Теми статей
Обрати теми

Благодійна допомога для потреб АТО: хотіли як краще, а вийшло як завжди

податкові експерти Скрипкіна Катерина, Хмелевський Ігор
Довготривала складна ситуація в нашій країні, пов’язана з окупацією частини території і проведенням антитерористичної операції (АТО) на Донбасі, спричинила низку нових проблем і поставила непрості завдання. Ослабленій державі несила впоратися з ними без підтримки народу. Наші люди допомагають і військовослужбовцям, які беруть участь у бойових діях, і переселенцям із зони АТО. Досі кошти, які отримують захисники Батьківщини або члени їх сімей, а також кошти та майно, які на потреби армії збирають волонтери чи надають суб’єкти господарювання, формально підпадали під оподаткування. Розуміючи таку несправедливість, законодавці прийняли «звільняючий» Закон. Чим допоможуть його положення і як вони діятимуть, зараз з’ясуємо.

Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» від 02.09.2014 р. № 1668-VII (далі — Закон № 1668) набрав чинності 26 вересня 2014 року.

Одна з основних цілей цього Закону — звільнити від обкладення ПДФО благодійну допомогу, яку отримують учасники бойових дій, особи, які постраждали під час масових акцій громадського протесту, а також у певних випадках члени їх сімей, переселенці (див. нові пп. 165.1.54 і 170.7.8 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. 2755-VI, далі — ПКУ). Від оподаткування звільнять, у тому числі, допомогу, що виплачується благодійниками-фізособами, якщо вони внесені до Реєстру волонтерів АТО. Усі подробиці наведемо в таблиці (див. на с. 7).

Табл. ПДФО-новації Закону № 1668

№ з/п

Одержувачі благодійної допомоги

Цілі, на які надається допомога

Неоподатковувана сума допомоги

1

2

3

4

1

Учасники бойових дій* і члени сімей учасників бойових дій, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули або визнані безвісно відсутніми під час участі в АТО, участі у забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва

Для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, визначеним КМУ, або для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

Будь-яка сума, отримана з 21.11.2013 р. до 31 грудня (включно) року, наступного за роком завершення АТО

2

Учасники масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час участі в таких акціях у період з 21.11.2013 р. по 28.02.2014 р., а також 02.05.2014 р. у місті Одеса, члени сімей таких учасників, які загинули чи померли внаслідок отриманих у цей період поранень, контузії чи іншого ушкодження здоров’я або визнані безвісно відсутніми

Для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

3

Фізичні особи, які проживають (проживали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням АТО

 

 

4

Фізичні особи, які проживали на території АР Крим і були вимушені покинути місце проживання у зв’язку з тимчасовою окупацією

5

Благодійники-фізособи, які внесені до Реєстру волонтерів АТО**

Для надання благодійної допомоги на користь осіб та на цілі, визначені в пп. 1 — 4 ***

Сума (вартість) отриманої з 21.11.2013 р. благодійної допомоги, яка була фактично використана до 31 грудня (включно) року, наступного за роком завершення АТО****:  
— для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у пп. 1 — 4;
 — на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників-волонтерів, пов’язаних з наданням такої допомоги

6

Фізичні особи, зазначені в пп. 1 — 5

На відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначається КМУ

Сума, яка сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня цього року (у 2014 році — 1218000,00 грн.)*****

* Військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники МВС України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть (брали) безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО; працівники підприємств, установ, організацій, які залучаються (залучалися) і беруть (брали) безпосередню участь в АТО в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством. Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджено постановою КМУ від 20.08.2014 р. № 413 (далі — Порядок № 413). Статус учасника бойових дій підтверджуватиме посвідчення. До членів сімей учасників бойових дій та/або учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти-інваліди.
** Реєстр волонтерів АТО формує ДФС. Його буде оприлюднено на офіційному сайті відомства. Для включення до Реєстру фізична особа подає:  — заяву;  — копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган та мають відмітку в паспорті);  — довідку з банку (довідки з банків) із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих на ім’я такого волонтера, призначені для здійснення благодійної діяльності. Включатимуть до Реєстру протягом одного робочого дня. Відповідні зміни внесено до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 р. № 5073-VI.
Зауважимо, що наразі такого реєстру немає. До дати впровадження Реєстру вимоги щодо внесення благодійників-фізосіб до такого Реєстру не застосовуються. Важливо! Пільга поширюватиметься і на допомогу, отриману у звітному податковому році, який передує року внесення до Реєстру.
*** Надається безпосередньо таким особам або через Міноборони України, Головне управління Національної гвардії України, СБУ, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, МВС України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету. **** Кошти, отримані благодійниками — фізичними особами на їх банківські рахунки на цілі, визначені в цьому підпункті, і не використані такими благодійниками у строк, зазначений у цьому підпункті, мають бути перераховані ними до Державного бюджету України в порядку, встановленому КМУ.
***** Сума перевищення оподатковується за ставками, встановленими п. 167.1 ПКУ. При цьому платник податків зобов’язаний задекларувати суму благодійної допомоги.

 

Увага! Якщо із суми (вартості) благодійної допомоги, що відповідає всім умовам, переліченим у наведеній вище таблиці, було утримано (сплачено) ПДФО (податковим агентом або самим платником податків), то суми податку підлягають поверненню такому платнику податків з бюджету.

«АТО-пільги» для фізосіб — чи вдасться застосувати на практиці?

Мета Закону № 1668, безумовно, гарна… І чудово, що він поширюється на правовідносини, які виникли з 21.11.2013 р., тобто фактично набрав чинності «заднім числом». Проте з реалізацією його положень на практиці виникнуть проблеми. Основна їх причина — необхідність документально підтвердити статус фізосіб — одержувачів благодійної допомоги. Згідно з Порядком № 413 шанс отримати статус учасника бойових дій (підтверджується посвідченням) у тих, хто воює в зоні АТО, з’явиться тільки після завершення виконання ними завдань цієї операції. А як офіційно визначатимуть статус учасників масових акцій громадського протесту і переселенців, поки взагалі незрозуміло. Якщо в проекті Закону, що коментується, було сказано, що порядок визначення таких осіб для цілей оподаткування визначить КМУ, то в остаточному тексті Закону № 1668 ця фраза зникла.

Чим загрожує відсутність підтвердних документів? А тим, що благодійники без них не мають права надавати неоподатковувану благодійну допомогу на підставі нових пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ. Навряд чи фіскали «погладять по голівці» тих, хто виплатив (надав) таку допомогу бійцям і не обклав її ПДФО, не маючи потрібного «папірця».

І як, дозвольте дізнатися, діяти «у межах закону» волонтерам? Які документи їм збирати з тих, кому вони зараз допомагають? Може в тих, кому привозять бронежилети, теплий одяг, їжу тощо, переписувати паспортні дані і брати номери телефонів, щоб потім вони (хто зможе) підтвердили статус. Тільки складно уявити, як це реалізувати на практиці. Але ж якщо волонтери потраплять до Реєстру волонтерів, то всі не підтверджені документально кошти доведеться перерахувати до бюджету, і неважливо, що фактично їх буде витрачено на допомогу армії.

Виходить, що «офіційним» волонтерам, щоб уникнути проблем із податківцями, краще надавати благодійну допомогу через державні відомства, наприклад, військові частини (див. примітки до таблиці)

У такому разі понесені витрати можна підтвердити платіжним дорученням про перерахування коштів на рахунок відомства (якщо допомога надається у грошовій формі) або актом приймання-передачі товарів та платіжними (розрахунковими) документами на придбання товарів (якщо допомога надається в натуральній формі).

Суб’єкти господарювання, які купують (купували) необхідні товари для бійців АТО без документів, які підтверджують відповідний статус одержувачів таких товарів, теж потрапили в цікаве становище. Виявляється, норми пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ в редакції Закону № 1668 сформульовані так, що якщо роботодавець вирішить допомогти безпосередньо своєму працівнику або його родичу, призваному за мобілізацією до зони АТО (наприклад, забезпечить його бронежилетом — окрему статтю про це читайте на с. 34), то утримання ПДФО з такої допомоги в загальному випадку не уникнути.

Поки вихід із ситуації ми бачимо таким самим, як і для волонтерів — перераховувати (передавати) допомогу безпосередньо відомствам, переліченим у п. 33 підрозд. 4 розд. XX ПКУ.

І ще один момент. Законодавці уточнили, що від оподаткування звільняються кошти або вартість майна (послуг), які надаються як допомога на лікування і медичне обслуговування платника податку, у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів за рахунок коштів благодійної організації або його роботодавця. Відповідні зміни внесено до п.п. 165.1.19 ПКУ. Майте на увазі: згідно з роз’ясненням ДФСУ (див. консультацію в підкатегорії 103.06.04 БЗ) для не- оподаткування такої допомоги її одержувач повинен надати документальне підтвердження понесених витрат (договори, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та їх покупця (отримувача), платіжні та розрахункові документи тощо).

Жертвуємо на армію: що з податковими витратами та ПДВ?

Безумовно, допомога армії — добра справа! І надати таку допомогу прагнуть не лише патріотично налаштовані громадяни (про ПДФОшні перипетії, пов’язані з цим, читайте вище), а й чимало суб’єктів господарювання. Водночас на патріотичний порив бізнесменів певною мірою впливає відсутність ефективних податкових пільг. Сподіваємося, із прийняттям Закону № 1668, який надав такі пільги підприємствам — платникам податку на прибуток, цей стримуючий фактор піде в минуле.

img 1Не можна сказати, що «прибуткових» пільг, якими до цього могли б скористатися юрособи, що бажають допомогти армії, не було зовсім. Вони були й раніше, і про них ми говорили, обговорюючи свого часу податково-облікові нюанси передання благодійної допомоги військовим (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 32, с. 8). Проте їх обсяг був явно недостатній, адже він обмежувався 4 % оподатковуваного прибутку за попередній рік (див. п.п. «а» п.п. 138.10.6 ПКУ). Зазначене обмеження застосовувалося при переданні на потреби армії як грошових коштів, так і іншого майна.

Недолік такого режиму пільгування очевидний: немає прибутку — немає й пільги. Причому можливості внести свій вклад у підвищення обороноздатності країни позбавлялися не лише збиткові, а й новостворені підприємства, що не мають зі зрозумілих причин даних про торішню діяльність.

Як підійшов до вирішення цих проблем Закон № 1668? На наш погляд, доволі радикально (див. новий п. 33 підрозд. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ). Віднині і на весь період проведення антитерористичної операції «благодійний» 4 % ліміт з п.п. «а» п.п. 138.10.6 ПКУ не діє при перерахуванні (переданні):

— грошових коштів;

— спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів);

— технічних засобів спостереження;

— лікарських засобів та медичних виробів;

— засобів особистої гігієни;

— продуктів харчування;

— предметів речового забезпечення,

а також інших товарів (робіт, послуг) за переліком, який доручено затвердити Кабінету Міністрів.

А це означає, що витрати, понесені при перерахуванні коштів/переданні такого майна, зменшують об’єкт оподаткування в повній сумі. Але тільки в разі виконання двох додаткових умов, передбачених Законом № 1668. Що це за умови?

По-перше, для застосування цієї пільги важливим є цільове призначення допомоги, що надається, — «для потреб забезпечення АТО»

По-друге, одержувачами таких коштів/майна мають бути Збройні Сили України, Нацгвардія, СБУ, МВС, інші утворені відповідно до законодавства України військові формування, військові частини, а також установи, організації, які забезпечуються за рахунок коштів держбюджету.

Ця норма Закону означає, що якщо підприємство вирішило допомогти безпосередньо своєму працівнику або його родичу, призваному за мобілізацією в зону АТО (наприклад, забезпечити його бронежилетом — окрему статтю про це читайте на с. 34), то «податкових» витрат за такою допомогою, на жаль, не буде…

Законом № 1668 прямо встановлено, що в податковому обліку «АТО-витрати» включаються до інших витрат звичайної діяльності та, судячи з усього, повинні відображатися не у спеціальному «благодійному» рядку 06.4.1 додатка ІВ до декларації з податку на прибуток підприємства, а в «іншому» рядку 06.4.43 цього додатка.

Важливо! Закон № 1668 поширюється на правовідносини, які виникли з 21 листопада 2013 року

Як нам здається, надання зворотної сили цьому Закону мало сенс лише в частині ПДФО, оскільки саме від згаданої сумної дати розпочався відлік постраждалих учасників масових акцій громадянського протесту в Україні, благодійна допомога яким тепер звільнена від обкладення цим податком (див. подробиці в першій частині статті).

Про масову благодійність на користь армії торік, зрозуміло, ще не йшлося. Проте навіть якщо така допомога і була надана після 21.11.2013 р., то для її непотрапляння під 4 % «благодійний» ліміт, повторимо, важливо, щоб вона призначалася для потреб проведення АТО. Зрозуміло, що у 2013 році дотриматись такої умови було неможливо. Отже, для тих, хто надавав благодійну допомогу військовим у тому році, 4 % обмеження з п.п. «а» п.п. 138.10.6 ПКУ дотепер залишається в силі. А це означає, що з прийняттям Закону № 1668 уточнювати податковоприбуткову звітність їм не доведеться.

Інакше складається ситуація в поточному році. Насамперед, необхідно зрозуміти, починаючи з якої дати допомога армії трансформується в податкові «АТО-витрати» без урахування згаданого 4 % ліміту. Утім, конкретну дату початку цієї операції Закон № 1668 не обумовлює. На наш погляд, тут слід орієнтуватися на дату набрання чинності Указом Президента України від 14.04.2014 р. № 405/2014*.

* Принаймні, законопроектом від 17.07.2014 р. реєстр. № 4296а саме 14 квітня 2014 року прийняте за точку відліку для звільнення від сплати ЄСВ платників, розташованих на території населених пунктів, де проводиться АТО.

Таким чином, у квартальних платників податку на прибуток, які пожертвували кошти та/або майно на армію після 14 квітня 2014 року й перевищили зазначений 4 % ліміт, зараз є всі підстави уточнити показники своєї піврічної декларації (у будь-який із двох способів, передбачених п. 50.1 ПКУ). Шпаргалкою для них буде тематичний номер «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 47. У річників, зрозуміло, усе ще попереду…

А ми на завершення відволічемося від «прибуткових» питань і скажемо кілька слів щодо ПДВ за благодійною допомогою армії. Це необхідно для повноти всієї картини оподаткування такої допомоги, хоча власне Закон № 1668 цього податку не стосується взагалі.

Отже, якщо ви допомагаєте нашим військовим шляхом перерахування грошових коштів, то в ПДВ-обліку ця операція ніяк не відображається, оскільки вона не є постачанням товарів або послуг.

Якщо ж допомогу для потреб АТО ви надаєте шляхом передання майна, то після прочитання згаданої вище публікації з «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 32, с. 8 вам варто зазирнути ще й на с. 34 сьогоднішнього номера. Там, крім іншого, ідеться про те, що з 23.07.2014 р. операції з увезення й постачання спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів), а також лікарських засобів та медичних виробів звільнені від ПДВ*. Причому таке звільнення, на наше переконання, діє на всьому ланцюжку від імпортера (виробника) до «кінцевого споживача» незалежно від того, хто ним є — конкретний захисник Батьківщини, якому ви вирішили допомогти, чи армія загалом.

* За великим рахунком, до 01.01.2015 р., коли база оподаткування почне визначатися на рівні не нижче ціни придбання (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 64, с. 9), ця пільга не така вже й важлива — податкові зобов’язання при безоплатному переданні будь-чого (у тому числі й на потреби АТО) все одно нульові.

висновки

  • Без підтвердних документів благодійники не мають права надавати неоподатковувану благодійну допомогу на підставі нових пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ.

  • Усі не підтверджені документально кошти «офіційним» волонтерам доведеться перерахувати до бюджету, навіть якщо фактично вони будуть витрачені на допомогу армії.

  • Щоб уникнути проблем з неутриманням ПДФО, рекомендуємо й «офіційним» волонтерам, і суб’єктам господарювання надавати благодійну допомогу через державні відомства, наприклад, військові частини.

  • При дотриманні певних умов, установлених Законом № 1668, благодійна допомога на потреби АТО йде до «податкових» витрат без жодних обмежень.

  • Незважаючи на ПДВ-пільгу, що з’явилася з 23.07.2014 р., за операціями ввезення та постачання спецзасобів індивідуального захисту, лікарських засобів та медвиробів, у ПДВ-обліку підприємств-благодійників усе залишається, як і раніше: ані ПК при придбанні, ані ПЗ при переданні.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі