(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/11
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Березень , 2016/№ 18

Реєстрація платником акцизу на пальне

У цій статті поговоримо про принципову новацію Закону № 909 — спеціальну реєстрацію платни­ком акцизного податку на пальне. Як реєструватися, за яких умов, у які строки і які наслідки будуть, якщо не зареєструватися, — на всі ці запитання разом будемо шукати відповіді у цій статті! Наразі відомо, що 24.02.2016 р. порядок зазначеної реєстрації було затверджено. Тож останні сумніви розвіялися: реєструватися доведеться!

Реєструватися згідно зі спеціальним порядком повинні усі особи, які реалізують пальне. Тобто ті, хто є платниками акцизного податку на підставі п.п. 212.1.15 ПКУ.

Навіщо потрібна реєстрація?

Реєстрація платником акцизного податку на пальне — це один з елементів широкої новації, яку нам подарував Закон № 909. А саме — запровадження системи електронного адміністрування реалізації пального ( ст. 232 ПКУ).

Для роботи в системі електронного адміністрування реалізації пального особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов’язковій реєстрації як платники акцизного податку

Зазначену вимогу чітко і недвозначно прописано у п.п. 212.3.4 ПКУ. Податківці у своїх роз’ясненнях наголошують, що реєстрація платником акцизу на пальне пов’язана саме із системою електронного адміністрування реалізації пального (див. лист ДФСУ від 10.02.2016 р. № 2781/6/99-99-19-03-03-15). Тому вона здійснюється навіть тоді, коли суб’єкт господарювання вже зареєструвався платником акцизного податку з інших підстав (див. консультацію із БЗ, підкатегорія 116.13).

Зауважте: п.п. 212.3.4 ПКУ наголошує, що реєструватися треба до початку реалізації пального. Юридичні особи, які збираються реалізовувати пальне, реєструються у податковому органі за своїм місцезнаходженням, а фізичні особи — підприємці — за місцем проживання. Тобто фактично реєстрація відбувається у контролюючому органі за місцем податкової адреси суб’єкта господарювання ( ст. 45 ПКУ).

Що вважати реалізацією пального?

За визначенням пальне — це нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, інші товари, зазначені у п.п. 215.3.4 ПКУ ( п.п. 14.1.1411 ПКУ).

А у п.п. 215.3.4 ПКУ ідеться не лише про бензин та інші подібні речовини, які ми собі уявляємо, коли говоримо про пальне і його реалізацію. Тут ідеться також про чимало інших підакцизних товарів.

Наприклад, п.п. 215.3.4 ПКУ зараховує до пального такі речовини, як уайт-спірит і гас, які можна придбати у будь-якому магазині, що торгує буд­матеріалами і господарськими товарами.

Погодьтеся, що коли ми говоримо про реалізацію пального, на думку перш за все спадає АЗС чи щось до неї подібне. Але виходить, що суб’єкти господарювання, які навіть близько не належать до АЗС, теж за певних обставин вважаються такими, що реалізують пальне. І вони теж зобов’язані реєструватися за правилами п.п. 212.3.4 ПКУ.

Визначення поняттю «реалізація пального» дає п.п. 14.1.212 ПКУ. Отже, реалізація пального для цілей розд. VI ПКУ — це будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів:

— купівлі-продажу;

— міни;

— поставки;

— дарування;

— комісії;

— доручення (у тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію);

— поруки;

— про виробництво із сировини замовника;

— інших господарських та цивільно-правових договорів;

— а також за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування.

Зауважте: п.п. 14.1.212 ПКУ передбачає, що реалізація пального не обов’язково пов’язана з його оплатою.

У загальному випадку головний критерій того, що відбулася реалізація пального, — перехід права власності або права розпорядження на пальне

Візьмімо, наприклад, ситуацію, коли йдеться про передачу пального на реалізацію за договорами комісії, доручення та іншими аналогічними посередницькими договорами. За таким пальним право власності до посередника не переходить, але передача пального посереднику все одно вважається його реалізацією. З іншого боку, не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання.

Як бачимо, визначення реалізації пального дуже широке. Відтак, виникає запитання щодо численних ситуацій, коли реалізацію пального не планували, а вона відбулася одноразово. Наприклад, у ситуації, коли суб’єкт господарювання продає автомобіль, у баках якого міститься певна кількість ПММ.

Чи не буде це вважатися реалізацією пального без реєстрації платником акцизу на пальне? Формально виходить, що буде. Тому, наприклад, при продажу автомобіля радимо прямо фіксувати у договорі, що ви продаєте автомобіль із «сухими» баками і що жодне пальне у власність і розпорядження покупця не переходить.

Підстава для реєстрації

Ми вже знаємо, що реєструватися платником акцизу на пальне повинен кожний суб’єкт господарювання, який здійснює реалізацію пального. Знаємо також, що реєстрацію здійснює контролюючий орган за місцем податкової адреси суб’єкта господарювання (його основним місцем обліку). Для того щоб він вас зареєстрував, потрібно подати заяву про реєстрацію.

Строк для подання заяви — не пізніше ніж за три робочі дні до того, як ви почнете реалізацію пального ( п.п. 212.3.4 ПКУ). Напевно, стільки часу податківцям потрібно, аби обробити вашу заяву.

Якщо подати заяву пізніше, її можуть не встигнути обробити. І тоді пальне, реалізоване до того, як заяву оброблять, може вважатися реалізованим без реєстрації. Тому якщо ви не встигаєте подати заяву за три робочих дні до дати, на яку запланували початок реалізації пального, — краще почати реалізацію пального на день чи на два пізніше. Бо штрафи за реалізацію пального без реєстрації дуже «кусаються». Про це — далі.

Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Наразі маємо цю форму лише у вигляді проекту зазначеного наказу Мінфіну*.

* Див.: http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2016-rik/66411.html.

Разом з тим 25.02.2016 р. на офіційному сайті ДФСУ з’явилося спеціальне повідомлення для платників акцизу на пальне**. Із зазначеного повідомлення випливає, що попри відсутність офіційно затвердженої форми заяви така форма вже існує як електронний документ.

** Див.: http://sfs.gov.ua/anonsi/12578.html або http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/238304.html.

Для реєстрації платником акцизу на пальне подається заява за формою J(F)1310301

Зауважте: при поданні заяви з позначкою «Реєстрація» у ній зазначаються всі пункти реалізації пального.

У подальшому при поданні заяви з позначкою «Зміни» надається інформація тільки про нові пункти та пункти, у яких відбувалися зміни. У разі зміни коду пункту інформація надається двома рядками: із попереднім кодом — про припинення реалізації пального, з новим кодом — як первинне надання інформації.

Підтвердженням того, що податківці отримали вашу заяву, буде перша квитанція. А дізнатися, чи вдалося вам успішно зареєструватися, ви можете зі змісту другої квитанції — якщо там міститиметься повідомлення про реєстрацію вас як платника акцизу на пальне.

Якщо ви подасте заяву до 01.03.2016 р., датою вашої реєстрації як платника акцизу на пальне повинно бути саме 01.03.2016 р. Власне за фактом реєстрації вам автоматично і безкоштовно мають відкрити електронний акцизний рахунок (про це читайте у статті на с. 23 сьогоднішнього номера).

Майте на увазі: якщо ви зареєстровані платником акцизу на пальне, то можете отримати Витяг з реєстру платників цього акцизу. Для цього вам потрібно надіслати податківцям запит за формою J(F)1302501.

А якщо... не зареєструватися?

Відповідальність за реалізацію пального без вищезгаданої реєстрації встановлює п. 117.3 ПКУ. Ця норма коротко і чітко говорить, що суб’єкти господарювання, які здійснюватимуть операції з реалізації пального без реєстрації платниками акцизного податку у порядку, що його передбачено п.п. 212.3.4 ПКУ, будуть оштрафовані.

Відразу хочемо заспокоїти: цей штраф діє починаючи з 01.03.2016 р. Тому за реалізацію пального без реєстрації у січні-лютому суб’єктів господарювання не штрафуватимуть.

Розмір штрафу складає 100 відсотків вартості реалізованого пального. Цей штраф застосовується як до підприємств, так і для фізичних осіб — підприємців, які будуть реалізовувати пальне без реєстрації (див. також лист ДФСУ від 26.01.2016 р. № 2476/7/99-99-21-05-17).

Фактично у незареєстрованих суб’єктів господарювання будуть через штраф відбирати весь виторг за пальне, отриманий від його продажу без реєстрації. Таким штрафом законодавець, вочевидь, хоче зробити торгівлю пальним без реєстрації безглуздою. Ну й увести усіх реалізаторів пального у систему електронного адміністрування. Саме про неї ми далі і поговоримо!

висновки

  • Реєструватися платником акцизу на пальне необхідно усім особам, які реалізують пальне. Така реєстрація є необхідною для роботи у системі електронного адміністрування реалізації пального.

  • Речовинами, реалізація яких потребує реєстрації, є всі підакцизні товари, перелічені у  п.п. 215.3.4 ПКУ.

  • Реалізацією пального вважається будь-яка передача права власності на пальне чи на розпорядження ним.

  • Реєстрація здійснюється на підставі заяви суб’єкта господарювання за встановленою формою. Таку заяву треба подати не пізніше ніж за три робочих дні до початку реалізації пального.

  • За реалізацію пального без реєстрації на суб’єктів господарювання накладається штраф у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального.

акциз, пальне додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті