Теми статей
Обрати теми

Капітальний трансферт непідПДВшний (але обережніше з призначенням!)

Голенко Олександр, шеф-редактор
Комунальне підприємство отримало бюджетний трансферт за КЕКВ 3210 на придбання трактора. Чи потрібно нарахувати ПДВ на цю суму?

Узагалі-то така операція ПДВ не обкладається. Але фіскали вимагають дотримувати певні умови. Оскільки йдеться: а) про бюджетні гроші і б) їх можливе оподаткування, то тут нам доведеться рівнятися на двох «командирів» — Держфінінспекцію (і бюджетне законодавство) та ДФСУ (і ПКУ, а конкретніше, на роз’яснення податківців ☹). До речі, оскільки останні спираються на Інструкцію щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджену наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі — Інструкція № 333), то й ми туди ж.

Так-от, зверніть увагу, що згідно з п.п. 3.2.1 Інструкції № 333 вас можуть стосуватися такі варіанти отримання коштів за кодом економічної класифікації видатків (скорочено — КЕКВ) 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»:

1) капітальні трансферти одержувачам (тобто всі капітальні видатки одержувачів);

2) внески до статутних капіталів суб’єктів господарювання.

При цьому код 3210 згідно з п. 1.5 Інструкції № 333 віднесено саме до капітальних видатків, а у відповідному визначенні останніх (п. 1.6) прямо визначено їх цільову спрямованість, зокрема «на придбання основного капіталу (обладнання та предметів довгострокового користування), необоротних активів» — тобто і вашого трактора у тому числі ☺. І, до речі, там же зазначено, що

капітальними трансфертами вважаються невідплатні, безповоротні платежі, що мають разовий та нерегулярний характер, і такі кошти мають цільове призначення

Це важливо.

Щоб двічі не вставати, приділимо тут же декілька рядків близькому по суті, але іншому за призначенням виду бюджетних трансфертів — поточним трансфертам (вам це може стати в нагоді, адже не виключено, що вашому комунальному підприємству можуть перепасти і такі кошти, а нам це потрібно для подальшого викладу). Згідно з п.п. 2.4.1 Інструкції № 333 вас можуть торкнутися такі варіанти отримання бюджетних коштів у межах поточних видатків бюджетів за КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»:

— субсидії підприємствам (установам, організаціям), поточні видатки отримувачів бюджетних коштів;

— субсидії на покриття збитків підприємств, фінансову підтримку підприємств на безповоротній основі, а також інші субсидії;

— відшкодування відсотків за користування кредитами;

— поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям).

При цьому код 2610 згідно з п. 1.5 Інструкції № 333 віднесено до поточних видатків, а у визначенні таких (п. 1.6) згадується їх спрямованість на виконання бюджетних програм. Водночас у субсидій у п. 1.6 Інструкції № 333 є своє визначення, це зокрема: усі невідплатні поточні виплати підприємствам, що не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених виплат або товарів і послуг в обмін на проведені платежі. Ці термінологічні тонкощі довкола «що не передбачають компенсації» узагалі-то можуть зіграти з вами злий жарт, але про це дещо пізніше.

А тепер звернемося до опусів податківців.

Заспокоїмо вас: їх позиція, викладена у свіжій консультації 101.02 БЗ, — як учення Маркса — всесильна тому, що правильна. ☺ Її аргументи «на раз-два»: щодо внутрішньоукраїнських операцій, то згідно з п. 185.1 ПКУ об’єктом ПДВ є постачання (це раз), а до бази оподаткування постачання згідно з абзацами п’ятим і шостим п. 188.1 ПКУ включається тільки вартість поставлених товарів/послуг, а також суми коштів і вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються постачальнику покупцем безпосередньо або через третю особу — увага! — у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг, що поставляються (це два). Висновок:

оскільки капітальний трансферт за кодом 3210 не передбачає ані постачання, ані компенсації за ним*, то об’єкт ПДВ відсутній

* Це видно із самого терміна «трансфер(т)» — отже, переміщення (в один бік).

Крапка.

Зауважимо, що в цій у цілому правильній консультації податківці чомусь причепилися до «компенсації втрат, пов’язаних з пошкодженням основного капіталу» (мабуть, тупо клюнули на слово «компенсація», не знаючи, що бюджетні трансферти можливі як через механізм цільового фінансування витрат, тобто «гроші наперед», так і шляхом подальшого відшкодування, тобто компенсації витрат, уже понесених отримувачем бюджетних грошей). Коротше: компенсація — та не та, тобто не за постачання! ☺ Загалом, плюньте на це: ви-то отримали гроші на трактор за першим механізмом — цільового фінансування.

І ще одна податкова «фішка». Дивіться: у зазначеному абзаці шостому п. 188.1 ПКУ можна наткнутися на так звану виробничу дотацію з бюджету. Увага! Вашої ситуації з трактором відповідна норма, регламентована п.п. 197.1.28 ПКУ, абсолютно не стосується! А підпадає вона, мабуть, під п.п. 3 п.п. 2.4.1 Інструкції № 333 (див. вище), але ми тут з вами говоримо не про це.

Повертаючись до поточних трансфертів за КЕКВ 2610, яких торкнулися вище, зауважимо, що в тій самій підкатегорії 101.02 БЗ є консультація, що стосується обкладення ПДВ сум поточних субсидій і трансфертів за цим кодом (аналогічний текст містить лист ДФСУ від 14.03.2016 р. № 5467/6/99-99-19-03-02-15). Звертаємо вашу увагу: фіскали й тут погоджуються, що якщо за КЕКВ 2610 кошти отримано (скажімо, тим самим комунальним підприємством) без жодної ув’язки з наданням — тобто постачанням — донору (наприклад, місту) певних послуг/робіт таким підприємством, то при їх отриманні об’єкт обкладення ПДВ відсутній. Ця сама позиція продубльована в листі ДФСУ від 18.03.2016 р. № 5934/6/99-99-19-03-02-15, що стосується трансфертів, отриманих не тільки за КЕКВ 2610, а й за КЕКВ 3210. ☺

Таким чином, небезпека може полягати тільки в тому, що рішення про виділення бюджетних коштів (у вигляді трансфертів і субсидій) тим самим комунальним підприємствам часто мотивується «взаємовигодою», яку хитрі фіскали спробують тлумачити як злощасну КОМПЕНСАЦІЮ. Тож будьте напоготові!

У цьому сенсі абсолютно безпечний варіант трансферту за КЕКВ 3210: внесок на збільшення статутного капіталу комунального підприємства

Це п.п. 2 п.п. 3.2.1 Інструкції № 333. Тут уже точно жодною компенсацією не пахне!

І ще. Якщо ваше підприємство — платник ПДВ, то вам небайдужа доля податкового кредиту (ПК) за трактором, купленим за трансфертні гроші. Так-от, з вашим правом на ПК у такій ситуації податківці традиційно згодні (аналогічно придбанню «безпосередньо платником», тобто за свої кровні), але за однієї умови: щоб отримані кошти було включено до доходів платника (див. 101.14 БЗ).

У принципі, ця умова нікого не лякала, оскільки за канонами бухобліку ( п. 18 П(С)БУ 15 «Дохід») відповідна сума таки до вашого доходу включається. Спочатку за Кт 69, а потім — пропорційно сумі нарахованої бухамортизації — за Кт 715 (див. подробиці в «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 93, с. 25). Хоча і зрозуміло, що ця умова абсолютна безпідставна з точки зору ПКУ, та і здорового глузду — адже ніхто б про неї навіть не згадав, якби ви придбали трактор за гроші, отримані, скажімо, в позику…

До речі, у зазначеному листі ДФСУ від 18.03.2016 р. № 5934/6/99-99-19-03-02-15 умова про «включення до доходів» уже відсутня! Шкода, що лист індивідуальний… А може, податківці прозріли?.. ☺

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі