Як і у попередніх випадках, розглянемо окремо облік у комісіонера й у комітента.
Облік у комісіонера
Витрати на рекламу. Комісіонер, який несе витрати, пов’язані із рекламою товару, який він продає за дорученням комітента, у бухобліку відображає такі витрати без будь-яких особливостей. А саме: за фактом нарахування такі витрати відображаються у складі витрат на збут (проводка Дт 93 — Кт 685).
Жодних складнощів не повинно також бути в комісіонера і з податковоприбутковим обліком. Адже розд. ІІІ ПКУ не передбачає коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за витратами на рекламні та маркетингові послуги. Хіба що рекламні послуги придбаватимуться у «особливих» постачальників (п.п. 140.5.4 ПКУ), що малоімовірно. Тож навіть високодохідні комісіонери не повинні будуть відображати в податковприбутковому обліку якісь коригування. Об’єкт оподаткування податком на прибуток буде цілком відповідати бухобліковому фінрезультату (п.п. 134.1.1 ПКУ).
Щодо ПДВ-обліку, то у разі придбання рекламних послуг з ПДВ комісіонер може уключити суми такого ПДВ до складу свого податкового кредиту. Причому
жодних компенсаційних податкових зобов’язань згідно з п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно
Адже придбання рекламних послуг для продажу товару, отриманого від комітента, прямо пов’язане з господарською діяльністю комісіонера. Аналогічної думки дотримуються також і податківці (див. лист ДФСУ від 02.03.2016 р. № 4539/6/99-99-19-02-02-15). Виняток із цього правила існує один — коли рекламуються товари, операції з постачання яких звільнені від ПДВ.
Компенсація від комітента. У випадках коли комітент компенсує витрати на рекламу свого товару, комісіонер в бухобліку відображає нарахування заборгованості комітента збільшенням дебіторської заборгованості й одночасним збільшенням кредиторської заборгованості (Дт 377 — Кт 685). При цьому власне отримання компенсації відображається проводкою Дт 311 — Кт 685.
У податковоприбутковому обліку — усе за бухобліком (п.п. 134.1.1 ПКУ). Тобто у випадку якщо комітент повністю компенсує витрати комісіонера на рекламу його товару, то придбання таких послуг в кінцевому рахунку ніяк не відобразиться на фінрезультаті. Тож на фінрезультат комісіонера фактично вплине тільки його комісійна винагорода
А от із ПДВ-обліком ситуація така. Як наголошують податківці, додаткові витрати комісіонера, здійснені ним у межах договору комісії, є витратами із забезпечення виконання складових частин загального обсягу послуги, що надається в межах договору комісії. А тому такі витрати є складовою частиною вартості посередницької (комісійної) послуги. Тож операція з постачання такої послуги (у тому числі частині компенсації комітентом додаткових витрат комісіонера) підлягає оподаткуванню за правилами, установленими ПКУ для договорів комісії (див. лист ДФСУ від 15.07.2016 р. № 15299/6/99-99-15-03-02-15).
Отже, у випадку компенсації комітентом витрат на рекламу його товарів комісіонер компенсації за правилом «першої події» повинен нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ, скласти податкову накладну та зареєструвати її у ЄРПН. Причому податківці наполягають, що комісіонер повинен нараховувати ПДВ-зобов’язання навіть у тому випадку, якщо постачальники послуг, придбаних комісіонером для комітента (у нашому випадку рекламних) не є платниками ПДВ (див. консультацію із БЗ, підкатегорія 101.04). Зауважте: комісіонер може і не вимагати у комітента «прямої» компенсації витрат на придбання рекламних послуг. Він може просто уключити такі витрати до собівартості своєї посередницької послуги чи збільшити на них суму комісійної винагороди.
Облік у комітента
Для комітента в обліку ситуація дещо простіша, адже він, по суті, обліковує тільки компенсацію, яку він перераховує комісіонеру. Нарахування такої компенсації в бухобліку комітент відображає проводкою Дт 93 — Кт 685, а перерахування комітенту — проводкою Дт 685 — Кт 311.
У податковоприбутковому обліку — усе за бухобілковим фінрезультатом (п.п. 134.1.1 ПКУ). Тобто фінрезультат комітента зменшиться на суму компенсації рекламних витрат. Так, наче він сам придбав рекламні послуги.
У ПДВ-обліку комітента — теж усе стандартно. Як наголошують податківці, суми ПДВ, сплачені комітентом комісіонеру у вартості компенсації додаткових витрат у межах договору комісії, включаються таким комітентом до податкового кредиту на підставі складеної та зареєстрованої у ЄРПН комісіонером відповідної податкової накладної (див. уже згаданий лист ДФСУ від 15.07.2016 р. № 15299/6/99-99-15-03-02-15).
Зверніть увагу! Не має значення, чи комітент компенсує вартість рекламних послуг «напряму», чи у складі перерахованої комісіонеру комісійної винагороди, ПК все одно буде.
Наостанок — практичний приклад.
Приклад. Підприємство-комісіонер (платник ПДВ) і підприємство-комітент (платник ПДВ) уклали договір комісії на продажу, який передбачає можливість реклами товару комітента комісіонером з подальшим відшкодування комітентом таких витрат. Вартість рекламних послуг становила 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.)
Компенсація комітентом витрат на рекламу його товару комісіонером
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | ||
дебет | кредит | сума, грн. | ||
Комісіонер | ||||
1 | Нараховано заборгованість комітента за придбання рекламних послуг | 377/р | 685/р | 1500 |
2 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 644/1 | 685/р | 300 |
641 | 644/1 | |||
3 | Сплачено за придбані для комітента рекламні послуги | 685/р | 311 | 1800 |
4 | Нараховано заборгованість комітента | 685 | 377/р | 1500 |
5 | Отримано компенсацію від комітента | 311 | 685 | 1800 |
6 | Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ | 643 | 641 | 300 |
7 | Закрито розрахунки з ПДВ | 685 | 643 | 300 |
Комітент | ||||
1 | Нараховано витрати на компенсацію рекламних послуг, придбаних комісіонером | 93 | 685 | 1500 |
2 | Перераховано компенсацію комісіонеру | 685 | 311 | 1800 |
3 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 644/1 | 685 | 300 |
641 | 644/1 |
Як бачите — жодних складнощів. Рухаємося далі!