(044) 581-10-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 48
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
  • № 43
  • № 42
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
9/14
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2015/№ 49

Кодекс відповідальності. 5. Відповідальність за порушення порядку використання коштів соцфондів

У 2015 році з’явився новий Фонд соціального страхування України (принаймні, на рівні закону). Це не могло не породити запитання, пов’язані з проведенням ним контрольних заходів у перехідному періоді (тобто до утворення його територіальних органів і затвердження підзаконної нормативно-правової бази). Про це й поговоримо. Також у цьому розділі ми торкнемося повноважень Фонду соціального страхування на випадок безробіття. Ну і звичайно ж, ви дізнаєтеся, за які порушення сьогодні можуть притягувати до відповідальності фонди соціального страхування.

5.1. Повноваження Фонду соціального страхування України

З 1 січня 2015 року у сфері соцстраху сталися кардинальні зміни. Одне з головних полягає у злитті Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі — «нещасний» Фонд) і Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — «непрацездатний» Фонд). На їх основі створено Фонд соціального страхування України (далі — ФССУ).

Таким чином, новий ФССУ об’єднав у собі повноваження у сфері соцстрахування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань, а також у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності. При цьому його наділили такими контрольно-перевірочними повноваженнями (ч. 1 ст. 10 Закону № 1105):

1) одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій та ФОП відомості про використання страхових коштів;

2) перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів ФССУ, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів ФССУ та припиняти виплати з ФССУ у випадку:

— відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки;

— виявлення фактів подання до ФССУ недостовірних відомостей;

— порушення порядку використання роботодавцем коштів ФССУ;

3) отримувати необхідні пояснення (у тому числі у письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;

4) накладати і стягувати фінсанкції та адмінштрафи, передбачені за порушення вимог Закону № 1105;

5) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ, організацій, а також ФОП усунення виявлених порушень;

6) порушувати питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи.

Нескладно помітити, що перелік прав у ФССУ майже такий самий, яким раніше наділялися «нещасний» і «непрацездатний» Фонди. Щоправда, є одне «але». Річ у тім, що

частину повноважень уключили до переліку завдань ФССУ, тоді як у числі прав їх не назвали

Зокрема, це стосується перевірки:

— обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності;

— достовірності поданих страхувальником відомостей про види економічної діяльності (у тому числі, основний) для його віднесення до класу професійного ризику виробництва.

З формально-буквоїдської ☺ точки зору це означає, що здійснювати подібні дії ФССУ не має права (тим паче, що раніше вони називалися саме в числі прав). Але не поспішайте радіти — це тільки теорія ☹. На практиці ФССУ від цих повноважень ніколи не відмовиться*.

* Цю зачіпку, у разі чого, можна використовувати в судовому спорі.

І оскільки вже ми заговорили про практику… Зрозуміло, що зафіксувати в Законі факт створення ФССУ і створити його за фактом — не одне й те саме. Процедура створення ФССУ може затягнутися в часі (тим паче, що тільки для актуалізації законодавчої «нормативки» і формування правління ФССУ відведено 6 місяців).

Це викликає запитання: хто і як реалізовуватиме зазначені повноваження (у тому числі з притягнення до відповідальності) у цій сфері доти, доки ФССУ не сформують і не затвердять під нього відповідну «нормативку»? Відповідь знаходимо в самому Законі № 1105:

1) до створення ФССУ та його робочих органів функції та завдання, передбачені Законом № 1105, повинні виконувати виконавчі дирекції та робочі органи «нещасного» і «непрацездатного» фондів (у межах своєї компетенції);

2) до приведення законодавства у відповідність до Закону № 1105 закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить йому;

3) нормативно-правові та розпорядчі акти «нещасного» і «непрацездатного» фондів продовжують діяти до затвердження відповідних рішень ФССУ.

Простіше кажучи, доти, доки не створять ФССУ та його органи і доки не затвердять відповідну «нормативку»,

перевірки в цій сфері проводять «старі» органи і за «старими» правилами, але в межах положень Закону № 1105**

** У самому Законі № 1105 порядок проведення перевірок не прописано. Тому в цьому питанні доведеться орієнтуватися на «стару» підзаконну «нормативку» в частині, що не суперечить цьому Закону.

І ще одне… стосовно мораторію на перевірки, установленого на 2015 — 2016 роки Законом № 71. Нагадаємо: за деякими винятками, він поширюється на підприємства і ФОП з доходом до 20 млн грн. за попередній календарний рік. В ідеалі він повинен поширюватися і на перевірки зазначених фондів. Але, на жаль, Мінсоцполітики і «непрацездатний» Фонд виступають проти* (див., відповідно, листи від 30.03.2015 р. № 4415/0/14-15/18 і від 09.04.2015 р. № 2.4-17-705). Причому без жодних вагомих аргументів.

* Їх висновок стосувався мораторію, установленого Законом № 76 (його дія вже закінчується), але, судячи з усього, такого самого підходу варто чекати і щодо мораторію згідно із Законом № 71.

Тепер поглянемо детальніше на контрольно-перевірочні повноваження в періодах до створення ФССУ/його робочих органів та затвердження під нього відповідної підзаконної «нормативки».

Соцстрахування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Перевірки в цій сфері проводить «нещасний» Фонд (якщо точніше, робочі органи його виконавчої дирекції). Правила їх проведення прописано в Порядку № 30.

Перевірки можуть бути плановими (на підставі квартального плану) і позаплановими (за наявності підстав з п. 4.8 Порядку № 30, а також, якщо за даними відомості розподілу ваш клас профризику виробництва знизився). За підсумками перевірки складається акт**. При цьому він сам по собі виступає підставою для зміни перевіряючими класу професійного ризику.

** Якщо під час перевірки з’ясується, що ЄСВ нараховувався і сплачувався не за основним видом економічної діяльності, перевіряючі повідомлять про новий клас профризику з початку року, наступного за тим, в якому під час перевірки виявили зміну виду діяльності.

Врахуйте: посадові особи та фізособи, які використовують найману працю, за порушення в цій сфері можуть «потрапити» під штрафи згідно з КУпАП ( ст. 1654 і 18823). При цьому у ст. 24410 КУпАП зазначено, що розглядають такі справи органи ФССУ, а якщо точніше — керівники / їх заступники виконавчої дирекції або її робочих органів. Як бачите, КУпАП у цьому питанні посилається вже на ФССУ. Незважаючи на це, до його утворення зазначені штрафи повинен накладати «нещасний» Фонд (з підставами для цього висновку ви могли ознайомитися вище).

Соцстрахування з тимчасової втрати працездатності. Перевірки в цій сфері проводить «непрацездатний» Фонд і головним чином на підставі Інструкції № 29. Це підтверджує й зазначений лист виконавчої дирекції «непраце­здатного» Фонду від 09.04.2015 р. № 2.4-17-705.

Такі перевірки можуть бути:

— плановими (проводяться на підставі щоквартальних планів-графіків) і позаплановими (проводяться за наявності підстав з п. 3.6 Інструкції № 29);

— виїзними та невиїзними (останні проводять у приміщенні Фонду — щоправда, тільки за пропозицією самого страхувальника і за умови подання ним документів, необхідних для перевірки).

Оформляють результати перевірки актом. Якщо виявлено порушення, акт виступає підставою для прийняття керівником органу Фонду рішення щодо повернення коштів Фонду і застосування фінсанкцій. При цьому таке рішення ви маєте право оскаржити.

Оскарження відбувається таким чином:

1) ви звертаєтеся з письмовою скаргою до органу Фонду, який прийняв оскаржуване рішення (протягом 10 календарних днів з дати його отримання);

2) керівник (його заступник) органу Фонду повинен прийняти рішення за скаргою протягом 20 календарних днів після її отримання (цей строк можуть продовжити, але не більше 60 календарних днів);

3) якщо за скаргою приймуть негативне для вас рішення (про повне або часткове її незадоволення), ви маєте право подати протягом 10 календарних днів з дня отримання рішення про її розгляд повторну скаргу до Фонду вищого рівня.

Оскаржити рішення «непрацездатного» Фонду можна і в судовому порядку.

Як і в попередньому випадку, за порушення в цій сфері належать адмінштрафи згідно з КУпАП, зокрема, за ст. 1655 і за вже згаданою ст. 18823. Складання протоколів за такими порушеннями, розгляд справ, а також, власне, накладення зазначених адмінштрафів — компетенція ФССУ (а до його створення — «непрацездатного» Фонду).

5.2. Повноваження Фонду соціального страхування на випадок безробіття

Тут, на відміну від попереднього випадку, змін небагато. Почнемо з контрольно-перевірочних повноважень.

Фонд соціального страхування на випадок безробіття (далі — ФБ) має право, зокрема (ч. 1 ст. 34 Закону № 1533):

1) перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів ФБ, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів ФБ та зупиняти виплати з ФБ у випадку:

— відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки;

— виявлення фактів подання до ФБ недостовірних відомостей;

— порушення порядку використання роботодавцем коштів ФБ;

2) отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;

3) стягувати фінсанкції та адмінштрафи, передбачені за порушення вимог Закону № 1533;

4) стягувати з роботодавця суму страхових коштів і вартість соціальних послуг, наданих безробітному в разі поновлення його на роботі за рішенням суду*, а також незаконно виплачені безробітному суми матзабезпечення в разі, якщо роботодавець не повідомить ФБ про його прийняття на роботу**. Ця норма кореспондує з ч. 4 ст. 35 Закону № 1533;

* Про таке поновлення читайте «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 39.

** У частині повідомлення, судячи з усього, ідеться про Звіт за формою № 5-ПН. При цьому нагадаємо, що на сьогодні цю форму скасовано. І за її неподання ані роботодавець, ані його посадові особи відповідальності не несуть (також див. лист Мінсоцполітики від 20.09.2013 р. № 728/021/106-13).

5) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств (установ та організацій), а також від фізосіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про страхування на випадок безробіття.

При цьому врахуйте, що

за фактом ці функції здійснює Державна служба зайнятості України та її територіальні органи

(ч. 6 ст. 10 і п. 3 Прикінцевих положень Закону № 1533)

Власне ж перевірки проводять її територіальні органи (п. 7.1 Інструкції № 339).

Перевірки в цій сфері є, як правило, плановими. За підсумками перевірки складається акт.

Що стосується адмінвідповідальності відповідно до КУпАП, то за порушення в цій сфері посадовим особам і фізособам, які використовують найману працю, загрожують штрафи згідно зі ст. 1653 і 18823. Право на застосування адмінштрафів є у керівника (його заступника) Державної служби зайнятості, керівників (їх заступників) Державних служб зайнятості в областях, районах, містах, районах у містах.

І запам’ятайте ще одне: строки давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених Законом № 1533, адміністративних штрафів, а також інших видів заборгованості перед ФБ не застосовуються (ч. 4 ст. 38 Закону № 1533). Щоправда, в ідеалі, на адмінштрафи відповідно до КУпАП це правило поширюватися не повинно. Адже для них відповідні строки передбачено в самому КУпАП (див. с. 13).

5.3. Санкції, що застосовуються фондами соціального страхування

Роботодавець повинен дотримуватися правил отримування та виплати коштів з фондів соціального страхування, надавати інформацію про використання таких коштів, допускати посадових осіб фондів на перевірку тощо. Якщо він порушує ці обов’язки, то йому і його посадовим особам загрожують санкції, про які йтиметься далі (див. табл. 5.1).

Таблиця 5.1. Санкції, що застосовуються соцфондами

№ з/п

Вид порушення

Санкція за порушення

Нормативно-правовий акт

Адміністративно-господарські санкції

1

Порушення порядку використання страхових коштів

Відшкодування страхувальником в повному обсязі неправомірно витраченої суми страхових коштів і вартості наданих соціальних послуг

Абзац перший ч. 6 ст. 15 Закону № 1105

Штраф на страхувальника в розмірі 50 % суми коштів, використаних з порушенням установленого порядку

2

Несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів (отриманих і не використаних для надання матеріального забезпечення найманим працівникам або використаних з порушенням установленого порядку)

Штраф на страхувальника в розмірі 10 % несвоєчасно повернених або повернених не в повному обсязі страхових коштів

Абзац другий ч. 6 ст. 15 Закону № 1105

Пеня в розмірі 0,1 % несвоєчасно повернених страхових коштів за кожен день прострочення платежу

Абзац третій ч. 6 ст. 15 Закону № 1105

3

Несвоєчасне перерахування штрафних санкцій, нарахованих робочими органами ФССУ

Пеня в розмірі 0,1 % таких сум за кожен день прострочення платежу

Абзац третій ч. 6 ст. 15 Закону № 1105

4

Порушення роботодавцем порядку використання коштів ФБ

Штраф на страхувальника у розмірі наданої суми ФБ, використаної з порушенням

Ч. 2 ст. 38 Закону № 1533

Адміністративна відповідальність за порушення законодавства про соціальне страхування на випадок безробіття

5

Порушення порядку використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, несвоєчасне або неповне їх повернення

Штраф на посадових осіб страхувальника та фізосіб, які використовують найману працю, у розмірі від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ч. 1 ст. 1653 КУпАП

6

Несвоєчасне подання або неподання визначених Законом № 1533 відомостей, надання недостовірних відомостей про використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття

7

Дії, зазначені в пп. 5 і 6 цієї таблиці, вчинені особою, на яку протягом року накладалося адміністративне стягнення за ті самі правопорушення

Штраф на посадових осіб страхувальника і фізосіб, які використовують найману працю, у розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.)

Ч. 2 ст. 1653 КУпАП

Адміністративна відповідальність за порушення законодавства про соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності

8

Порушення порядку використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, несвоєчасне або неповне їх повернення

Штраф на посадових осіб страхувальника і фізосіб, які використовують найману працю, у розмірі

від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ч. 1 ст. 1655 КУпАП

9

Несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності

10

Подання недостовірної звітності про використання страхових коштів

11

Вчинення дій, зазначених у пп. 8 — 10 цієї таблиці, особою, на яку протягом року накладалося адміністративне стягнення за ті самі правопорушення

Штраф на посадових осіб страхувальника і фізосіб, які використовують найману працю, у розмірі

від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.)

Ч. 2 ст. 1655 КУпАП

Адміністративна відповідальність за порушення законодавства про соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві

12

Порушення порядку використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, несвоєчасне або неповне їх повернення

Штраф на посадових осіб і фізичних осіб, які використовують найману працю, у розмірі від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ч. 1 ст. 1654 КУпАП

13

Несвоєчасне подання або неподання встановленої звітності, подання недостовірної звітності про страхові кошти

14

Несвоєчасне інформування ФССУ про річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання, що відбулися на підприємстві, про зміни технології робіт або виду діяльності підприємства

15

Вчинення дій, зазначених у пп. 12 — 14 цієї таблиці, особою, на яку протягом року накладалося адміністративне стягнення за ті самі порушення

Штраф на посадових осіб і фізичних осіб, які використовують найману працю, у розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.)

Ч. 2 ст. 1654 КУпАП

Адміністративна відповідальність за вчинення дій, що перешкоджають у проведенні перевірок

16

Вчинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам ФССУ і ФБ у проведенні перевірок використання страхових коштів

Штраф на посадових осіб у розмірі від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.)

Ч. 1 ст. 18823 КУпАП

17

Вчинення дій,зазначених у п. 16 цієї таблиці, особою, на яку протягом року накладалося адміністративне стягнення за те саме порушення

Штраф на посадових осіб у розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.)

Ч. 2 ст. 18823 КУпАП

висновки

  • До утворення ФССУ (його територіальних органів) і завердження під нього підзаконної «нормативки» перевірки у відповідних сферах проводять «старі» органи і за «старими» правилами (але в межах Закону № 1105).

  • Мораторій на перевірки (згідно із Законом № 71) не стосується «непрацездатного» і «нещасного» фондів. Принаймні, на думку чиновників.

  • Перевірки з питань соціального страхування на випадок безробіття за фактом проводить Державна служба зайнятості України та її територіальні органи.

спеціальні фонди додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті