Повертаємо орендоване: куди подіти податкове поліпшення?

Дзюба Наталія, податковий експерт
Податки & бухоблік Лютий, 2015/№ 17
В обраному У обране
Друк
На 1 січня 2015 року у нас значиться об’єкт основних фондів групи 3 «поліпшення орендованого складу». У лютому 2015 року склад повернено орендодавцю. Чи можна списати балансову вартість такого об’єкта в податковому обліку?

Так, списати такий об’єкт можна. Але порядок відображення в обліку залежатиме від того, до якої категорії платників належить ваше підприємство: до великодохідних чи малодохідних. Розтлумачимо для перших і для других.

Малодохідні. З 01.01.2015 р. у платників податку на прибуток з доходом не вище 20 млн грн. об’єкт обкладення податком на прибуток — фінрезультат, визначений за правилами бухгалтерського обліку. І він не коригується на всі різниці, крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (п.п. 134.1.1 ПКУ). Тобто у таких платників податку тепер на узято за основу тільки бухгалтерський облік (орієнтир — на ряд. 2290 (прибуток) і 2295 (збиток) Звіту про фінансові результати.

Тому все, що було у вас сформовано щодо основних засобів у податковому обліку на 31.12.2014 р., відкладаємо осторонь і забуваємо.

Облік основних засобів малодохідні платники ведуть тільки в бухобліку, орієнтуючись відповідно на бухгалтерську залишкову вартість

А що у вас у бухобліку? Якщо ви не поліпшували, а просто відремонтували орендований склад, то вартість ремонту не сформувала у вас об’єкт ОЗ, а повністю в періоді завершення ремонту пішла у бухвитрати. Відповідно у такому разі вам нічого не доведеться списувати з обліку при поверненні складу орендодавцеві. А про об’єкт, сформований у податковому обліку (що значиться в групі 3 як «поліпшення орендованого складу»), як ми вже сказали, ви повинні просто забути.

Якщо ви поліпшували орендований об’єкт ОЗ, то у вас на момент повернення орендованого складу в бухгалтерському обліку на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи» має значиться окремий об’єкт ОЗ, який амортизується (п. 8 П(С)БО 14).

У такому разі, в періоді повернення орендованого складу орендодавцеві через відсутність критеріїв визнання переданого разом з об’єктом оренди й об’єкта поліпшення орендованого складу, необхідно списати його з балансу. Займатися цим списанням повинна постійно діюча комісія, яка складає і підписує акт на його списання.

Не забувайте! Нарахування амортизації щодо об’єкта, який списується, припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття такого об’єкта (п. 29 П(С)БО 7). Тому в місяці списання на об’єкт поліпшень доведеться ще останній раз нарахувати амортизацію.

Нагадаємо, фінрезультат від вибуття об’єкта ОЗ визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов’язаних з вибуттям ОЗ (п. 34 П(С)БО 7). Розглянемо приклад.

Приклад. Підприємство поліпшило орендоване складське приміщення, витративши 40000 грн. З урахуванням амортизації місяця вибуття сума нарахованого зносу об’єкта поліпшень становить 8000 грн. Балансова (залишкова) вартість об’єкта поліпшень на кінець місяця вибуття становить  32000 грн., а на початок місяця вибуття — 32400 грн.

Табл. Облік повернення орендованого приміщення, що поліпшується (без компенсації)

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Після закінчення строку дії договору оренди списано суму нарахованої амортизації щодо об’єкта поліпшень

132

117

8000

2

Списано залишкову вартість об’єкта поліпшень на витрати 40000 - 8000 = 32000

976

117

32000

3

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

976

641

6480*

4

Списано об’єкт оренди з позабалансового рахунку

01

500000

*Податкові зобов’язання з ПДВ нараховуємо виходячи з балансової (залишкової) вартості об’єкта поліпшень, визначеної на початок періоду, в якому здійснено його безоплатне передання (п.188.1 ПКУ): 32400 х 20 % = 6480 (грн.). Виписуємо податкову накладну з типом причини «16» і реєструємо її в ЄРПН.

 

Великодохідні. Якщо ви розраховуєте на річний дохід вище 20 млн грн., то окремого податкового обліку основних засобів вам не уникнути. Об’єкт обкладення податком на прибуток — фінрезультат, визначений за правилами бухгалтерського обліку, додатково має бути (!) скоригований на різниці, перелічені в ст. 138 — 140 ПКУ, і зокрема, на амортизаційні різниці.

А щоб визначити об’єкт оподаткування з податку на прибуток з урахуванням амортизаційних різниць, вам доведеться вести, крім бухгалтерського, ще й окремий «податковий облік» основних засобів у порядку, передбаченому п. 138.3 ПКУ.

Для податкового обліку беремо все, що було у вас сформовано в податковому обліку щодо основних засобів ще за старими правилами ПКУ, а саме податкову балансову вартість усіх основних засобів, визначену на 31.12.2014 р. (п. 11 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ). У бухобліку ж буде своя залишкова вартість, розрахована за П(С)БО або МСФЗ.

Різні показники залишкової вартості ОЗ та нематеріальних активів у податковому і бухобліку будуть джерелом для формування різниць, що виникають при нарахуванні амортизації (пп. 138.1 і 138.2 ПКУ):

— на суму нарахованої амортизації (фінрезультат збільшуєте на суму нарахованої бухамортизації і одночасно зменшуєте на суму податкової);

на суму залишкової вартості об’єкта ОЗ під час продажу/ліквідації (фінрезультат збільшуєте на суму бухгалтерської залишкової вартості, і одночасно зменшуєте на суму податкової залишкової вартості).

Що дадуть нам різниці при списанні об’єкта ОЗ у податковому обліку?

Якщо ви не поліпшували, а просто провели ремонт орендованого складу, то вартість ремонту в бухобліку не сформувала у вас об’єкт ОЗ, а повністю в періоді завершення ремонту пішла у витрати.

Тому для цілей оподаткування бухгалтерський фінрезультат періоду:

1) зменшиться через амортизаційну різницю на суму амортизації, нарахованої в податковому обліку щодо такого об’єкта поліпшення;

2) зменшиться на суму податкової залишкової вартості об’єкта поліпшень, що списується.

Якщо ви поліпшували орендований об’єкт ОЗ, то у вас на момент повернення орендованого складу об’єкт поліпшень значиться не тільки в податковому обліку, а й у бухобліку на субрахунку 117. Причому, напевно за різною балансовою (залишковою) вартістю. Тому з метою оподаткування бухгалтерський фінрезультат періоду при списанні з балансу об’єкта поліпшень буде скоригований на бухгалтерську і податкову різницю за:

1) нарахованою сумою амортизації об’єкта поліпшення;

2) залишковою вартістю об’єкта поліпшень (те, що йде проводкою Дт 976 — Кт 117, зменшиться на податкову залишкову вартість об’єкта групи 3 — «поліпшення орендованого складу»).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд