Теми статей
Обрати теми

Як нам «переоблаштують» ПКУ (перші враження від недалекого податкового майбутнього)

Нестеренко Максим, податковий експерт
Слово «реформи*» ми зараз чуємо постійно. Воно повторюється настільки часто, що часом викликає відразу. Особливо складно знову говорити про «податкову реформу» в умовах, коли бухгалтерська спільнота ледве отямилася від попередньої «реформи». Тому спробуємо максимально уникати цього слова. Однак про сутність «перетворень» ми зобов’язані поговорити. Бо ж нещодавно уряд представив громадськості чергове «покращення» ПКУ. І скажемо вам, зміни на нас чекають доволі масштабні. Тому звикати до них будемо поступово. Сьогоднішня стаття — перший погляд у майбутнє.

* Від лат. reformo — перетворюю.

Поки що тексту передбачуваного «реформаційного» Закону ще немає, навіть у вигляді проекту. Тож із очікуваними глобальними змінами доведеться знайомитися, спираючись на урядові реляції, презентації, брифінги тощо**.

** Див., наприклад, виступ міністра фінансів на Національній раді реформ 3 вересня 2015 року (http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=425972&cat_id=406607), брифінг міністра фінансів щодо податкової реформи 7 вересня 2015 року (https://www.youtube.com/watch?v=FAY9F19HVug#t=85).

Із зазначених джерел можна зробити висновок: глобальні зміни торкнуться чотирьох податків, які охоплюють найбільше коло платників, — ПДВ, ПДФО, податку на прибуток та єдиного податку.

Поговоримо про очікувані зміни за цими податками. Зміни розглянемо за масштабом їхньої «революційності».

ПДФО і ЄСВ

У царині оподаткування доходів фізичних осіб уряд запланував найбільш масштабні зміни. У своєму виступі 3 вересня 2015 року пані міністр фінансів наголосила, що у планах уряду — об’єднати ПДФО і ЄСВ у єдиний «зарплатний» податок зі ставкою 20 %*** у 2018 році. Саме тоді закінчиться перехідний період, протягом якого вже з 2016 року на нас чекає таке (за умови, якщо це стане законом):

— підприємства будуть здавати об’єднану ПДФО- та ЄСВ-звітність;

скасують «внутрішній» ЄСВ у розмірі 3,6 %, який наразі утримується із доходів фізособи;

знизять «зовнішній» ЄСВ, який нараховується на фонд оплати праці, і запровадять єдину ставку такого ЄСВ у розмірі 20 %;

— запровадять єдину ставку ПДФО у розмірі 20 %.

*** Поки що не зрозуміло, яким чином планують здійснювати таке об’єднання, адже ПДФО і ЄСВ мають принципово різну природу розрахунку: якщо останній нараховується на базу, то перший — утримується з неї.

Тож фактично у найближчі роки на нас чекає обкладення доходів фізичних осіб 20-відсотковим ЄСВ «ззовні» і 20-відсотковим ПДФО «зсередини»

Тобто для більшості платників ПДФО (тих, які сьогодні сплачують його за ставкою 15 %) скасування «внутрішнього» ЄСВ буде фактично нівельовано за рахунок підвищення «внутрішніх» утримань ПДФО. І не забуваймо ще про військовий збір. Уряд жодним словом не обмовився про його скасування чи зниження. Імовірно, цей збір залишиться у незмінному сьогоднішньому вигляді.

Водночас на цьому тлі у словах пані міністра промайнула і приємна новина. Щось подібне до механізму податкової соціальної пільги у новому варіанті ПКУ буде збережено. Причому, якщо вірити урядовим заявам, мінімальна зарплата взагалі не буде обкладатися ПДФО. Оподатковуванню підлягатиме тільки сума перевищення доходу над мінімальною зарплатою.

Податок на прибуток

Відразу заспокоїмо: уряд не планує відновлювати окремий податковий облік для малодохідних суб’єктів господарювання. Зі слів міністра фінансів можна зробити висновок, що в цій частині модель обкладення податком на прибуток залишиться незмінною. Як і обсяг річного доходу, який розмежовує мало- і високодохідні підприємства. Принаймні у словах пані міністра не йшлося про зниження цієї планки із чинних нині 20 млн грн.

Водночас уряд планує підвищити базову ставку податку на прибуток — до 20 %

Багато це чи мало — судити платникам. Тим більше для платників саме податку на прибуток завжди більш принциповим було спрощення адміністрування, а не просто зниження ставок.

Щоправда, є все-таки один нюанс, у якому навіть у малодохідних суб’єктів виникатимуть розходження між бухобліком та обліком податкових зобов’язань з податку на прибуток. Судячи з усього, уряд планує повернутися до відображення у декларації з податку на прибуток виключно тих витрат, які пов’язані з господарською діяльністю*.

* Див.: http://www.slideshare.net/apizniuk/ss-51724560.

Нарешті, пані міністр продекларувала, що вже з 2016 року в царині податку на прибуток буде запроваджено механізм інвестиційного податкового кредиту. За словами міністра, цей механізм передбачатиме право зменшити суму нарахованих податкових зобов’язань з податку на прибуток на суму інвестиційних витрат. Пані міністр зауважила: під інвестиційними витратами слід розуміти саме капітальні інвестиції в нові основні засоби, а не ремонт вже наявних.

До цієї новації поставимося зі стриманим оптимізмом. Адже в Україні вже була спроба запровадити інвестиційний податковий кредит. Ідеться про п.п. 1.11.4 Закону про податок на прибуток, який навіть давав визначення інвестиційного податкового кредиту. Але тоді цей механізм особливого ефекту не приніс, оскільки фактично не знайшов практичного застосування**.

** Див.: http://www.niss.gov.ua/articles/1315.

Тому почекаємо, в якій саме формі буде запроваджено інвестиційний податковий кредит. Якщо це буде просто тимчасова відстрочка у сплаті податкових зобов’язань, то навряд чи слід серйозно розраховувати на інвестиційний ефект. А от якщо уряд справді наважиться на пряме зменшення суми податкових зобов’язань на суми інвестиційних витрат — цілком можливий реальний інвестиційний стимул.

Єдиний податок

Кардинальні зміни чекають на спрощену систему оподаткування. Зводяться ці зміни до того, що коло суб’єктів господарювання планують суттєво звузити. За рахунок таких не дуже приємних для єдиноподатників новацій:

юрособи більше не зможуть застосовувати єдиний податок. У Мінфіні переконані, що спрощена система має бути виключно прерогативою фізосіб-підприємців. Тому тим підприємствам, які сьогодні працюють на єдиному податку, доведеться або переходити на загальну систему, або ж ліквідовуватися взагалі;

фіксовані ставки єдиного податку буде збережено виключно для першої групи (за новою термінологією — це буде група А). Тобто фіксовану ставку єдиного податку зможуть застосовувати тільки ті підприємці, які займаються роздрібною торгівлею на ринках і наданням побутових послуг населенню. Для них буде також збережено сьогоднішній граничний обсяг річного доходу (300000 грн.) і ведення виключно обліку доходів за Книгою;

решта підприємців-єдиноподатників усі як один мають втиснутися у другу групу (по-новому — у групу Б). Для неї граничний обсяг доходу становитиме лише 2 млн грн. (нагадаємо: на третій групі зараз обмеження набагато вище — 20 млн грн.).

А от база обкладення єдиним податком буде визначатися за принципово новою методикою. Зараз базою обкладення єдиним податком у третій групі є отриманий єдиноподатником дохід.

У новоспеченій групі Б такою базою оподаткування буде різниця між отриманим доходом і так званими індикативними витратами

Зазначені «індикативні витрати» будуть визначатися за допомогою спеціальних коефіцієнтів. Зокрема, протягом першого року коефіцієнт становитиме 0,8. Це означає, що новоспечений єдиноподатник групи Б з річним доходом 1000000 грн. у першому році на новій спрощеній системі визначатиме базу оподаткування як різницю суми отриманого доходу (1000000 грн.) й суми «індикативних витрат». Остання при цьому розраховується як добуток отриманого доходу і коефіцієнта (1000000 грн. х 0,8). Тобто для такого єдиноподатника база оподаткування становитиме 200000 грн. (1000000 - 800000). У кінцевому рахунку ставка податку складе вже звичні 4 % отриманого доходу.

Можливо, вас цікавить, чи будуть для новоспеченої групи Б якісь обмеження на роботу з контрагентами? Ну як у сьогоднішньої другої групи. Пані міністр фінансів пообіцяла, що жодних обмежень (наприклад, у вигляді заборони працювати із загальносистемниками, яка сьогодні існує для другої групи) більше не буде.

Також, за словами міністра фінансів, єдиноподатникам групи Б буде спрощено облік. Правда, ще невідомо, у чому це спрощення полягатиме. Бухобліку фізособи-єдиноподатники і так не ведуть, а юрособам дорогу у єдиноподатники буде заказано… Навряд чи законодавець погодиться повністю звільнити єдиноподатників від обліку. Тож може ітися хіба що про певні метаморфози у Книгах обліку.

Що ж до колишніх платників ФСП (нині — четверта група єдиноподатників), то їх запхають у новоспечену групу В і також обмежать річний обсяг доходу сумою у 2 млн грн.

І насамкінець. Достеменно невідомо, чи залишить законодавець для єдиноподатників право бути платниками ПДВ. Про скасування цього права у презентації Мінфіну не йшлося, тому будемо сподіватися, що це право у єдиноподатників залишиться. Подають надію на це також і слова міністра про те, що законодавець жодним чином не планує обмежувати роботу єдиноподатника з контрагентами. А заборона бути платником ПДВ — це дуже суттєве обмеження.

ПДВ

Відразу зауважимо: уряд не розглядає можливе скасування системи електронного адміністрування. Тож налаштуймося на те, що вона прийшла всерйоз і надовго.

Ставку ПДВ також не планується знижувати (як бачите, уряд вподобав цифру 20 і застосовує її і для ПДФО, і для ЄСВ, і для податку на прибуток, і для ПДВ). Більше того, «лікарську» ставку 7 % також планується скасувати і запровадити оподаткування лікарських засобів і медичного обладнання за єдиною ставкою 20 %.

Разом з тим у царині ПДВ очікується цілковите скасування пільг. Іншими словами, визначене наразі ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ звільнення від ПДВ для доволі великої низки операцій незабаром може перетворитися на історію!

За словами пані міністра, уряд планує замінити ПДВ-пільги «прямою бюджетною підтримкою» у вигляді субвенцій, дотацій чи інших подібних заходів. Причому в планах уряду — запустити спеціальний портал, на якому в режимі он-лайн можна буде відстежувати, які суб’єкти господарювання будуть отримувати бюджетну підтримку.

Інші суттєві зміни

Окрім вищенаведених змін у «головних» податках, уряд планує ще дещо. Скажемо кілька слів і про це.

Податок на нерухоме майно. Нині діючі пільги для цього податку уряд залишає в силі. Тобто власникам квартир площею до 60 м2 і будинків площею до 120 м2 немає про що перейматися. Натомість планується надати місцевій владі право підвищувати максимальну ставку податку до 3 % мінзарплати за кожний м2 бази оподаткування. Нагадаємо: сьогодні максимальна ставка становить 2 % мінзарплати, встановленої станом на 1 січня поточного року (п.п. 266.5.1 ПКУ). При цьому наразі на місцях можуть, навпаки, зменшувати максимальну ставку податку, а також збільшувати неоподатковувану площу квартир/будинків.

Окрім того, уряд пропонує запровадити додаткове оподаткування об’єктів елітної нерухомості (площею понад 350 м2* для квартир і понад 500 м2 для будинків).

* Незважаючи на те що в урядових реляціях промайнула цифра 300 м2.

Нарешті, місцеві ради зможуть за власним рішенням скасувати передбачені ПКУ пільги з податку на нерухомість щодо комерційної нерухомості та складських приміщень. Хоча, чесно кажучи, за такого розпливчатого формулювання незрозуміло, яку саме пільгу з п.п. 266.2.2 ПКУ може спіткати ця доля. Імовірніше за все, йдеться про пп. «е» та «є» цього підпункту.

Транспортний податок. Уряд планує змінити концепцію цього податку. Наразі ним оподатковуються легкові автомобілі, які використовувалися до п’яти років і мають об’єм двигуна понад 3000 см3 (п.п. 267.2.1 ПКУ). Незважаючи на заяви урядовців, цей податок скасовувати не планується, навіть навпаки — планується поширити його і на старі автомобілі (строком експлуатації понад п’ять років)**. Додатково до цього планується запровадити оподаткування легкових автомобілів залежно від їхньої вартості. За словами міністра, оподатковуватися будуть авто класу «люкс» (ті, вартість яких перевищує 1000000 грн.).

** Див.: http://www.slideshare.net/apizniuk/ss-51724560.

Легалізація грального бізнесу і видобутку бурштину. Сьогодні обидва означені питання перебувають під підвищеною увагою суспільства. Уряд сподівається, що легалізація двох зазначених (і доволі прибуткових) сфер діяльності дозволить йому залучити додаткові доходи.

Додатковий імпортний збір. Уряд вирішив не продовжувати далі дію цього збору. Як і планувалося, коли збір увели під новий рік.

Ну ось, власне, таке майбутнє на нас чекає. Хтось, напевне, вже хоче вигукнути напівжартівливе-напівцинічне побажання: «Щоб ти жив у епоху змін!». Аби зменшити відчуття нестабільності від чергових змін, зауважимо таке. Чиновники Адміністрації Президента вже пообіцяли, що після вищезазначеного фактично переписування більшої частини ПКУ наново буде запроваджено трирічний мораторій на його зміни. Підтримало цю ідею також і Міністерство фінансів. Що ж, подивимось, чи стане можновладцям до снаги витерпіти аж три роки з незмінним ПКУ. А вам бажаємо витерпіти і цю «реформу»…

висновки

  • Ставку ПДФО планують підвищити до 20 %, ставку «зовнішнього» ЄСВ — знизити до 20 %, «внутрішній» ЄСВ — скасувати. Дохід у сумі, що не перевищує мінзарплату, оподатковуватися не буде.

  • Ставку податку на прибуток хочуть збільшити до 20 %, повернути зв’язок витрат із госпдіяльністю і запровадити механізм інвестиційного податкового кредиту.

  • На спрощеній системі дозволять працювати тільки фізособам. Фіксований єдиний податок — виключно для роздрібної торгівлі і побутових послуг, для решти — єдиний податок у відсотках від бази оподаткування (різниця між отриманим доходом та індикативними витратами).

  • Усі пільги з ПДВ планують скасувати, ставка залишиться незмінною, як і основні принципи системи електронного адміністрування.

  • Запровадять посилене оподаткування елітних автомобілів та об’єктів нерухомості. Місцевій владі дозволять своїм рішенням підвищувати ставку податку на нерухомість до 3 % мінзарплати за кожний м2.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі