Теми статей
Обрати теми

Припиняємо ФОП-ЗС: короткий лікнеп

Амброзяк Наталя, юрист
У наших улюблених обранців є щорічна традиція: збаламутити бізнес, змусити його панікувати і стояти в кілометрових чергах. Минулий рік не виявився винятком. Бум зняття з держреєстрації «законсервованих» ФОП накрив Україну. Виною тому резонансний закон № 1774* з ЄСВ для підприємців на загальній системі незалежно від наявності доходу. Звичайно ж, ми не залишаємося осторонь. Розповімо про процедуру припинення діяльності ФОП і дамо декілька практичних порад.

* Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 р. № 1774-VIII.

Спершу декілька слів про причину відновлення масової розреєстрації підприємців.

До 01.01.2017 р. непрацюючі ФОП-загальносистемники могли не сплачувати ЄСВ. Тепер це в минулому: з 01.01.2017 р. місячна сума ЄСВ не може бути менше мінімального розміру. І не має значення, був отриманий дохід у цьому періоді чи ні.

Платити за повітря не хочеться нікому, тому єдиний вихід зі становища, що склалося, підприємці вбачають у знятті з держреєстрації. Припускаємо, що торік удалося знятися з реєстрації далеко не всім, адже черги до держреєстратора били всі рекорди. Тому багато хто зніматиметься вже цього року.

На жаль, вимушені констатувати, що таким ФОП все ж таки доведеться заплатити фіксований ЄСВ за січень, причому в повній місячній сумі (зрозуміло, якщо зняття з реєстрації відбудеться в січні).

Що ж, перейдемо безпосередньо до самої процедури.

Реєстраційна дія

Нагадаємо: згідно з ч. 8 ст. 4 Закону № 755 ФОП позбавляється статусу підприємця з дати внесення до ЄДР** запису про держреєстрацію припинення підприємницької діяльності цією фізособою.

** Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців і громадських формувань.

Отже, нам необхідно провести спершу відповідну реєстраційну дію.

Крок 1. Перевіряємо інформацію про ФОП в ЄДР*** на офіційному сайті Мінюсту.

*** https://usr.minjust.gov.ua/freesearch

Зверніть увагу на дані в паспорті і в ЄДР підприємця. Вони повинні відповідати один одному.

Реєстратор зможе внести запис тільки тоді, коли дані в ЄДР і паспортних документах збігатимуться

Інакше виходить, що ФОП і ви — це «різні» люди. У такому разі необхідно внести зміни до ЄДР відповідно до паспортних даних.

Якщо ви зареєстровані як ФОП до 01.07.2004 р., запису в ЄДР може й не бути. А немає запису — немає можливості його вилучити. Але це не означає, що ви не є підприємцем. Отже, спершу необхідно буде ці дані до Реєстру внести (подати заяву за формою 13), а вже потім проводити розреєстрацію.

Крок 2. Визначаємося з пакетом документів і способом їх подання.

Основна тут заява за формою 12 (форми бланків заяв затверджено наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5).

Рекомендації щодо заповнення заяви за формою 12 такі:

1) заповнювати необхідно українською мовою;

2) можна заповнювати як на комп’ютері, так і від руки (в останньому випадку заповнюємо друкованими літерами);

3) паспортні дані заповнюються тільки тоді, коли у вас немає ІПН з релігійних чи інших міркувань і є відповідна позначка в паспорті.

Перелік решти документів залежить від того, як ви їх «доставите» держреєстратору (у тому числі нотаріусу)

Забігаючи трохи наперед, уточнимо: знятися з держреєстрації можна не тільки в реєстраційній службі, а й через нотаріуса.

Отже, способи подання:

а) особисто;

б) через представника;

в) поштою;

г) в електронному вигляді.

«Хочеш зробити щось добре, зроби це сам». Якщо ви наслідуєте цю мудрість, із собою необхідно мати:

1) заяву за формою 12;

2) оригінал свого паспорта (тимчасове посвідчення громадянина України, паспортний документ іноземця або посвідчення особи без громадянства, або посвідка на постійне або тимчасове проживання).

Довіряєте «велику місію» припинення реєстрації ФОП третій особі? Доведеться підготувати довіреність. У п. 6 ст. 8 Закону № 755 ідеться про примірник оригіналу довіреності (нотаріально посвідчену копію). Ми радимо оформити довіреність нотаріально, оскільки практика скрізь різна.

Отже, представнику знадобляться такі документи:

1) нотаріальна довіреність і нотаріально посвідчена копія.

Якщо вам не шкода віддати оригінал нотаріальної довіреності реєстратору, то копія не потрібна;

2) заява за формою 12;

3) паспорт представника.

Вирішили скористатися послугами пошти? Доведеться витратитися на нотаріальне посвідчення підпису на заяві за формою 12. Надсилаєте листом з повідомленням про вручення і описом вкладення. Зберігаєте платіжні документи і опис. І чекаєте «з моря погоди», перевіряючи ЄДР на сайті Мін’юсту.

Фанат сучасних технологій? Хочете надіслати документи в електронному вигляді?

Юридично можливість є ( п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 755). Але, на жаль, на практиці реалізувати такий спосіб подання не вдасться. Портал електронних сервісів працює некоректно.

Крок 3. Визначаємося з тим, куди звертатимемося.

Варіантів декілька:

а) реєстраційна служба;

б) нотаріус.

Декілька слів про особливості кожного з них.

Реєстраційна служба. Похід туди для декого може стати невеликим випробуванням.

«Плюси»:

— не потрібно витрачатися на жодні адміністративні платежі.

«Мінуси»:

— черги. Оскільки ажіотаж вже створено, людей там з кожним днем все більше і більше;

— час. Знову ж таки, через черги ви можете згаяти пристойну кількість часу просто для того, щоб потрапити до реєстратора. Сама ж процедура проведення реєстраційної дії займає від сили п’ять хвилин.

Як варіант, можна звернутися до будь-якої з реєстраційних служб у області. Там наплив бажаючих буде значно меншим. Головне — дізнатися графік роботи реєстратора, оскільки, як правило, там вони працюють не щодня.

Нотаріус.

«Плюси»:

— комфортно і швидко. Як розумієте, фактор черги тут «відпадає».

«Мінуси»:

— дорого. За комфорт потрібно платити. ☹ Нотаріуси беруть значні гроші за такі послуги;

— не кожен нотаріус проводить реєстраційні дії.

Строк для проведення реєстраційної дії — 24 години з моменту надходження документів (не рахуючи вихідні та святкові дні).

На практиці, як правило, реєстратор уносить запис при вас, і вже вийшовши з кабінету можна перевіряти ЄДР.

Виписка

Результатом проведення реєстраційної дії стане Виписка. Вона може бути як в електронному, так і в паперовому вигляді.

Для того щоб отримати Виписку в електронному вигляді, вам знадобиться спеціальний код доступу. Він буде зазначений на описі, копію якого вам повинен видати реєстратор (нотаріус) при прийнятті документів.

Виписка завантажується з ЄДР на сайті Мінюсту

Ви обираєте пункт «результат надання адміністративної послуги», у рядок нижче вводите код з опису. Потім повинен з’явитися файл для скачування.

Виписка в паперовому вигляді є, звичайно, необов’язковою. Але, як відомо «без папірця ти...». Якщо раптом щось станеться з Реєстром, у вас буде документальне підтвердження припинення держреєстрації ФОП. Крім того, Виписка може знадобитися в податковій при знятті з обліку.

Закриваємо розрахункові рахунки

Після проведення реєстраційної дії рекомендуємо закрити всі поточні банківські рахунки ФОП.

Основний нормативно-правовий акт тут Інструкція № 492*. У нашому випадку підставою стане рішення реєстратора про припинення ФОП (п. 20.1).

* Див. Інструкцію про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджену постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

Але не забувайте, що в кожному банку є ще і внутрішні правила. Вимоги до пакета документів для закриття рахунку в різних фінустанов можуть різнитися.

Рекомендуємо вам узяти довідку про закриття рахунку і довідку про рух коштів за рахунком за останні три роки. Це може знадобитися при знятті з обліку в податковій.

Податкові органи

І «на закуску» найцікавіше.

Після внесення запису про припинення ФОП до Реєстру дані потрапляють до податкової за місцем вашої реєстрації. Фіскали в такому разі повинні приступити до позапланової документальної перевірки самостійно ( п.п. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПКУ). Вам залишається тільки своєчасно реагувати на їх звернення. Але на практиці цього «щасливого» моменту чекати можна дуже довго. Тим більше в ситуації, коли наплив бажаючих ліквідуватися великий.

Податкова жодних документів після зняття з обліку вас як підприємця не видає.

Дату зняття з обліку в податковій ви можете проконтролювати також в ЄДР на сайті Мінюсту та загальнодоступних реєстрах на сайті ДФСУ**.

** http://sfs.gov.ua/businesspartner

Зверніть увагу: ФОП відповідає за зобов’язаннями, пов’язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном, крім майна, на яке не може бути звернене стягнення ( ч. 1 ст. 52 ЦКУ).

Крім того, навіть після припинення держреєстрації вашого ФОП ви залишаєтеся «існувати» як фізособа. Якщо фіскали виявлять якусь проблему в періоді вашого підприємництва, пов’язану з ЄСВ або податками та зборами, вам можуть пред’явити претензії ( п.п. 65.10.8 п. 65.10 ст. 65 ПКУ). При цьому щодо ЄСВ строків давності немає. Стосовно податків можна «видихнути з полегшенням». Тут строк давності 1095 днів.

І не забудьте відзвітувати з ПДФО (ВЗ) і ЄСВ за останній період (рік). З 01.01.2017 р. з’явилася норма, згідно з якою подати декларацію про доходи треба протягом 30 днів з дня проведення припинення підприємницької діяльності. Ми вважаємо, що ті підприємці, які знялися з реєстрації у 2016 році, повинні подати декларацію про доходи у старі строки (не пізніше 09.02.2017 р.). Що стосується звіту з ЄСВ (з позначкою «ліквідаційна»), то конкретних строків не встановлено, тому орієнтуємося на загальні строки (не пізніше 09.02.2017 р.). А ось якщо ви знялися з реєстрації в 2017 році, то для подання останньої декларації про доходи діятимуть уже нові строки. Щодо ЄСВ поки що без змін (орієнтир — не пізніше 09.02.2018 р.). Але наскільки нам відомо, щодо цього плануются зміни. На жаль, за місяці 2017 року до місяця реєстрації (включно) доведеться заплатити мінімальний ЄСВ.

Пройдемося ще раз за процедурою. Для наочності представимо її у вигляді схеми.

img 1

висновки

  • Реєстраційні дії проводяться як держреєстратором, так і деякими нотаріусами.
  • Перед походом до реєстраційної служби (до нотаріуса) перевірте дані про ФОП у ЄДР.
  • Заяву за формою 12 можна подати реєстратору як особисто, так і через представника.
  • Заяву за формою 12 можна надіслати поштою, заздалегідь засвідчивши свій підпис на ній нотаріально.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі