(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
13/14
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2015/№ 47

Офіс в оренді

Узявши офіс в оренду, нараховувати амортизацію за таким об’єктом не потрібно — це ваш позабалансовий об’єкт. Але орендні платежі, а також інші компенсаційні виплати орендарю (комунальні платежі, охорона, паркування) прилаштувати доведеться. Як це зробити? Давайте розбиратися.
  • Податок на прибуток

    Операції, пов’язані з оперативною орендою (отримання об’єкта в оренду, сплата орендних платежів, компенсація інших послуг, що споживаються у процесі оренди), не вимагають у високодохідних платників (з доходом за календарний рік вище 20 млн грн.) окремого податкового обліку. Не коригується в них і бухгалтерський фінрезультат (об’єкт обкладення податком на прибуток) на різниці, пов’язані з орендою (таких у ПКУ немає).

    Тому, орендуючи офіс, при визначенні об’єкта обкладення податком на прибуток як малодохідні платники (з доходом за календарний рік не вище 20 млн грн.), так і високодохідні повинні орієнтуватися тільки на бухгалтерський фінрезультат ( п.п. 134.1.1 ПКУ). Тому оренду офісу та пов’язані з нею платежі, головне, правильно відобразити в бухгалтерському обліку.

    Облік орендної плати

    Бухгалтерський облік. Якщо споживання послуг оренди та складання/підписання акта йде місяць у місяць, питань з відображенням витрат не виникає. Платежі за оренду офісу ставимо у витрати того звітного періоду, на який припадає така плата. Адже госпоперації мають бути відображені в облікових регістрах у тому періоді, в якому їх було здійснено ( ч. 5 ст. 9 Закону про бухоблік).

    Датою відображення витрат з оренди є складений та підписаний сторонами договору первинний документ. Датою складання такого документа Мінфін вважає дату його підписання (див. лист Мінфіну від 15.01.2015 р. № 31-11410-08-10/871). Перед­оплата до витрат не включається ( п. 9.2 П(С)БО 16).

    Але як бути, якщо акт за оренду складено та отримано із запізненням (у наступному місяці)? Коли визнавати витрати з оренди: у періоді складання/отримання акта або в періоді споживання послуги? Тут так само орієнтуємося на основне бухгалтерське правило: госпоперації мають бути відображені в облікових регістрах у тому періоді, в якому їх було здійснено ( ч. 5 ст. 9 Закону про бухоблік).

    Показати витрати за послуги оренди підприємство повинне в місяці їх отримання/споживання

    Але як же первинний документ — акт, запитаєте ви, адже він складений та отриманий в іншому (наступному) місяці? Відповідь у ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік: первинні документи дозволяється складати не тільки під час господарської операції, а якщо це неможливо — безпосередньо після її закінчення. А перенесення інформації з первинних документів до облікових регістрів потрібно здійснювати в міру їх надходження до місця обробки (бухгалтерія, обчислювальна установка), проте не пізніше строку, що забезпечує своєчасне складання бухгалтерської та статистичної звітності, декларацій та розрахунків (п. 3.5 Положення № 88).

    Відповідно якщо акт на послуги оренди складений і потрапив до вас у наступному місяці, але до закінчення строків подання звітності за такий період, то в обліку проводимо його (відображаємо витрати) у місяці споживання послуги.

    Оскільки офіс використовується в загальногосподарських цілях, то орендна плата відображається на рахунку 92 «Адміністративні витрати».

    Якщо орендна плата сплачується авансом, то така сума відображається на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів». Списання з цього рахунка на витрати здійснюється в тих періодах, за які передоплату було перераховано.

    Буває так, що сторони в договорі передбачають гарантійний платіж — в основному це завдаток за останній місяць оренди або запорука того, що орендар виконає свої зобов’язання і не відмовиться передчасно від орендованого об’єкта (детальніше про передчасний розрив орендних відносин див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 52, с. 29).

    Важливо! До витрат ця сума піде тільки після підписання акта виконаних послуг за останній місяць оренди, й те, якщо договором передбачено, що сума завдатку покриває останній місяць оренди.

    ПДВ. У ПДВ-обліку щодо обкладення ПДВ орендних платежів працює правило першої події: податкові зобов’язання орендодавець нараховує або на дату надходження оплати, або на дату оформлення документа, що засвідчує постачання послуг (дату складання акта).

    Відповідно, якщо мала місце передоплата, причому не за один період, орендар має право розраховувати одразу на весь податковий кредит. За своєчасно зареєстрованою податковою накладною від орендаря суми ПДВ потраплять до податкового кредиту вже в періоді оформлення такої податкової накладної. А ось за податковими накладними, зареєстрованими з простроченням 15-денного строку реєстрації, податковий кредит відображається в періоді реєстрації податкової накладної ( п. 198.6 ПКУ).

    І ще одна корисна інформація, яка вам стане в нагоді, щоб не схибити з податковим кредитом. Якщо ви проплатили завдаток і договором оренди передбачено, що він забезпечує виключно виконання зобов’язань та підлягає поверненню після закінчення строку дії договору, то ПДВ на такий платіж не нараховується (див. лист ДФСУ від 04.09.2014 р. № 2890/6/99-99-19-03-02-15). Але якщо умови договору будуть переглянуті і гроші будуть пущені в рахунок орендної плати, то податкові зобов’язання з ПДВ відображаються на дату зміни напряму гарантійного платежу (дату додаткової угоди). У свою чергу, ви матимете право відобразити податковий кредит.

    Облік компенсаційних виплат

    Бухгалтерський облік. Окремо від орендної плати орендар зазвичай оплачує (компенсує) комунальні послуги: електроенергію, водопостачання та водовідведення, газо- та теплопостачання. Крім того, сторони можуть домовитися про надання орендарю й інших послуг, наприклад, прибирання, охорону, паркування автомобілів тощо. За домовленістю сторін їх вартість оплачують окремо або ж уключають до орендної плати.

    Майте на увазі! Обов’язок компенсувати вартість комунальних послуг має бути прописано в договорі. Причому можна це зробити і в договорі оренди. Без вказівки на такий обов’язок автоматично примусити орендаря до компенсації не можна.

    Вартість комунальних послуг відшкодовується на підставі окремих рахунків, виставлених орендодавцем орендатору/акта узгодження вартості комунальних послуг. Як правило, це відбувається вже після споживання орендарем комунальних послуг. Відповідно така сума лягає на витрати в такому самому порядку, як і орендні платежі.

    ПДВ. З правової позиції, компенсація орендарю послуг, що супроводжують оренду, не є послугою ( ч. 1 ст. 901 ЦКУ). Проте цілком вписується у визначення постачання послуг, у зв’язку з чим сума відшкодування потрапляє під обкладення ПДВ. На нарахуванні ПДВ наполягають й податківці (див. лист ДФСУ від 09.09.2014 р. № 3120/6/99-99-19-02-02-15, консультацію в підкатегорії 101.02 БЗ). Виняток, коли офіс орендований у бюджетної установи і компенсацію отримує безпосередньо бюджетна установа ( п. 188.1 ПКУ).

    Орендодавець за першою подією (отримання від орендаря оплати за комунальні послуги або підписання акта узгодження вартості комунальних послуг) повинен скласти податкову накладну. Причому, на нашу думку, вимога про подекадне складання податкових накладних при постачаннях електроенергії ( абз. другий п. 201.4 ПКУ) не стосується перевиставлень рахунків за електроенергію орендодавців своїм орендарям (коли останні не укладали безпосередньо договір з постачальником електроенергії).

    Податкова накладна на компенсацію комунальних послуг (у тому числі електроенергії) має бути виписана в загальному порядку — у день виникнення податкових зобов’язань

    Коли орендна плата та відшкодування комунальних послуг урегульовані одним і тим самим договором, то в реквізиті «Вид цивільно-правового договору» податкової накладної на відшкодування комунальних послуг зазначаються реквізити до­говору оренди.

    Податківці попереджають, що податкова накладна у частині одиниці вимірів за послугами має бути заповнена з урахуванням первинного документу (див. лист ДФСУ від 20.03.2015 р. № 5834/6/99-99-19-03-02-15). Тому якщо в акті узгодження вартості комунальних послуг (первинному документі) орендодавець вам пропише суму відшкодування комунальних послуг, як-то кажуть, одним рядком, і як одиницю виміру зазначать тільки грн., то відповідним чином має бути виписана й податкова накладна: у графі з номенклатурою — «Відшкодування комунальних послуг», у графі 5.1 — «послуга», графа 5.2 не заповнюється.

    Якщо ж в акті узгодження орендодавець деталізує номенклатуру комунальних послуг, що компенсуються, наприклад, там буде представлено кожну послугу: водопостачання та водовідведення, електрика, газ, опалювання, з окремим своїм обсягом споживання, одиницею виміру та вартістю, то на таку саму номенклатуру і з відповідними одиницями виміру має бути виписана й податкова накладна. Прослідкуйте за цим, адже, можливо, вам доведеться відстоювати податковий кредит.

    І ще один оподатковуваний ПДВ учасник відшкодування — земельний податок. Якщо орендар згідно з угодою оренди нежитлового приміщення відшкодовує орендодавцю земельний податок, то таке відшкодування вважається частиною оплати вартості послуг оренди і відповідно об’єктом обкладення ПДВ (див. підкатегорію 101.02 БЗ).

    Розглянемо приклад.

    Приклад. Підприємство отримало в оренду приміщення під офіс. Вартість об’єкта оренди згідно з договором оренди становить 1500000 грн. Орендна плата сплачується орендарем авансом щомісячно не пізніше 5-го числа поточного місяця в розмірі 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.).

    На підставі окремого рахунку, що виставляється орендодавцем, орендар щомісячно сплачує комунальні платежі. За підсумками поточного місяця вони становлять 3600 грн. (у тому числі ПДВ — 600 грн.).

    Облік витрат на оренду офісу

    № з/п

    Зміст господарської операції

    Бухгалтерський облік

    Сума, грн.

    Дт

    Кт

    1

    Отримано в оренду офісне приміщення

    01

    1500000

    Облік орендної плати

    2

    Перераховано орендну плату за поточний місяць авансом

    371

    311

    12000

    3

    Відображено податковий кредит з ПДВ

    641/ПДВ

    644

    2000

    4

    Нараховано орендну плату за поточний місяць

    92

    685

    10000

    5

    Списано суму відображеного раніше податкового кредиту

    644

    685

    2000

    6

    Здійснено залік заборгованостей

    685

    371

    12000

    Облік витрат на відшкодування комунальних платежів

    7

    Відображено суму комунальних платежів за поточний місяць (на підставі акта), що відшкодовуються орендодавцю

    92

    685

    3000

    8

    Відображено податковий кредит з ПДВ

    641/ПДВ

    644

    600

    9

    Перераховано суму відшкодування орендодавцю

    685

    311

    3600

    10

    Відображено фінансовий результат

    791

    92

    13000

    висновки

    • Орендні платежі включаються до витрат за датою підписання акта наданих послуг. Передоплати до витрат не йдуть.

    • Компенсація комунальних платежів відображається у витратах у такому самому порядку — за датою підписання акта узгодження таких платежів.

    • Сума ПДВ, нарахована орендодавцем на суму орендної плати та на суму компенсації комунальних платежів, уключається до складу податкового кредиту.

  • офіс, оренда додати теги змінити теги
    Додайте свої теги до статті
    Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
    або Закрити
    Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
    • Добре
    • Нормально
    • Погано
    Поділитися:
    Коментарі до статті