Теми статей
Обрати теми

Правонаступник повертає товар: увага — «нове» постачання!

Адамович Наталія, податковий експерт
За матеріалами категорії 101.07 Бази знань*

ПДВ

* Див. на офіційному сайті ДФСУ за посиланням zir.sfs.gov.ua у розділі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс».

висновок документа


Враховуючи те, що товар повертається не одержувачем, а правонаступником або новим суб’єктом господарювання/платником ПДВ, то підстав для коригування податкових зобов’язань у постачальника немає.

Правонаступник/новий суб’єкт господарювання, повертаючи товар, повинен нарахувати податкові зобов’язання і скласти ПН як при звичайному постачанні

Умови ситуації такі. Платник 1 продав платнику 2 товар, після чого платник 2 об’єднався з платником 3 (або приєднався до нього). Тепер новий платник (або платник 3 — правонаступник, якщо відбулося приєднання) повертає товар платнику 1.

У цій консультації податківці якраз і пояснили, як оподатковувати ПДВ повернення товару покупцем, яке відбувається вже після реорганізації останньої.

За загальними правилами з п. 192.1 ПКУ у разі повернення товару продавець (платник 1) повинен скласти «зменшуючий» РК та надіслати його для реєстрації в ЄРПН покупцю, вернувшему товар.

Проте, покупця (платника 2) вже як такого немає. Річ у тім, що такі види реорганізації, як приєднання, злиття, поділ, виділення, проходять через анулювання ПДВ реєстрації підприємства, що реорганізується ( п.п. «б» п. 184.1 ПКУ).

У свою чергу, якщо підприємство реорганізується шляхом злиття, то відбувається реєстрація новоствореної юрособи ( п. 4 ст. 4 Закону № 755**).Новостворена в результаті об’єднання юрособа реєструється платником ПДВ у порядку, передбаченому розд. ІІІ Положення № 1130 на загальних підставах, і має свій власний ІПН, відмінний від ІПН реорганізованого підприємства.

** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Якщо ж це приєднання, то «приймаюча» особа просто реєструє свої повноваження як правонаступника ( п. 7 ст. 4 Закону № 755) і, будучи платником ПДВ, залишається таким зі своїм власним ІПН.

Так от, і в першому і в другому випадку у нового підприємства або ж у правонаступника (платника 3) немає підстав реєструвати РК до ПН, складеної на ім’я «старого» платника ПДВ (платника 2). Отже, враховуючи цю особливість, і в першому і в другому випадку нове підприємство або правонаступник не зможе зареєструвати «зменшуючий» РК в ЄРПН за процедурою з п. 192.1 ПКУ (ср. ).

Згідно з нормою з п. 192.1 ПКУ вже не зможе відкоригувати податкові зобов’язання і колишній постачальник, якому повертають товар. Саме на це і звернули увагу податківці. Зауважимо: про неприпустимість оформлення РК для коригування «старих» ПН після реорганізації податківці заявляли й раніше (див. листи ДФСУ від 04.12.2015 р. № 26060/6/99-99-19-03-02-15 і від 11.04.2016 р. № 7964/6/99-99-19-03-02-15).

Водночас податківці наполягають на тому, щоб повернення товару правонаступник провів як звичайне «нове» постачання. На думку податківців, повернення товару правонаступником є чистої води постачанням товарів, яке згідно з п. 185.1 ПКУ потрапляє під об’єкт оподаткування ПДВ.

Отже, на дату здійснення такої операції правонаступник зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання, скласти ПН та зареєструвати її в ЄРПН.

Своєю чергою, у контрагента має скластися усе якнайкраще і без коригування ПЗ (хоча податківці про це у своїй консультації чомусь умовчали). Отримавши зареєстровану ПН в ЄРПН, колишній продавець (який насправді за новою версією вже виступає як покупець), цілком зможе суму ПДВ з неї віднести до податкового кредиту. Тобто тим самим «компенсує» нараховані ним раніше ПЗ при первинному відвантаженні товару.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі