Теми статей
Обрати теми

Основні засоби у підприємця-загальносистемника

Нестеренко Максим, податковий експерт
Чи може підприємець на загальній системі оподаткування уключати до складу своїх витрат амортизацію основних засобів?

Фізичні особи — підприємці не ведуть бухгалтерський облік як такий. Відповідно, у них не може бути балансу, на якому перебувають ОЗ.

Податківці завжди намагалися із цієї обставини «витягти» неможливість для підприємця-загальносистемника уключати витрати на придбання ОЗ до своїх витрат через амортизацію.

У період до набуття чинності Законом № 71 податківці були категорично проти того, аби загальносистемник відображав будь-які витрати, пов’язані з тими об’єктами, які ми звикли називати ОЗ. У БЗ (підкатегорія 104.05) можна знайти декілька не чинних нині консультацій, в яких податківці виключали можливість підприємцю-загальносистемнику врахувати такі витрати.

Зокрема, податківці стверджували, що балансова вартість ОЗ повинна неодмінно обліковуватися на бухгалтерських рахунках. Оскільки, продовжували вони, для фізосіб-«загальносистемників» законодавством не передбачено ведення бухобліку в цілому та витрат на ремонт (поліпшення) основних засобів зокрема, ці витрати не можуть бути відображені у складі «підприємницьких». Детально про цю проблему читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 48, с. 46.

Усе змінилося після набуття чинності Законом № 71, оскільки цей Закон замість неоднозначного посилання на розд. ІІІ ПКУ увів власний перелік витрат для підприємця-загальносистемника. Серед цього переліку є, зокрема, витрати на ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності ( п.п. 177.4.4 ПКУ).

Посилаючись на зазначену норму, податківці визнають, що підприємець-загальносистемник наразі може відобразити витрати на ремонт або поліпшення майна, яке прямо пов’язане з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (див. нині чинну консультацію у БЗ, підкатегорія 104.05).

А що робити з амортизацією? Бо ж амортизація, строго кажучи, не належить ані до експлуатаційних, ані до «ремонтних» витрат. Більше того, якщо раніше у ст. 177 ПКУ містилося посилання на перелік витрат із розд. ІІІ цього Кодексу, то зараз його немає. І оскільки власне у п. 177.4 ПКУ амортизація не згадується, довести своє право на витрати щодо неї стало навіть важче. Докладніше про це читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 47, с. 43.

Тому обережним платникам рекомендуємо користуватися ОЗ на правах оренди. У цьому випадку орендну плату можна сміливо включати до «підприємницьких» витрат.

Максим Нестеренко, податковий експерт

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі