(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
  • № 43
  • № 42
  • № 41
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
11/21
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2015/№ 48

Місцеві мотиви: уточнюємо земельний податок

«І в звичних бідах ми волієм жити, ніж линути до не відомих нам!»* — так починаєш думати після знайомства з несподіваними метаморфозами в підході фіскалів до розрахунку земподатку-2015**. Якщо ви погоджуєтеся з поетом (а заразом і з податківцями), значить, прийшов час розповісти, як вам діяти в такому разі. Одразу попереджаємо: може статися, що вам потрібно буде доплатити податок (і фінсанкції теж). Водночас у окремих платників з’являється шанс повернути надмірно сплачене. Але про все по черзі.

* В. Шекспір, «Гамлет» (пер. Л. Гребінки).

** Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 42, с. 16.

За час, що пройшов після тієї нашої публікації, позиція контролерів щодо невідкладного застосування «місцевих» ставок земподатку набула більш офіційного статусу. Буквально днями в Базі знань (див. підкатегорію 112.03) з’явилася консультація, що повторює слово в слово тезу податківців, яка прозвучала вперше в їх відомчому виданні «Вісник. Право знати все про податки та збори», 2015, № 15, с. 32, — у всьому, що пов’язане з обчисленням земельного податку, «рулить» рішення місцевої влади.

А отже, уже найближчим часом слід чекати, що в тих регіонах, де є відповідні рішення органів місцевого самоврядування про «земельні» ставки на 2015 рік, контролери почнуть «обробляти» платників податків. І тут уже вам самим вирішувати, як бути — звертатися до суду з позовом до місцевої ради, що перевищила свої повноваження, чи швиденько уточнитися, доплатити податок і спати спокійно***.

*** Можна, до речі, і взагалі нічого не робити, чекаючи податківців з перевіркою. Але тільки якщо у вас міцні нерви…

Як це зробити? Давайте згадувати, хто встиг забути. А хто і не знав — читайте далі якомога уважніше!

Помилки в податковій звітності: як виправити?

Можливість самовиправитися від початку закладена в ПКУ щодо будь-якого податку. Щоправда, земподаток має свою специфіку, яка виявляється як при декларуванні податкових зобов’язань, так і при їх виправленні. Щоб краще її зрозуміти, пригадаємо спершу загальні правила виправлення самостійно виявлених помилок.

Отже, якщо в наступних податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ) ви самостійно виявляєте помилки, допущені в раніше поданій податковій декларації, то зобов’язані надати уточнюючий розрахунок (УР) до такої декларації за формою, чинною на момент його подання ( п. 50.1 ПКУ).

Щоправда, ви маєте право і не подавати такий УР. Але тоді відповідні уточнені показники необхідно навести в податковій декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки було самостійно виявлено.

Залежно від того, яким шляхом ви підете, різною буде і плата за той чи інший ваш вибір:

— або штраф у розмірі 3 % від суми недоплати до подання УР, якщо вирішили виправлятися через УР;

— або штраф у розмірі 5 % від суми недоплати з відображенням його самого і суми недоплати у складі декларації з цього податку, якщо виправляєтеся через поточну декларацію.

Крім того, п.п. 129.1.2 ПКУ вимагає

у разі самостійного виявлення заниження податкового зобов’язання нарахувати пеню на суму такого заниження за весь період заниження

Розмір пені — 120 % річних облікової ставки НБУ, чинної на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин більше ( п. 129.4 ПКУ).

Виправляємо «земельну» звітність: у чому специфіка?

Власне, все те ж саме справедливе і в разі самостійного уточнення зобов’язань із земельного податку. Але є тут і свої особливості. У чому ж вони виявляються?

Ви добре пам’ятаєте, що базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (див. п. 285.1 ПКУ). При цьому річна «земельна» звітність подається не за минулий звітний період, тобто не після закінчення календарного року, а на початку кожного року на поточний рік ( п286.2 ПКУ). Звідси і беруть свій початок усі ті нюанси, які слід ураховувати при уточненні такої звітності (про них піде мова далі).

Майте на увазі: ви можете скористатися наданим вам правом звітувати з плати за землю традиційним для інших податків способом — протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним, без подання річної податкової декларації (див. п. 286.3 ПКУ). Тоді виходить, що жодних особливостей при уточненні щомісячної «земельної» звітності немає. Тому такий тривіальний випадок ми далі не розглядаємо.

Так от, у випадку і річного, і щомісячного способів подання звітності сплачувати нараховані податкові зобов’язання з плати за землю все одно слід щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем кожного звітного місяця, тобто за податковий період, що дорівнює календарному місяцю (див. пп. 287.3 і 287.4 ПКУ). Для цього визначену в річній декларації суму податку на рік розбивають за місяцями та сплачують її рівними частинами. Тому суми нарахованих податкових зобов’язань, які задекларовані в річній декларації з плати за землю за відповідні місяці, вважатимуться погодженими тільки після закінчення граничного строку подання звітної декларації за кожен місяць. Тобто як і в щомісячних платників.

Ураховуючи такі особливості, а також загальні правила виправлення помилок, про які говорилося в попередньому розділі статті, розглянемо основні варіанти уточнення податкових зобов’язань щодо плати за землю.

Уточнююча декларація

Приклад 1. Платник земельного податку має земельну ділянку на праві власності площею 500 кв. м у населеному пункті; категорія земель — землі житлової та громадської забудови. Нормативна грошова оцінка 1 кв. м ділянки на 01.01.2015 р. (з урахуванням коефіцієнтів індексації) становить 1260,00 грн. (умовно). У лютому 2015 року місцева рада встановила ставку в розмірі 3 % від НГО починаючи з 01.01.2015 р. У червні платник податків, тримаючи ніс за вітром , приймає рішення уточнити податкові зобов’язання із земельного податку на 2015 рік з урахуванням нової «місцевої» ставки. 15.06.2015 р. виправлена звітність була подана до податкового органу.

Складаючи звітну декларацію на 2015 рік, такий платник, безумовно, розрахував річну суму земельного податку виходячи з минулорічної ставки, установленої станом на 31.12.2014 р. у розмірі 1 % від НГО. До того ж, на сьогодні він сплатив податкові зобов’язання за січень — квітень у попередньо визначеній сумі. Причому строки подання щомісячної звітності за ці місяці поточного року вже минули. А ось граничний строк подання звітності за травень (з урахуванням перенесення це буде 22.06.2015 р.) ще не минув. Усе це накладає певні умови при виправленні показників раніше поданої звітної декларації.

Запам’ятайте: якщо помилку допущено в минулих періодах (у минулих роках або в місяцях поточного року, за якими минули граничні строки подання щомісячної звітної декларації), то виправляти дані, що вплинули на розрахунок податкового зобов’язання, ви повинні за загальним правилом шляхом подання уточнюючої декларації. При цьому, якщо уточнюються показники звітної декларації за поточний рік, яка містить дані, розраховані на майбутнє, то помилку, що допущена в поточному році та вплинула на розрахунок податкових зобов’язань як у минулих, так і в майбутніх звітних місяцях цього року, можна виправляти за допомогою подання однієї уточнюючої декларації. Проти такого підходу не заперечують і податківці в консультаціях, наведених у БЗ, підкатегорія 112.05.

При цьому розмежовувати майбутні та минулі місяці, за які виправляються помилки, потрібно, орієнтуючись не на строки сплати податкових зобов’язань за той чи інший місяць, а на строки подання щомісячної звітної декларації за такі місяці. Тобто не на 30-е, а на 20-е число наступного місяця.

У зв’язку з цим при виправленні помилок, що призвели до заниження податкових зобов’язань у тих місяцях, за якими строки подання щомісячної звітної декларації вже пройшли, ви повинні нараху­вати штраф, а за наступні місяці жодні штрафні санкції не нараховуються.

Що стосується пені, то вона нараховується за кожен випадок несвоєчасної сплати податкових зобов’язань окремо, тобто за недоплату податкового зобов’язання за кожен місяць слід нарахувати пеню. При цьому

важливо знати, чи минув строк сплати податку за конкретний місяць. Якщо ні, пеня за недоплату податкового зобов’язання за такий місяць не нараховується

Покажемо розрахунок штрафних санкцій і пені на умовах нашого прикладу.

Так, оскільки помилка призвела до заниження податкових зобов’язань за січень — квітень 2015 року в загальній сумі 4200 грн. (1050,00 грн. х х 4 міс.), суб’єкт господарювання повинен нарахувати «самоштраф» у розмірі 3 % від цієї недоплати в сумі 126,00 грн. (4200,00 грн. х 3 %). Зверніть увагу: факту недоплати за травень 2015 року немає!

Що стосується пені, то оскільки граничний строк сплати податкових зобов’язань за травень на момент подання уточнюючої декларації ще не настав (таким строком вважається 30.06.2015 р.), на суму заниження земельного податку за травень пеня не нараховується.

Тоді, якщо прийняти, що підприємство сплатило суму недоплати і штраф у день подання уточнюючої звітності, тобто 15.06.2015 р., сума пені буде нарахована цього дня за період заниження:

— січневої суми податку — з 03.03.2015 р. по 15.06.2015 р. за 105 днів у сумі 108,74 грн. (1050,00 грн. х 105 дн. : 365 дн. х 1,2 х 30,0 %);

— лютневої суми податку — з 31.03.2015 р. по 15.06.2015 р. за 77 дн. у сумі 79,74 грн. (1050,00 грн. х 77 дн. : 365 дн. х 1,2 х 30 % / 100 %);

— березневої суми податку — з 01.05.2015 р. по 15.06.2015 р. за 46 дн. у сумі 47,64 грн. (1050,00 грн. х 46 дн. : 365 дн. х 1,2 х 30 % / 100 %);

— квітневої суми податку — з 30.05.2015 р. по 15.06.2015 р. за 17 дн. у сумі 17,61 грн. (1050,00 грн. х 17 дн. : 365 дн. х 1,2 х 30 % / 100 %).

Тут 30 % — облікова ставка НБУ, що діє на момент погашення недоплати.

Всього загальна сума пені складає 253,73 грн. (108,74 + 79,74 + 47,64 + 17,61).

Фрагмент заповненої уточнюючої декларації із земельного податку на 2015 рік за умовами прикладу 1 наведено на рис. 1 (див. с. 23).

Не можна не сказати заразом і про нещодавню Узагальнюючу податкову консультацію щодо застосування пільг із сплати земельного податку, встановлених відповідним рішенням органу місцевого самоврядування, затверджену наказом ДФСУ від 28.05.2015 р. № 379. У ній податківці вирішили діяти в одному ключі та віддати повний пріоритет у питаннях земельного податку рішенню місцевої влади.

Тому якщо таке рішення про введення «земельної» пільги заднім числом існує, ви можете сміливо ним скористатися.

Приклад 2. Рішенням місцевої ради від 10.02.2015 р. певній категорії землекористувачів було надано пільгу з земподатку починаючи з 1 січня. Проте платник податків подав тоді звітну декларацію в чіткій відповідності з п. 284.2 ПКУ, тобто застосувавши пільгу починаючи з березня.

Тепер же слід обнулити ті нарахування за січень — лютий, які були показані раніше. Для цього потрібно подати уточнюючу декларацію, фрагмент заповнення якої наведено на рис. 2 (див. с. 24). Разом з нею подається й додаток 2 «Відомості про пільги на земельний податок з наявних площ земельних ділянок», в якому наводиться розрахунок суми наданої пільги на весь календарний рік. Із заповненням цього документа розібратися легко, тому на ньому не зупинятимемося.

Рухаємося далі — до чергового способу «податковоземельних» виправлень.

Нова звітна декларація

Приклад 3. На продовження прикладу 1 припустимо, що рішенням місцевої ради, прийнятим з урахуванням вимог п. 271.2 ПКУ, установлено, що з 1 липня 2015 року запроваджується нова нормативна грошова оцінка (НГО) земель населеного пункту.

Зауважимо, що таке наше припущення зовсім не безпідставне. Є принаймні один населений пункт, в якому посеред поточного року змінюється величина НГО, — це м. Київ*. Але і в інших містах таке цілком можливо, так що стежте за рішеннями своїх місцевих органів самоврядування. Як бути в такому випадку?

* Подробиці див. за посиланням http://kyiv.sfs.gov.ua/okremi-storinki/arhiv1/200291.html.

Відповідь проста. За необхідності уточнити дані на поточний та майбутні періоди внаслідок зміни НГО землі, її функціонального використання, а також через інші фактори, що впливають на розмір податкових зобов’язань з плати за землю в майбутньому (наприклад, продаж земельної ділянки) або при виявленні помилок, що не зачіпають минулі місяці, це можна зробити шляхом подання нової звітної декларації.

У цьому випадку жодні штрафні санкції до вас не застосовуватимуться, оскільки уточнюються дані за майбутні періоди, строк узгодження та сплати податкових зобов’язань за якими ще не настав.

Нову звітну декларацію потрібно подати протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним (у якому сталися зміни). Для умов цього прикладу таким граничним строком буде 20.08.2015 р. При цьому, крім відмітки в полі «Нова звітна», заповнюється ще й реквізит «з урахуванням уточнень з», в якому ви повинні зазначити дату (число і місяць), коли сталися зміни, що вплинули на розрахунок податкових зобов’язань з плати за землю (знову ж таки за умовами нашого прикладу це буде 01.07.2015 р.). Ще раз повторимо, що в такий спосіб уточнювати дані за минулі періоди не можна.

Разом з новою звітною декларацією ви обов’язково подаєте також додаток 1 «Відомості про наявні земельні ділянки». Про подання такого додатка разом з декларацією здійснюється відмітка у відповідному полі реквізиту «До декларації додаються». За необхідності подається також додаток 2 «Відомості про пільги на земельний податок з наявних площ земельних ділянок», про що також робиться відповідна відмітка.

Фрагмент заповненої нової звітної декларації з земельного податку на 2015 рік за умовами прикладу 3 наведено на рис. 3 (див. с. 25).

На жаль, охопити всі випадки, які можуть зустрітися в повсякденній практиці землекористувачів, в одній статті нам не під силу. Але навіть з тих, що вам запропоновані сьогодні, у вас неодмінно складеться цілісна картина. Ну а дрібні деталі ми домалюємо пізніше — за результатами ваших звернень до редакції та на гарячу лінію.

 

Рис. 1. Фрагмент уточнюючої декларації при виправленні помилки з земельного податку (до прикладу 1)

 

Рис. 2. Фрагмент уточнюючої декларації для пільговиків (до прикладу 2)

 

Рис. 3. Фрагмент нової звітної декларації з земельного податку (до прикладу 3)

земельний податок додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті