Теми статей
Обрати теми

Торговельні автомати: організаційні моменти

Нестеренко Максим, податковий експерт
У минулому номері «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 65, с. 27 ми вже розглядали питання реалізації товарів через торговельні автомати. Але там ми вимушені були оминути увагою організаційні моменти, пов’язані із встановленням таких автоматів. А це доволі важливі питання, ігноруючи які можна замість ефекту від «автоматної» торгівлі отримати халепу. Тому сьогодні не зволікаючи розповідаємо вам про ці нюанси.

img 1Припустимо, ви вже оцінили можливий ефект від реалізації товарів через торговельні автомати (далі — ТА) і придбали їх. Як у цьому випадку підготувати ТА до роботи? До цього є певні вимоги. Почнемо з того, як нам взагалі розглядати ТА з правової точки зору? А вже потім поговоримо про те, як зовні оформити ТА — яку інформацію на ньому розмістити, аби дотримати правила торгівлі і законодавство про захист прав споживачів.

Що таке ТА і хто дозволить його встановити?

Перш за все, треба подумати про те, куди ви можете поставити придбаний ТА. Одна справа, якщо ви плануєте розмістити свій ТА у магазині чи усередині іншої подібної будівлі. Тут все зрозуміло: якщо магазин — не ваш, просто укладаєте договір оренди.

Складніша ситуація у тому випадку, якщо ви хочете розмістити ТА прямо на вулиці, а не у якійсь будівлі. Як розглядати такий ТА?

Є два підходи до визначення ТА — це або мала архітектурна форма (далі — МАФ), або тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності. Але однозначно відповісти, що таке власне ТА, на сьогодні складно, оскільки і визначення МАФ, і визначення тимчасової споруди неодноразово змінювалися. І на сьогодні законодавство не містить прямої відповіді. Тому спробуємо пошукати її серед «натяків» законодавця.

МАФ — це елемент декоративного чи іншого оснащення об’єкта благоустрою. До МАФ належать: альтанки, павільйони, навіси, паркові арки і колони, вуличні вази, вазони і амфори, декоративна та ігрова скульптура, вуличні меблі (лавки, лави, столи), сходи, балюстради, паркові містки, огорожі, ворота, ґрати, інформаційні стенди, дошки, вивіски, інші елементи благоустрою, визначені законодавством (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV).

Розміщення МАФ здійснюється за рішенням власника об’єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Водночас тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності — це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту (п. 1.3 Порядку № 244). Правила розміщення таких споруд регулюються Порядком № 244. Але цей документ (як і інші законодавчі акти) не згадує ТА серед тимчасових споруд. Він говорить лише, що ТА може бути розміщено у пересувній тимчасовій споруді (ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI; п. 1.4 Порядку № 244). Принагідно зауважимо: якщо ви збираєтеся розміщувати свій ТА саме у такій споруді або вирішите, що власне ТА є тимчасовою спорудою — треба буде отримати паспорт прив’язки тимчасової споруди (розд. ІІ Порядку № 244).

Тобто, як бачите, ТА, в принципі, може розглядатися і як МАФ, і як тимчасова споруда. Більше того, у деяких нормативних актах поняття МАФ і тимчасової споруди фактично ототожнюються. Наприклад, у ст. 99 ЗКУ або у рішенні Київської міськради «Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві» від 28.02.2013 р. № 97/9154.

Відтак вважаємо, що при отриманні дозволу на розміщення ТА вам доведеться враховувати і вимоги Порядку № 244, і вимоги місцевих органів влади. Порядок № 244 передбачає розміщення тимчасових споруд на підставі паспорта прив’язки. Щоби його отримати, треба подати заяву довільної форми до місцевих органів влади і додати до такої заяви реквізити замовника і графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасової споруди з прив’язкою до місцевості.

У Порядку № 244 встановлено, що визначений ним перелік документів для розміщення тимчасової споруди є вичерпним. Але місцеві органи влади іноді вимагають додаткові документи. Наприклад, у вже загаданому рішенні Київської міськради від користувачів вимагають довідку про функціональне призначення тимчасової споруди. Ці і подібні особливі вимоги слід визначати вже виходячи з рішення вашої місцевої ради.

Оформлення земельної ділянки під ТА

Ви вже знаєте, що, звертаючись із заявою про отримання паспорта прив’язки тимчасової споруди, підприємство додає до заяви графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування споруди. Креслення виконуються за формою згідно з додатком до Порядку № 244 (ср. ). На цих графічних матеріалах необхідно вказати в тому числі площу земельної ділянки згідно із документами на землекористування.

Тож перед тим, як звертатися за оформленням паспорту прив’язки, вам необхідно оформити документи на землекористування.

Згідно з п.п. «в» ст. 99 ЗКУ передбачено можливість розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм) на праві земельного сервітуту. Але за згоди місцевої влади ви можете отримати земельну ділянку для цих цілей і на праві оренди. Жодних законодавчих обмежень тут не існує. Більш того, якщо ви маєте земельну ділянку на праві власності і захочете на ній розмістити свій ТА, заперечувати теж ніхто не буде. Звісно, якщо ви при цьому не порушуєте цільове призначення цієї ділянки.

Принагідно зауважимо: податківці користуються Порядком № 244, аби наполягати на тому, що у разі розміщення на земельній ділянці тимчасової споруди землекористувач має сплачувати плату за землю (див. консультацію у БЗ, підкатегорія 112.01). І такі заяви фіскалів цілком правомірні (за винятком хіба що того випадку, коли ТА розміщено на праві земельного сервітуту — у такому разі платником плати за землі буде власник земельної ділянки, а не власник ТА).

Майнові права на ТА: реєстрація

Починаючи з 2013 року набув чинності новий порядок реєстрації майнових прав на об’єкти нерухомості згідно із новою редакцією Закону № 1952. Чи належить ТА до об’єктів, майнові права на які потрібно реєструвати згідно із цим Законом?

Вважаємо, що ТА не має жодної дотичності до об’єктів нерухомості. Він не підпадає під визначення об’єкта нерухомого майна у розумінні ст. 2 Закону № 1952. Нагадаємо: зазначена стаття визначає об’єктами нерухомості земельні ділянки, а також об’єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.

Це визначення — явно не про ТА, який можна у будь-який момент від’єднати від мережі і перевезти в інше місце, не розбираючи.

Тож реєструвати майнові права на ТА вам не потрібно 

Торгових патентів більше немає

Можливо, у когось із вас за старою звичкою згадка про ТА викличе асоціацію з торговими патентами. І ви запитаєте, а чи не потрібно їх зараз отримувати? Відповідаємо: ні, не потрібно. Відповідний Закон скасовано ще за часів ухвалення ПКУ, а в самому ПКУ вимоги щодо обов’язку отримувати торговельні патенти зараз нема.

Підтвердження пожежної безпеки ТА

Перед початком роботи ТА обов’язково слід підтвердити, що автомат є пожежобезпечним.

Оцінка протипожежного стану проводиться суб’єктом господарювання, який одержав відповідну ліцензію. Він же за результатами оцінки протипожежного стану оформлює і надає висновок (ст. 57 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI).

Як підтвердження належного протипожежного стану суб’єкт господарювання (власник ТА) подає Декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. За формою, наведеною у додатку до Порядку подання і реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затвердженого постановою КМУ від 05.06.2013 р. № 440.

Така декларація розробляється суб’єктом господарювання і подається ним або надсилається рекомендованим листом за місцем розташування ТА до державного адміністратора або територіального органу ДСНС.

Дозвіл на товари у ТА

Якщо ваш ТА буде продавати харчові продукти — доведеться подбати про експлуатаційний дозвіл від санітарних служб (ст. 22 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР). Як отримати такий експлуатаційний дозвіл — детально прописано у Порядку видачі експлуатаційного дозволу для потужностей (об’єктів) з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів, затвердженому постановою КМУ від 12.05.2007 р. № 712.

Майте на увазі: вже скоро (починаючи із 20.09.2015 р.) вищезазначений Закон буде діяти у новій редакції. Згідно з ним експлуатаційний дозвіл вимагатимуть тільки у тих, хто виробляє і зберігає харчові продукти тваринного походження. Тобто у випадку реалізації продуктів через ТА такий дозвіл вам скоро вже не знадобиться.

Придбали ТА — подаємо 20-ОПП?!

Із нашої статті у попередньому номері ви вже дізналися, що ТА — це особливий різновид РРО. А інформація про наявні на підприємстві РРО відображається у спеціальному Повідомленні про об’єкти оподаткування (ф. № 20-ОПП). Одна із граф цього Повідомлення так і називається «РРО», і її передбачено для того, аби вказувати кількість наявних на підприємстві РРО.

Виникає запитання: а якщо ви придбали один або кілька ТА? Чи потрібно одразу подавати нове Повідомлення за ф. № 20-ОПП — із вже оновленою кількістю РРО, яка включає придбані ТА?

З приводу цього зауважимо, що ТА є окремим об’єктом оподаткування. На це вказує Довідник об’єктів оподаткування*. В ньому для ТА тип об’єкта оподаткування знаходиться під кодом «19».

* Див.: http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html.

Тому якщо ви придбали ТА — вам доведеться подати оновлене Повідомлення за ф. № 20-ОПП. Протягом десяти робочих днів починаючи з дати, на яку ви отримали дозвіл на розміщення ТА як об’єкта МАФ (або тимчасової споруди).

Причому зауважте: якщо у вас фіскалізований ТА (який містить фіскальний блок і є дозволеним для первинної реєстрації) — то вам потрібно буде у графі, призначеній для кількості РРО, проставити «1». Особливо логічним це виглядатиме у тому випадку, якщо у вас спеціалізований РРО, призначений для вбудови у ТА (п. 50 розд. І Держреєстру РРО)**.

** Див.: http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/94957.html.

Тепер, коли ми принаймні у загальному ознайомилися із тим, що нам потрібно, аби просто встановити ТА, поговоримо про те, як його оформлювати!

Зовнішнє оформлення ТА

Згідно з п. 20 Правил № 369 на видному місці дрібнороздрібної торговельної точки розміщуються відомості про реєстрацію, адреса та телефон суб’єкта, якому належить цей ТА, а також режим роботи ТА. Якщо ТА працює цілодобово, про це теж треба повідомити — розмістити відповідну інформацію на ТА.

Крім того, є ще одна вимога:

на ТА необхідно розмістити інформацію про ціни на товар, який продається

Це вимога Інструкції про порядок позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства, затвердженої наказом МЗЕЗторгу України від 04.01.97 р. № 2. Згідно з п. 7 цієї Інструкції цінники повинні мати такі реквізити:

а) для продовольчих товарів:

— для товарів або напоїв, які продаються на розлив, — назву товару або напою, сорт, ціну за одиницю ємності або одиницю ваги;

— для штучних товарів і напоїв у пляшках — назву товару або напою, вагу або ємність, сорт, ціну за штуку;

б) для непродовольчих товарів:

для товарів, на які ціни встановлено залежно від сортності, — назву товару, сорт, ціну за один метр, кілограм, штуку або одиницю розфасовки;

— для товарів, на які ціни за сортами не встановлено, — назву товару, ціну за один метр, кілограм, штуку або одиницю розфасовки;

— для дрібних штучних товарів (парфумерні, галантерейні та ін.) — назву товару, вагу або ємність, ціну за штуку або одиницю упаковки.

Принагідно іще раз нагадаємо: через ТА заборонено продавати алкогольні напої. Цю заборону прямо встановлено у п. п. 6 ст. 153 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР і у п. 3 Правил № 369.

Нарешті, якщо ви встановлюєте ТА на вулиці у місці, де немає твердого покриття — маєте провести відповідний благоустрій місця, на яке встановлюється ТА (п. 26 Правил № 369).

Підключення ТА

Зауважуємо: тут мається на увазі не налаштування програмних можливостей ТА.

У цьому підрозділі статті йтиметься про певні фізичні параметри, які мають бути дотримані при підключенні ТА. Зрозуміло, що будь-який автомат аби працювати має бути підключений до джерел живлення. Це забезпечуватиме не лише злагоджену роботу автомата з приймання готівки і видачі товару. Живлення потрібне також і для того, аби підтримувати у належному стані споживчі властивості товару, який знаходиться в автоматі. Найпростіший приклад — забезпечення відповідного температурного режиму.

Це — очевидна істина, яка ніби й сама собою зрозуміла. Але окрім неї є ще деякі важливі вимоги щодо підключення автомата. Так, власники ТА, які торгують напоями на розлив, продовольчими товарами та продукцією ресторанного господарства без упаковки, мають дотримувати відповідні санітарні вимоги.

Зокрема, такі ТА повинні мати обладнання та інвентар, комплект миючих і дезінфікуючих засобів (дозволених МОЗ) і бачки з кришками для збирання відходів.

Найвідоміший приклад — автомати з продажу чаю чи кави у одноразових стаканчиках. Якщо біля вашого ТА не буде ємкостей для збору і подальшої утилізації цих стаканчиків — ви не будете мати права торгувати (п. 27 Правил № 369).

Встановити сміттєзбірник біля ТА — це вимога не лише Правил № 369. Те ж саме вимагають для ТА, як для МАФ, також і Правила № 198 (пп. 29, 34). Ці ж Правила вимагають забезпечити належне зовнішнє освітлення ТА. Зверніть також увагу на обмеження щодо місця розміщення ТА на вулиці (пп. 27, 28 Правил № 198).

Ну ось, власне, і все. Вдалої вам торгівлі через ТА!

висновки

  • Для цілей отримання дозволу на розміщення ТА може розглядатися як тимчасова споруда або ж як мала архітектурна форма. Для того, аби отримати дозвіл, слід враховувати вимоги, встановлені для тимчасових споруд Порядком № 244 і рішеннями місцевих органів влади.

  • Майнові права на ТА реєструвати не потрібно. А от документи на користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ТА, — слід оформити.

  • ТА — це новий об’єкт оподаткування, тому протягом десяти робочих днів після того, як отримано дозвіл на його розміщення, подається оновлене Повідомлення за ф. № 20-ОПП.

  • На ТА обов’язково наноситься інформація щодо асортименту і цін товарів, які через нього продаються.

  • Біля ТА мають бути обов’язково обладнані сміттєзбірники та забезпечене їх зовнішнє освітлення.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. ЗКУ — Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

  3. Закон № 1952 — Закон України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV.

  4. Правила № 198 — Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджені постановою КМУ від 30.03.94 р. № 198.

  5. Порядок № 244 — Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Мінрегіонбуду і ЖКГ від 21.10.2011 р. № 244.

  6. Правила № 369 — Правила роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджені наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 08.07.96 р. № 369.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі