Теми статей
Обрати теми

Своєчасний звіт комісіонера — запорука спокою комітента

Нестеренко Максим, податковий експерт
Підприємство уклало договір комісії на продаж. Згідно з договором комісіонер складає звіт до 5 числа періоду, наступного за звітним. В якому періоді комітент повинен відображати дохід від реалізації товарів на комісії — у періоді фактичної реалізації чи у періоді, коли складено звіт комісіонера?
img 1

Дохід, однозначно, потрібно відображати в періоді фактичної реалізації товару. Це випливає з того, що відображення доходу згідно з П(С)БО пов’язане з переходом права власності на товар (у нашому випадку — від комітента до покупця).

Згідно з п. 8 П(С)БО 15 дохід відображається в разі наявності усіх нижченаведених умов:

(1) покупцеві передані ризики й вигоди, пов’язані з правом власності на товар;

(2) підприємство не управляє товаром та не контролює його;

(3) можна достовірно визначити суму доходу;

(4) є впевненість, що в результаті операції збільшаться економічні вигоди підприємства, а витрати, пов’язані з цією операцією, можна достовірно визначити.

Отже, відображення в обліку комітента доходу від реалізації його товару комісіонером підпорядковується загальним «бухобліковим» правилам. І байдуже, що товар у власність покупця потрапляє через посередника (комісіонера). Адже комісійний товар до самісінької своєї реалізації обліковується саме на балансі комітента. Про те, що його товар реалізовано, комітент дійсно дізнається тільки завдяки звіту комісіонера. Але ніяких відстрочок у відображенні доходу це йому не надає. Тож комітент зацікавлений якомога скоріше отримати звіт комісіонера, аби своєчасно відобразити «бухгалтерський» (а значить, і «податковий» дохід).

Податківці у своїх роз’ясненнях також наголошують: для комітента є надважливим своєчасне надання звіту комісіонера, у якому зазначено вартість та дату реалізації комісійного товару. Також для комітента важливо своєчасно отримати копії первинних документів, що підтверджують реалізацію комісіонером товару комітента. Саме ці документи свідчитимуть про факт переходу ризиків на товар, а отже, визначатимуть дату визнання доходу в обліку комітента за датою фактичного переходу права власності. Це також важливо для списання витрат в обліку комітента (див. «Вісник. Право знати все про податки і збори», 2016, № 36, с. 7). При цьому, на нашу думку, наявність копій первинних документів не є обов’язковою, але дохід у будь-якому випадку потрібно відображати в періоді фактичної реалізації товару.

Тож радимо комітенту подбати, аби комісіонер своєчасно надав звіт про реалізовані товари і копії первинних документів на таку реалізацію. Звичайно, «муштрувати» комісіонера, аби він обов’язково надавав звіт до закінчення звітного періоду, не варто. Але якщо реалізація товару відбувається на «стику» двох звітних періодів (особливо часто це буває у «прибутківців-квартальників»), треба прослідкувати за комісіонером, аби він свій звіт і документи на реалізацію надав до того, як комітент подасть декларацію з податку на прибуток за той звітний період, у якому відбулася реалізація його товару комісіонером.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі