(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 64
  • № 63
  • № 62
  • № 62
  • № 61
  • № 60
  • № 59
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
10/16
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Серпень , 2015/№ 65

Черга біля автомата чи автоматна черга: торговельні автомати на роботі і в обліку

Наше XXI століття — це час неймовірно швидкого розвитку сервісу. Ще не так давно нам складно було собі уявити, що люди зможуть купувати товари без участі продавців чи касирів. Сьогодні це реальність, яку створили торговельні автомати. Але чи можна все продавати за допомогою таких приладів? Як обліковувати прийняту автоматом готівку або товар, який знаходиться в ньому? Як, зрештою, відобразити в обліку власне торговельний автомат? Давайте сьогодні поговоримо про це! А в наступному номері розповімо про організаційні моменти, пов’язані із встановленням таких автоматів.

Про торговельні автомати (далі — ТА) ми хотіли поговорити з вами вже давно. Але законодавець, вірний своїй звичці змінювати правила гри в останній момент, увесь час змушував вас відкладати це питання. Але сьогодні, нарешті, розберемося уньому, врахувавши усі останні новації.

Почати, мабуть, треба з найбільш актуальної нині проблеми — першолипневої «РРО-революції». Що після неї чекає на ТА? Адже, як свідчить практика, значну кількість такого обладнання наразі експлуатують фізособи-підприємці (далі — ФОП) на єдиному податку. Про це — просто зараз!

Фіскалізація ТА — для більшості «червоне світло»

Згідно з п.п. 1 ст. 3 Закону про РРО, якщо ви здійснюєте реалізацію за готівку у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, розрахункові операції повинні проводитися через РРО, які зареєстровані, опломбовані і переведені у фіскальний режим роботи.

Ця вимога стосується у тому числі і ТА. І ось тут виникає перша проблема. Якщо поглянути у нині чинний Держреєстр РРО*, то побачимо, що серед дозволених до первинної реєстрації ЕККА є один-однісінький ТА. І його призначено для застосування виключно у сфері послуг.

* Затверджено наказом ДФСУ від 09.07.2015 р. № 485. Див.: http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/94957.html.

Окрім того, в останньому Держреєстрі РРО з’явився спеціалізований РРО, який призначено для використання у ТА з продажу товарів/послуг як вбудований РРО. І все!

Утім, є виняток. Для підприємців-єдиноподатників. Цей виняток ухвалено якраз у день настання «РРО-революції» для єдиноподатників у вигляді Закону № 569.

Згідно з цим Законом було змінено редакцію п. 296.10 ПКУ. І наразі РРО можуть не застосовувати підприємці— єдиноподатники першої групи, а також підприємці— єдиноподатники другої і третьої груп, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 грн.

Виходячи з цього можемо зробити такий висновок:

підприємці-єдиноподатники зобсягом доходу менше 1 млн грн. на рік можуть не застосовувати фіскалізовані РРО

Усій решті суб’єктів господарювання застосування фіскалізованих РРО, схоже, не уникнути. Тобто обов’язок фіскалізувати РРО стосується у тому числі підприємців-єдиноподатників з річним доходом понад 1 млн грн., а також усіх підприємців-загальносистемників.

Надалі, читаючи нашу статтю, вам слід мати на увазі, що власне наша розмова про особливості й облік реалізації через ТА стосуватиметься лише фіскалізованих автоматів.

Фіскалізовані ТА = РРО?!

Перш за все давайте визначимося, про які об’єкти ми будемо говорити. Ідеться про спеціальні пристосування, які запрограмовані на те, аби приймати грошові кошти (або їх замінники) і видавати за це певний товар. Одразу зауважимо: до кола об’єктів, про які ми сьогодні будемо говорити, не входять термінали самообслуговування, через які банки та інші фінустанови приймають готівку і перераховують суб’єктам господарювання кошти на поточний рахунок.

Отже, ТА — це РРО, який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за готівкові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів та інших товарів (послуг), забезпечує відповідний облік їх кількості і вартості та створює контрольну стрічку в електронному вигляді (ст. 2 Закону про РРО).

Із цього визначення стає зрозумілим перший важливий висновок:

ТА — це особливий різновид РРО

Цей висновок має для нас важливе значення. Адже суб’єкти господарювання, які приймають готівку, зобов’язані проводити розрахункові операції через зареєстровані і опломбовані РРО (п.п. 1 ст. 3 Закону про РРО). Оскільки ТА — це різновид РРО, власників ТА ця вимога також стосується.

Ну і ще один надважливий момент. Торгівля через ТА є формою торгівлі через засоби дрібнороздрібної торговельної мережі (п. 3 Правил № 369). А для такої мережі є певні обмеження. Вам треба їх враховувати, якщо хочете торгувати через ТА.

Таким чином, за допомогою ТА не можна здійснювати продаж:

— алкогольних напоїв і тютюнових виробів;

вогненебезпечних товарів побутової хімії, піротехнічних іграшок, паливно-мастильних матеріалів;

— виробів, реалізацію яких заборонено законодавчими актами;

— товарів, які не мають супровідних документів та документів, що підтверджують якість і безпеку товарів, наявність яких обумовлена нормативними актами.

Заборона на торгівлю алкогольними напоями і тютюновими виробами через ТА прямо встановлена також у п.п. 6 ст. 153 Закону № 481.

У той же час через ТА можна продавати більшість як непродовольчих (п. 12 Правил № 104), так і продовольчих (п. 3 Правил № 185) товарів.

Ще в одному своєму роз’ясненні податківці наголошують: до пристроїв електронних автоматів, які реалізують фіскальні функції, належать їх складові частини:

— фіскальний блок;

— пристрій прийому готівкових коштів і видачі здачі (за необхідності);

— зчитувач платіжних карток (за необхідності), пристрій відображення фіскальної інформації.

ТА повинен забезпечувати зчитування інформації з фіскальної пам’яті за допомогою сервісних технічних засобів у разі виходу з ладу інших складових частин фіскального блока. Окрім того, ТА повинен бути включений до Держреєстру засобів вимірювальної техніки, допущених до застосування в Україні, і мати відповідний сертифікат затвердження типу засобів вимірювальної техніки.

І тільки якщо усі вищезазначені вимоги буде дотримано, можна додатково не проводити готівку за реалізовані через ТА товари через звичайний РРО. Тому перед тим як щось реалізовувати через ТА, обов’язково переведіть апарат у фіскальний режим роботи! Певна річ, зробити це можна буде, тільки якщо у вас ТА, дозволений до первинної реєстрації згідно з чинним Держреєстром РРО (див. попередній підрозділ).

Але не тільки це. До ТА застосовуються також інші вимоги, притаманні РРО. Будь-яка оплата товарів або послуг через ТА обов’язково супроводжується друком і видачею розрахункового документа (фіскального чека). Форма такого документа при друку на ТА повинна відповідати формі ФКЧ-1 із додатка 1 до Положення № 614 (п. 3.1 Положення № 614). Він, як і будь-який інший фіскальний чек, повинен містити усі визначені цим Положенням реквізити.

А от Z-звіт на ТА щоденно друкувати не потрібно. Для ТА щодо цього зроблено виняток із правила, встановленого п. 9 ст. 3 Закону про РРО (див. також консультацію із БЗ, підкатегорія 109.02).

І не забувайте, що за порушення правил прийому готівки через ТА вас можуть оштрафувати згідноз розд. V Закону про РРО!

ТА як об’єкт обліку

Тепер поміркуємо про те, як відображати ТА вобліку.

Очевидно, що ТА буде експлуатуватися понад один рік і коштує він чималих грошей. Тому цілком зрозуміло, що він відповідає критеріям, які встановлено для основних засобів (п. 4 П(С)БО 7).

Первісна вартість ТА буде збиратися на субрахунку 152, де, окрім власне вартості ТА, будуть враховані також, зокрема, витрати:

— на зовнішнє оформлення ТА;

— на підключення ТА до систем живлення;

— сплачені за підключення ТА до платіжної системи (якщо ваш ТА допускає можливість розрахунку карткою або іншою подібною формою, яка передбачає підключення до платіжної системи).

Ну тобто усі витрати, які ви понесете для того, аби довести ТА до стану, в якому він є придатним до застосування за прямим призначенням (п. 8 П(С)БО 7).

Після того як ви введете ТА в експлуатацію, його первісну вартість, сформовану на субрахунку 152, буде переведено на рахунок 10 «Основні засоби». Вважаємо, що для ТА якнайкраще підійде субрахунок 104 «Машини та обладнання». Вартість ТА буде потрапляти до ваших витрат через амортизацію. Суми нарахованої амортизації ТА слід включати доскладу витрат на збут (рахунок 93).

Щодо обліку податку на прибуток зауважимо таке. Малодохідні суб’єкти визначають суму податку на прибуток виходячи виключно з бухоблікового фінрезультату, у якому буде враховано амортизацію ТА. А от високодохідним суб’єктам треба буде робити «амортизаційні» коригування бухоблікового фінрезультату (пп. 138.1 і 138.2 ПКУ). І слідкувати за тим, чи відрізняється обраний у бухобліку строк амортизації від установленого п.п. 138.3.3 ПКУ. Для групи 4 цей строк ПКУ визначено у 5 років. Якщо високодохідний платник в бухобліку обрав інший строк амортизації — коригування вплинуть на об’єкт обкладення податком на прибуток.

У ПДВ-обліку все стандартно: придбаний ТА дає право на податковий кредит за наявності належним чином складеної і зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної (п. 198.2 ПКУ).

Облік товару, який знаходиться в ТА

Це ще одне важливе питання. Як обліковувати товари, які завантажено в ТА? Дуже просто!

Право власності на товари в ТА жодним чином не переходить від продавця до інших суб’єктів господарювання.

Товари, які завантажені у ТА, домоменту реалізації продовжують обліковуватися на балансі продавця

Вони відображатимуться у продавця на рахунку28 «Товари». Оскільки зазвичай ТА використовують магазини та інші торговельні підприємства, товари, як правило, будуть обліковуватися на субрахунку 282 «Товари в торгівлі». А якщо у вас одночасно ведеться торгівля і через ТА, і традиційними «магазинними» методами — рекомендуємо вартість товарів, завантажених у ТА, виділяти на окремому аналітичному рахунку, відкритому до субрахунку 282.

Чи потрібно якимось чином документально оформлювати факт переміщення товару зі складу (або полиць магазину) у ТА? Якщо ви вирішили вести окремий аналітичний облік товарів, які завантажено у ТА, — тоді так. Для цього підійде накладна-вимога на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (ф. № М-11).

Продаж товарів через ТА

Документальне оформлення

Ми з вами вже з’ясували, що на кожен прийом готівки від покупців ТА має друкувати фіскальний чек. Оскільки Z-звіт на ТА щоденно не друкується — не обов’язково щодня інкасувати одержану через ТА виручку.

Виходячи із цього ми можемо встановити інший порядок інкасації виручки і підбиття підсумків торгівлі через ТА. Наприклад, проводити інкасацію залежно від того, наскільки заповнено монето- ікупюроприймальник ТА.

Але, з практичного погляду, більш доцільно встановити періодичну інкасацію незалежно від того, наскільки ТА заповнений грошима. Наприклад, можна встановити, що така інкасація проводиться щотижня.

Причому, на нашу думку, на дату такої інкасації ТА повинен роздруковувати Z-звіт, бо ж Закон про РРО робить виняток для ТА щодо обов’язку щоденно друкувати Z-звіт, а не щодо обов’язку друкувати його взагалі. Більше того, ТА, як і інші РРО, потребує обнуління фіскальної пам’яті, що може відбутися тільки через Z-звіт.

До фактичної інкасації грошових коштів з ТА вони не можуть вважатися неоприбуткованими. Тому, на нашу думку, немає підстав говорити про те, що наявність цих коштів у ТА якимось чином порушує ліміт каси підприємства.

Якщо ж ви вже інкасували готівкову виручку зТА — вона має повністю оприбуткуватися в касі безпосередньо в день інкасації. Оприбутковану з ТА виручку слід здати до банку у той самий день, уякий відбулася інкасація (пп. 2.6 і 5.1 Положення № 637).

На цю ж дату встановленої внутрішнім порядком інкасації готівкової виручки слід підбивати також підсумки щодо собівартості реалізованих товарів.

За підсумками такої інкасації можна складати документ, який засвідчує оплату виданих через ТА товарів і списання їх собівартості.

Як часто слід складати такий акт? Тут усе залежить від того, наскільки багато платежів проходить через ТА. За невеликої кількості можна собі дозволити проводити навіть кожен платіж, але коли платежів багато — кращим виглядає зведений акт за підсумками дня, зміни, робочого тижня тощо.

Бухоблік та податок на прибуток

Тепер поговоримо власне про облік реалізації товару через ТА. Одразу хочемо зауважити: тут існує принципова відмінність від приймання готівки через звичайний РРО. Готівка, прийнята через ТА, відображається у продавця на рахунку 30 «Готівка» тільки після інкасації.

Оплата в бухобліку ніяк не відображається на доходах (п. 6.3 П(С)БО 15), для них має значення лише власне факт відвантаження товару або надання послуг, посвідчений підписаним актом.

У випадку реалізації товарів через ТА рекомендуємо одним актом підсумовувати як готівкову виручку, що була прийнята через ТА, так і кількість товарів, реалізованих через ТА. Тоді на підставі акта можна не тільки відображати дохід (на дату складення акта), але і списувати собівартість реалізованих через ТА товарів.

В обліку податку на прибуток приреалізації товарів через ТА невиникає жодних податкових різниць

Тому навіть високодохідним платникам не потрібно робити жодних коригувань (п.п. 134.1.1 ПКУ).

ПДВ-облік

Згідноз п. 187.2 ПКУ у разі постачання товарів або послуг з використанням ТА датою податкових зобов’язань з ПДВ вважається дата виймання виручки з таких ТА.

Облік у єдиноподатника

Якщо реалізацію товару через ТА здійснює платник єдиного податку, також не повинно виникнути складнощів. Дохід у єдиноподатника, як і у платників податку на прибуток, відображається на дату вилучення грошової виручки з ТА (п. 292.7 ПКУ). Саме на цю дату здійснюється запис у Книгу обліку доходів/ доходів і витрат єдиноподатника.

Для більшої наочності відобразимо облік ТА іреалізації товарів через нього на прикладі.

Приклад. Підприємство придбало ТА вартістю 12000 грн. (у тому числі ПДВ). Витрати на оформлення і технічне підключення ТА склали 1800 грн.Протягом тижня через ТА було продано товарів на суму 24000 грн. (у тому числі ПДВ — 4000 грн.). Собівартість реалізованих товарів — 14000 грн. (без ПДВ).

Відобразимо зазначені операції в обліку.

Придбання ТА і реалізація товарів через нього

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

дебет

кредит

сума, грн.

1

Оприбутковано придбаний ТА

152

631

10000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

2000

3

Включено до складу первісної вартості витрати на самостійне оформлення ітехнічне підключення ТА

152

20, 22, 66, 65, 68

1800

4

Сплачено за ТА постачальнику

631

311

12000

5

Введено ТА в експлуатацію

104

152

11800

6

Завантажено товари у ТА

282/ТА

282

14000

7

Відображено реалізацію товарів (дані зведеного акта на дату інкасації виручки)

301

702

24000

8

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

702

641

4000

9

Списано собівартість реалізованих товарів (данізведеного акта)

902

282/ТА

14000

10

Здано готівкову виручку добанку

311

301

24000

Отже, облік реалізації товарів через ТА має певні особливості. Гадаємо, що тепер вони вам зрозумілі.

висновки

  • З організаційного погляду, ТА належить до малих архітектурних форм, тому його встановлення потребує відповідного дозволу на розміщення МАФ.

  • ТА — це різновид РРО. Для того, аби реалізовувати через ТА товари за готівку, його має бути переведено у фіскальний режим роботи.

  • Згідно із сучасним Держреєстром РРО більшість ТА є забороненими до первинної реєстрації. Використовувати їх можуть тільки підприємці-єдиноподатники з річним доходом до1 млн грн.

  • Готівка, прийнята ТА, відображається у продавця на рахунку 30 «Готівка» на дату інкасації. На цю ж дату відображаються дохід і податкові зобов’язання з ПДВ.

торговельні автомати додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті