Теми статей
Обрати теми

Оновлено порядок роботи СЕА ПДВ

Постанова КМУ від 30.12.2015 р. № 1177

висновок документа


З 1 січня 2016 року СЕА підігнали під нові зміни до ПКУ (і не тільки). Вони стосуються розрахунку «регліміту», перебудови СЕА під новий сільгоспспецрежим, повернення коштів з рахунку СЕА і з бюджету, а також інших аспектів

КМУ виклав у новій редакції Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 р. № 569 (далі — Порядок). Яких же змін зазнав цей документ?

Більшість із них безумовно пов’язана з нововведеннями, привнесеними у сферу ПДВ з 1 липня 2015 року і з 1 січня поточного року (про останні детальніше читайте на с. 13 цього номера). Але є й низка таких, що спрямовані на виправлення та уточнення деяких «технічних» питань функціонування СЕА.

Перелічимо найважливіші з проведених у Порядку змін.

1. Деякі положення Порядку та показники формули «ПН-щастя» «переналаштували» на дату СЕА-старту — 01.07.2015 р. (раніше орієнтир був на 01.02.2015 р.). «Узаконили» (ввели у формулу) показник ∑Овердрафт. А також вписали норми п. 34 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, що використовувалися для розрахунку «стартової» суми регліміту при повноцінному запровадженні СЕА.

2. Зазначений показник ∑Овердрафт розраховується/перераховується практично за тією самою схемою. Але тепер чітко прописано, що розрахунок/перерахунок суми овердрафту повинен здійснюватися протягом 6 днів після закінчення відповідного кварталу.

3. Щодо показника ∑Відшкод тепер зазначили, що він підлягає коригуванню за результатами перевірок. Щоправда, конкретний строк не наведено, але тепер цей момент хоча б «узаконили», а то раніше через нього страждали платники.

4. У п. 9 Порядку тепер прописали механізм розрахунку регліміту (показника ∑Накл) у платників, що застосовують касовий метод (у тому числі згідно з п. 187.10 ПКУякий продублювали з п. 341 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

5. У п. 16 Порядку врегулювали питання, хто повинен реєструвати РК, коли зміни зачіпають декілька позицій постачання (кількісних/сумових їх показників). Якщо загальна сума коригування ПЗ і ПК, зазначена в такому РК, має додатне значення* (передбачає збільшення ПЗ постачальника і ПК отримувача), то такий РК реєструється постачальником, якщо ж загальна сума коригування буде від’ємною, то РК реєструється покупцем.

* Або — нульове (це ми вже додаємо від себе).

У цьому ж пункті Порядку зазначено, що РК до ПН, складених до 1 лютого 2015 року, а також до ПН, що не видаються покупцям, реєструє сам постачальник.

Проте це не стосується випадків реєстрації РК, що передбачають зменшення ПЗ/ПК, складених після 1 липня 2015 року до ПН, складених до 1 липня 2015 року, на покупця — платника ПДВ. Такі РК підлягають реєстрації в ЄРПН покупцем. Застосування цієї норми, що запозичена до Порядку з консультацій фіскалів, на практиці може викликати проблеми. Наприклад, коли РК виписується до старої ПН, яка раніше не підлягала реєстрації в ЄРПН і з дати виписки якої минуло 180 днів. Такий РК (і таку ПН) уже в ЄРПН зареєструвати неможливо. Отже, ця небездоганна норма на практиці в деяких ситуаціях незаконно обмежує права платників на законне коригування ПЗ/ПК.

6. У п. 21 Порядку значно «вдосконалені» норми, що регламентують повернення коштів з електронного рахунку платника на поточний.

Спочатку нагадаємо, що при поданні заяви на повернення (додатка 4 до декларації з ПДВ) на суму, заявлену до повернення, у формулі «ПН-щастя» одразу зменшується показник ∑ПопРах і, звичайно — загальний результат ∑Накл (регліміт).

Так от, тепер до цього пункту Порядку перенесено нову норму з п. 2001.6 ПКУ про те, що перерахування з електронного рахунку коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися, якщо таке зменшення загальної суми поповнення електронного рахунку (∑ПопРах) не призведе до формування від’ємного значення суми податку, визначеної за формулою, тобто регліміту — ∑Накл. Буквально випливає, якщо зменшення на суму «до повернення» (зазначену в додатку 4) призведе показник регліміту до від’ємного значення (нехай навіть на 1 грн.), фіскали відмовлять у поверненні всієї суми. Вони й раніше цим грішили — див. лист ДФСУ від 17.12.2015 р. № 27078/6/99-99-19-03-02-15. І якщо ви не встигнете подати до граничного терміну новий додаток 4 (в «звітній новій» декларації) зі зменшеною сумою «до повернення», то доведеться чекати наступного податкового періоду.

Тут слід мати на увазі, що результат формули (∑Накл) не статичний — він може змінюватися. У тому числі й унаслідок подання декларації: його може зменшити показник ∑Перевищ. І хоча поки що точно невідомо, як фіскали перепрограмують своє ПЗ під ці зміни, але цілком ймовірно, що при обчисленні результату формули сума «до повернення» (зазначена в додатку 4) і ∑Перевищ (що «вилізла» за декларацією) відніматися будуть одночасно.

Тому до заповнення додатка 4 (визначення суми, яку хочете повернути з СЕА-рахунку) підходьте дуже зважено.

У п. 21 Порядку з’явилася також наступна важлива норма. Якщо протягом 10 робочих днів після закінчення граничного строку для сплати ПЗ за декларацією повернення коштів на поточний рахунок платнику не здійснено, то сума, на яку була зменшена (при поданні декларації) загальна суму поповнення електронного рахунку (∑ПопРах), підлягає сторнуванню (тобто відновленню у формулі). З одного боку, ця норма позитивна, оскільки раніше і регліміт зменшували, і грошей не повертали, а зараз платники зможуть хоча б відновлення регліміту вимагати. З іншого ж боку, податківці тепер можуть «законно» тягнути з відновленням 10 днів, навіть коли одразу зрозуміло, що повернення не буде.

7. За «спецсільгоспрежимниками» проведено чимало змін. Детально прописано механізм відкриття додаткових рахунків у СЕА*, з яких повинні у відповідних пропорціях перераховуватися гроші до бюджету і на спецрахунки.

* Це не стосується «сільгоспплатників» ПДВ, що підпадають під дію п. 209.18 ПКУ.

Виходячи з п. 5 Порядку, ці додаткові рахунки податківці повинні їм були відкрити протягом 2 січня цього року. Суми ПДВ, що надійшли на ці додаткові рахунки, також беруть участь у розрахунку показника ∑ПопРах (у зв’язку з цим при розрахунку цього показника не враховуються суми, перекинуті на електронні рахунки платників з додаткових електронних рахунків). Крім того, у п. 12 Порядку тепер уже чітко зазначено, що на електронні рахунки СЕА не можна перераховувати кошти із спецрахунків. Пункт 23 Порядку детально розписує механізм функціонування різних рахунків СЕА у «спецрежимників» і зазначає частки перерахування з них у 2016 році коштів на спецрахунки і до бюджету**.

** Крім того, щодо питань застосування у 2016 році спецрежиму для «сільгоспників» і функціонування їх електронних і спецрахунків див. лист ДФСУ від 05.01.2015 р. № 203/7/99-99-19-03-02-17.

8. Пункт 26 Порядку тепер зазначає, що суми переплат з ПДВ згідно зі ст. 43 ПКУ повертаються з бюджету на електронний рахунок платника. У зв’язку з цим новими фарбами заграла норма п. 27 Порядку, яка встановлює, що при анулюванні реєстрації платника залишок надмірних коштів з СЕА-рахунку перераховується до бюджету. При цьому далі зазначено, що коли залишок коштів перевищує суми ПЗ, то він з бюджету підлягає поверненню в порядку, передбаченому ст. 43 ПКУ. А ця стаття (див. вище) передбачає повернення переплат тільки на СЕА-рахунок — коло замкнулося. Що впало, те пропало!

Теги СЕА ПДВ
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі