Теми статей
Обрати теми

Як справити вдале враження: стратегії самопрезентації

Зімовін Олексій, практикуючий психолог
«Ну що, друзі, скажіть, як думаєте, мені вдалося справити на них враження?» — напевно, таке запитання задавала після свого виступу, знайомства з важливими партнерами, переговорів та зустрічей кожна людина. Нам дуже важливо подобатися іншим людям, виглядати в їх очах компетентними і статусними. Як цього досягти? Використовуйте стратегії самопрезентації!
img 1

Самопрезентація — управління тим враженням, яке ви справляєте на людей.

Як сподобатися. Майже всі ми хочемо подобатися іншим, завоювати їх симпатію, привернути до себе. Тим паче, що дивіденди від такої поведінки завжди є. Недаремно численні наукові дослідження показують, що б там не говорили про рівність і справедливість, що фізично привабливим людям частіше роблять знижки в магазинах, завищують оцінки в навчальних закладах, даішники відпускають їх без штрафів. Але, щоб сподобатися оточуючим, не обов’язково мати модельну зовнішність. Досить просто викликати правильне враження. Як же це зробити?

«За що ж,— хто-небудь попитає, — Зозуля Півня вихваляє? За те, що…». Ми процитували класика не випадково, а щоб проілюструвати просту стратегію самопрезентації, спрямованої на те, щоб привабити оточуючих до себе. Щоб сподобатися іншим, потрібно показати, що вони подобаються вам. Комплімент, похвала, лестощі — чудовий спосіб сподобатися. Головне, звичайно, щоб вони були все ж таки досить щирими. Одразу додамо, що хоча люди завжди помічають, коли хтось улещує іншого, і звичайно ставляться до цього негативно, у ситуації, коли лестощі спрямовані до них, вони схильні «розвішувати вуха» і радіти, наскільки вони чудові. Так уже влаштована людина…

Наступна стратегія самопрезентації, що дозволяє справити добре враження на оточуючих, називається «Знаходження схожості». Знайдіть щось, що об’єднує вас з людиною чи групою людей, яким ви хочете сподобатися. У слові спілкування корінь «спіл». Для того, щоб побудувати ефективне спілкування, у якому ви подобатиметеся співрозмовнику, потрібно знайти з ним щось спільне: інтереси, смаки, звички, принципи, точки зору тощо. Ви помітили, що у співрозмовника фотографія кішки в гаманці. А у вас удома улюблений кіт. Використовуйте це не тільки як тему для розмови, а й як можливість зблизитися. Усім подобаються ті люди, які схожі на них самих. Ось така проста психологічна закономірність.

Є і третій прийом. Люди люблять скромних. Це означає, перш за все, те, що розповідати про свої успіхи та досягнення направо і наліво зовсім не варто. Хвалити себе бажано або в ситуаціях, коли це регламентовано ситуацією спілкування, наприклад, співбесіда створена саме для того, щоб розповісти, який ви чудовий, або устами інших людей. Оточуючі більше довіряють не тій думці, яку ви самі склали про себе, а тій, що говорять про вас інші люди. Отже, якщо ви хочете справити приємне враження, запасіться такими, одним-двома (головне — не переборщити) хвалителями, які в потрібний момент скажуть: «Так, Іван Іванович у нас найцінніший співробітник, на ньому все тримається», «Ганна Петрівна — найкращий фахівець у цій сфері» тощо.

Отже, ми обговорили найефективніші стратегії справляння доброго враження на оточуючих: вираження симпатії іншим, знаходження схожості та скромність. Вони працюють як у тій ситуації, коли ви розмовляєте з кимсь один на один, так і в тій, коли ви виступаєте публічно. Щоб сподобатися аудиторії, потрібно знайти те, що вас об’єднує, те, що близьке і вам, і слухачам, похвалити їх трішки, при цьому якщо й розповідати про свої досягнення, то стримано і за фактом. Наприклад, презентація «Я — найкращий фахівець у цій сфері» викликає недовіру та відторгнення. Презентація «Я — начальник відділу такого-то, уже 10 років займаюся цим питанням, написав про це близько 50 статей» сильніше спирається на факти, скромніша, хоча й не приховує професійних успіхів того, хто представляється, тобто в цілому більш вдала.

Рухаємося далі.

Як виглядати компетентним. Створити в оточуючих враження власної компетентності, професіоналізму, знань дозволяють такі стратегії.

Щоб переконати когось у своїй компетентності, потрібно її продемонструвати. Як люди демонструють компетентність? Вони здатні детально розповісти про те питання, в якому розбираються, при цьому вживають спеціальну термінологію, наводять приклади з власної практики. Отже, хочете, щоб вам повірили, що ви спеціаліст у чомусь? Показуйте це самим стилем ведення бесіди. Варто тільки підкреслити ще раз важливість прикладу. Ще якихось 50-100 років тому людей чарували теоретичні міркування, здатність людини говорити багато і незрозуміло. Сьогодні розумний, читай компетентний, не той, хто говорить складно, а той, хто говорить зрозуміло. Для цього і використовуються приклади, практичні ситуації, розбір проблем тощо. «А ось у мене ще такий випадок був…» — чудовий спосіб почати презентувати свою компетентність.

Наступний принцип — заявіть про свою компетентність. І ні, це знову ж таки не означає, що варто кричати на весь світ про те, що: «Я — найкращий фахівець у цьому місті/країні/світі». Як ми вже писали вище, коли говорили про мету привернути до себе іншого, так само і щоб отримати визнання компетентним важливо, розповідаючи про себе, спиратися на факти. Їх не потрібно применшувати, надмірна скромність також невдала, як і недостатня, але і всякий висловлений на адресу самого себе комплімент має бути підкріплений прикладом. Навіть, коли ви говорите, наприклад, на співбесіді, що ви стійкі до стресу, бажано одразу підкріпити це історією з життя. «Згадується ситуація, ми працювали дві доби без сну. Усі були вимотані. Співробітники почали лаятися. Але я зібрався з силами, розповів смішний анекдот, ми посміялися, і всім стало краще».

Ще одна стратегія. У найзагальнішому вигляді, коли людина компетентна, тобто є експертом у своєму питанні, вона затребувана, а отже зайнята. Тому, якщо ви хочете показати свою компетентність, показуйте свою зайнятість. Відповідаючи телефоном, просіть зачекати хвилинку. Плануючи зустрічі з кимсь, розкривайте щоденник. Повідомляйте інших про те, що зараз у вас дуже багато справ, але ви обов’язково знайдете час для них, наприклад, у такий-то день тощо.

Ще один важливий атрибут компетентності — записи. Як показали дослідження психологів, людина, яка веде записи під час зустрічі, наради, виступів тощо, виглядає компетентнішою за ту, яка цього не робить.

Ось так. Для того, щоб стати дійсним професіоналом, потрібні роки підготовки, постійна самоосвіта та самовдосконалення. Але всього цього оточуючі можуть і не помітити, якщо людина не може себе правильно подати.

На цьому все. До зустрічі!

P. S. Мучить якесь психологічне питання? Задайте його практикуючому психологу та прочитайте відповідь на сторінках газети «Податки та бухгалтерський облік». Пишіть на e-mail: а.zimovin@id.factor.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі