(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
  • № 43
  • № 42
  • № 41
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
10/19
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2016/№ 48

Якщо покупець відмовляється реєструвати РК

У попередній статті ми розглянули ситуації, в яких домовитися не вдається з постачальником. А тепер давайте розглянемо інший варіант розвитку подій. Що робити постачальнику, якщо покупець відмовляється реєструвати направлений йому зменшуючий РК? Чи загрожує щось покупцю у цьому випадку? Розбираємося.

Одразу зазначимо. На практиці відмова покупця реєструвати РК трапляється значно частіше, якщо йдеться про перегляд (зменшення) цін або часткове повернення товару/передоплати. Мабуть, у такому разі покупець сподівається тим самим відтягнути строк зменшення раніше відображеного ПК. Хоча, звісно, такі його надії марні. Податківці в цьому питанні непохитні і однозначно вимагають, щоб ПК у такій ситуації покупець зменшив уже в періоді складання РК (див. лист ДФСУ від 10.02.2016 р. № 2643/6/99-99-19-03-02-15, БЗ 101.20). А ось при виправленні помилки покупець і сам зацікавлений скоріше зареєструвати РК, адже тільки тоді він зможе відобразити ПК за помилковою ПН. Та все ж буває, що і при виправленні помилки покупець реєструвати РК зовсім не квапиться. Тоді виникає перше запитання.

Яка відповідальність загрожує покупцю?

Отже, якщо допущена помилка виправляється через зменшуючий РК, то постачальник має направити його покупцю, щоб той зареєстрував його в ЄРПН.

Тільки після того, як РК буде зареєстровано, постачальник зможе зменшити помилкові податкові зобов’язання

Такий порядок дій випливає з вимог п. 192.1 ПКУ.

Строк, відведений покупцю на реєстрацію, — все ті ж 15 календарних днів ( абз. 11 п. 201.10 ПКУ). Та й відповідальність у разі несвоєчасної реєстрації/нереєстрації РК в ЄРПН йому загрожує та сама, що й постачальнику за аналогічне порушення. Передбачена вона пп. 1201.1 та 1201.2 ПКУ і становить від 10 до 50 % суми ПДВ, зазначеної в помилковому РК. Розмір штрафу залежить від того, на скільки днів покупець запізнився з ре­єстрацією. Так,

Якщо строк реєстрації порушено

то штраф становитиме

до 15 календарних днів

10 %

від 16 до 30 календарних днів

20 %

від 31 до 60 календарних днів

30 %

від 61 до 180 календарних днів

40 %

понад 180 календарних днів

50 %

Про те, що ці штрафи поширюються й на покупців, не раз нагадували податківці (див., наприклад, лист ДФСУ від 10.02.2016 р. № 2643/6/99-99-19-03-02-15, БЗ 101.07).

Зверніть увагу: механізм притягнення до відповідальності за пп. 1201.1/1201.2 ПКУ відрізняється від механізму, передбаченого п. 1201.4 ПКУ. Так, якщо відповідальність за п. 1201.4 ПКУ застосовується тільки за результатами перевірки, проведеної на підставі заяви-скарги, то для притягнення до відповідальності за пп. 1201.1 ПКУ проводити таку перевірку зовсім не обов’язково. Тому, якщо постачальник, який не бажає виправляти помилки в обов’язкових реквізитах ПН, цілком може уникнути відповідальності, то покупець, який несвоєчасно зареєстрував/не зареєстрував РК, від штрафів ніяк не відкрутиться. До речі, саме тому покупці, які не бажають бути оштрафованими, навряд чи зволікатимуть із реєстрацією. І тут виникає друге запитання.

Як вплинути на покупця, який штрафів не боїться?

У ПКУ на це запитання є тільки одна відповідь. Вона єдина і для постачальників, і для покупців: подавайте заяву-скаргу (додаток Д8 до декларації з ПДВ). Таке право закріплене за ними в абз. 17 п. 201.10 ПКУ. У частині, що забезпечує відповідне право постачальника, цей абзац звучить так:

у разі порушення покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН РК продавець таких товарів/послуг має право подати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого покупця

До заяви постачальник додає копії розрахункових та первинних документів, що підтверджують необхідність проведення коригування.

Право поскаржитися зберігається за постачальником протягом 365 календарних днів, які настають за граничним терміном подання декларації за період, в якому порушені граничні терміни реєстрації. Щоправда, подавати скаргу після спливу 180 календарних днів з дня складання РК сенсу немає — зареєструвати його в ЄРПН все одно вже не вийде. А сам факт подачі скарги зменшити ПЗ постачальнику не дозволить.

Які наслідки для покупця несе скарга?

У першу чергу, податківці направлять йому запит ( п.п. 4 п. 73.3 ПКУ), на який він протягом місяця повинен буде відповісти, а також надати документальне підтвердження того, що РК зареєстровано. Якщо покупець цього не зробить, податківці прийдуть із позаплановою перевіркою ( п.п. 78.1.9 ПКУ). І РК, швидше за все, йому таки доведеться зареєструвати. Щоправда, в результаті проведення перевірки максимум, що загрожує покупцю, — це ті самі штрафи за пп. 1201.1 та 1201.2 ПКУ. Хоча, врахуйте: штрафи за п. 1201.1 ПКУ за результатами перевірки вийде застосувати тільки в тому разі, якщо покупець зареєструє РК під час її проведення. Тому що штрафи по цьому підпункту застосовуються уже після того, як відбулася запізнена реєстрація. У всякому разі, такий підхід податківці озвучили по відношенню до ПН (див. БЗ 101.30). Думаємо, що по відношенню до РК він повинен бути аналогічним. Адже достовірно визначити суму штрафа можна тільки в такому разі.

Пам`ятайте також про мораторій на перевірки, який діє у 2016 році згідно з п. 3 розд. II Закону України від 28.12.14 р. № 71-VIII (ср. 025069200). Завдяки йому покупці, чий дохід не перевищує 20 млн грн. (крім імпортерів/виробників/реалізаторів підакцизної продукції), від перевірок захищені. Впливати на таких покупців податківці зможуть тільки за допомогою запиту ну й, звичайно, штрафів, передбачених пп. 1201.1/1201.2 ПКУ.

Якщо зазначений у РК покупець — помилковий

Можлива ще одна ситуація: постачальник виписав ПН на помилкового покупця — платника ПДВ. І саме такий помилковий платник відмовляється тепер зареєструвати РК. Чи може він бути оштрафований і чи можна на нього поскаржитися?

Податківці вважають, що поскаржитися можна (див. лист ДФСУ від 29.01.2016 р. № 1721/6/99-99-19-03-02-15). Тому й штрафи йому, скоріш за все, загрожують такі самі. Адже ще в листі ДФСУ від 17.02.2015 р. № 5292/7/99-99-19-03-02-17 податківці заявляли: РК, складений платником до ПН, в якій допущено помилку в ІПН контрагента (зазначено номер іншого контрагента), підлягає реєстрації в ЄРПН таким контрагентом-покупцем — платником податку, номер якого помилково зазначено в ПН. Зверніть увагу: тут вони говорять не лише про те, що такий помилковий контрагент повинен заре­єструвати РК, а й називають його покупцем. А отже, штрафи за пп. 1201.1/1201.2 ПКУ на такого, хай і помилкового, та все ж покупця, цілком поширюються.

висновки

  • Покупцю, який несвоєчасно зареєстрував/не зареєстрував РК, загрожує відповідальність згідно з п. 1201.1/1201.2 ПКУ. Причому, на помилкового покупця їх дія теж поширюється.
  • Постачальник може подати заяву-скаргу на покупця, який відмовляється реєструвати РК.
покупець, розрахунок коригування додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті