Теми статей
Обрати теми

Покупець помилково відхилив ПН: що з ПК?

Голенко Олександр, шеф-редактор
Бухгалтер підприємства помилково відхилив ПН, прислану на узгодження продавцем. Проте продавець зареєстрував цю ПН в ЄРПН. Чи може покупець включити ПДВ за такою ПН у ПК?

Так, можна. Якщо, звісно, її склав ваш продавець — платник ПДВ. А інших підстав вважати її недійсною Порядок заповнення ПН, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307, не передбачає. Дивіться, чому можна.

З боку покупця: п. 198.6 ПКУ забороняє відносити до ПК суми ПДВ, не підтверджені ПН, зареєстрованими в ЄРПН. Причому абзац другий п. 201.10 ПКУ досить категоричний:

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту

Те ж саме стверджує абзац третій п. 198.6 ПКУ щодо ПН, отриманої покупцем з ЄРПН.

З боку продавця: п. 201.1 та абзац перший п. 201.10 ПКУ практично в унісон наказують скласти і зареєструвати в ЄРПН відповідну ПН. А остання з цих норм — ще й надати таку ПН покупцеві на його вимогу.

Як бачите, у покупця є два варіанти дістати ПН: (1) з ЄРПН, направивши туди запит, і (2) безпосередньо від постачальника (на вимогу). Але очевидно, що «еталонною» ПН вважається саме той її варіант, який зареєстрований в ЄРПН. Чому «варіант»?

Та тому, що гарантій ідентичності (1) і (2) немає, оскільки, в принципі, постачальник може відправити до ЄРПН і покупцеві варіанти ПН, що відрізняються. Наприклад, помилково...

Може, для когось усе ще «совість — кращий контролер», але для ПН кращий контролер — це бухгалтер покупця! Ось уже хто перевірить в такій ПН кожну крапку — адже його совість болить за ПК!

При цьому законодавство не передбачає обов’язку постачальника погоджувати з покупцем складену на того ПН, щоб перевірити її правильність до направлення її на реєстрацію в ЄРПН і самому покупцеві. Склав, відправив ПН до ЄРПН на реєстрацію, отримав квитанцію згідно з абзацом четвертим п. 201.10 ПКУ (а якщо покупець вимагає, то і йому направив) — і давай, до побачення!.. Коли що не так — нехай покупець плаче (скаржиться)... ☹

Але відповідні бухгалтерські інструменти обміну ПН надають можливість діяти так:

1) постачальник складає ПН і направляє її на узгодження покупцеві;

2) покупець перевіряє таку ПН і якщо там усе ОК — погоджує її, а якщо знайшов помилки — відхиляє і вказує постачальнику на те, що потрібно виправити;

3) отримавши повідомлення про узгодження ПН, постачальник направляє її на реєстрацію в ЄРПН, або спершу виправляє помилки, а потім направляє її на реєстрацію в ЄРПН, і вже в останню чергу виправлений варіант — покупцю (у якого цей варіант автоматично замінює первинний — помилковий).

Повертаючись до вашого запитання: очевидно, ваш постачальник, отримавши інформацію про відхилення вами ПН без конкретних зауважень, подумав, мовляв, «Галя балувана» ☺, та й зареєстрував цю ПН в ЄРПН.

Коротше, якщо наявна в ЄРПН зареєстрована ПН вас влаштовує — сміливо беріть її в ПК, якщо ж там є істотні помилки — звертайтеся до постачальника з проханням скласти РК до неї (там є свої нюанси реєстрації, але, думається, вони вам добре знайомі). Детальніше про виправлення ПН див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 48.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі