Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Інтернет-просування товару

Ольховик Ольга, податковий експерт
Податки & бухоблік Грудень, 2017/№ 100
В обраному У обране
Друк
Всесвітня павутина затягує у свої мережі все більше і більше користувачів. За даними різних джерел, в Україні у 2017 році користуються Інтернетом від 17,7 до 21,6 млн осіб. Причому час користування також зростає — кількість людей, що практично живуть online, просто зашкалює. Недивно, що бажаючих використовувати мережу Інтернет для просування свого товару теж стає дедалі більше. Які ж заходи здійснюють для цих цілей і як такі заходи відображаються в обліку? Давайте розберемося.

Методи просування товару в мережі Інтернет

Передусім, зазначимо: для того, щоб просунути товар за допомогою мережі Інтернет, необов’язково створювати інтернет-магазин. Існує простіший варіант — так зване пряме просування товару. Воно передбачає пряму дію на цільову аудиторію з метою збільшення продажів певних товарів — відразу просуваємо і продаємо товар, замовивши рекламу та візитку для розміщення контактів.

А ось непряме просування товару — це коли для дії на цільову інтернет-аудиторію активно використовуються ланки-посередники. Як основну ланку для непрямого просування товару найчастіше використовують власний сайт компанії — просуваємо сайт (інтернет-магазин), який уже сам просуває і продає товар. Звичайно, використання власного сайта має низку переваг, адже він може реалізувати, окрім основної функції просування товару, безліч інших додаткових функцій, що сприяють збуту товару й економії коштів компанії.

Просування сайта — це комплекс заходів із забезпечення відвідуваності сайта цільовими відвідувачами

Існує декілька основних способів просування сайта:

1) пошукова оптимізація (англ. Search Engine Optimization, SEO) є комплексом заходів з підвищення позиції сайта в пошукових системах.

Практика показує, що відвідувачі, які прийшли з пошукових сторінок, є найціннішими клієнтами. Адже це люди, які вже сформулювали свої інтереси і намагаються знайти конкретну інформацію за потрібною їм темою. Тому пошукове просування сайта — один з найважливіших заходів із залучення цільової аудиторії.

Водночас у нього є недолік — пошукове просування може надати відчутний результат тільки через декілька місяців. Тому у випадках, коли ефект має бути досягнутий у більш стислі строки, вдаються до інших непошукових способів просування. Їх перелічимо далі;

2) інтернет-реклама — реклама, що розміщується в мережі Інтернет, представлення товарів, послуг або підприємств у мережі Інтернет, що адресоване масовому клієнтові і має характер переконання.

Інтернет-реклама має низку переваг над рекламою звичайною:

— вона, здебільшого, має посилання на сайт, що дозволяє відвідувачеві, який зацікавився, невідкладно скористатися пропозицією;

— механізм таргетингу дозволяє виокремити з усієї наявної інтернет-аудиторії тільки ту частину, яка задовольняє заданим критеріям, і показати рекламу саме їй. Тож

Інтернет забезпечує точніше, ніж будь-який інший вид медіа, фокусування рекламної інформації на цільові групи за різними параметрами

— легко відстежується реакція споживачів на кожну конкретну рекламу, а тому зрозумілий її ефект;

— можливість внесення коригувань (наприклад, зміна інтенсивності показів, фокусування реклами, самих рекламних блоків) безпосередньо під час проведення рекламних заходів;

3) просування в соціальних медіа (англ. Social media optimization, SMO) — вид непошукового просування, комплекс заходів, спрямованих на приваблювання на сайт відвідувачів із соціальних медіа: блогів, форумів, соціальних мереж тощо.

SMO підрозділяється на дві частини:

— SMO — зміна самого сайта, оптимізація під соціальні медіа (комплекс суто технічних заходів, спрямованих на перетворення контенту сайта так, щоб його можна було максимально просто використовувати в мережевих співтовариствах).

SMO — по суті, те ж саме, що SEO, але призначена не для пошукових систем, а для соціальних мереж і блогів:

SEO — для статичних сайтів, SMO — для сайтів з динамічно оновлюваним контентом;

— Social media marketing (SMM) — просування сайта (розміщення різної рекламної інформації) в соціальних медіа;

4) розміщення інформації на тематичних ресурсах полягає в пошуку найвідповідніших тематичних ресурсів (порталів, дощок оголошень, онлайнових ЗМІ та ін.) і розміщенні на них інформації про сайт у максимально привабливому для цільової аудиторії вигляді.

Звичайно, такі способи просування, як інтернет-реклама, реклама в соціальних медіа, розміщення інформації на тематичних ресурсах, можуть бути спрямовані і безпосередньо на товар.

До речі, можливі також варіанти непрямого просування товару не через один, а через декілька ланок-посередників. Це так звані партнерські програми.

Партнерська програма — це форма ділової співпраці між продавцем і партнерами, при якій партнери приваблюють користувачів на сайт продавця й отримують бонуси у вигляді відсотка або фіксованої суми за якусь обумовлену дію (наприклад, купівлю товару, заповнення форми, відвідування певних сторінок).

Документальне оформлення інтернет-маркетингу

Як ви вже знаєте зі статті на с. 3, до витрат на маркетингові заходи фіскали ставляться з особливою пильністю. Що і говорити про витрати на такі ж інтернет-заходи. Вони то взагалі проводяться в іншому — віртуальному світі. А тому реальність їх здійснення здається зовсім нереальною. ☺

Як же підтвердити, що послуги інтернет-просування дійсно були фактично надані

Найважливіший документ, що підтверджує здійснення будь-якого з перелічених вище інтернет-заходів — це, безумовно, акт виконаних робіт.

Він має бути оформлений згідно з вимогами ст. 9 Закону про бухоблік. Податківці про це не забувають (БЗ 102.21) — пам’ятайте і ви. Крім того, зверніть увагу на опис виконаних робіт — чим він конкретніший і деталізованіший, тим краще.

До речі, формально, жодних інших підтверджуючих документів і не потрібно — одного відповідним чином оформленого акта виконаних робіт цілком достатньо. Адже ні Закон про бухоблік, ні ПКУ наявності будь-яких інших документів не вимагає.

Проте, як ви вже переконалися (зі статті на с.3), на практиці платники частенько мають доводити реальність отриманих маркетингових послуг у суді. Так ось, щоб боротися з фіскалами було простіше, краще, звичайно, озброїтися додатковими паперами. Тим паче що наявність додаткових документів, можливо, переконає податківців у тому, що послуги дійсно були отримані (роботи проведені) і без судового розгляду.

Що це можуть бути за документи?

Тут усе залежить від того, які саме заходи здійснювалися.

На наш погляд, найбільш «невидимими» з усіх перелічених способів інтернет-просування є SEO і SMO.

Чому невидимими? Та тому, що ці роботи не передбачають розміщення будь-якої додаткової інформації в мережі. Вони носять технічний характер і тільки покращують сам сайт. А ці поліпшення неозброєним оком не побачити.

Але не все так безнадійно.

Фактичне здійснення роботи можна підтвердити її результатом

Як ми вже говорили, в результаті проведення SEO-робіт підвищується позиція сайта в пошукових системах. А в результаті цього підвищення збільшується кількість відвідувачів, що прийшли на сайт з пошукових сторінок. Отже, для того, щоб підтвердити те, що SEO-роботи дійсно були проведені, потрібно:

— по-перше, зафіксувати підвищення «пошукової» позиції сайта — зробити скриншот її рейтингу до проведення і після проведення SEO-робіт. До речі, суди не мають нічого проти «рейтингового» скриншоту (див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24.09.2015 р. у справі № 810/1522/15*);

* http://reyestr.court.gov.ua/Review/51659386.

— по-друге, задокументувати збільшення «пошукових» відвідувачів сайта — скласти відповідний звіт. Це може зробити як виконавець SEO-робіт (тоді цей обов’язок краще передбачити відразу при укладенні договору), так і співробітник підприємства, відповідальний за інтернет-просування.

Що стосується здійснення SMO-робіт, то тут допоможе аналогічний звіт, який фіксує збільшення відвідувачів із соціальних медіа. Щоправда, таке збільшення — заслуга не лише SMO, але і SMM. Тож підтверджувати він буде і те, й інше.

Підтвердити інтернет-рекламу, рекламу в соціальних медіа, розміщення інформації на тематичних ресурсах ще простіше. Тут допоможуть скриншоти інтернет-сторінок з розміщеними на них рекламними оголошеннями, банерами, статтями, а також звіт про проведені рекламні заходи (див. ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15.09.2014 р. у справі № 2а-4048/11/2670**).

** http://reyestr.court.gov.ua/Review/40535767.

До речі, рекламодавцеві, що замовив рекламу в рекламного майданчика (наприклад, Google Adwords, Яндекс Директ), забезпечується доступ в особистий кабінет, з якого завжди можна роздрукувати детальні звіти з текстами оголошень, посиланнями, кількістю кліків та іншими показниками.

Якщо ж реклама замовлена в рекламного агентства і рекламодавець на майданчику не реєструється, складання таких звітів (та і надання скриншотів) краще покласти на виконавця (рекламне агентство).

Додатковим підтвердженням реальності рекламних інтернет-послуг може стати аналітична довідка, підготовлена маркетологом або економістом, у якій будуть зафіксовані результати проведення рекламної кампанії, макети, медіаплани, копії наказів про проведення рекламних акцій, оригінал-макетів банерів, розкадровування відеороликів, довідки про реалізацію товарів, що беруть участь у рекламній акції (див. ухвалу ВАСУ від 27.01.2016 р. у справі № 826/3844/15***).

*** http://reyestr.court.gov.ua/Review/55311779.

Суму бонусів, сплачених партнерам, підтверджують їх розрахунком, здійсненим відповідно до умов договору.

Бухгалтерський і податковий облік

Витрати на інтернет-просування товару носять рекламно-маркетинговий характер, а тому включаються у витрати на збут (п. 19 П(С)БО 16) у періоді їх здійснення. Обліковують їх на однойменному рахунку 93.

Податок на прибуток. Усі витрати на інтернет-просування, відображені в бухгалтерському обліку підприємства, потраплять і в податковоприбуткові витрати, оскільки жодних відповідних коригувань розд. III ПКУ не передбачає.

ПДВ. Усі послуги з інтернет-просування товарів є об’єктом обкладення ПДВ (п.п. «б» п. 185.1 ПКУ). Звичайно, за умови, що їх постачальник зареєстрований на митній території України (п. 186.4 ПКУ) і є платником ПДВ. Тому одержувач послуг за наявності зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної має право на податковий кредит.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно