Теми статей
Обрати теми

Списання кредиторської безнадії: без ПЗ, але з коригуванням ПК?

Адамович Наталія, податковий експерт
Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при списанні кредиторської заборгованості зі строком давності, що минув, за отримані (і використані в господарській діяльності) товари/послуги?

формування ПЗ і ПК

Ні, нараховувати податкові зобов’язання при списанні кредиторської заборгованості зі строком позовної давності, що минув, не потрібно. Проте податківці вимагають відкоригувати податковий кредит.

Ви спочатку отримали товари і відобразили за ними податковий кредит ( абзац третій п. 198.2 ПКУ). Далі використали цей товар у госпдіяльності в оподатковуваних операціях, але після строку позовної давності так цей товар і не оплатили.

Так-от, на думку податківців, отримані, але не оплачені протягом строку позовної давності товари (роботи, послуги) є безоплатно отриманими, оскільки відсутній факт їх придбання. Тому покупець зобов’язаний зменшити свій податковий кредит за ними на підставі бухгалтерської довідки (див. листи ДФСУ від 05.10.2015 р. № 21062/6/99-99-19-03-02-15 і від 29.06.2016 р. № 14038/6/99-99-15-03-02-15, а також лист ГУ ДФС у м. Києві від 19.01.2016 р. № 701/10/26-15-11-02-13).

При цьому проводити таке коригування вони радять покупцю в ряд. 12 декларації з ПДВ і обов’язково розшифрувати її в табл. 2 додатка Д1 (БЗ 101.20):

— у гр. 2 таблиці 2 зазначити ІПН постачальника;

— у гр. 3 — дату складання бухдовідки (хоча ця графа призначена для відображення періоду, в якому були складені податкові накладні, що підлягають коригуванню);

— у гр. 4 — обсяг постачання;

— у гр. 5 (гр. 6) — нараховану суму ПДВ (залежно від ставки ПДВ).

Звичайно, з тим, що після закінчення строку позовної давності заборгованість за неоплаченими товарами стає безнадійною ( п.п. 14.1.11 ПКУ), а тому класифікується з позиції ПКУ як безповоротна фіндопомога ( п.п. 14.1.257 ПКУ), не посперечаєшся. Проте з іншими аргументами податківців погодитися важко. До того ж їх досить легко спростувати. Адже, по-перше,

товари/послуги, що були поставлені, але не оплачені протягом строку позовної давності, не можуть вважатися безоплатно отриманими,

оскільки:

— вони не підпадають під визначення безоплатно отриманих товарів згідно з п.п. 14.1.13 ПКУ;

— умова оплатності товарів/послуг, передбачена в договорі, після закінчення позовної давності нікуди не зникає ( ч. 2 ст. 267 ЦКУ).

По-друге, хоча такі товари й не були оплачені, але були використані в оподатковуваній операції в межах господарської діяльності. При цьому списання безнадійної кредиторської заборгованості не виключає отримані та неоплачені товари з господарської діяльності. А отже, немає підстав нараховувати «компенсуючі» податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ.

По-третє, ПКУ не містить жодних вказівок про зменшення податкового кредиту після закінчення строку позовної давності. Відповідно, і податковий кредит з їх придбання залишається недоторканним.

Та й суди в цьому питанні останнім часом схиляються на бік платників* і погоджуються з тим, що коригувати податковий кредит не потрібно (див. ухвалу ВАСУ від 29.03.2016 р. у справі № К/800/4127/15 та ухвалу ВАСУ від 01.03.2016 р. у справі № К/800/63696/14 // «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 72, с. 10). Отже, за податковий кредит за кредиторською безнадією можна й поборотися.

* Хоча були рішення і ВАСУ, і місцевих судів на користь податківців (див. постанову ВАСУ від 16.07.2015 р. у справі № К/800/32323/14, постанову Харківського апеляційного адмінсуду від 08.07.2015 р. у справі № 2а-1670/4908/12, постанову Львівського апеляційного адмінсуду від 16.09.2015 р. у справі № 876/7091/14.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі