’явилися додаткові ЦУ для зворотної ситуації, коли покупцем виступає філія/структурний підрозділ, який фактично є від імені головного підприємства (покупця) стороною договору. У цьому випадку в полі «Особа (платник податку) — покупець» також слід зазначати обидва: головне і філію/структурний підрозділ (п. 1 Порядку № 957).

Зведемо інформацію в таблицю.

Табл. Заповнення окремих полів ПН при постачаннях на експорт/неплатникам/філіям

Постачання

Поля ПН

Найменування покупця

Адреса покупця

ІПН покупця

На експорт

найменування/П. І. Б. нерезидента

країна нерезидента

300000000000

Неплатникам

«Неплатник»

не заповнюється*

400000000000

Філіям

найменування головного підприємства та філії

адреса головного підприємства і філії*

ІПН головного підприємства

* Згідно з консультаціями з БЗ, підкатегорія 101.19.

 

Постачання дипмісіям і дипперсонам. Ситуація не дуже поширена, але все ж таки і для неї знайшлося місце в новому Порядку № 957. Отже, якщо здійснюються постачання для власних потреб дипломатичних місій, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу цих місій, членами їх сімей, з оплатою в безготівковій формі, звільнені від оподаткування згідно з п. 197.2 ПКУ, то:

— у полі «Особа (платник податку) — покупець» зазначається найменування (П. І. Б.) дипломатичної місії (фізособи — особи з числа дипломатичної місії та членів її сім’ї);

— у полі «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» зазначається місцезнаходження (місце проживання) дипломатичної місії (фізособи — особи з числа дипломатичної місії та членів її сім’ї);

— у полі «Індивідуальний податковий номер покупця» зазначається умовний ІПН — «400000000000».

Купівля оподатковуваних послуг у нерезидента. Тут аналогічна ситуація: записали в офіційний порядок те, що раніше рекомендували в неофіційних консультаціях.

Так, у полі «Особа (платник податку) — продавець» ставимо найменування (П. І. Б.) нерезидента, а в полі «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» — країну нерезидента (п. 11 Порядку № 957).

Умовні ІПН для цієї ситуації залишилися ті самі:

— «300000000000», якщо послуги куплені для госпдіяльності;

— «200000000000», якщо послуги куплені для негоспдіяльності.

Постачання «Без ПДВ», за ставкою 0 %: нулі та хрестики. Як і раніше, при пільгованих постачаннях треба вписати в ПН (гр. 12 розд. III) відмітку «Без ПДВ» (п. 13 Порядку № 957). Щоправда, тепер ця клітинка не порожня, а в ній уже красується «Х» від розробників форми. Тому доведеться якось притулити «Без ПДВ» поруч. Хоча, якщо ви цього не зробите, вам зовсім нічого не буде.

А ось при відвантаженнях за ставкою 0 % уже напружуватися та малювати у гр. 10, 11 розд. III ПН нулі власноруч не треба, їх уже вмалювали у форму розробники.

Забуваємо про печатки. За всю історію ПН скільки метушні/сліз/непорозумінь/штрафів було пов’язано з печаткою, яку обов’язково повинні були проставляти продавці на цьому документі. І ось питається, чи варто було воно того?

Виявляється, усі «печаткові» проблеми і довколопечаткові спори можна було вирішити одним махом — скасувати печатку. ☺ Що, у принципі, і було виконано в Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу» від 15.04.2014 р. № 1206-VII. Зокрема, там зазначено, що

скріплюються ПН печаткою тільки за її наявності, а необхідність цієї наявності кожен суб’єкт господарювання вирішує сам для себе: хоче — заводить печатку, хоче — не заводить

Щоправда, норма, яка скасувала обов’язковість печатки на ПН (п. 201.1 ПКУ), набула чинності з 30.10.2014 р.*, а ось наш новий Порядок № 957 (п. 18) підлаштувався під цю нову норму закону тільки з 01.12.2014 р. Мало того, з 01.01.2015 р. паперових ПН не буде, тому навіть за великого бажання не вийде вліпити на них печатку.

* Саме ця дата звучить у листі Мін’юсту від 14.08.2014 р. № 6820-0-4-14/8.1. Нам ближче інша дата — 1 листопада 2014 року. Подробиці з аргументами читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 40, с. 16.

Отже, згідно із законом платникам дозволено порадіти без печатки аж цілі два місяці — листопад — грудень 2014 року. Так невже Порядок № 957 може скоротити цей нетривалий період до одного місяця — грудня? Ми вважаємо, що таких повноважень звужувати закон у Порядку № 957 (підзаконного акта) немає.

Тобто, якщо ви розлучилися з печаткою 30 жовтня 2014 року, то вам не треба її ставити на ПН листопада. Але якщо ви продовжуєте нею користуватися, як і раніше, для скріплення своєї документації, то будьте ласкаві ставити її й на ПН! Причому в обов’язковому порядку.

Усе зазначене щодо печатки має стосуватися і РК.

Додатки до ПН: додаток № 1 і РК. Почнемо з найбільш популярного — РК, який відповідає за коригування ПЗ/ПК і за своєю важливістю анітрохи не відстає від ПН.

РК. Як ми вже зазначали, в РК виділили окреме місце для коригувань 7 % постачань — це графа 11. Прибрали із заголовної частини два поля: «Дата сплати» і «Форма проведених розрахунків». Як і раніше, у РК є місце для печатки, але тепер вона повинна ставитися тільки за її наявності (детальніше див. вище).

Додаток № 1. Його виписують, коли має місце постачання товару частинами, які не мають відокремленої вартості. Так-от, цю форму вирішили прикрасити відмітками щодо видачі/невидачі оригіналу/копії (лівий верхній кут). Причому незрозуміло, за якою логікою позначку «Х» треба ставити не так, як ми звикли («необхідне виділити»), а навпаки — підказка в дужках сформульована «непотрібне виділити поміткою «Х».

Реєстр виданих та отриманих ПН: жити залишилося недовго

Коли набуває чинності. Зазирнувши до п. 4, але вже Порядку № 958, знову спостерігаємо фразу, що наказ набуває чинності з місяця, наступного за місяцем офіційного опублікування. Наказ опубліковано в листопаді 2014 року («Офіційній вісник України», № 87 від 07.11.2014 р.), отже, набуває чинності з 1 грудня 2014 року.

Проте тут виникає майже риторичне питання: а подавати реєстр за листопад 2014 року треба за старою формою чи за новою?

Ми вважаємо, що за листопад треба подавати ще за старою формою згідно з Порядком № 708, а ось за грудень — уже за новою — згідно з Порядком № 958

По-перше, тому, що нову декларацію з ПДВ*, під яку розроблений новий Реєстр, треба подати вперше за грудень 2014 року (це обумовлено вимогами п. 46.6 ПКУ). По-друге, весь листопад платники вже вели Реєстр за старою формою, і було б дивно його переписувати.

* Згідно з Порядком, затвердженим наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. № 966 (докладніше про це читайте в найближчих номерах «Податки та бухгалтерський облік»).

Самому реєстру та новому Порядку № 958 жити рівно один місяць, оскільки з 01.01.2015 р. звичного нам Реєстру вже не існуватиме. Замість нього мають запровадити інший — спрощений, де фіксуватимуться тільки документи — замінники ПН: касові чеки, транспортні квитки, готельні рахунки, рахунки, що виставляються за послуги зв’язку та інші послуги, а також податкові накладні з послуг нерезидентів (п. 201.11 ПКУ в редакції, що набуває чинності з 01.01.2015 р.).

Заголовна частина. Прибрали поле О6 «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість». Воно дійсно не має сенсу з 01.01.2014 р. — після скасування Свідоцтва платника ПДВ.

Розділ I «Видані податкові накладні». Замість 13 граф стало 16. Така «розтяжка в ширину» зумовлена:

введенням нових граф 10/11, де відображатиметься база і ПДВ за ставкою 7 %, що запроваджена для медвиробів/ліків з 01.04.2014 р.;

розбиттям старої графи 11 на дві нові 13/14, де відображатиметься сума «безПДВ-шних» постачань: звільнених від ПДВ (пільгованих) і необ’єктних.

Розділ II «Отримані податкові накладні». Замість 16 граф стало аж 21. Тут форма стала ширшою з кількох причин:

ввели нову графу 9 «Частка, що використовується в оподатковуваних операціях», завдяки якій наочніше виглядатиме розподіл в одному рядку з однієї ПН кожної конкретної купівлі, що бере участь у двох видах діяльності одночасно: оподатковуваній та неоподатковуваній ПДВ. Отже, отримавши таку ПН, платник у гр. 9 малює ЧВ поточного року**, у гр. 5 — до літерного позначення ПН (чеків тощо), за якими здійснюється розподіл, додає літеру «Р» — наприклад «ПНПР» (якщо ПН — паперова)»; у гр. 10/11 (або 12/13 або 14/15) записується сума, що відповідає частці використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях за ставкою 20 % (або 7 % або 0%); у гр. 16/17 (або 18/19)— записується сума, що відповідає частці використання в операціях, що звільнені від оподаткування, не є об’єктом оподаткування (не використовуються у госпдіяльності);

розділили дві старі графи 9/10 (база/ПДВ) на чотири нові: 10/11 і 14/15 для купівель, що братимуть участь в оподатковуваних операціях за ставкою 20 % і 0 % відповідно;

ввели нові графи 12/13 для купівель, що братимуть участь в операціях, оподатковуваних за ставкою 7 %, — ліки/медвироби.

** Це справедливо для тих платників, які при отриманні таких ПН уже мають розрахунок ЧВ за підсумками минулого року або минулого періоду. Якщо ж розподіл робиться вперше у звітному періоді, то гр. 9 платник не заповнює, а заносить ПН, що підлягають розподілу, у загальному порядку, як такі, що дають право на податковий кредит, і останнім числом місяця проводить коригуючий запис за ними (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 47,с. 26).

Зверніть увагу, що поля для підписантів Реєстру також трохи змінили.

ПН, виписані самому собі. Привели у відповідність норму, яка пояснює, як фіксувати в розд. I Реєстру ПН, виписані самому собі з умовним ІПН покупця:

— «400000000000» при ліквідації основних засобів; при переведенні активів з оподатковуваної діяльності в необ’єктну/пільгову/негосподарську; при умовному постачанні у випадку анулювання платника ПДВ; при складанні підсумкової ПН;

«300000000000» при постачаннях на експорт.

Саме цей умовний ІПН треба відображати у графі 6 (див. п. 2 розд. III Порядку № 958).

Як ви пам’ятаєте, умовні ІПН (тоді тільки «400000000000») запровадили з 01.03.2014 р. — при оновленні порядку заповнення ПН. Раніше замість умовного ІПН при таких особливих операціях «самому собі» проставлявся «0» і цей же «0» переносили у гр. 6 Реєстру. З березня поточного року нулі в ПН уже не проставлялися, а ось у Порядку № 708 норма про нулі залишилася. Щоправда, ми й раніше радили платникам не звертати уваги на цей рудимент: проставляти за наявності особ­ливих операцій у гр. 6 розд. I Реєстру не нуль, а умовний ІПН (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 37, с. 8).

Нові відмітки для типу документів. Так, якщо платник використовує касовий метод, то у графі 5 до позначення документа додається літера «К». Наприклад, ПНПК — паперова податкова накладна, за якою сума ПДВ уключається до податкового кредиту у звітному періоді, на який припадає фактична дата компенсації.

Бухдовідки-новинки. На підставі бухдовідки (вид документа — БОПНПКО або БОПНЕКО) робиться запис при коригуванні податкового кредиту за покупками в контрольованих операціях (п. 2 розд. IV Порядку № 958). Це відбувається в тому випадку, коли звичайна ціна поставки менше, ніж договірна. До речі, в новій формі декларації для такого коригування відведено окремий рядок — 16.7.

Приємно, що в тому абзаці п. 2 розд. IV Порядку № 958, де йдеться про складання бухдовідки, зникла фраза з посиланням на п. 198.6 ПКУ. Тобто тепер відсутні всілякі зачіпки у особливо завзятих податківців, які незаконно обмежували коригування за бухдовідками в межах 365 днів.

Ось, мабуть, це й усі новинки ПН і Реєстру. Як бачите, нічого «військового». Сьогодні ми не приділили увагу третьому «товаришеві» цих двох форм — новій декларації з ПДВ. Порядок її запов­нення також набуває чинності з 01.12.2014 р. Але не турбуйтеся, ми про неї забули і все вам розповімо в найближчих номерах.

висновки

  • Нові ПН і Реєстр запроваджуються з 01.12.2014 р. і, швидше за все, не довше, ніж на місяць.

  • Основні зміни: наявність і в ПН, і в Реєстрі місця для 7 % постачань.

  • Для експорту запровадили новий умовний ІПН — «300000000000».

  • ПН скріплюються печаткою тільки за її наявності.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Порядок № 708  Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 25.11.2013 р. № 708.

  3. Порядок № 957 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міністерства фінансів України 22.09.2014 р. № 957.

  4. Порядок № 958 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 22.09.2014 р. № 958.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі