(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 35-36
  • № 34
  • № 33
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/21
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Травень , 2016/№ 41

«Лівопальний» акциз — загальні питання

Продовжуємо розбиратися із запитаннями щодо «лівопального» акцизу. Наша мета — якомога м’якше адаптувати його платників до цієї податкової новини. Матеріал, присвячений застосуванню талонів і смарт-карток, див. на с. 14 цього номера. А в цій статті розглянемо запитання різнопланового характеру.

«Ану, давай, бігом виписуй АН!»

До нас надійшла вимога від іншого платника акцизного податку про видачу акцизної накладної (АН) через три дні після того, як його автомобіль заправлявся на нашій АЗС. Це сталося вже після того, як ми склали та зареєстрували в реєстрі АН за щоденними підсумками відпуску пального на АЗС. Чи зобов’язані ми виписати йому АН і проводити відповідні коригування?

На нашу думку, усе залежить від вашої доброї волі. Тобто, чи захочете ви в такому разі виправляти «помилку» — виписувати РК до підсумкової щоденної АН, оформляти нову АН та реєструвати все це в реєстрі.

Адже, судячи з тексту запитання, при відпуску пального на АЗС покупець не надав вам підтвердження того, що він є представником платника «лівопального» акцизу і не вимагав видачі АН. Письмовий договір між вами не укладався, а мала місце усна операція з деякою фізичною особою (яка виступає, ймовірно, від свого імені).

Але зауважимо, що абзац другий п. 231.3 ПКУ передбачає виписку АН і при відпуску пального платникам акцизу на АЗС

Водночас абзац третій цього ж пункту дозволяє в разі реалізації пального кінцевим споживачам (не платникам акцизу) виписувати зведену АН за щоденними підсумками відпуску. Що ви і зробили на цілком законних підставах.

Якщо покупець надасть вам усі необхідні документи (що містять дані про статус і реквізити особи, від імені якої заправлявся водій, реєстрацію цієї особи платником «лівопального» акцизу та відпуск саме йому ПММ на вашій АЗС) і попросить вас видати йому АН, то відмовляти йому ви начебто не маєте права. Тим більше, якщо попросить по-хорошому. Але якщо попросить по-поганому, ви можете стати в позу і сказати, що цей чек, або інший документ на відпуск з АЗС не його, а чийсь чужий, і крапка...

До речі, наскільки нам відомо, ряд мереж АЗС взагалі не оформляють АН при заправці за готівку. А платникам акцизу, які бажають отримувати АН на «пістолетні» заправки, вони пропонують оплачувати ПММ безготівково і заправлятись по талонах або смарт-картках, отримуючи на такі заправки зведені АН. Риба шукає, де глибше, а АЗС...

Загалом, бажаємо продавцям і покупцям у цих питаннях бути взаємно ввічливими.

А на запитання, чи потрібні взагалі покупцю АН на пальне, «заправлене в бак», якщо покупець — платник «лівопального» акцизу, відповідь: однозначно — «так». Інакше йому доведеться з таких заправок сплачувати акциз в бюджет.

Позбавляємося залишків ПММ

У підприємства залишилося пальне, придбане для власних потреб, але зараз підприємство припинило діяльність і працювати поки що не збирається. Чи можна реалізувати цей залишок пального іншому підприємству? Без акцизу та реєстрації? Якщо можна, як це правильно зробити?

На жаль, щоб ви змогли реалізувати залишок пального, ПКУ вимагає спочатку зареєструватися платником «лівопального» акцизу ( п.п. 212.3.4 ПКУ). Але навіть якщо ви зареєструєтеся платником, вам усе одно доведеться з реалізації цього залишку пального сплатити акцизний податок — адже у вас не буде відповідного обсягу регліміту для того, щоб зареєструвати АН з такого продажу. Не врятує від цього і спроба реалізувати залишок, наприклад, за договором комісії на продаж пального через платника цього акцизу. Проблема в тому, що визначення терміна «реалізація пального» — досить широке і включає також передачу пального в розпорядження посереднику, у тому числі за договорами комісії.

То як же бути?

Можна просто продати пальне без реєстрації (причому, набагато швидше його у вас куплять для власних потреб неплатники акцизу, оскільки ви не зможете виписати АН). Чим це вам загрожує?

За п. 117.3 ПКУ фіскали при перевірці можуть нарахувати вам штраф у розмірі 100 % вартості реалізованого пального

Навряд чи варто так ризикувати.

Можна спробувати зробити так. Знайшовши реального покупця, передати йому ваше пальне за договором «на відповідальне зберігання» (начебто через те, що ви припинили діяльність). А «зберігач» потім самоправно заправить вашим пальним свої автомобілі, і коли ви затребуєте ПММ назад — віддавати йому буде вже нічого. Після чого — можете за претензією стягнути зі «зберігача» збитки.

Така «пропажа» пального (як і саме зберігання) не підпадає під визначення терміна «реалізація пального» (див. абзац другий п.п. 14.1.212 ПКУ) і реєстрації платником «лівопального» акцизу від вас не вимагає. Щоправда, коли «з’ясується», що пальне пропало, якщо ви платник ПДВ, вам доведеться нарахувати ПДВ за п. 198.5 ПКУ, компенсуючий ПК за цими ПММ. Сума такої «пропажі» буде списана вами на витрати, а сума компенсації збитків від «зберігача» відобразиться в доходах.

Згідно з п.п. «в» п.п. 14.1.13 ПКУ використання переданих на зберігання товарів прирівнюється у зберігача до безоплатного їх отримання. Проте цей факт все одно не «підведе» таку операцію під визначення «реалізація пального» ( абзац другий п.п. 14.1.212 ПКУ), адже він не перетворить договір зберігання на договір дарування.

У бухгалтерському обліку у «зберігача» запаси, прийняті на зберігання та використані у власній госпдіяльності, відображаються проводкою Дт 20 (22, 28) — Кт 685*. Тобто доходи для цілей податку на прибуток у нього не виникнуть. Але при цьому «зберігач» не матиме з вашого пального ПК з ПДВ. Тому бажано, щоб він не був платником ПДВ.

* Виходячи з п. 5.11 Методрекомендацій з бухобліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2.

Можна спробувати списати ПММ як такі, що втратили первісну якість, але таке списання (і утилізацію ПММ) досить непросто оформити/обставити належним чином.

Отже, як в пісні: «думайте сами, решайте сами…».

ПММ «на користь третіх осіб»

Наше підприємство — перепродавець ПММ. Але продавець ПММ відвантажує їх одразу не нам, а на адреси наших покупців (згідно з виданою нами рознарядкою). Чи повинні ми реєструватися платником акцизного податку з продажу пального? Якщо так, то хто, коли і кому повинен за такою схемою роботи виписувати АН?

Виходячи з п.п. 212.3.4 ПКУ і того неосяжного визначення терміна «реалізація пального», наведеного в абзаці другому пп. 14.1.212 ПКУ, вам безумовно необхідно зареєструватися платником «лівопального» акцизу. Адже в цьому терміні навіть немає прив’язки до переходу права власності на пальне (достатньо навіть отримання щодо нього права на розпорядження).

Що ж до виписки АН, то, на нашу думку, АН у цьому випадку ваш постачальник повинен виписувати на ваше підприємство — тими датами, якими він здійснить відвантаження згідно з вашою рознарядкою. Ви ж, на нашу думку,

повинні виписати АН уже на кожного вашого покупця, на чиї адреси постачальник відправляв пальне (і незалежно від того, чи є конкретний покупець платником «лівопального» акцизу)

При цьому найбільш логічною датою виписки таких НН (виходячи із сукупності норм п.п. 14.1.212 і п. 231.3 ПКУ) є дата відправки продавцем ПММ пального до конкретного покупця згідно з вашою рознарядкою.

Акт непорушний!

Чи можна внести виправлення до поданого до податкової інспекції акта інвентаризації залишків пального станом на 1 березня 2016 року?

На жаль, нормативи не передбачають для платників такої можливості. До речі, фіскали неодноразово акцентували на цьому моменті увагу платників «лівопального» акцизу (див., наприклад, про це консультацію в БЗ, категорія 116.13*).

* Фіскали зазначають: якщо платник надіслав декілька примірників акта інвентаризації, то оригіналом вважається той, що був надісланий останнім до закінчення граничного строку подання (20 березня) за умови, що він був прийнятий до бази даних контролюючого органу і платнику надійшла про це друга квитанція.

Тому якщо ви в акті помилилися, то доведеться за такі помилки розплачуватися. Бо якщо за актом залишки завищені, вам, швидше за все, доведеться сплатити до бюджету із завищених обсягів «лівопальний» акциз, коли фіскали перевіркою таке завищення виявлять і зменшать вам в «акцизній» СЕА ліміт реєстрації АН. А якщо залишки в акті були занижені, то в міру реалізації або використання на власні потреби фактичних залишків пального,вам теж доведеться з «надлишків» сплатити акциз.

Загалом, «що в лоб, що по лобі...» ☹

Тут принагідно відзначимо такий, на наш погляд, важливий момент. «Інвентаризаційний» п. 9 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ прямо не передбачав при інвентаризації пального на 1 березня враховувати його залишки, які на цю дату були в баках транспортних засобів, експлуатованих платниками «лівопального» акцизу.

Проте, якщо ви залишки такого пального до акта не включили, то не потрібно після «спалювання» цих залишків уключати їх обсяги до АН, що виписуються на «власні потреби» (з типом причини «3»). Інакше вам доведеться сплатити до бюджету «лівопальний» акциз з таких, не заактованих, залишків. Щоправда, переконати фіскалів у коректності таких дій теж може бути непросто.

Звісно, за бортом залишилася ще ціла низка важливих запитань, наприклад — які наслідки у покупця (і продавця) за наявності неправильно складеної АН, але при цьому проведеної через ЄРАП; чи може хтось, крім «цілодобових АЗС», складати зведені АН; які є нюанси, пов’язані з реєстрацією та експлуатацією акцизних складів; що ПКУ має на увазі під передачею пального за договорами на виробництво з сировини замовника? І низка інших… Ми будемо їх поступово розглядати в наших подальших публікаціях.

А поки що бажаємо вам поменше проблем з новими акцизами.

висновки

  • При заправці транспортних засобів платника «лівопального» акцизу на АЗС на його вимогу на нього повинна виписуватися АН. Але на практиці з цим проблеми.
  • За реалізацію залишків зайвого пального без реєстрації платником акцизу фіскали можуть нарахувати штраф згідно з п. 117.3 ПКУ в розмірі 100 % вартості реалізованого пального.
  • «Лівопальна» нормативка не передбачає можливості внесення виправлень до поданих до податкової інспекції актів інвентаризації залишків пального станом на 1 березня 2016 року.
паливо, АЗС, акцизна накладна додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті