Теми статей
Обрати теми

Промоакція, або Маркетинговий «бабах» та його облік

Нестеренко Максим, податковий експерт
Промоакція — це особливий інструмент просування товару. Здавалося б, організовувати концерт за участю естрадних зірок тільки для того, аби просунути на ринок якийсь товар, — це «постріл із гармати по горобцях». Але маркетингова наука стверджує, що покупець при виборі товару керується не лише споживчими якостями власне товару, а й репутацією продавця. Тож покращити свою репутацію шляхом проведення промо- чи PR-акції — цілком доцільно. У цій статті подивимося, як це облікувати!

Промоакція — це масштабний і доволі коштовний захід. Тож до його проведення треба як слід підготуватись. Вочевидь, намір провести таку акцію потрібно належним чином оформити. Для цього доцільно видати наказ керівника підприємства, в якому наголосити, що ідеться саме про промоакцію з метою покращити збут продукції і поліпшити репутацію підприємства загалом. Тобто в наказі слід аргументувати, що ідеться не просто про «феєрверк» з метою висадити гроші в повітря, а про те, що у заходу є цілком конкретна і раціональна економічна мета.

Крім того, враховуючи масштабність промоакції, доцільно скласти (і також затвердити наказом керівника) спеціальний кошторис витрат на її проведення, аби мати достеменне уявлення про структуру витрат підприємства на промоакцію. До таких витрат можуть належати:

1) оренда приміщення, де відбуватиметься захід;

2) гонорари запрошеним виконавцям;

3) прикрашання зали (у тому числі із застосуванням символіки підприємства);

4) витрати на запрошення, рекламні плакати тощо;

5) витрати на обладнання промостійок;

6) демонстраційні зразки товарів, які просуваються.

Як все це відобразити в обліку? Про це будемо говорити просто зараз!

Бухгалтерський облік

У бухобліку

будь-які витрати на проведення промоакції розглядатимуться як витрати на збут і списуватимуться в періоді їх здійснення в дебет рахунка 93

В абсолютній більшості випадків ідеться про оборотні активи (запаси та короткострокову заборгованість), тож перейматися амортизацією не доводиться. Проте, на нашу думку, подекуди можливі випадки, коли певні об’єкти, створені з метою проведення промоакції, можуть розглядатися як необоротні активи. Такими активами, зокрема, можуть бути інформаційні вивіски з назвою промоакції, а також промостійки довготривалого користування.

Зрозуміло, такі активи можуть уключатися до складу необоротних, тільки якщо служитимуть підприємству більше року (що на практиці малоймовірно). Тож якщо у вас є такі «довгограючі» елементи для промоакції або ж якщо ви проводите промоакцію кілька разів та зберігаєте вивіски і стійки до наступного заходу — все-таки обліковуйте їх як необоротні активи. При цьому вивіски залежно від вартості потраплять або до ОЗ (субрахунок 109 «Інші основні засоби»), або до МНМА (субрахунок 112). А «необоротні» промостійки також залежно від вартості будуть уключені або до МНМА (субрахунок 112), або до тимчасових (нетитульних) споруд (субрахунок 113). Амортизація таких активів буде нараховуватися проводкою: Дт 93 — Кт 132 (131).

Податок на прибуток

У податковоприбутковому обліку як основу для розрахунку об'єкта оподаткування беремо бухобліковий фінрезультат (п.п. 134.1.1 ПКУ). І в абсолютній більшості випадків жодних різниць навіть високодохідникам розраховувати не доведеться. Навіть якщо ви визнаватимете вивіски і промостійки необоротними активами, але їх вартість буде менше 6000 грн. (згідно з п.п. 14.1.138 ПКУ), ви різниці не розраховуватимете. Адже МНМА не є ОЗ у розумінні ПКУ, на що неодноразово звертали увагу фіскали (див., наприклад, листи ДФСУ від 02.03.2017 р. № 4349/6/99-99-15-02-02-15 і від 31.03.2017 р. № 6607/6/99-99-15-02-02-15).

І тільки у випадку, якщо вивіски і стійки матимуть вартість понад 6000 грн., вони будуть визнані ОЗ і при їх амортизації визначатимуться різниці згідно з пп. 138.1 та 138.2 ПКУ. Відповідно до п.п. 138.3.3 ПКУ вивіски в податковоприбутковому обліку високодохідника будуть зараховані до групи 9 (мінімальний строк амортизації — 12 років), а промостійки — до групи 12 (мінімальний строк амортизації — 5 років). Крім того, у випадку таких коштовних вивісок і стійок доведеться доводити зв’язок із господарською діяльністю, адже без цього не бачити «податкової» амортизації (п.п. 138.3.2 ПКУ).

Можливо, вас цікавить, чи потрібно високодохідникам збільшувати фінрезультат на вартість демонстраційних зразків товарів, які ви безоплатно роздавали в рамках своєї промоакції (згідно з п.п. 140.5.10 ПКУ)? Ні, таких коригувань робити не потрібно. Адже в рамках промоакції і буклети, і зразки товарів безоплатно отримають фізичні особи, а для фізичних осіб п.п. 140.5.10 ПКУ передбачає виняток.

На товари, безоплатно передані фізичним особам, фінрезультат згідно з п.п. 140.5.10 ПКУ не збільшується

ПДВ

У ПДВ-обліку придбання, здійснені з ПДВ для проведення промоакції, дають підприємству — організатору промоакції відображати податковий кредит з ПДВ. Зрозуміло, якщо на придбання з ПДВ є податкові накладні і вони зареєстровані в ЄРПН. Одначе у випадку з ПДВ за всіма такими придбаннями доведеться доводити зв’язок із господарською діяльністю. Бо ж в іншому випадку доведеться нараховувати «компенсаційні» податкові зобов’язання згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ.

Підтвердити зв’язок із господарською діяльністю, окрім власне наказу керівника про проведення промоакції та кошторису витрат на таку акцію, теж затвердженого керівником, можуть, наприклад, результати маркетингових досліджень (дослідження споживчих переваг, ємності ринку, структури потреб споживачів тощо). В обґрунтування доцільності понесених витрат на проведення промоакцій можна послатися на висновки таких досліджень, де рекомендується здійснити промоакцію.

У судовій практиці також можна знайти рішення, де витрати на проведення промоакцій визнаються такими, що пов’язані з господарською діяльністю (див. ухвали ВАСУ від 30.10.2014 р. у справі К/9991/47806/12*; від 26.01.2016 р. у справі № К/800/20502/14**; від 09.02.2016 р. у справі № К/800/449/15*** від 07.04.2016 р. усправі № К/800/16150/13****; від 26.07.2016 р. у справі № К/800/20687/15*****). Зокрема, у деяких із вищезгаданих судових рішень ВАСУ прийняв до уваги як належні докази зв’язку промоакції із господарською діяльністю розрахунок потенційного збільшення кількості відвідувачів у випадку проведення промоакції, а також довідку про проведення промоакції як інструменту маркетингової політики підприємства. Саме це окремі випадки тих підтверджень, які вище ми вам рекомендували підготувати.

* Див.: http://reyestr.court.gov.ua/Review/41452426.

** Див.: http://reyestr.court.gov.ua/Review/55311956.

*** Див.: http://reyestr.court.gov.ua/Review/55661415.

**** Див.: http://reyestr.court.gov.ua/Review/57034151.

***** Див.: http://reyestr.court.gov.ua/Review/59378296.

Також не забувайте: перед промоакцією ви безоплатно роздаєте рекламні буклети, а безпосередньо в процесі промоакції — демонстраційні зразки товарів. Формально такі операції підпадають під термін «постачання товарів» (п.п. 14.1.191 ПКУ), тож

податківці наполягають на тому, що вам треба нарахувати ПДВ на вартість таких буклетів і зразків виходячи з правила мінбази (п. 188.1 ПКУ)

На нашу думку, щодо буклетів підстав для такого ПДВ немає (детальніше нашу аргументацію читайте на с. 27 цього номера), однак якщо не хочете сперечатися з фіскалами — нараховуйте ПДВ.

Що ж до п. 198.5 ПКУ, то у випадку якщо ви довели, що промоакція здійснюється з метою підвищення збуту, то вважається, що буклети і зразки використано в господарській діяльності. Відтак, п. 198.5 ПКУ не застосовується. Таку позицію раніше займали також і податківці (див. лист ДФСУ від 19.04.2016 р. № 8819/6/99-99-19-03-02-15 і лист ГУ ДФС у м. Києві від 20.05.2016 р. № 11292/10/26-15-12-01-18).

Дещо схожу позицію фіскали займають і наразі в консультації із БЗ, підкатегорія 101.06. Вони наголошують, що ПДВ-зобов’язання не нараховуються у випадку, коли вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ для проведення маркетингових/рекламних заходів, включається до вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ. В іншому випадку — «мінбазний» ПДВ. Проте позитивним є те, що у випадку коли вартість безоплатно переданих товарів не уключається до вартості оподатковуваних операцій, фіскали говорять тільки про одні ПДВ-зобов’язання — на підставі п. 185.1 ПКУ (окремий наш випадок — п. 188.1 ПКУ, згідно з правилом мінбази). Про п. 198.5 ПКУ не згадується.

Тож можна резюмувати, що фіскали не ставлять під сумнів те, що у разі безоплатної передачі товарів у рамках рекламних чи маркетингових заходів такі товари є використаними в господарській діяльності. Тому

нараховуємо тільки одні податкові зобов’язання з ПДВ — на підставі п. 188.1 ПКУ

У зв’язку із цим складаємо дві ПН — «нульову» (на неплатника) та «мінбазну» (на самих себе) і відображаємо такі ПДВ зобов’язання в ряд. 1.1 декларації з ПДВ.

ПДФО, ВЗ та ЄСВ

Чи потрібно оподатковувати ПДФО, ВЗ і ЄСВ вартість демонстраційних зразків товарів, які отримають від вашого підприємства фізичні особи у процесі промоакції? На нашу думку, ні. Адже в цьому випадку такі товари отримує невизначене коло осіб. Якщо ж виплата не є персоналізованою, то і про ПДФО та ВЗ мова йти не може. Аналогічної думки дотримуються фіскали (див. листи ГУ ДФС у м. Києві від 05.07.2016 р. № 14943/10/26-15-13-01-12 і від 05.07.2016 р. № 14944/10/26-15-13-01-12).

Щодо гонорарів виконавцям, запрошеним на концерт в рамках вашої промоакції, то тут потрібно чітко розділяти, кому ви їх виплачуєте.

Якщо договір про надання послуг укладений із:

— фізособою-підприємцем, то із суми винагороди ви ПДФО та ВЗ не утримуєте, якщо таким підприємцем надана копія документа, що підтверджує його держреєстрацію. У формі № 1ДФ підприємницький дохід відображаєте з ознакою доходу «157». А от ЄСВ не буде тільки тоді, коли надавані ним послуги відповідають видам діяльності, зазначеним у Витягу з Єдиного держреєстру юридичних осіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань;

— звичайною фізособою, то суму винагороди включайте до бази оподаткування ПДФО та ВЗ (п.п. 164.2.2 ПКУ, п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ винагороду артисту-резиденту відображайте з ознакою доходу — «102», нерезиденту — «177». Крім того, зазначені виплати також є базою нарахування ЄСВ (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ; див. також консультацію із БЗ, підкатегорія 301.03).

Наостанок — приклад.

Приклад. Підприємство вирішило провести промоакцію з метою збільшення продажів певних груп своїх товарів. Витрати з оренди приміщення склали 9600 грн. (у тому числі ПДВ — 1600 грн.), гонорари запрошеним виконавцям — 45000 грн., витрати на прикрашання зали — 5000 грн., витрати на рекламу промоакції — 3200 грн. (у тому числі роздано 1000 запрошень вартістю 2 грн./шт.), витрати на обладнання 10 промостійок — 1000 грн./шт., роздано безоплатно демонстраційних зразків товарів на суму 4000 грн.

Облік витрат на промоакцію

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

Оренда приміщення

1

Нараховано орендну плату орендодавцю

93

631

8000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

631

1600

641/ПДВ

644/1

1600

3

Сплачено орендодавцю за приміщення

631

311

9600

Гонорари виконавцям

4

Нараховано гонорари запрошеним артистам

93

685

45000

5

Утримано ПДФО з доходів артистів

685

641/ПДФО

8100

6

Утримано ВЗ із доходів артистів

685

642

675

7

Нараховано ЄСВ на суму гонорарів

93

651

9900

8

Виплачено гонорари із каси підприємства

685

301

36225

Прикрашання зали

9

Нараховано витрати на прикрашання зали

93

20, 22,

66, 65

5000

Реклама і запрошення

10

Нараховано витрати на рекламу

93

631

1000

11

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

631

200

641/ПДВ

644/1

200

12

Роздано безоплатно 1000 запрошень на промоакцію

93

209

2000

Обладнання промостійок

13

Списано витрати на обладання промостійок

93

20, 22,

66, 65

10000

Роздача демонстраційних зразків

14

Роздано безоплатно демонстраційні зразки

93

28

4000

15

Нараховано ПДВ на вартість зразків виходячи з правила мінбази

949

641/ПДВ

800

Як бачите, нічого складного! Вдалого вам просування вашої продукції на промоакціях!

висновки

  • Витрати на проведення промоакції включаються до складу витрат на збут і в абсолютній більшості випадків не спричиняють «податковоприбуткових» різниць.
  • При безоплатній роздачі демонстраційних зразків промотоварів нараховуємо ПДВ тільки одноразово — на підставі п. 188.1 ПКУ.
  • Гонорари запрошених артистів-фізосіб оподатковуються ПДФО і ВЗ у загальному випадку, а от роздані зразки товарів не оподатковуються, оскільки отримувачами є невизначене коло осіб.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі