(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/14
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Серпень , 2016/№ 62

Рекламний розіграш призів: оподатковуємо дохід щасливчика

Професійна торгівля — наука непроста. Успішний продавець — той, від якого рідко покупець піде без покупки. А чи є прийоми, що змушують купити саме цей товар чи послугу? Звичайно, є. Одна з них — різні конкурси та розіграші призів. Адже люди азартні і вірять в диво. І якби продавці не користувалися цими людськими слабкостями, то упускали б чималу вигоду. Цікаво, як правильно оформити такий захід документально? Що з оподаткуванням доходу щасливчика, який виграв приз? Давайте розбиратися.

Конкурси та розіграші призів приваблюють чимало людей, які сподіваються зловити удачу за хвіст. А виробник чи продавець таким чином рекламує свою продукцію (товар), стимулює попит на неї, унаслідок чого збільшує обсяги продажів і, звичайно, свої доходи.

Проте щоб такий захід дійсно мав ознаки рекламного, варто подбати про його правильне документальне оформлення.

Оформляємо рекламний розіграш документально

При проведенні рекламного розіграшу призів підприємству-організатору рекомендуємо оформити такі документи.

1. Наказ керівника із зазначенням рекламної мети заходу. У наказі зазначте: дату, місце та мету проведення розіграшу призів; коло осіб, відповідальних за організацію акції; перелік товарів, які передбачається вручати у вигляді призів; умови проведення розіграшу; способи доведення інформації про розіграші, що проводяться, до покупців (оголошення про розіграш призів на видному місці в магазині, на листівках, у засобах масової інформації); склад комісії (відповідальних осіб) для підбиття підсумків розіграшу.

У тексті наказу та рекламних оголошеннях про проведення розіграшу уникайте терміна «лотерея». Назвіть захід рекламною акцією

2. Кошторис витрат на проведення акції. У ньому зазначте асортимент, кількість і вартість товарів, що розігруватимуться як призи.

3. Накладні на відпуск ТМЦ зі складу. Відповідальна особа отримує товари, що надаватимуться як призи, на складі підприємства під звіт. Відпуск ТМЦ оформіть накладною.

4. Рішення комісії про визначення переможців розіграшу призів. Цей документ складають після проведення розіграшу. У ньому відображають результати проведеної акції, її відповідність вимогам та умовам, передбаченим у наказі керівника, а також імена переможців.

5. Акт про вручення призу. Цей документ складає комісія при переданні призів отримувачам. Тут вона зазначає: реквізити підприємства; паспортні дані отримувача призу, його реєстраційний номер облікової картки платника податків — фізособи; П. І. Б. працівника підприємства, уповноваженого вручати приз; вартість призу.

6. Звіт про фактичні витрати на проведення розіграшу. Цей документ складають після проведення рекламного розіграшу.

7. Первинні документи, що підтверджують витрати на придбання призів і здійснення інших витрат на організацію та проведення рекламного розіграшу (розрахункові, платіжні документи, акти виконаних робіт, податкові та прибуткові накладні, квитанції).

Проінформуйте потенційних покупців про те, що вони:

— беруть участь в акції безкоштовно і що за її підсумками зможуть отримати дарунок тільки в майновій формі;

— у разі виграшу зобов’язані надати вам копію реєстраційного номера облікової картки платника податку (далі — податковий номер) або копії сторінок паспорта з П. І. Б. і відміткою про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта — якщо від податкового номера відмовилися. Ці дані вам знадобляться для заповнення форми № 1ДФ.

Відповіді на прибутково-ПДВшні запитання ви знайдете на с. 11. Тут же поговоримо про ПДФО і ВЗ.

Де приз, там — ПДФО + ВЗ

При проведенні рекламного розіграшу отримувачами призів є конкретні фізичні особи. Що з цього випливає? А те, що таких отримувачів можна ідентифікувати. Ну а оскільки так, то дохід у вигляді вартості отриманого призу включайте до загального оподатковуваного доходу конкретного платника податку ( п.п. 164.2.8 ПКУ). Податковим агентом отримувача призу виступає підприємство — організатор рекламного розіграшу.

Такий дохід обкладайте ПДФО за загальними правилами, визначеними ПКУ для доходів, що остаточно оподатковуються в момент їх нарахування. Ставка ПДФО — 18 % ( п.п. 170.6.3 ПКУ, консультація контролерів у підкатегорії 103.14 БЗ).

Причому оскільки «призовий» дохід ви надаєте щасливчику в негрошовій формі, до бази оподаткування він повинен потрапити в сумі, що дорівнює вартості цього призу, визначеної за звичайною ціною, збільшеною на «натуральний» коефіцієнт ( п. 164.5 ПКУ). Розмір цього коефіцієнта — 1,219512.

У розділі I Податкового розрахунку за формою № 1ДФ суму нарахованого/виплаченого доходу та утриманого з нього ПДФО відображайте з ознакою доходу «111»

Військовий збір. На нашу думку, до бази обкладення ВЗ дохід фізособи у вигляді вартості призу повинен увійти з урахуванням «натурального» ПДФО-коефіцієнта. Адже саме в такій сумі він буде нарахований в бухобліку. Застосування окремого «натурального» ВЗ-коефіцієнта для військового збору ПКУ не передбачено. Ставка збору — 1,5 %.

Проте в податківців з приводу визначення бази обкладення ВЗ інша думка. У своїх роз’ясненнях (див. підкатегорію 103.25 БЗ) вони зазначають, що базою обкладення ВЗ є вартість доходу в негрошовій формі, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких установлені ПКУ, і яка відображається в рядку «Військовий збір» розділу II Податкового розрахунку за формою № 1ДФ, без урахування коефіцієнта, визначеного п. 164.5 ПКУ.

Якщо вам до душі роз’яснення податківців, рекомендуємо отримати у своїй податковій індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Якщо висновок консультації збіжиться з тим, що наведений у БЗ (а швидше за все, так і буде), можете сміливо утримувати ВЗ з вартості призу, визначеної за звичайними цінами, незважаючи ні на які «натуральні» коефіцієнти (тобто з «чистої» суми негрошового доходу). Наявність такої індивідуальної консультації убезпечить вас від неприємностей, якщо податківці раптом передумають.

А тепер давайте поговоримо ще про одну ВЗ-проблему. Пов’язана вона зі сплатою збору. Оскільки дохід виплачується в натуральній формі, а застосування «натурального» ВЗ-коефіцієнта ПКУ не передбачено, у податкового агента немає джерела утримання ВЗ. Як же бути?

У своїх усних консультаціях податківці пропонують попросити отримувача такого доходу внести до каси (на поточний рахунок) підприємства суму ВЗ, що підлягає перерахуванню, до або в день видачі призу. Після чого підприємство — податковий агент цю суму перерахує до бюджету. А ось ДПІ в Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві у себе на сайті рекомендує податковим агентам сплачувати ВЗ з негрошових доходів за рахунок власних коштів*.

* Див. роз’яснення ДПІ в Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві (http://kyiv.sfs.gov.ua/okremi-storinki/arhiv1/258484.html).

Суму нарахованого доходу та утриманий з нього ВЗ відобразіть у розділі II Податкового розрахунку за формою № 1ДФ за рядком «Військовий збір». Рядки ж з оподаткуванням виграшів (призів) у лотерею вам заповнювати не потрібно. Це роблять тільки податкові агенти — оператори лотереї.

І декілька слів про ЄСВ. Видача призів відбувається не в межах трудових відносин. Крім того, дохід від отримання призу не є виплатою за цивільно-правовим договором на виконання робіт (надання послуг). Тому ЄСВ з суми такого доходу не справляйте.

Приклад. ТОВ «Інтерспорт» у рекламних цілях проводить розіграш призу серед покупців, які в період з 01.06.2016 р. по 31.07.2016 р. придбали в магазині товар на суму, що перевищує 5000 грн.

Переможцю розіграшу (реєстраційний номер облікової картки платника податків — фізособи — 3536894271) як приз вручається велосипед гірський «Mongoose MONTANA LE». Його продажна вартість умовно — 6240 грн. Припустимо, що підприємство — неплатник ПДВ.

Розмір доходу оподаткування отримувача призу становить 7609,75 грн. (6240 грн. х 1,219512). Відповідно підприємство повинне перерахувати до бюджету не пізніше банківського дня, наступного за днем видачі призу:

— ПДФО в сумі 1369,75 грн. (7609,75 грн. х 18 % : : 100 %);

— ВЗ у сумі 114,15 грн. (7609,75 грн. х 1,5 % : : 100 %) (на наш погляд).

У своєму обліку ці операції підприємство відображає так, як показано в таблиці нижче.

Проведення розіграшу, вручення призу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Вручено приз покупцю за результатами проведення рекламного розіграшу

377

281

6240

2

Нараховано дохід фізособі у вигляді вартості призу (6240 грн. х 1,219512)

93

685

7609,75

3

Утримано ПДФО з вартості призу (7609,75 грн. х 18 % : 100 %)

685

641/ПДФО

1369,75

4

Утримано ВЗ з нарахованої суми доходу у вигляді призу

(7609,75 грн. х 1,5 % : 100 %)

685*

642/ВЗ

114,15

5

Унесено покупцем до каси підприємства суму ВЗ з вартості призу

301*

377

114,15

6

Здійснено залік на суму «чистого» доходу

685

377

6125,85

7

Сплачено:

— ПДФО

641/ПДФО

311

1369,75

— ВЗ

642/ВЗ

311

114,15

8

Віднесено на фінансовий результат витрати, пов’язані з видачею призу фізособі

791

93

7609,75

* Якщо вирішите сплатити ВЗ за рахунок власних коштів підприємства, як радить у себе на сайті ДПІ в Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві (див. вище), то замість Дт 685 — Кт 642/ВЗ має бути проводка: Дт 93 — Кт 642/ВЗ, а проводки з унесенням до каси ВЗ узагалі не буде. Від штрафів за неутримання ВЗ за рахунок доходу отримувача рятує останній абзац п. 127.1 ПКУ.

Ось, мабуть, і всі документально-облікові нюанси розіграшу призів. Нехай щастить!

рекламний розіграш призів додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті