Теми статей
Обрати теми

Комісіонер рекламує товари комітента

Нестеренко Максим, податковий експерт
Окрім «стандартного» набору послуг, які посередник (комісіонер) надає комітенту чи довірителю, існують також випадки, коли посередник несе деякі додаткові витрати, пов’язані з виконанням умов договору комісії. Найтиповіша ситуація — комісіонер, аби продати товари, які йому передав комітент, рекламує такі товари. Як це обліковувати? Про це поговоримо зараз!

Як і у попередніх випадках, розглянемо окремо облік у комісіонера й у комітента.

Облік у комісіонера

Витрати на рекламу. Комісіонер, який несе витрати, пов’язані із рекламою товару, який він продає за дорученням комітента, у бухобліку відображає такі витрати без будь-яких особливостей. А саме: за фактом нарахування такі витрати відображаються у складі витрат на збут (проводка Дт 93 — Кт 685).

Жодних складнощів не повинно також бути в комісіонера і з податковоприбутковим обліком. Адже розд. ІІІ ПКУ не передбачає коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за витратами на рекламні та маркетингові послуги. Хіба що рекламні послуги придбаватимуться у «особливих» постачальників (п.п. 140.5.4 ПКУ), що малоімовірно. Тож навіть високодохідні комісіонери не повинні будуть відображати в податковприбутковому обліку якісь коригування. Об’єкт оподаткування податком на прибуток буде цілком відповідати бухобліковому фінрезультату (п.п. 134.1.1 ПКУ).

Щодо ПДВ-обліку, то у разі придбання рекламних послуг з ПДВ комісіонер може уключити суми такого ПДВ до складу свого податкового кредиту. Причому

жодних компенсаційних податкових зобов’язань згідно з п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно

Адже придбання рекламних послуг для продажу товару, отриманого від комітента, прямо пов’язане з господарською діяльністю комісіонера. Аналогічної думки дотримуються також і податківці (див. лист ДФСУ від 02.03.2016 р. № 4539/6/99-99-19-02-02-15). Виняток із цього правила існує один — коли рекламуються товари, операції з постачання яких звільнені від ПДВ.

Компенсація від комітента. У випадках коли комітент компенсує витрати на рекламу свого товару, комісіонер в бухобліку відображає нарахування заборгованості комітента збільшенням дебіторської заборгованості й одночасним збільшенням кредиторської заборгованості (Дт 377 — Кт 685). При цьому власне отримання компенсації відображається проводкою Дт 311 — Кт 685.

У податковоприбутковому обліку — усе за бухобліком (п.п. 134.1.1 ПКУ). Тобто у випадку якщо комітент повністю компенсує витрати комісіонера на рекламу його товару, то придбання таких послуг в кінцевому рахунку ніяк не відобразиться на фінрезультаті. Тож на фінрезультат комісіонера фактично вплине тільки його комісійна винагорода

А от із ПДВ-обліком ситуація така. Як наголошують податківці, додаткові витрати комісіонера, здійснені ним у межах договору комісії, є витратами із забезпечення виконання складових частин загального обсягу послуги, що надається в межах договору комісії. А тому такі витрати є складовою частиною вартості посередницької (комісійної) послуги. Тож операція з постачання такої послуги (у тому числі частині компенсації комітентом додаткових витрат комісіонера) підлягає оподаткуванню за правилами, установленими ПКУ для договорів комісії (див. лист ДФСУ від 15.07.2016 р. № 15299/6/99-99-15-03-02-15).

Отже, у випадку компенсації комітентом витрат на рекламу його товарів комісіонер компенсації за правилом «першої події» повинен нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ, скласти податкову накладну та зареєструвати її у ЄРПН. Причому податківці наполягають, що комісіонер повинен нараховувати ПДВ-зобов’язання навіть у тому випадку, якщо постачальники послуг, придбаних комісіонером для комітента (у нашому випадку рекламних) не є платниками ПДВ (див. консультацію із БЗ, підкатегорія 101.04). Зауважте: комісіонер може і не вимагати у комітента «прямої» компенсації витрат на придбання рекламних послуг. Він може просто уключити такі витрати до собівартості своєї посередницької послуги чи збільшити на них суму комісійної винагороди.

Облік у комітента

Для комітента в обліку ситуація дещо простіша, адже він, по суті, обліковує тільки компенсацію, яку він перераховує комісіонеру. Нарахування такої компенсації в бухобліку комітент відображає проводкою Дт 93 — Кт 685, а перерахування комітенту — проводкою Дт 685 — Кт 311.

У податковоприбутковому обліку — усе за бухобілковим фінрезультатом (п.п. 134.1.1 ПКУ). Тобто фінрезультат комітента зменшиться на суму компенсації рекламних витрат. Так, наче він сам придбав рекламні послуги.

У ПДВ-обліку комітента — теж усе стандартно. Як наголошують податківці, суми ПДВ, сплачені комітентом комісіонеру у вартості компенсації додаткових витрат у межах договору комісії, включаються таким комітентом до податкового кредиту на підставі складеної та зареєстрованої у ЄРПН комісіонером відповідної податкової накладної (див. уже згаданий лист ДФСУ від 15.07.2016 р. № 15299/6/99-99-15-03-02-15).

Зверніть увагу! Не має значення, чи комітент компенсує вартість рекламних послуг «напряму», чи у складі перерахованої комісіонеру комісійної винагороди, ПК все одно буде.

Наостанок — практичний приклад.

Приклад. Підприємство-комісіонер (платник ПДВ) і підприємство-комітент (платник ПДВ) уклали договір комісії на продажу, який передбачає можливість реклами товару комітента комісіонером з подальшим відшкодування комітентом таких витрат. Вартість рекламних послуг становила 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.)

Компенсація комітентом витрат на рекламу його товару комісіонером

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

дебет

кредит

сума, грн.

Комісіонер

1

Нараховано заборгованість комітента за придбання рекламних послуг

377/р

685/р

1500

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

685/р

300

641

644/1

3

Сплачено за придбані для комітента рекламні послуги

685/р

311

1800

4

Нараховано заборгованість комітента

685

377/р

1500

5

Отримано компенсацію від комітента

311

685

1800

6

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

643

641

300

7

Закрито розрахунки з ПДВ

685

643

300

Комітент

1

Нараховано витрати на компенсацію рекламних послуг, придбаних комісіонером

93

685

1500

2

Перераховано компенсацію комісіонеру

685

311

1800

3

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

685

300

641

644/1

Як бачите — жодних складнощів. Рухаємося далі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі