(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 105
  • № 104
  • № 103
  • № 102
  • № 101
  • № 100
  • № 99
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/18
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Січень , 2016/№ 1-2

Новації держреєстрації: повний онлайн!

Все, що мало народитись того дня, народилось і було записано в грубі книжки. І. Ільф, Є. Петров. «12 стільців»
Про держреєстрацію бухгалтер зазвичай згадує раз на рік — плюючись через безглузде подання фінзвітності та підтвердження відомостей за «формою 6». Частіше це буває тільки в тих, хто через шахрайство фіскалів раптом (заднім числом) дізнається про внесення до ЄДР запису про те, що його підприємство, мовляв, «відсутнє за місцезнаходженням»… Хоча інколи буває потрібно скористатися можливістю отримання відомостей з ЄДР. Нарешті прогрес наздогнав і цю сферу…

Почнемо з того, що Закон України від 26.11.2015 р. № 835-VIII:

по-перше, виклав у новій редакції старий «держреєстраційний» Закон України від 15.05.2003 р. № 755-IV (далі — старий закон). Тепер він називається інакше: Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (далі — новий закон). Дата набуття ним чинності — 01.01.2016 р.;

по-друге, вніс зміни та доповнення ще до 34 (!) кодексів та законів, які набувають чинності з трьох заходів: (1) з 13.12.2015 р., (2) з 01.01.2016 р. і (3) з 01.01.2017 р. (див. подробиці нижче).

Зрозуміло, що ми не ставимо за мету в межах однієї статті розібрати по кісточках абсолютно всі ці зміни, а тільки акцентуємо вашу увагу на новаціях:

а) глобальних в обговорюваній сфері та

б) нового закону порівняно зі старим законом — причому тільки щодо підприємств і ФОП.

Отже, спершу стисло про мегановації.

«СуперЄДР»: ласкаво просимо до реєстраційної «матриці»…

Тепер ЄДР* перетворюється на суперреєстр (суперЄДР) ☺.

* Його нова повна назва — Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Він уключить разом з колишнім ЄДР декілька інших (нині локальних) реєстрів:

1) Єдиний реєстр громадських формувань — починаючи з 01.01.2016 р.;

2) Реєстр громадських об’єднань — з тієї самої дати;

3) Реєстр документів дозвільного характеру — починаючи з 01.01.2017 р. До речі, з цієї ж дати весь документообіг у сфері ліцензування та системі документів дозвільного характеру (від звернення за ними до видачі) теж стане виключно електронним. Причому сам запис у суперЄДР про наявність дозвільного документа з 01.01.2017 р. буде прирівняно у статусі до відповідного дозвільного документа, дублікати останніх видаватися не будуть, а рішення дозвільного органу та відомості про такі документи підлягатимуть обов’язковому оприлюдненню на порталі електронних сервісів (щодо нього див. нижче). Узагалі в цій сфері настають кардинальні зміни, але це предмет окремої розмови;

4) Єдиний ліцензійний реєстр — теж починаючи з 01.01.2017 р. Відповідні революційні зміни в Законі України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. № 222-VIII аналогічні описаним у п. 3 для дозвільної системи, але їх детальний розгляд давайте теж відкладемо до кращих часів;

5) Єдиний реєстр підприємств, щодо яких відкрито провадження у справі про банкрутство, — починаючи з цієї ж дати;

6) Єдиний реєстр арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів).

Крім того, суперЄДР стає складовою частиною загальнодержавної інформаційної системи, що забезпечує взаємодію з іншими різноманітними реєстрами, — і зокрема реєстрами/базами даних, які ведуть ДФСУ (платників ПДВ, єдиного податку тощо) і органи статистики (фінзвітність), а також Єдиним держреєстром судових рішень, держреєстром актів цивільного стану громадян тощо.

Пожинати плоди саме цієї новації ви можете вже з Нового року:

підприємствам віднині не потрібно ані подавати держреєстратору фінзвітність, ані підтверджувати свої відомості в ЄДР

Тобто скасовано подання форми 6. Так зазвичай називають Реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу…, затверджену наказом Мін’юсту від 02.11.2015 р. № 2140/5.

І ще одна велика радість у зв’язку зі скасуванням процедури підтвердження відомостей: у новому законі не залишилося і сліду від злощасних положень ч. 12 і ч. 14 ст. 19 старого закону, що дозволяли фіскалам хімічити з присвоєнням платникам ПДВ так званого «стану 9» на підставі сфальшованої «відсутності юрособи за місцезнаходженням»! Виходить, що тепер наявності такого запису у суперЄДР не передбачено! Отже, «стан 9», до побачення? ☺

Зауважимо ще один нюанс, що стосується можливостей суперЄДР, який вам корисно знати.

Він зуміє

автоматично розшукати взаємозв’язки між юрособами та їх засновниками (учасниками), кінцевими власниками (контролерами) бенефіціарів

у тому числі такими власниками засновника, керівниками юрособ, причому — з візуалізацією всіх прямих і непрямих зв’язків ( п. 6 ч. 3 ст. 7 нового закону). Ось яка «прозорість»!

«Хто був ніким — той стане...» держреєстратором

Функції держреєстратора з держреєстрації юридичних осіб і ФОП (з доступом до суперЄДР) делеговані:

1) органам місцевого самоврядування і місцевим держадміністраціям* — з моменту прийняття ними відповідних рішень (після 01.01.2016 р.);

2) нотаріусам (уже з 13.12.2015 р.).

* Крім обласних.

Прерогативою самого Мін’юсту залишиться реєстрація громадських формувань та їх символіки.

Ось ще деякі подробиці.

1. Важливо, що нарешті саме законом прописано порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності держреєстратора ( ст. 34 нового закону).

2. Так званий принцип екстериторіальності дозволить вам скористатися послугами держреєстратора незалежно від його та вашого місцезнаходження. Хоча, мабуть, повною мірою — не раніше, ніж запрацює портал електронних сервісів (див. нижче).

3. Тепер у п. 1 ч. 1 ст. 26 нового закону для юросіб і ФОП установлено єдиний строк розгляду документів, поданих для держреєстрації, — 24 години після їх надходження держреєстратору (не рахуючи вихідних і святкових днів).

Віртуальне життя ЄДР: будемо коннектитися і чатитися?

Увесь документообіг у сфері держреєстрації з 01.01.2016 р. починає переводитися в електронний формат. Заявники отримають можливість здійснення реєстраційних дій і взаємодії із суперЄДР через так званий персональний кабінет на порталі електронних сервісів, що захищений своїм кодом доступу.

Але поки що не бігтимемо попереду порталу… ☺ Зроблять — розповімо.

Утім, зауважимо-таки цікавий «мотиватор» — знижку 25 % при поданні або отриманні документів не в паперовій, а саме в електронній формі. До питань оплати ми ще повернемося наприкінці статті.

До речі, держателем держреєстру (це новий термін!) прямо названо Мін’юст. Функції технічного адміністратора ЄДР Мін’юст може покласти на державне унітарне підприємство зі сфери свого управління.

Проте незважаючи на суцільну ЄДР-електронізацію,

заявникам залишили можливість подання документів не тільки в електронній формі — через портал електронних сервісів, а й у паперовій, причому особисто заявником або поштовим відправленням

Перейдемо до новацій власне нового закону щодо таких категорій заявників, як підприємства та ФОП.

Відомості суперЄДР: нічого зайвого

Що стосується переліку відомостей, що містяться в суперЄДР про юросіб, то крім того, що ми зазначили вище щодо мовчання нового закону щодо підстав для внесення до ЄДР запису про відсутність юрособи за місцезнаходженням, зміни не дуже серйозні. Можна зауважити тільки те, що багато відомостей тепер будуть доступні в порядку взаємодії суперЄДР з реєстрами фіскалів, пенсійників тощо.

Заслуговують на окрему увагу хіба що такі моменти:

(1) якщо засновниками юрособи є виключно фізособи, то інформація про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юрособи не подається;

(2) якщо держреєстратор засумнівається в достовірності поданих заявником документів — він надішле повідомлення про це правоохоронцям і включить інформацію про це до суперЄДР. До речі, ст. 2051 Кримінального кодексу України

передбачає кримінальну відповідальність за внесення до реєстраційних документів завідомо неправдивих відомостей та умисне подання таких документів для реєстрації

(3) підлягають уключенню відомості про смерть засновника (учасника) юрособи, визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим, відомості про смерть керівника юрособи та особи, уповноваженої здійснювати дії від імені юрособи;

(4) зате виключена така екзотика, як дата і номер запису про втрату оригіналів установчих документів юрособи.

Що ж до відомостей ЄДР про ФОП, то ці новації не серйозніші, ніж описані для юросіб, і зокрема:

(1) зазначається дата народження;

(2) як інформацію про місцезнаходження тепер можна зазначати не обов’язково місце проживання, як раніше, а й «іншу адресу, за якою здійснюється зв’язок» з ФОП;

(3) вносяться відомості про осіб, уповноважених здійснювати дії від імені ФОП (зокрема, з держреєстрації), а також про наявність обмежень щодо такого представництва;

(4) відомості про «сумніви» держреєстратора в достовірності документів — аналогічно до юросіб, див. (2) вище;

(5) відомості про смерть ФОП — аналогічно до юросіб, див. (3) вище.

Реєстраційні документи і процедури

Щодо реєстраційних документів і процедур для заявників-юросіб зазначимо тільки таке:

(1) на відміну від колишнього порядку тепер при реєстрації створення досить подати один примірник установчого документа;

(2) якщо раніше внесення змін до відомостей ЄДР відрізнялося для варіантів, коли спочатку зміни треба було внести до статутних документів (якщо потрібно) і коли вони вносилися прямо до ЄДР, то тепер такі зміни вносяться в однаковому порядку для обох варіантів;

(3) у разі реєстрації припинення додатково подаються: примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (реорганізації, ліквідації) або ліквідатора, їх ідентифікаційні номери, строк заяви кредиторами своїх вимог — якщо такі відомості відсутні у рішенні учасників або органу управління юрособи.

Про особливості сплати адмінзбору за реєстраційні дії (а такі нюанси є) ми скажемо наприкінці статті, а поки що зазначимо, що тепер найголовніші вимоги до найменування юрособи та її відокремленого підрозділу викладено прямо в тілі нового закону (ст. 16). Але, мабуть, слід чекати також внесення змін до чинних Вимог до написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджених наказом Мін’юсту від 05.03.2012 р. № 368/5.

До речі, зверніть увагу:

при зміні свого найменування з 01.01.2016 р. юрособа вже не зобов’язана ані публікувати про це оголошення, ані повідомляти контрагентів

(хоча останнє, як ми думаємо, зробити все одно доречно).

Мало того: з цієї самої дати не потрібно публікувати повідомлення про прийняття рішення про припинення юрособи.

Щодо реєстраційних документів і процедур для заявників-фізосіб і сказати майже нічого. «Майже» — тому що тут не обійшлося без халепи законодавця: з одного боку, у разі припинення ФОП у зв’язку з його смертю п. 2 ч. 4 ст. 18 нового закону вимагає надання держреєстратору ксерокопії свідоцтва про смерть, з іншого — згідно з ч. 3 ст. 6 цього ж закону держреєстратор «обов’язково використовує відомості Державного реєстру актів цивільного стану громадян шляхом безпосереднього доступу до нього»! Запитується: навіщо йому тоді ще і ксерокопія? ☹

Атракціон небаченої прозорості

Усі відомості суперЄДР, крім (1) ІПН і (2) паспортних даних фізосіб, абсолютно відкриті та загальнодоступні ( ч. 1 ст. 11 нового закону).

Зауважимо тільки, що з колишніх трьох форм видачі відомостей ЄДР (а це були: витяг, довідка та виписка) тепер у ст. 11 нового закону передбачені тільки дві з них — витяг та виписка.

Крім можливості доступу до такої інформації через портал електронних сервісів і через свій кабінет — до своїх документів з реєстраційної справи, у вас є можливість отримати як в електронній, так і в паперовій формах:

виписку (для проставляння апостиля — у паперовій);

витяг;

будь-який документ з реєстраційної справи.

До речі, у зв’язку з цими новаціями очікуються зміни в Порядку надання відомостей з ЄДР, затвердженому наказом Мін’юсту від 31.03.2015 р. № 466/5.

Що почому?

Оскільки вже розмова зайшла про видачу виписок, витягів та примірників документів, то скажемо вам, скільки все це коштує (відповідно до ч. 5 ст. 36 нового закону розрахунок адмінзбору, як і раніше, здійснюється в мінзарплатах (МЗП) на 1 січня, округлених до 10 грн., і на 2016 рік це округлені 1378 грн. тобто 1380 грн.):

— виписка або витяг у паперовій формі — 0,05 МЗП, тобто 69 грн.;

— документ у паперовій формі — 0,07 МЗП, тобто 96 грн. 60 коп.;

— ті самі документи в електронній формі — 75 % розміру відповідної плати за документи на папері.

Що ж до вартості реєстраційних дій для підприємств і ФОП, то тут законодавець, на щастя, не поскупився! ☺

Тепер плата береться тільки за реєстрацію змін

Згідно з ч. 1 ст. 36 нового закону зміна:

— відомостей ЄДР про юрособу (крім зміни інформації про здійснення зв’язку з юрособою) — 0,3 МЗП, тобто 414 грн.;

— П. І. Б. або місцезнаходження ФОП — 0,1 МЗП, тобто 138 грн.;

— якщо всі документи для реєстрації подаються в електронній формі — 75 % від зазначеного вище розміру.

І нарешті, виправлення технічної помилки (описки, друкарської, граматичної або арифметичної), допущеної з вини заявника, обійдеться вам у 30 % від зазначеної плати.

Насамкінець зауважимо, що порядок взаємодії суперЄДР з базами держорганів у ст. 13 нового закону прописано набагато предметніше, ніж раніше. Узяти хоча б передачу відомостей про наявність податкової заборгованості (мабуть, для контролю правомірності переходу на спрощенку)…

Ну що ж, як-то кажуть в анекдоті: а тепер поглянемо, як вся ця… гм… суперЄДР спробує злетіти…☺

висновки

  • Скасовано обов’язки підприємства подавати держреєстратору фінзвітність і підтверджувати свої відомості в ЄДР шляхом подання форми 6.
  • Функції державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців делеговані органам місцевого самоврядування і місцевим держадміністраціям, а також нотаріусам. Органи Мін’юсту реєструватимуть громадські формування.
  • Визначено порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності держреєстратора і встановлено єдиний строк розгляду документів, поданих для державної реєстрації, — 24 години після їх надходження суб’єкту держреєстрації (не рахуючи вихідних і святкових днів).
  • Після створення порталу електронних сервісів увесь документообіг у сфері держреєстрації (а з 01.01.2017 р. — у дозвільній системі і сфері ліцензування) стане електронним, хоча заявникам залишили можливість подавати документи і в паперовій формі.
  • Отримання відомостей з ЄДР (платне) тепер можливе у вигляді виписки або витягу (довідку анульовано). Також можна отримати примірник документа з реєстраційної справи, причому якщо ви отримуєте все це (або подаєте документи на реєстрацію) в електронній формі, усі платежі — з 25 % знижкою.
держреєстрація додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті