(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 26
  • № 25
  • № 24
  • № 23
  • № 22
  • № 20
  • № 19
  • № 18
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
8/13
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Березень , 2015/№ 21

Ціна мобільності — мобілізація автотранспорту

Ніхто не вірив, що сьогоднішня ситуація можлива в принципі. Це очевидно. Ніхто не готувався і тому ніхто не був готовий. І якщо навіть до «живих» податкових норм законодавці ставилися байдуже (це вам добре відомо), то що вже було чекати від них стосовно «непотрібного» моб-законодавства… Таке поняття, як «військово-транспортний обов’язок», у законі було. У вигляді тексту на папері. Тільки на папері… Давайте поглянемо, що змінилося.

Одразу ж нагадаємо, що з цієї тематики ми робили попередню «зупинку» в «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 52, с. 15.

А тепер поїхали…

Поки не почалося…

Ви добре знаєте, що при оголошенні режиму воєнного стану будь-яке майно підприємств може бути або вилучено (державне), або примусово відчужено (комунальне чи приватне). На відміну від цього, транспортні засоби (далі — ТЗ), які належать підприємствам, можуть бути залучені для військових потреб уже під час мобілізації. Наприклад, прямо сьогодні — у період дії мобілізаційного Указу № 15.

Як відомо, згідно з п.п. 2 п. 8 цього Указу місцевим органам влади із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності приписано організувати та забезпечити в установленому порядку (1):

виділення (2) тимчасово (3)… транспортних (4) та інших матеріально-технічних засобів… відповідно до мобілізаційних планів (5)

Розберемося детальніше:

(1) «в установленому порядку» — отже згідно зі спеціальною «мобілізаційною» ч. 3 ст. 6 «Військово-­транспортний обов’язок» Закону № 3543*;

(2) «виділення» — значить, без зміни власника (до речі, ДФСУ розуміє це так само, але до цього моменту ми повернемося пізніше);

(3) «тимчасово» — чітко кажучи, це прямо випливає з (2), але краще, коли це написано чорним по білому (до речі, на відміну від тексту зазначеної ч. 3 ст. 6 Закону № 3543, де це слово таки відсутнє);

(4) «транспортних засобів» — зверніть увагу, що префікса «авто-» ані в п.п. 2 п. 8 Указу № 15, ані в ч. 3 ст. 6 Закону № 3543 ви не побачите, тобто формально — згідно із Законом України «Про транспорт» від 10.11.94 р. № 232/94-ВР — це можуть бути не тільки вантажні або спеціальні (наприклад, бензовози і підйомні крани), а й легкові автомобілі, не тільки трактори та бульдозери, а навіть трубопроводи ☺;

(5) «відповідно до мобілізаційних планів» — дублювання цих слів як у п.п. 2 п. 8 Указу № 15, так і в абзаці першому ч. 3 ст. 6 Закону № 3543 власникам мобілізованих ТЗ дуже до речі: на необхідності дотримання цієї умови при мобілізації ТЗ ми неспроста акцентували вашу увагу в зазначеній публікації.

* Детальний аналіз див. у зазначеній публікації.

А тепер давайте поглянемо, куди приїхали.

Як військкомату «узяти на причіп» ваш ТЗ?

З ч. 3 ст. 6 Закону № 3543 вимальовувалася така послідовність подій (див. рисунок на с. 30).

Розставимо акценти.

Очевидно, що йдеться про:

(1) передання ТЗ у тимчасове користування і 

(2) подальшу компенсацію за завдану шкоду.

Так от. Як бути з (1), усе загалом зрозуміло. Хоча спеціальна «мобілізаційна» форма акту приймання-­передання ТЗ навіть не затверджувалася (і мабуть, не буде, оскільки Закон № 3543 цього навіть не вимагає), у зазначеній публікації ви знайдете запропонований нами варіант оформлення такого акта. Він цілком відповідає тому переліку «ідентифікуючих» відомостей про ТЗ, що залучається, який є в абзаці четвертому ч. 3 ст. 6 Закону № 3543. А також усім вашим практичним потребам. Утім, у цьому випадку ви звичайно ж маєте право використовувати й акт приймання-передання ОЗ типової форми № ОЗ-1, затвердженої наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 94).

Факт тимчасового передання ТЗ військовим потрібно зафіксувати відповідною відміткою в типовій формі № ОЗ-6 (затверджена тим самим ­наказом). При цьому з балансу таке ТЗ не списуйте!

А ось з приводу (2) потішити нічим. ☹ Мало того, що Кабмін, мабуть, і не думав ухвалювати відповідний документ — порядок компенсації збитку, так ще з моменту нашої минулої статті стало зрозуміло, що на жодну компенсацію шкоди поки що розраховувати не доводиться. Річ у тім, що згідно з п. 26 Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 р. № 79-VIII зазначена норма про компенсацію шкоди «застосовується в порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевого бюджетів». Ну загалом, ви все розумієте самі… ☹

«Наступати — бігти, відступати — бігти»… Наслідки

Поїхали далі.

На початку ми натякнули, що фіскали все ж таки оголосили свою позицію щодо ПДВ-обліку тимчасового залучення ТЗ у період мобілізації (лист ДФСУ від 16.10.2014 р. № 5229/6/99-99-19-03-02-15).

Так от. Якщо коротко — вони стверджують:

1) оскільки залучення ТЗ у період мобілізації — це передавання ТЗ у тимчасове користування, а отже переходу прав власності на ТЗ при цьому не відбувається, тобто таке передання як операцію постачання розглядати не можна (і як умовний продаж теж! — на цьому ми робимо особливий акцент: фіскали прямо визнали, мовляв, немає підстав ані для коригувань податкового кредиту, ані для визнання умовного продажу згідно з п. 198.5 ПКУ), то у вас у ПДВ-обліку таке ТЗ, що «виїхало», слідів не залишає;

2) якщо після мобілізації* таке ТЗ підприємству не повертається і за нього «нараховується» компенсація, то остання розглядається як оплата постачання такого ТЗ за рахунок бюджетних коштів — тобто з нарахуванням ПДВ-зобов'язань за датою надходження грошей на рахунок підприємства.

* Ми написали б — «після демобілізації».

Ну що ж — незважаючи на те, що «залапковане» нами слово — «нараховується» — із зрозумілих причин випадає з контексту ☹, — гадаємо, ви з нами погодитеся: з ПДВ ситуація нормальна…

Що ж до обліку з податку на прибуток, то незважаючи на революційну близькість нинішньої редакції розд. ІІІ ПКУ з правилами бухгалтерського обліку, ситуація радикально змінилася тільки для тих платників — менше20мільйонників, які не коригують фінрезультати на різниці (п.п. 134.1.1 ПКУ). Змінилася трішки на краще. Для решти платників податку на прибуток вона стратегічно не відрізняється від описаної в нашій попередній статті. ☹

Дивіться уважно.

Оскільки п. 23 П(С)БО 7 не дає підстав говорити про «зупинення» нарахування бухгалтерської амортизації такого ТЗ, то благополучно нараховуйте її й далі. Якщо ви — менше20мільйонник і не бавитеся «коригуваннями», то вона зменшить вашу базу податку на прибуток.

А ось для інших платників податку на прибуток, навпаки — податкова амортизація такого ТЗ, як і раніше, заборонена. Аргументи залишилися практично колишніми: визначення основних засобів (п.п. 14.1.138 ПКУ) вимагає їх призначення для використання в господарській діяльності платника, а п.п. 138.3.2 ПКУ прямо забороняє нараховувати податкову амортизацію на ТЗ, що не використовуються в госпдіяльності (називаючи їх «невиробничими»). Тому зупиніть нарахування податкової амортизації такого ТЗ з календарного місяця, наступного за тим, в якому передали ТЗ військовим.

І остання зупинка.

Якщо ваш тимчасово залучений ТЗ спіткала гірша доля, то, відверто кажучи, навряд чи ви дізнаєтеся про це раніше, ніж оголосять демобілізацію… І не раніше, ніж Кабмін таки затвердить порядок компенсації шкоди, передбачений абзацем шос­тим ч. 3 ст. 6 Закону № 3543. Тому що без офіційного папірця, який підтверджує знищення або інше пошкодження вашого ТЗ, у вас не буде підстав згадувати про нього з точки зору бухобліку… А без затвердженої форми такого папірця ніхто й не подумає її вам видавати. ☹ Як-то кажуть, ситуація патова.

Ну а якщо цей первинний папір ви все ж отримаєте*, то такий ТЗ потрібно буде списати з балансу згідно з п. 33 П(С)БО 7 через його невідповідність критерію визнання активом. У відомому порядку. Зауважимо, що при цьому понад20мільйонникам за підсумками року доведеться коригувати фінрезультат згідно з пп. 138.1, 138.2 ПКУ (аналогічно описаному в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 17 на с. 40).

* І вона відповідатиме вимогам Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

І нехай завжди буде мир…

висновки

  • Належні підприємству ТЗ під час мобілізації можуть бути тимчасово залученні для військових потреб на підставі рішення місцевої держадміністрації, якщо тільки вони включені в мобілізаційний план.

  • При передаванні залученого ТЗ військовим обов’язково оформіть акт приймання-­передавання, а сам ТЗ з балансу не списуйте.

  • На тимчасово залучений ТЗ бухгалтерську амортизацію нараховуйте, як і раніше, а податкову — зупиніть з місяця, наступного за місяцем передання такого ТЗ військовим.
Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
мобілізація, автотранспорт додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті