(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 87
  • № 86
  • № 85
  • № 84
  • № 83
  • № 82
  • № 81
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
7/20
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Листопад , 2016/№ 88

У ЦП-відносинах засумнівалася Держпраці?

Додали до договору підряду або договору про надання послуг «трудову нотку» — і ось уже контролери заговорили про відповідальність. Чим загрожує для підприємства та його посадових осіб підміна трудових відносин цивільно-правовими? Відповідь на це запитання знайдете в нашій статті.

Розбираємося з підставами

При підміні трудових відносин цивільно-правовими на перший план виходить ч. 3 ст. 24 КЗпП. Про що вона свідчить? Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом (розпорядженням) роботодавця, і повідомлення органу фіскальної служби про прийняття працівника на роботу. Зауважимо, що форму такого Повідомлення наведено в додатку до постанови КМУ от 17.06.2015 р. № 413.

Коли відносини з фізособою спочатку будувалися за принципом цивільно-правових, ніхто й не думав про ст. 24 КЗпП. Адже ЦПД — це зона дії ЦКУ. Про укладення ЦПД податківців повідомляти не потрібно.

Зараз, коли вчорашній виконавець/підрядник раптом перетворився на найманого працівника, вийшло, що роботодавець:

1) не видав наказ (розпорядження) про прийняття на роботу такого працівника. А отже працівник працював без укладеного трудового договору. При цьому форма договору (письмова або усна) значення не має;

2) не надіслав податківцям Повідомлення про прийняття на роботу до того, як допустити працівника до роботи.

Що за це «світить»? Не мало не багато:

— фінансові санкції, що накладаються на роботодавця згідно зі ст. 265 КЗпП;

— притягнення до адміністративної відповідальності для посадових осіб підприємства згідно з КпАП;

— кримінальна відповідальність для посадових осіб за ст. 172 ККУ.

Почнемо з фінансової та адміністративної відповідальності. Заходи такої відповідальності залежно від виду вчиненого порушення представимо в таблиці.

Фінансова та адміністративна відповідальність за порушення трудового законодавства

Порушення

Міра відповідальності

Фінансова (на роботодавця)

Адміністративна (на посадових осіб та підприємців)

1. Допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту)

Штраф у розмірі 30 мінзарплат, установлених законом на момент виявлення порушення (зараз 43500 грн., а з грудня 2016 року збільшиться до 48000 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинено (абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

Штраф у розмірі від 8500 до 17000 грн., а за повторне протягом року порушення — від 17000 до 34000 грн.

(ч. 3 ст. 41 КпАП)

2. Неповідомлення фіскального органу про укладення трудового договору

Штраф у розмірі однієї мінімальної зарплати (зараз 1450 грн., а з грудня 2016 року збільшиться до 1600 грн.)

(абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

Штраф у розмірі від 510 грн. до 1700 грн., а за повторне порушення протягом року, або порушення, вчинене щодо неповнолітнього, вагітної жінки, одиноких батька, матері або особи, яка їх замінює та виховує дитину віком до 14 років або дитину-інваліда, — штраф у розмірі від 1700 до 5100 грн. (ч. 1, 2 ст. 41 КпАП)

Зауважте, на нашу думку, ч. 3 ст. 24 КЗпП установлено дві окремі умови, після виконання яких працівник може бути допущений до роботи.

Перша — видання наказу (розпорядження) про прийняття на роботу, що фіксує факт укладення трудового договору.

Друга — надіслання податківцям Повідомлення про прийняття на роботу.

Погоджуються з нами й суди (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 79, с. 9). За порушення кожної з цих умов ст. 265 КЗпП і ст. 41 КпАП передбачено санкції (див. в табл. вище).

Але у фахівців Державної служби України з питань праці (далі — Держпраці) із цього приводу інша точка зору. Вони не вбачають у ч. 3 ст. 24 КЗпП двох окремих умов, вважаючи, що і наказ про прийняття на роботу і Повідомлення — це етапи укладення трудового договору (див., наприклад, листи Держпраці від 29.04.2016 р. № 5043/4/4.1-ДП-16, від 03.08.2015 р. № 1364/24/21/01/2298-15). А оскільки порушення одне — неукладення трудового договору, то роботодавцю та його посадовим особам загрожують тільки санкції, передбачені в п. 1 нашої таблиці (див. с. 28).

Зауважте! У ситуації з підміною трудових відносин цивільно-правовими така позиція фахівців Держпраці порушнику тільки на руку!

Ну й декілька слів про кримінальну відповідальність. Її передбачено ст. 172 ККУ за грубе порушення законодавства про працю.

А «на солодке» давайте поговоримо про те, хто може притягнути роботодавця до відповідальності згідно зі ст. 265 КЗпП і ч. 1—3 ст. 41 КпАП.

Кого боятися

Контроль за дотриманням законодавства про працю — вотчина Держпраці! Чи означає це, що вони «головні штрафувальники» за ст. 265 КЗпП і ч. 1—3 ст. 41 КпАП? І так і ні. Заінтригували? Дивіться самі.

Накладати фінансові санкції за ст. 265 КЗпП мають право інспектори Держпраці:

— за результатами планової або позапланової перевірки на підставі винесених постанов;

— без проведення перевірки на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботи без оформлення трудового договору (ч. 5 ст. 265 КЗпП). Таке можливе, коли до суду звернулася особа, чиї трудові права було порушено.

Штраф слід оплатити протягом одного місяця з дня прийняття постанови про його накладення.

А ось адмінштрафи згідно з ч. 1—3 ст. 41 КпАП — результат спільної роботи Держпраці та суду. Протоколи за такими порушеннями складає також Держпраці (ст. 255 КпАП). Але

розгляд подібних справ і, власне, накладення штрафу — компетенція місцевих судів загальної юрисдикції

Це прямо передбачено ст. 221 КпАП.

Зауважте! Строк давності, протягом якого винна особа може бути притягнена до адмінвідповідальності, визначено ч. 2 ст. 38 КпАП. Цей строк залежить від виду порушення: триваюче воно чи разове. Допуск працівника до роботи без укладення трудового договору і надіслання Повідомлення фіскалам — це триваюче правопорушення. Отже, стягнення може бути накладене не пізніше ніж через 3 місяці з дня виявлення правопорушення. Якщо порушення було виявлене при перевірці Держпраці, то днем виявлення буде день складання відповідного протоколу Держпраці.

Адмінштраф має бути сплачено не пізніше 15 днів з дня вручення постанови про його накладення.

Як бачите, відповідальність «за підміну відносин» більш ніж істотна. Але мета цієї статті — не змусити вас відмовитися від ЦПД, а націлити на правильне оформлення цивільно-правових відносин.

висновки

  • Підміна трудових відносин цивільно-правовими може обернутися для порушника серйозними штрафами. Виявити таку підміну може при перевірці Держпраці.
  • Накладати фінансові санкції згідно зі ст. 265 КЗпП мають право інспектори Держпраці. Притягнути до адмінвідповідальності за ст. 41 КпАП може тільки суд.
договір підряду, договір надання послуг, трудові відносини, цивільно-правові відносини додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті