Теми статей
Обрати теми

Соцреклама про шкоду алко-куріння: «Зачем же? Это ж ведь очень и очень! Да! Да! Но... нет!»*

Голенко Олександр, шеф-редактор
Соціальну рекламу — якщо дуже формально — називати рекламою взагалі-то підстав немає. Інакше ту саму релігійну проповідь цілком можна назвати соцрекламною промоакцією... Але тут ми звернемося до особливого різновиду соцреклами, що приписана законом для рекламодавців алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Приписана-то вона приписана, але як виявляється, так би мовити... недописана. Розберемось із цим докладніше.

* З к/ф «За двома зайцями».

Для почину скажемо, що згідно з визначенням соціальної реклами (див. абз. шістнадцятий ст. 1 Закону про рекламу): «соціальна реклама — інформація будь-якого виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку».

Але не станемо поширюватися про соціальну рекламу взагалі — мова піде про таку суспільно корисну мету, як запобігання розповсюдженню тютюнопаління та зловживання алкоголем. Зауважимо, що у відповідній ст. 12 Закону про рекламу прописано заходи щодо всілякого заохочення розповсюдження фактично неприбуткової соціальної реклами, але є одне положення ч. 2 цієї статті, якому алкогольно-тютюнові рекламодавці, напевно, симпатизують: у такій рекламі не повинно бути посилань на конкретний товар та/або на виробника. Тобто негативний контекст проти-алкогольно-тютюнової соціальної реклами говорить про шкоду куріння взагалі і зловживання алкоголем узагалі, але ж ніяк не про шкідливість конкретного бренду...

Так от, у статті на с. 3 ми згадали, що згідно з ч. 8 ст. 22 Закону про рекламу

рекламодавці алкогольних напоїв та тютюнових виробів зобов’язані у порядку, передбаченому законами України, спрямовувати на виробництво та розповсюдження соціальної реклами про шкоду тютюнопаління та зловживання алкоголем не менше 5 % коштів, витрачених ними на розповсюдження реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв у межах України

При цьому спеціальним Порядком відрахування на виробництво соціальної рекламної інформації про шкоду тютюнопаління та вживання алкогольних напоїв, затвердженим постановою КМУ від 08.09.97 р. № 997 (далі — Порядок № 997), плюс до вже зазначеного в ч. 8 ст. 22 Закону про рекламу (і процитованого вище) також регламентовано, що:

— відповідні суми відраховуються рекламодавцем до спецфонду держбюджету одночасно з перерахуванням коштів виробникам та/або розповсюджувачам комерційної алко-тютюнової реклами (п. 3 Порядку № 997). До речі, у додатку № 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 25.12.2015 р. № 928-VIII для цих надходжень у розділі «Інші неподаткові надходження» є код 24060500;

— у платіжці дають примітку «на соціальну рекламну інформацію», повне найменування виробника та/або розповсюджувача реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв, а також дату укладення договору (п. 41 Порядку № 997);

— такі витрати відносяться на оборотні витрати (собівартість продукції) рекламодавця (п. 5 Порядку № 997) — це, звісно, зрозуміло і так, але пряма норма не зашкодить. ☺ До речі, оскільки при цьому не говориться ні про яку безпосередню прив’язку такого платежу до факту замовлення таким рекламодавцем виготовлення чи розповсюдження подібної соціальної реклами, то, по-перше, право на витрати у рекламодавця вочевидь виникає «по грошах», а по-друге, по суті, усе це виглядає як деякий обов’язковий бюджетний (?) платіж ☹;

— за порушення Порядку № 997 його п. 7 загрожує рекламодавцям «відповідальністю відповідно до законодавства».

Все так. І все виглядає досить доладно, тобто майже як у пісеньці: «Ни одного печального сюрприза, за исключеньем пустяка»...

А «дрібниця» полягає в тому, що за невиконання конкретно припису ч. 8 ст. 22 Закону про рекламу ні ви, ні та ж Держпродспоживслужба (як орган, уповноважений страчувати та милувати за найрозповсюдженіші порушення законодавства про рекламу), ні інші органи, «заточені» в ч. 1 ст. 26 Закону про рекламу під боротьбу з іншими правопорушеннями за вужчими напрямами реклами, не зможуть знайти ані вказівки на конкретний караючий орган, ані конкретного складу правопорушення, ані конкретної санкції — ані в самому Порядку № 997, ані у профільній ст. 27 Закону про рекламу, ані у виданому згідно з ч. 4 цієї статті Порядку № 693! ☺

Інакше кажучи: з одного боку, обов’язок відраховувати ці «5 %» (до речі, не від вартості алко-тютюнової реклами взагалі, а тільки від вартості її розповсюдження!) у ч. 8 ст. 22 Закону про рекламу таки є, а з іншого — у законодавстві немає ані конкретного «порядку, передбаченого законами України» (зазначеного в цій же ч. 8 ст. 22 Закону про рекламу), ані певної «відповідальності відповідно до законодавства» (див. п. 7 Порядку № 997). Так, формально відповідному органу в ч. 1 ст. 26 Закону про рекламу дані широкі повноваження вимагати від рекламодавців припинення порушень законодавства, але щодо цього конкретного випадку невиконання приписів ч. 8 ст. 22 Закону про рекламу за великим рахунком: (1) не визначено, який саме орган «відповідний» і (2) яку санкцію застосовувати. ☺

До речі, ВСУ в постанові від 11.12.2012 р. № 21-305а12 дійшов висновку, що обговорюваний платіж «не має статусу обов’язкового платежу на рівні сплати податків», тобто, по суті, добровільний... А постанови ВСУ, як відомо, обов’язкові для виконання всіма суб’єктами владних повноважень і не можуть бути оскаржені. І хоча в цій постанові ВСУ спирався на факт відсутності обговорюваного платежу в Законі України «Про систему оподаткування», що наразі вже не чинний, цей аргумент за аналогією працює й сьогодні — адже такого по суті бюджетного (!) платежу немає і в сучасному ПКУ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі