(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 43
  • № 42
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 36-37
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
12/17
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2015/№ 44

Підприємницька «солянка»

До редакції та на нашу телефонну «гарячу лінію» регулярно надходять запитання щодо нюансів діяльності та обліку ФОП, причому запитання абсолютно різнопланові. Проте відповіді на них ми вирішили об’єднати в одній статті. Пропонуємо сьогодні скуштувати першу порцію нашої «солянки». І якщо вам сподобається — не виключено, що ми зробимо цю страву традиційною в нашому податково-бухгалтерському меню.

ФОП може вести бізнес сам, але тільки доки він «малий та завзятий». На етапі розширення йому не обійтися без найманих працівників. Але як їх правильно оформити? А ось запитання ще «страшніше» — що робити, якщо працівниця принесла декретний листок непрацездатності? Відповідь проста — не хвилюватися та дотримуватися наших інструкцій. Також ми розсекретимо правила переходу з однієї ДПІ до іншої при зміні податкової адреси і те, як оподатковувати дохід, якщо ви вже не ФОП, але ще на гачку в податкової.

 

Кошти, що надійшли на рахунок ФОП після його припинення

Я — ФОП на ЄП групи 2, збираюся припинити діяльність. Але до зняття з облікумені надійдуть кошти на рахунок від контрагента за товар. Як їх оподаткувати?

 

Якщо ФОП вирішив припинити підприємницьку діяльність, він повинен подати/надіслати держреєстратору реєстраційну картку — і все. Не пізніше наступного робочого дня після отримання картки держреєстратор реєструє в ЄДР факт припинення підприємницької діяльності ФОП.

З тієї дати, як в ЄДР з’явиться запис «припинено», фізособа перестає вважатися ФОП. Але відносини з податківцями після цього не закінчуються. Фізособа продовжує перебувати на обліку як фізична особа — платник податків, яка отримувала доходи від здійснення підприємницької діяльності (п. 6 п. 11.32 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588; далі — Порядок № 1588).

До якого моменту? Доки не розрахується за податками і не подасть річну податкову декларацію за звітний рік (якщо податківці не наполягли на поданні декларації за останній квартал роботи).

Важливо: статусу суб’єкта підприємництва у вас не буде, для податківців ви станете звичайною фізособою «під наглядом»

Тому, якщо у фізособи залишився старий підприємницький рахунок, то він має поквапитися його закрити. Повірте, це в його інтересах, пояснимо чому. Кошти, що надійшли на такий рахунок від контрагента, можуть визнати підприємницьким доходом, який отримано без держреєстрації ФОП і взяття на облік.

Для того, щоб отримати кошти від контрагента, відкрийте рахунок звичайної фізособи і повідомте його про втрату статусу ФОП, а також реквізити рахун­ка. При цьому кошти, що надійшли, у тому числі за операціями, укладеними як ФОП, оподатковують як доходи «звичайної» фізособи. Отже, наприклад, якщо доходи вам виплачуватиме суб’єкт господарювання, то, за загальним правилом, такий суб’єкт повинен утримувати з них ПДФО і ВЗ.

 

Як ФОП заповнити листок непрацездатності декретниці

Моя працівниця (я — ФОП) перед виходом у декрет принесла листок непрацездатності. Чи повинен я і як його заповнити?

 

Насамперед радимо пробігтися по реквізитах лицьового боку листка непрацездатності (далі — ЛН), який заповнює лікар. Погляньте, чи правильно зазначено П. І. Б. працівника, місце роботи (фізична особа — підприємець, ваші П. І. Б. та адреса), чи правильно підкреслені (обведені) цифра-код причини непрацездатності, період декретної відпустки («Звільнення від роботи» і «Стати до роботи») тощо. Далі ви або уповноважені працівники заповнюєте тільки зворотний бік ЛН. Він умовно поділений на 5 розділів. У кінці розділів ставляться підпис,П. І. Б. того, хто його заповнював, і дата. У кінці ЛН — підпис ФОП. Зауважимо: вам доведеться зазначити і дані, які, по суті, важливі тільки для звичайних лікарняних. Чому? Окремих правил заповнення для декретних немає.

У першому розділі зазначте: ФОП П. І. Б.; підрозділ працівниці, її посада і табельний номер; період декретної відпустки, неробочі дні в ньому; у полі «До роботи став з» — перший робочий день після соцвідпустки. Підкресліть вид роботи — постійна.

У другому будуть дані про страховий стаж працівника, хоч на розмір декретних він не впливає.

Третій розділ «Призначена допомога» заповнює уповноважений із соцстраху. У ньому зазначають 100 % і кількість належних до оплати днів.

У четвертому розділі «Довідка про заробітну плату» ви або ваш бухгалтер здійснюють розрахунок середньоденної (середньогодинної) зарплати згідно з Порядком обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженим постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266.

Цей розділ ЛН можна не заповнювати, якщо розрахунок середньої зарплати здійснюється автоматизовано. Тоді до ЛН додають роздрукований розрахунок середньої зарплати, засвідчений підписом ФОП та печаткою (за наявності).

У п’ятому розділі «Належить до виплати» наводять нарахування сум декретних за весь період відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами.

 

Як ФОП оформити трудові відносини з працівником

Я — ФОП, приймаю працівника. Ураховуючи, що у 2015 році сталися зміни, за якою формою укладати трудовий договір, які органи потрібно відвідати/повідомити?

 

Почнемо з форми трудового договору. Його, як і раніше, потрібно укладати у письмовій формі, зазначивши в ньому умови праці та її оплату, але тепер досить 2-х примірників ( ст. 24 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р.; далі — КЗпП). Ми рекомендуємо використовувати «стару» форму, затверджену наказом Мінпраці від 08.06.2001 р. № 260, яка поки що діє. Але реєструвати трудовий договір з працівником у центрі зайнятості більше не потрібно, тому «приберіть» з форми згадку про цю процедуру та орган. Ви можете вносити до форми такого договору зміни, що не суперечать КЗпП.

Перейдемо до нового важливого правила, установленого ч. 3 ст. 24 КЗпП:

з 01.01.2015 р. працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом або розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, і повідомлення про це органу ДФСУ

Відповідно, зволікати з оформленням працівника не можна, трудовий договір має бути укладено не пізніше першого робочого дня, інакше вас чекають чималі штрафи.

Порядок передання інформації податківцям поки що існує тільки у вигляді проекту. До його затвердження податківці запропонували повідомляти їх інформацією з таблиці 5 форми № Д4 за місяць, в якому було укладено трудовий договір (лист від 29.01.2015 р. № 2627/7/99-99-17-03-01-17).

Чи потрібно ФОП оформляти наказ/розпорядження про прийняття на роботу? На сьогодні — ні. Але будьте насторожі, все може змінитися після набуття чинності порядком повідомлення.

І ще. Записи у трудовій книжці вашого працівника повинні завіряти в центрі зайнятості. Але його фахівці відмовляються це робити зі скасуванням реєстрації договорів. Однак вихід у цій ситуації можуть підказати тільки вони, не полінуйтеся до них звернутися.

 

Загальносистемник змінив адресу, а потім перейшов на ЄП

Я — ФОП на загальній системі (неплатник ПДВ), у травні змінив прописку, а з липня переходжу на ЄП. Які органи треба повідомити про зміну адреси, як відбувається перехід до нової ДПІ?

 

Місце проживання ФОП — це його податкова адреса ( п. 45.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI). За ним орієнтуються, на які рахунки сплачувати податки, до якої ДПІ подавати звітність, а також заяву про перехід на єдиний податок.

Який порядок дій ФОП при його зміні? Почніть з відвідування або повідомлення поштою (з описом вкладення) держреєстратора. Надайте йому заповнену реєстраційну картку на проведення держреєстрації змін до відомостей про ФОП і документ, що підтверджує сплату реєстраційного збору — 0,02 МЗП (ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV).

Дані про переїзд ФОП будуть майже одразу передані податківцям. На підставі повідомлення держреєстратора автоматично стартує переведення ФОП зі старої ДПІ до нової

На цю процедуру податківцям відведено менше одного місяця. Але, якщо до його закінчення після отримання відомостей новий орган ДПС не здійснить взяття ФОП на облік (основне місце обліку), то взяття на облік здійснюється автоматично в день закінчення такого строку (абзац другий п. 10.8 Порядку № 1588). До речі, актуальні відомості про місце вашого податкового обліку можна почерпнути в ЄДР.

Як тільки ви опинитеся на обліку в новій ДПІ, то подаєте до неї звіти та сплачуєте податки за її реквізитами. Підкреслимо: перехід до нової ДПІ станеться без участі ФОП. Але якщо ви застосовуєте РРО, то протягом 5 робочих днів після взяття на облік відвідайте новий орган ДФСУ для його перереєстрації (лист Міндоходів від 08.01.2014 р. № 55/7/99-99-18-02-03-17).

Заяву про перехід на єдиний податок з III кварталу потрібно подати до 16.06.2015 р. На цю дату дивіться, в якому органі ви перебуваєте на обліку, до нього й подавайте заяву.

На сьогодні поки що все. Підготовка наступних порцій підприємницької «солянки» — у ваших руках. Ставте цікаві запитання — і отримуйте на сторінках нашого видання цікаві відповіді на них. ☺

ФОП додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті