(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 42
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 35-36
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
9/23
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Травень , 2016/№ 43

Хмари над готівкою скупчуються

Готівка — тема делікатна практично для всіх суб’єктів госпдіяльності. На жаль, після кризових струсів банківської системи ці самі суб’єкти часто вважають за краще зберігати свої заощадження не в комерційних банках, а у трилітрових. А такі дії (особливо, коли гроші виводяться із госпобігу) підривають фінансово-банківську систему країни. Звичайно, НБУ не залишається осторонь таких процесів. Сьогодні ми обговоримо черговий з його «готівкових» документів.

Уже стає традицією, що НБУ у квітні (типу «підрахували — просльозилися») видає листи на тему готівки — переведення в готівку. Пригадайте, у листі від 06.04.2015 р. № 25-04001/22852 регулятор досить широко розписав ознаки ризикових операцій з готівковими коштами. Тому любителям «погратися» з готівкою спочатку рекомендуємо ознайомитися з його змістом.

А ми сьогодні поговоримо про черговий, свіжіший, лист НБУ від 13.04.2016 р. № 25-0004/31760 на ту саму тему. Одразу зазначимо, що він фактично є «сиквелом» зазначеного минулорічного листа. І цей свіжий документ (як, власне, і попередній) не обіцяє нічого хорошого деяким учасникам готівкового обігу.

Тож які готівкові «сюрпризи» там, усередині?

Потужну вступну частину листа про те, як все погано в Україні щодо готівки, переказувати не будемо. А ось далі НБУ наводить декілька прикладів схем переводу «безготівки» у готівку, «що можуть мати ознаки здійснення банком ризикованої діяльності у сфері фінансового моніторингу».

У першій схемі йдеться про операції, коли

підприємство «під соусом» безвідсоткових поворотних фіндопомог «перекачує» «безготівку» в готівку шляхом перерахувань на карткові рахунки фізосіб, з яких потім знімаються готівкові кошти

У другій — готівка «вимивається» за допомогою перерахування коштів на картрахунки фізосіб з формулюванням «під звіт». Причому, на рахунки однієї і тієї самої особи надходять суми «під звіт» за «договорами доручення» (наприклад, на закупівлю цією фізособою сільгосппродукції, текстилю, будматеріалів, продуктів харчування або ін.) від різних підприємств. При цьому мають місце перерахування одній і тій самій фізособі на її різні картрахунки, тобто відкриті в різних банках. Причому загальна сума таких перерахувань цій фізособі перевищує 150-тисячну гривневу межу, що підпадає під фінмоніторинг, а кожна окремо — ні…

НБУ зазначає, що такі «повірені» фізособи, як правило, з числа незахищених верств населення. А юрособи, які «зливають» їм на картки, отримують свою «безготівку» від великої кількості контрагентів з різними призначеннями платежів.

Наводяться, зокрема, такі ознаки, які можуть вказувати на ризиковий характер операції: юрособа, яка перераховує кошти, зареєстрована менше року тому; у юрособи «копійчаний» статутний капітал; у юрособи одна й та сама фізособа є одночасно засновником і керівником (та/або бухгалтером); перед відкриттям рахунка в банку в юрособи змінилися власники; кошти, що переводяться фізособам, переводяться в готівку того самого дня або наступного дня тощо.

НБУ також зазначає, що перелік таких схем далеко не вичерпний і приписує банкам у кожному конкретному випадку здійснювати детальний аналіз фінансових операцій з метою недопущення використання клієнтом послуг банку для легалізації кримінальних доходів і залучення банку до здійснення ризикової діяльності.

Крім того, НБУ наводить такі факти, що можуть свідчити про високий ризик використання послуг банків для легалізації кримінальних доходів і про те, що проведені фінансові операції окремих клієнтів містять ознаки здійснення банками ризикової діяльності у сфері фінансового моніторингу:

— проведення клієнтами банку фінансових операцій, що не мають очевидної економічної доцільності (сенсу);

— участь банку (надання банком послуг) у проведенні фінансових операцій, характер або наслідки яких дають підстави вважати, що метою їх здійснення є легалізація кримінальних доходів (зокрема пов’язаних зі зняттям готівкових коштів);

— проведення банком або клієнтами банку фінансових операцій, характер або наслідки яких дають підстави вважати, що метою їх здійснення є ухилення від виконання вимог та обмежень, передбачених банківським, валютним законодавством, законодавством з питань фінансового моніторингу.

Далі НБУ зазначає, що банки повинні здійснювати належні заходи щодо вивчення клієнтів, у тому числі суті їх діяльності, аналізу їх фінансового стану, мети проведення клієнтами фінансових операцій не тільки з готівкою, а й з «безготівкою», а також здійснювати заходи для запобігання та протидії легалізації кримінальних доходів, здійсненню ризикової діяльності.

Потім НБУ нагадує банкам про їх права відмовитися від:

проведення фінансової операції в разі, якщо така операція містить ознаки такої, яка згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу;

ділових відносин* з клієнтом або від проведення фінансової операції в разі неподання клієнтом необхідних для вивчення клієнтів документів або відомостей або встановлення клієнту неприйнятно високого ризику за результатами оцінки або переоцінки ризику. Це передбачено ст. 10 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 р. № 1702-VII.

* Або розірвати такі відносини (договір).

А також про те, що

банки мають право припинити здійснення фінансової (фінансових) операції (операцій), яка (які) містить (містять) ознаки операцій, що підлягають фінансовому моніторингу**

** Див. ст. 15 і 16 згаданого Закону.

При цьому НБУ «м’яко» загрожує банкам: якщо вони не вживатимуть зазначені заходи, то це буде розцінено однією з ознак здійснення банком ризикованої діяльності у сфері фінансового моніторингу, за що можна потрапити під так звані заходи впливу від НБУ, тобто під санкції аж до позбавлення ліцензії.

Тому не дивуйтеся, коли зараз збільшиться кількість проблем з банками щодо зазначених вище операцій з перерахування на карткові рахунки фізосіб, а також зі зняття готівки з картрахунків. Та й не тільки з ними, а й з іншими операціями, що видадуться банку підозрілими. Про всяк випадок приготуйте необхідні документи та пояснення, щоб при «вставлянні» у ваші «фінколеса» банківських палиць ви були у всеозброєнні. Крім того, «любителям» готівки не зашкодить відвідати сайт Держфінмоніторингу, на який НБУ відсилає в цьому листі банкірів з метою вивчення низки «лівих» фінансових операцій і схем***…

*** Наприклад, за посиланням http://www.sdfm.gov.ua/content/FATF_Typology02-03.pdf можна ознайомитися зі звітом FATF про типові способи відмивання грошей.

Загалом, судячи з цих листів, майбутнє обіцяє клієнтам усе більше проблем з банками, у тому числі при проведенні навіть неризикових і безсумнівних операцій.

Ну що ж, згадуйте піонерський заклик:

— Будь готовий!

— Завжди готовий!

готівка додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті