Коли ми говоримо про рекламу в Інтернеті, то йдеться в основному про два її різновиди: (1) банерна реклама; (2) просування сайтів.
Банерна реклама
Особливість цього виду реклами полягає в тому, що вона міститься на спеціальних інтернет-засобах — банерах. Банери розміщуються на сайті у спеціальних банерних полях і, як правило, не мають стосунку до основного вмісту сайтів, на яких містяться банери. Більше того, при відкритті одного й того самого сайту, наприклад, в різних країнах на банерних полях, як правило, з’являється різна реклама (не тільки щодо власне контенту, але і щодо його мови).
Тому банерну рекламу не можна вважати складовою частиною контенту того сайту, на якому «висить» банер
Юридичного визначення поняття «банер» наше законодавство не містить. Однак у загальноприйнятому розумінні банером (англ. «banner» — прапор, транспарант) вважають графічне або анімаційне зображення рекламного характеру в мережі Інтернет, яке переважно містить посилання на web-сторінку з інформацією про рекламований товар чи послугу.
Для того аби банер з’явився в Інтернеті, рекламодавець повинен звернутися до виробника і розповсюджувача. При цьому цілком можливо, щоби виробник і розповсюджувач банерної реклами був однією і тією ж особою або щоби її виробником був безпосередньо замовник.
А як розглядати витрати на створення і розповсюдження банера в обліку? На нашу думку, такі витрати — це витрати на рекламу. А отже, такі витрати не визнаються нематеріальними активами, а списуються до витрат на збут ( п. 9 П(С)БО 8). Аргумент на користь такого підходу можна знайти у п. 8 Тлумачень ПКТ 32 Нематеріальні активи: витрати на сторінку в Інтернеті. Зазначена норма передбачає: якщо суб’єкт господарювання не може продемонструвати, яким чином веб-сторінка, розроблена виключно або головним чином для рекламування своїх власних продуктів та послуг та стимулювання попиту на них, генеруватиме можливі майбутні економічні вигоди, всі видатки на розробку такої веб-сторінки визнаються як витрати того періоду, коли вони понесені. За аналогією застосовуємо цей принцип й до витрат на банерну рекламу.
Тобто витрати на придбання (створення) банера не визнаються нематеріальним активом, а списуються до складу витрат на збут, як витрати на рекламу ( п. 19 П(С)БО 16)
Відобразимо облік витрат на створення і розповсюдження банера на прикладі.
Приклад. Підприємство замовило виготовлення рекламного банера (вартість робіт — 7200 грн., у тому числі ПДВ — 1200 грн.). Вартість послуг з розповсюдження банера — 840 грн. (у тому числі ПДВ — 140 грн.).
Облік витрат на створення і розповсюдження банера у рекламодавця
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | |
дебет | кредит | |||
1 | Перераховано аванс за створення банера | 371 | 311 | 7200 |
2 | Нараховано податковий кредит (до реєстрації ПН у ЄРПН) | 644/1 | 644 | 1200 |
3 | Відображено податковий кредит (ПН зареєстровано в ЄРПН) | 641 | 644/1 | 1200 |
4 | Отримано право власності на банер | 93 | 631 | 6000 |
5 | Списано раніше відображену суму ПДВ | 644 | 631 | 1200 |
6 | Здійснено залік заборгованостей | 631 | 371 | 7200 |
7 | Отримано послуги з розповсюдження банера | 93 | 631 | 700 |
8 | Нараховано податковий кредит (до реєстрації ПН у ЄРПН) | 644/1 | 631 | 140 |
9 | Відображено податковий кредит (ПН зареєстровано в ЄРПН) | 641 | 644/1 | 140 |
10 | Сплачено за послуги з розповсюдження банера | 631 | 311 | 840 |
Тепер перейдемо до іншого різновиду реклами в Інтернеті — до реклами на спеціальних сайтах.
Реклама на сайтах
Існує два основні способи просування сайта:
1) пошукова оптимізація (SEO);
2) інтернет-реклама
Пошукова оптимізація (SEO) є одним із найважливіших етапів просування сайта. Підприємство, яке рекламує свою продукцію, може займатися пошуковою оптимізацією самостійно або залучати сторонні організації.
Досить часто первинні SEO-роботи проводяться ще при створенні сайта і тому входять до його первісної вартості. Витрати на SEO, понесені підприємством надалі, спрямовані на популяризацію сайта з метою отримання раніше запланованих від його використання економічних вигод. Такий характер витрат на SEO дозволяє віднести їх до збутових витрат періоду (рахунок 93).
Інтернет-реклама. Витрати на інтернет-рекламу включаються до збутових витрат періоду (списуються на рахунок 93 в періоді надання акта наданих рекламних послуг).
Актуальним залишається традиційне питання про підтвердження «господарності» витрат на рекламу. І хоча для визначення податку на прибуток і віднесення рекламних сум ПДВ до податкового кредиту це зараз неважливо, доводити «господарність» доведеться, щоб уникнути необхідності нараховувати ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.
У принципі, для того щоб підтвердити господарське призначення витрат на інтернет-рекламу, достатньо, щоб акт наданих послуг містив деталізований опис наданої послуги. Але зайвими не будуть «принт-скрини» екрану із зображенням реклами, звіти, що розшифровують ключові слова, тексти, статистику показів та здійснених кліків.