Теми статей
Обрати теми

Нове — це добре урізане старе (про новий перелік медвиробів, що оподатковуються за ставкою 7 %)

Костюк Дмитро, заст. головного редактора
Мабуть, не помилимося, якщо скажемо, що від перипетій справляння ПДВ у 2014 році у продавців і виробників ліків та медичних виробів голова боліла більше, ніж в інших. Спочатку запровадження небувалої досі ставки 7 %, потім — запізнілий Перелік № 118. Дедалі — більше! З’явився новий Перелік № 216, який і на перелік-то взагалі не схожий. Та і з датою набуття ним чинності виявилося не все просто (чи то з 1 липня, чи то з 2-го). І от, здавалося б, усе уладналося… Але сподівання були марними: з’явився «найновіший» Перелік № 410! Про нього і йтиметься в сьогоднішній публікації.

Новий перелік

Наші читачі вже знають, що зовсім недавно з’явився новий перелік медичних виробів, постачання (ввезення) яких оподатковується за ставкою 7 %, — Перелік № 410 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 74, с. 3). Цей документ був опублікований у газеті «Урядовий кур’єр» № 165 від 10  вересня 2014 року і саме з цієї дати набрав чинності. Безумовно, дату набуття чинності Переліком № 410 сформульовано краще, ніж для Переліку № 216. Та все-таки його раптовість не заперечиш — суб’єкти підприємництва, звісно, читають офіційні видання, але не кожної миті. Але ж усі постачання медвиробів, починаючи з 10 вересня включно, повинні оподатковуватися відповідно до нового переліку, а він за багатьма позиціями відрізняється від існуючої практики.

Перше, що впадає в очі, — Кабмін відійшов від незвичного для багатьох бухгалтерів підходу, коли власне жодного переліку нормативний документ не містив, а застосування зниженої ставки мало підтверджуватися Свідоцтвом про держреєстрацію та включенням його до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення, який веде Держлікслужба.

Перелік № 410 побудовано у старих традиціях: у ньому наведено конкретний список медвиробів із зазначенням коду згідно з УКТЗЕД

Дивно, але саме новий підхід до складання так званого відкритого списку презентувався авторами Переліку № 216 як прогресивний фактор, завдяки якому нівелюються корупційні явища (оскільки держоргани при визначенні ставки податку не визначатимуть, до якої саме групи за УКТЗЕД належить медичний виріб). Залишається сподіватися, що повернення до колишнього підходу не призведе до появи корупційних дій.

Чесно кажучи, Перелік № 216, був дійсно зручнішим для бухгалтерів та кориснішим для суб’єктів господарювання. І це незважаючи на незвичність підходу та удавану на самому початку його застосування неоднозначність. Адже фактично знижена ставка застосовувалася до всіх медвиробів. Більше того, завдяки «відкритому» переліку, семивідсот­кову ставку можна було застосовувати навіть до тих товарів, які до медвиробів належать з натяжкою, але при цьому зазначені в Держреєстрі медвиробів.

Що зникло

І ось тепер ми наочно продемонструємо нововведення Переліку № 410.

Найголовніше — він не містить такі предмети широкого використання для дітей, як соски, пелюшки для немовлят, підгузки

Ми звертаємо увагу на ці товари тому, що вони завжди були серед пільгових. До 1 квітня 2014 року вони не обкладалися ПДВ (наявні в Переліку № 867), а згодом — оподатковувалися за ставкою 7 % (зазначені в Переліку № 118 та відповідали критеріям Переліку № 216). Виходить, з 10 вересня 2014 року їх слід продавати з оподаткуванням за ставкою 20 %?!

Міністерство охорони здоров’я (розробник Переліку № 410) вважає, що воно вивело їх із числа оподатковуваних за ставкою 7 % до групи товарів, що не оподатковуються взагалі. Так, у повідомленні про винесення на публічне обговорення проекту Переліку № 216 (розміщено на сайті МОЗ*) прямо зазначено, що ці товари вилучені з переліку, оскільки для товарів дитячого асортименту існує пільга згідно з п.п. 197.1.1 ПКУ. Нагадаємо, що відповідно до цього підпункту звільняється від оподаткування постачання продуктів дитячого харчування і товарів дитячого асортименту для немовлят за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

* http://www.moz.gov.ua/ua/portal/Pro_20140806_0.html

Тут ми змушені розчарувати і розробників Переліку № 410, і продавців цих товарів, і їх покупців. Річ у тім, що перелік від Кабінету Міністрів України, про який ідеться в п.п. 197.1.1 ПКУ, дійсно існує та затверджений урядовою постановою від 08.09.97 р. № 996. Причому використовується він досі, що підтверджують і податківці в одній зі своїх консультацій (підкатегорія 101.14.10 БЗ). Однак цей перелік було розроблено ще на виконання Закону про ПДВ (втратив чинність з 01.01.2011 р.), а в ньому пільга поширювалася тільки на постачання продуктів дитячого харчування, та ще й певними постачальниками. Тому в сам Перелік № 996 включені тільки продукти харчування і немає жодного слова про товари дитячого асортименту.

Отже, змушені констатувати, що до цих товарів доведеться застосовувати ставку 20 %.

Зникли з переліку й деякі інші предмети, які традиційно були серед пільгових товарів. Серед них бутлі, пляшки та аналогічні вироби місткістю не більше 2 л, пробки, кришки, ковпачки та інші пристосування для герметизації, ампули, кетгут із натурального шовку, вата з бавовни**, оправи та арматура для окулярів тощо (ми наводимо тільки частину зниклих медвиробів, кожен сам для себе може проаналізувати Перелік № 410).

** Не виключено, що хтось зможе «підігнати» вату з бавовни, зазначену за кодом УКТЗЕД 5601 21, під вату, зазначену в коді УКТЗЕД 3005.

А ось з жіночими гігієнічними тампонами і прокладками дещо інакше. Вони завжди оподатковувалися за загальними правилами (20 %), і тільки Перелік № 216 для цілей ПДВ порівняв їх з виробами медпризначення, а отже, з липня 2014 року (а точніше, з 02.07.2014 р. — див. лист Міндоходів від 14.07.2014 р. № 16711/7/99-99-19-03-02-17) вони почали оподатковуватися так само, як медвироби за ставкою 7 %.

Однак, починаючи з 10 вересня 2014 року для них пільга закінчилася, у Переліку № 410 їх немає (утім, як і в Переліку № 118)

І все-таки говорити, що перелік тільки урізали, було б несправедливо. У ньому дещо і з’явилося, (наприклад, бікарбонат натрію, що використовується для діалізу розчину (код УКТЗЕД 2836 30 00 00); ендопротез синовіальної рідини стерильний на основі гіалоронату натрію або біосумісних полімерів (код УКТЗЕД 3004).

Наслідки в податковому обліку

Зрозуміло, вилучення перелічених товарів із числа тих, що оподатковуються за зниженою ставкою, автоматично призведе до їх подорожчання. Навряд чи хтось ризикне не підвищувати ціни і сплатити до бюджету 13 % за рахунок своїх коштів.

Адже продавці на «вході» отримають податковий кредит у розмірі 7 %, а на «виході» — податкові зобов’язання за ставкою 20 %

Інакше кажучи, залишки товарів станом на 10.09.2014 р. будуть оподатковуватися під час продажу за повною ставкою.

Утім, не виключено, що хтось отримає повноцінний податковий кредит, адже, наскільки нам відомо, митники тривалий час розмитнювали медвироби за ставкою 20 %, незважаючи на те, що вже повним ходом мала застосовуватися знижена ставка. До речі, сам податковий кредит ніяк коригувати не потрібно: операції як були оподатковуваними, так ними й залишилися.

Що стосується перехідних операцій, то постачальників медвиробів ними не налякати. Це вже відбувалося і в середині весни, і в середині літа цього року. Ще раз нагадаємо, що тут усе залежить від тих правил оподаткування, які діяли в момент здійснення першої події: якщо вона була до 10 вересня, то застосовуємо ставку 7 %, а з 10-го та пізніше — 20 %. Виняток можливий тільки для тих, хто нараховує податкові зобов’язання за касовим методом: тут усе залежатиме від того, коли було здійснено оплату.

Що стосується зміни договірної ціни, то це питання ми теж розглядали в наших попередніх публікаціях (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 30, с. 19, а також коментар до листа Головного управління Міндоходів у м. Києві від 28.04.2014 р. № 3874/10-26-15-11-01-6 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 40, с. 11).

Принагідно

Практика застосування нової, нестандартної ставки ПДВ 7 % породжує нові запитання. Уся документація з цього податку не зазнала змін (проекти нової податкової накладної, реєстру отриманих і виданих податкових накладних та декларації з ПДВ поки що так і залишаються проектами) і «заточена» під дві ставки: 0 % і 20 %. У загальних рисах податківці хоч якось розповіли, як заповнювати податкову накладну, реєстр і декларацію (див. листи Міндоходов від 04.04.2014 р. № 7860/7/99-99-19-04-02-17 і від 06.05.2014 р. № 10295/7/99-99-19-04-02-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 30, с. 5 і № 40, с. 8 відповідно). Але крок убік — і платник податків, так само як і працівники податкових органів, опиняється у глухому куті.

Ідеться про найбанальнішу ситуацію — виправлення помилки в декларації з ПДВ за операціями, що оподатковуються за ставкою 7 %. Річ у тім, що у формі Уточнюючого розрахунку з ПДВ у ряд. 2.2, де й приписано відображати 7-відсоткові обороти, передбачено тільки колонку А, колонка Б відсутня.

Тож виходячи з існуючої форми виправити можна тільки обсяги постачання (без ПДВ), але суму самого ПДВ виправити неможливо!

Наскільки нам відомо, деякі бухгалтери на практиці застосовували такий спосіб виходу із ситуації. У ряд. 2.2 Уточнюючого розрахунку вони коригували тільки обсяги постачання. Власне коригування ПДВ показувалося в підсумковому ряд. 9: у гр. 4 зазначалися помилкові суми ПДВ, а у гр. 5 — правильні, у гр. 6 виводилася різниця. Кажуть, у них усе вийшло. Якщо й ви припустилися помилки, спробуйте скористатися цією рекомендацією, у вас теж має вийти!

висновки

  • Новий перелік медвиробів сформований за старим принципом та набрав чинності з 10.09.2014 р.

  • Низка товарів для дітей (соски, підгузки) тепер оподатковується за ставкою 20 %.

  • Правила оподаткування залежать від того, на який період припадає перша подія.

  • Форма Уточнюючого розрахунку не передбачає виправлення помилки за операціями, що оподатковуються 7-відсотковим ПДВ, але на практиці є спосіб обійти обмеження форми.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Перелік № 410 — Перелік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 р. № 410.

  3. Перелік № 216 — Перелік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.2014 р. № 216 (втратив чинність).

  4. Перелік № 118 — Перелік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають оподаткуванню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків, затверджений постановою КМУ від 23.04.2014 р. № 118 (втратив чинність).

  5. Перелік № 996 — Перелік вітчизняних продуктів дитячого харчування, операції з продажу яких молочними кухнями, спеціалізованими магазинами та куточками, що виконують функції роздавальних пунктів, звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.97 р. № 996.

  6. Перелік № 867 — Перелік виробів медичного призначення, операції з постачання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 08.08.2011 р. № 867 (втратив чинність).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі