Теми статей
Обрати теми

Благодійникам присвячується…

податкові експерти Клиженко Яна, Скрипкіна Катерина та Хмелевський Ігор
АТО, а по суті неоголошена війна, — сувора реальність, в якій ми з вами перебуваємо вже рік… Звичний устрій життя порушено. Комусь довелося безпосередньо захищати нашу країну від агресора, часом ціною власного життя. Хтось у зв’язку з бойовими діями втратив роботу, дім. Держава не в силах забезпечити повною мірою ані бійців, ані переселенців із зони АТО. Але світ не без добрих людей. Українці підтверджують це щоденно. Потужний волонтерський рух, патріотично налаштовані бізнесмени, благодійні організації — їх допомога відіграє важливу роль і для тих, хто воює в зоні АТО, і для тих, кому довелося залишити все і втікати з цієї горе-зони. Не залишилися осторонь і законодавці. Про те, який внесок зробили вони, зараз дізнаєтеся.

До прийняття Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» від 02.09.2014 р. № 1668-VII кошти і майно, які отримували захисники Батьківщини або вимушені переселенці у вигляді благодійної допомоги, формально потрапляли під оподаткування. З його появою ситуація змінилася. Ним унесено зміни до ПКУ, покликані звільнити від обкладення ПДФО благодійну допомогу, яку отримують учасники бойових дій, а також (у певних випадках) члени їх сімей, переселенці. Причому, незважаючи на те, що цей важливий документ набув чинності 26.09.2014 р., його дію поширили на суми допомоги, отриманої починаючи з 21.11.2013 р. (дата початку сумнозвісних подій на Майдані).

Крім того, певні зміни сталися в обкладенні благодійної допомоги податком на прибуток і ПДВ.

На сторінках нашого видання ми говорили про те, що зазначений Закон не вирішив усіх проблем, що виникають на практиці у благодійників (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 80, с. 6). Яка ситуація на сьогодні, з’ясуємо разом. А почнемо з того, що визначимо, хто теоретично може отримати неоподатковувану допомогу.

Отримувачі допомоги і благодійники

За умови дотримання п.п. 170.7.8 ПКУ благодійна допомога, отримана учасниками бойових дій, а також (у певних випадках) членами їх сімей, мешканцями зони АТО та переселенцями із цієї зони, а також волонтерами на певну мету, не обкладається ПДФО (п.п. 165.1.54 ПКУ). Перелік потенційних отримувачів допомоги, які постраждали від АТО, представимо в табл. 1 (див. на с. 17).

Таблиця 1. Безпосередні отримувачі благодійної допомоги

№ з/п

Отримувачі благодійної допомоги

Цілі, на які надається допомога

Неоподатковувана сума допомоги

Чим підтверджується статус

1

2

3

4

5

1

Учасники бойових дій* (далі — УБД) і члени сімей учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули чи визнані безвісно відсутніми під час участі в АТО, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва

Для закупівлі або у вигляді спецзасобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, визначеним КМУ, або для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

Будь-яка сума, отримана з 21.11.2013 р. (але не раніше набуття фізособою відповідного статусу) до 31 грудня (включно) року, наступного за роком завершення АТО

Статус УБД підтверджує посвідчення, видане відповідно до Порядку № 413.
Члени сімей УБД зобов’язані підтвердити сімейний з ним зв’язок, статус УБД, поранення, інше ушкодження здоров’я, загибель чи інші каліцтва внаслідок АТО (лист ДФСУ від 05.11.2014 р. № 6280/6/99-99-17-03-03-15)

2

Особи, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням АТО

Для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

Статус особи, яка проживає на території АТО, можна підтвердити офіційним листом Штабу АТЦ при СБУ про проведення АТО у відповідному районі**. Статус переселенця підтверджує довідка***, видана відповідно до Порядку № 509

3

Особи, зазначені в пп. 1 — 2

На відновлення втраченого майна та на інші потреби, що виникли, за переліком, визначеним постановою КМУ від 26.11.2014 р. № 653

Сума, яка сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів МЗП, установленої законом на 1 січня цього року (у 2015 році — 1218000 грн.)****

Див. пп. 1 — 2

* Військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники МВС України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО; працівники підприємств, установ, організацій, які залучаються (залучалися) і беруть (брали) безпосередню участь в АТО в районах її проведення в порядку, установленому законодавством. До членів сімей УБД належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти — інваліди.
** Необхідність в отриманні письмової інформації про проведення АТО від Штабу АТЦ при СБУ зумовлена тим, що КМУ припинив дію розпорядження від 30.10.2014 р. № 1053-р, в якому були перелічені населені пункти, де проводиться АТО. Отримати таку інформацію від Штабу АТЦ при СБУ цілком реально (див. листи Мінсоцполітики від 12.01.2015 р. № 103/0/14-15/06 і Штабу АТЦ при СБУ від 16.12.2014 р. № 33/8428). Для цього слід письмово надіслати на адресу СБУ відповідне звернення. У ньому потрібно зазначити свої прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, викласти суть прохання, поставити підпис і вказати дату.
*** Не передбачено видачі довідки фізособам, які виїхали за межі зазначених територій до того, як українська влада втратила над ними контроль, і не можуть повернутися назад. Такі роз’яснення розміщено на Інформаційному ресурсі для громадян (http://www.vpo.gov.ua).
**** Сума перевищення обкладається за ставками, установленими п. 167.1 ПКУ. При цьому платник податків зобов’язаний задекларувати суму благодійної допомоги.

 

З 01.01.2015 р. об’єкти обкладення ПДФО і ВЗ збігаються, тому благодійна допомога, з якої не справляють ПДФО, не обкладається і ВЗ

З отримувачами розібралися. Тепер декілька слів про благодійників. Ними можуть виступати юридичні особи*, фізособи-підприємці і звичайні фізособи.

* Неприбуткові організації можуть перераховувати кошти у вигляді благодійної допомоги, якщо це не суперечить статутній діяльності. Інакше можна поплатитися місцем у Реєстрі неприбуткових організацій з усіма наслідками, що звідси випливають (див.. за посиланням http://sfs.gov.ua/broshuri-ta-listivki/171204.html).

Юрособи і фізособи-підприємці, будучи податковими агентами, для необкладення суми допомоги ПДФО і ВЗ мають отримати від фізособи документи, що підтверджують її спеціальний статус (див. табл. 1 на с. 17). Крім того, благодійник повинен мати підтвердження цільового використання допомоги. Про це зазначають фіскали (лист ДФСУ від 05.11.2014 р. № 6280/6/99-99-17-03-03-15, підкатегорія 103.02 БЗ). На наш погляд, документами, що підтверджують цільовий характер допомоги, можуть бути договори, які ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача), платіжні та розрахункові документи, довідки відповідних відомств про настання обставин непереборної сили тощо. Якщо допомога надається в натуральній формі, то податківці радять складати акт приймання-передачі із зазначенням даних отримувача (підказка є за посиланням http://sfs.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/181009.html).

Тільки одержавши такі документи благодійник може сміливо не утримувати з суми благодійної допомоги ПДФО та ВЗ. У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ суму такої допомоги відображайте з ознакою «169».

Без підтвердних документів благодійники не мають права надавати неоподатковувану благодійну допомогу на підставі пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ. Причому це стосується й випадку, коли є підтвердження особливого статусу отримувача, але немає підтвердження цільового використання допомоги. Доведеться або обкласти всю суму допомоги як ПДФО, так і ВЗ, або шукати інші пільгові підстави (наприклад, пп. 170.7.3, 170.7.4 ПКУ).

Щоб уникнути документальної тяганини з фізособами, благодійники можуть перераховувати (передавати) допомогу безпосередньо відомствам, переліченим у п. 33 підрозд. 4 розд. XX ПКУ. У такому разі ваше «протиподаткове» алібі — це документи, що підтверджують таке перерахування (передачу).

Увага! Якщо із суми (вартості) благодійної допомоги, що відповідає всім умовам, переліченим у наведеній вище таблиці, було утримано (сплачено) ПДФО (податковим агентом або самим платником податків), то суми податку підлягають поверненню такому платнику податків з бюджету.

Якщо благодійник — звичайна фізособа, то з нього нічого не візьмеш. У цьому випадку вся відповідальність на отримувачі допомоги. Якщо в нього є документи, що підтверджують спецстатус і цільове використання допомоги, то сплачувати ПДФО, ВЗ і подавати декларацію про доходи не потрібно. Інакше суму допомоги формально доведеться включити до декларації про доходи і сплатити з неї ПДФО, а якщо вона отримана у 2015 році, то й ВЗ.

І ще один важливий момент: з’явилася нова підстава для неоподаткування допомоги переселенцям та особам, які мешкають (мешкали) в зоні АТО. 13 березня набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України» від 02.03.2015 р. № 211-VIII (ср. ). Він звільняє від оподаткування благодійну допомогу, надану мешканцям зони АТО і переселенцям з цієї зони, міжнародними благодійними організаціями (їх філіями, представництвами), перелік яких встановлено КМУ.

Активну участь у наданні фізичної, моральної та матеріальної допомоги переселенцям із зони АТО і бійцям АТО беруть волонтери.

Часто благодійники передають допомогу у грошовій і натуральній формах саме через волонтерів. Про те, за яких умов їм не доведеться сплачувати податки з «транзитної» допомоги, читайте далі.

Якщо благодійну допомогу надають через волонтера

Благодійна допомога, отримана благодійниками-фізособами, не обкладається ПДФО і ВЗ за одночасного виконання таких умов:

1) допомогу отримано на користь осіб і на цілі, визначені в пп. 1 — 3 табл. 1 на с. 17;

2) допомогу надано отримувачам безпосередньо або через спеціальні відомства, перелічені в п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ;

3) благодійника внесено до Реєстру волонтерів АТО. Його формує ДФСУ відповідно до Порядку формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції, затвердженого наказом Мінфіну від 30.10.2014 р. № 1089. Для включення до Реєстру волонтер має подати:

— заяву за формою № 1-РВ з відміткою «Включення до реєстру»;

— оригінал та копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків (або сторінок паспорта з відміткою, що дозволяє здійснювати платежі без такого документа);

— довідки (довідку) про відкриття рахунка, призначеного для благодійної діяльності, за формою № 4-РВ.

Іноземці та особи без громадянства додатково пред’являють документ, що підтверджує законність їх перебування на території України.

Датою включення фізособи-благодійника до Реєстру є дата внесення до нього відповідного запису. Реєстр волонтерів має бути оприлюднено на офіційному сайті ДФСУ, але поки що його немає.

Увага: кошти, отримані волонтерами на їх банківські рахунки і не використані на відповідні благодійні цілі до 31 грудня (включно) року, що настає за роком завершення АТО, мають бути перераховані до держбюджету в порядку, затвердженому КМУ (поки що його немає). Інакше від ПДФО (а з 2015 року і від ВЗ) «за загальними правилами» не відкрутитися. Така ж доля чекає й на особисті кошти волонтера, зараховані на благодійний рахунок.

Дата початку волонтерської діяльності не може бути раніше 21.11.2013 р. і раніше дати відкриття рахунків, призначених для благодійної діяльності

Читаєш ПКУ, і начебто все добре, але на практиці без проблем не обійшлося. Як ми вже зазначили, волонтер має бути зареєстрований у спеціальному Реєстрі. Але, по-перше, такий Реєстр досі не оприлюднено на сайті ДФСУ. По-друге, навіть коли Реєстр запрацює, оновлюватися дані в ньому будуть щодекади, а за такий термін особа спокійно може бути виключена з «волонтерського руху». Наразі підтвердити волонтерський статус фізособи можна лише повідомленням органу ДФСУ про включення волонтера до Реєстру.

Вистачає «веселощів» і в самих волонтерів. Їм необхідно отримати документи що підтверджують особливий статус отримувачів, факт надання допомоги та її цільове використання (подробиці на с. 16). Якщо таких документів у волонтера немає, то отримані від інших осіб суми допомоги доведеться включити до свого оподатковуваного доходу і сплатити ПДФО і ВЗ (з 2015 року) за підсумками декларації.

Простіше тільки в тому випадку, якщо надавати благодійну допомогу через державні відомства, наприклад, військові частини (див. примітки до таблиці). Тоді понесені витрати можна підтвердити платіжним дорученням про перерахування коштів на рахунок відомства (якщо допомога надається у грошовій формі) або актом приймання-передавання товарів і платіжними (розрахунковими) документами на придбання товарів (якщо допомога надається в натуральній формі).

Витрати з АТО-благодійності: чи реально?

Дивне запитання, скажете ви. Ну як же нереально, якщо нині чинний п. 33 підрозд. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ свідчить, що

тимчасово, на період проведення антитерористичної операції, до інших витрат звичайної діяльності <…> включаються суми грошових коштів або вартість <…> товарів, виконаних робіт, наданих послуг <…>, які добровільно перераховані (передані) <…> для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції

Так, є таке, відповімо ми. І якщо комусь пощастило скористатися процитованою нормою минулого року, ми щиро за них раді. Наприклад, ФОП-загальносистемникам точно не пощастило, бо, як виявилося, вона прописана не для них (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 20, с. 42). Та і звичайним платникам податку на прибуток, гадаємо, не так і просто було виконати всі умови для її застосування (про них можна прочитати в  «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 80, с. 6). Ось така собі дивна пільга…

Але тепер уже точно пощастить!* Чому ми так впевнені, якщо обговорювана норма ні на йоту не змінилася? Та тому що нині при визначенні оподатковуваного прибутку царює Його Величність Бухоблік (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 6, с. 4). А слова щодо «інших витрат звичайної діяльності», які фігурують у п. 33 підрозд. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, навівають нам спогади про так звані податкові витрати, додаток IВ і ясно дають зрозуміти, що цей пункт — атавізм «дореформеного» податковоприбуткового обліку.

* Щоправда, ФОП на загальній системі — знову ні, але це дрібниця. Подумаєш!

Отже, забуваємо про всі обмеження і ставимо всю благодійність у витрати? Цілком правильно! Бо бухоблік жодних заборон на такі дії не містить. Інакше кажучи, жертвуючи що-небудь для потреб АТО, вам віднині зовсім не обов’язково дотримуватися переліку товарів, наведеного в п33 підрозд. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ. Це, безумовно, має підвищити рівень вашої щедрості ☺.

А що з ПДВ?

Благодійність можлива у двох формах — грошовій та натуральній. Зрозуміло, що її отримувачу, та ще і в зоні АТО, обирати не доводиться — він зрадіє будь-якій допомозі. А ось якщо ви надаєте таку допомогу, то можете заздалегідь обмізкувати, в якому вигляді це зробити, щоб у наших умовах «податкового Задзеркалля» не втратити значні суми у вигляді податків.

Отже, якщо ви допомагаєте нашим військовим шляхом перерахування грошових коштів, то в ПДВ-обліку ця операція ніяк не відображається, оскільки вона не є постачанням товарів чи послуг.

Якщо ж допомогу для потреб АТО ви надаєте шляхом передання майна, то пам’ятайте, що

з 23.07.2014 р. операції із ввезення та постачання спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів), а також лікарських засобів і медичних виробів звільнені від ПДВ

Діє таке звільнення від ПДВ на період проведення АТО і введення військового положення. Причому, за нашим переконанням — по всьому ланцюжку від імпортера (виробника) до «кінцевого споживача» незалежно від того, хто ним є — конкретний захисник Батьківщини, якому ви вирішили допомогти, чи армія в цілому.

Зауважте: якщо до 01.01.2015 р. ця пільга була не так вже й важлива (база оподаткування визначалася за договірними цінами, отже, податкові зобов’язання при безоплатному переданні ТМЦ, у тому числі і на потреби АТО, дорівнювали нулю), то тепер її вага значно зросла. Адже з початку цього року база для ПДВ визначається вже на рівні не нижче за ціну придбання (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 4, с. 5). Тому варто уважніше придивитися до умов, яких потрібно дотриматися для пільгування АТО-благодійності.

Власне, головна умова — не вийти за перелік пільгованих ТМЦ. Детальний перелік таких предметів із зазначенням кодів УКТ ЗЕД ви можете знайти в п. 32 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ (див. також БЗ, підкатегорія 101.14.10).

Зверніть увагу: якщо ви завозите або поставляєте на території України лікарські засоби та медичні вироби, призначені для надання меддопомоги фізособам, пораненим або контуженим у період проведення АТО, звільнення від ПДВ на такі ліки та медвироби не поширюється. Цей висновок ДФСУ сформулювала в БЗ, підкатегорія 210.08. Мотивація останнім часом традиційна для контролерів — оскільки перелік та обсяги ввезення зазначених товарів досі не визначені Кабміном, будьте ласкаві, сплачуйте ПДВ та ввізне мито за ними. Якщо при цьому вони відповідають умовам, зазначеним у п.п. «в» п. 193.1 ПКУ, застосовується ставка ПДВ 7 %, якщо ж ні — 20 % (див. БЗ, підкатегорія 101.14.10).

Щодо решти товарів із цього переліку начебто жодних заперечень немає. Але тут варто пам’ятати ось що. Якщо будь-які з пільгованих за п. 32 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ товарів ви купили до набуття чинності цією нормою, то, швидше за все, на той момент податковий кредит за таким придбанням ви не відображали через його негосподарність (п. 198.3 ПКУ). Отже, й зараз, у момент пільгового постачання цих товарів, податкових зобов’язань не буде.

Якщо ж при придбанні до 23.07.2014 р. податковий кредит було сформовано (наприклад, бронежилети купувалися охоронним агентством для участі в госпдіяльності), то тепер при безПДВшній благодійності такими товарами вам доведеться нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ (п.п. «б» п. 198.5 ПКУ). При цьому слід скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну з типом причини «13».

Такий самий підхід застосовуйте і в тих випадках, коли надаєте благодійну допомогу непільгованими товарами. Щоправда, тут майте на увазі:

— незважаючи на те, що податковий кредит за такими товарами в момент придбання, як і раніше, під забороною, тепер можна включити вхідний ПДВ до витрат;

— крім нарахування податкових зобов’язань, що компенсують раніше відображений податковий кредит, доведеться нарахувати ПЗ вдруге — за без­оплатним постачанням. Причому з урахуванням п. 188.1 ПКУ, тобто виходячи з мінімальної бази оподаткування. Наприклад, для придбаних товарів вона має бути не нижче ціни придбання (детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 4, с. 5, № 14, с. 15).

Насамкінець наведемо умовний числовий приклад.

Приклад. Підприємство — платник ПДВ і податку на прибуток придбало в поточному році партію бронежилетів на загальну суму 80 тис. грн. для передання їх одній з військових частин у зоні АТО. Крім того, цій самій військовій частині було вирішено передати ПММ на загальну суму 12 тис. грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 2 тис. грн.), які раніше придбавалися підприємством для використання у власній госпдіяльності.

Порядок відображення цих операцій у бухгалтерському обліку покажемо в табл. 2.

Таблиця 2. Облік витрат на АТО-благодійництво

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,  грн.

Дт

Кт

Благодійність пільгованими товарами

1

Оприбутковано партію бронежилетів (без ПДВ згідно з п. 32 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ)

209

631

80000

2

Оплачено бронежилети

631

311

80000

3

Передано партію бронежилетів військової частини в зоні АТО (без ПДВ згідно з п. 32 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ)

949

209

80000

4

Віднесено на фінансовий результат інші витрати операційної діяльності

791

949

80000

Благодійність непільгованими товарами

5

Оприбутковано ПММ, придбані для власних потреб

203

631

10000

6

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

2000

7

Передано ПММ військовій частині в зоні АТО

949

203

10000

8

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ (як компенсація ПК при придбанні)

949

641

2000

9

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ згідно з п. 188.1 ПКУ (за безоплатним постачанням виходячи з мінімальної бази оподаткування)

949

641

2000

10

Віднесено на фінансовий результат інші витрати операційної діяльності

791

949

14000

 

висновки

  • Надавати неоподатковувану благодійну допомогу УБД, мешканцям зони АТО і переселенцям можна тільки за наявності документів, що підтверджують їх спеціальний статус і цільове використання допомоги.

  • Волонтер має бути внесений до Реєстру волонтерів АТО. Тоді отримана ним допомога для УБД, мешканців зони АТО і переселенців не обкладається ПДФО і ВЗ.

  • З початку поточного року перелік предметів, що надаються як благодійна допомога для потреб АТО, нічим не обмежений — будь-які пожертвування зможуть зменшити оподатковуваний прибуток.

  • Якщо ви жертвуєте пільговані товари, за якими при придбанні податковий кредит не відоб­ражався, то не буде податкових зобов’язань і при безоплатній передачі. Якщо ж передаєте непільговані товари — може «світити» ПДВ двічі.

Документи статті

  1. ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

  2. Порядок № 413 — Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою КМУ від 20.08.2014 р. № 413.

  3. Порядок № 509 — Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, затверджений постановою КМУ від 01.10.2014 р. № 509.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі