(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
1/13
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Липень , 2016/№ 59

Дробити відвантаження (аванс) на декілька ПН не можна

За матеріалами категорії 101.17 Бази знань*

* Див. на сайті ДФСУ (zir.sfs.gov.ua) у розділі «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс».

висновок документа


Складання двох або більше ПН при отриманні передоплати за товари/послуги однією сумою чи одноразовому постачанні товарів/послуг не відповідає ПКУ і не дає можливість ідентифікувати операції.

Покупець не може відобразити ПК за такими ПН, оскільки вони не відповідають первинним документам.

ПН складають на дату виникнення податкових зобов’язань ( п. 201.1 ПКУ). Звичайно, це перша подія: дата надходження коштів від постачальника, чи дата відвантаження товару ( п. 187.1 ПКУ).

При цьому, згідно з п. 201.7 ПКУ ПН складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Тобто ПН складається на кожну окрему авансову платіжку/видаткову накладну (ТТН) /акт виконаних робіт (наданих послуг) і чітко в сумі події, що став причиною для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ. Складати під один первинний (що підтверджує постачання) відвантажувальний чи платіжний документ декілька ПН не можна.

Важливо! Для ідентифікації операції сума ПН повинна збігатися з сумою в первинному документі. Принаймні, на думку ДФСУ.

Наприклад, постачальник за одним договором виставив покупцю декілька рахунків-фактур, наприклад, три рахунки по 100 грн. кожен (у тому числі ПДВ — 16,67 грн.). Покупець за цим договором проавансував три рахунки одним платежем на суму 300 грн. (у тому числі ПДВ — 50 грн.). У цьому випадку першу подію — передоплату підтверджує виписка банку в сумі 300 грн. Відповідно на дату цієї події та на суму у виписці банку має бути складено одну ПН.

Якщо роздрібнити передоплату, що надійшла, на три ПН по 100 грн. (у тому числі ПДВ — 16,67 грн.) кожна, то жодна з таких ПН не збігатиметься з первинним документом — випискою банку. Тобто ідентифікувати такі ПН буде важко. При цьому підводити їх виписку під рахунки-фактури неправильно, адже рахунок — не первинний документ, тобто він не фіксує факт здійснення господарської операції (п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік). Відповідно, у сторін не виконуватимуться й умови п. 44.1 ПКУ.

Отже, тут має сенс прислухатися до думки податківців і не дробити першоподієве постачання/аванс на декілька ПН.

У зворотній ситуації, коли постачань (авансів) за одним договором протягом дня декілька, податківці не проти відхилитися від сформульованого ними ж правила (про прив’язку ПН до первинного документа). Вони згодні з об’єднанням обсягу постачання за день в одну ПН (див. УПК, затверджену наказом ДФСУ від 16.02.2012 р. № 127). Більше того, дозволяють складати одну ПН, навіть якщо протягом одного дня відбулися відвантаження (аванси) в межах різних договорів з одним покупцем (див. лист ДФСУ від 09.06.2016 р. № 12796/6/99-99-15-03-02-15). Щоправда, знову ж таки, на думку податківців, у таких ситуаціях усе залежить від умов договору (див. підкатегорію 101.19 БЗ).

Отже, наша порада: складати ПН на кожну першу подію, підкріплену первинним документом, — без дроблення та узагальнення! Хоча якщо дроблення все ж таки сталося, то для покупця, на наш погляд, не все безнадійно. Адже відповідь на запитання: «можна чи не можна ідентифікувати операцію?» має неабиякий ступінь суб’єктивізму.

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
відвантаження, передоплата, податкові накладні, податковий кредит додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті