Теми статей
Обрати теми

Облік у ресторанному господарстві

Адамович Наталія, податковий експерт
Ресторанне господарство — симбіоз виробництва, надання послуг і торгівлі. Саме тому й облік виходить нестандартний. У цій статті ознайомимося з методами обліку, якими можуть користуватися ресторатори. Визначимо їх переваги та недоліки.
img 1

Ресторанне господарство позиціоноване як вид економічної діяльності суб’єктів господарювання в частині надання послуг із задоволення потреб споживачів у харчуванні з організацією дозвілля чи без нього ( п. 1.3 Правил № 219).

Сам же заклад ресторанного господарства (організаційно-структурна одиниця у сфері ресторанного господарства) здійснює виробничо-торговельну діяльність: виробляє та (або) доготовляє, продає та організовує споживання продукції власного виробництва та купівельних товарів, може організовувати дозвілля споживачів. Отже,

ресторанне господарство має ознаки виробництва, роздрібної торгівлі та сфери послуг

Річ у тім, що основна діяльність будь-якого закладу ресторанного господарства полягає у приготуванні з продовольчої сировини страв і кулінарних виробів з подальшим їх продажем.

Перш ніж перетворитися на готову страву, товар (сировина) проходить три етапи:

коморавиробництво (кухня) → реалізація (зали кафе, бари, дрібнороздрібна мережа).

Проте деяка частина найменувань товарів, пройшовши всі ці етапи, може бути продана в незмінному вигляді — як закупний товар.

Зважаючи на таку специфіку, вважати ресторанну діяльність у цілях бухгалтерського обліку суто роздрібною торгівлею або тільки виробництвом не можна.

Тому відповідно до таких особливостей для рестораторів були розроблені Методрекомендації № 157 з ведення бухобліку. У них (див. розділ 2) закладам ресторанного господарства запропоновано два методи обліку: торговельний та виробничий.

1. Торговельний метод. У чистому вигляді торговельний метод заснований на тому, що запаси (продовольча сировина і купівельні товари) обліковуються на рахунку 28 «Товари». На підставі калькуляцій заздалегідь визначається відпускна ціна страви (як правило, це і облікова ціна).

У кінці періоду (місяця) запаси списуються за цінами реалізації із застосуванням середнього відсотка торгової націнки згідно з П(С)БО 9.

Майте на увазі: витрати на виготовлення продукції (страв) обліковують тільки за продажною ціною сировини, використаної на їх виготовлення

Усі інші витрати — прямі, змінні та постійні загальновиробничі витрати належать до витрат звітного періоду і відображаються на рахунках 92 «Адміністративні витрати» і 93 «Витрати на збут».

Цим методом цілком можуть користуватися заклади ресторанного господарства, що проводять незначну обробку сировини до виходу в готову продукцію (наприклад, розігрівання, порціювання та сервірування готової страви або напоїв).

Для рестораторів із складнішим процесом виробництва Методрекомендації № 157 пропонують злегка «мутований» торговельний метод обліку (з елементами виробництва), тобто вартість сировини, що використовується при виробництві продукції (страв) запропоновано відображати на рахунку 23 «Виробництво», а його списання проводити на субрахунок 902 «Собівартість реалізованих товарів».

Вести облік за торговим методом досить просто, проте його «мутований» варіант

не зовсім узгоджується з вимогами П(С)БО, а також з Інструкцією № 291 у частині правил застосування рахунків 23 «Виробництво» і 28 «Товари»

2. Виробничий метод. За ним калькуляція собівартості готової продукції здійснюється як на виробничих підприємствах (див. п. 2.5 Методрекомендацій № 157).

Цей метод базується на використанні стандартних методів і прийомів бухгалтерського обліку, а саме: ведення обліку запасів відповідно до П(С)БО 9 і витрат відповідно до П(С)БО 16.

Саме узгодженість із П(С)БО є основним плюсом цього методу обліку.

А ось його недоліком є значна трудомісткість.

3. Поради компетентних органів. Що ж радять закладам ресторанного господарства у виборі методу обліку Мінекономіки і Мінфін?

Зауважимо, що в останньому зі своїх листів Мінекономіки зазначив, що Методрекомендації № 157 мають виключно рекомендаційний характер і не є обов’язковими до застосування суб’єктами ресторанного господарства.

Користуватися ними заклади ресторанного господарства можуть, якщо ті не суперечать чинним нормам законодавства (див. лист Мінекономіки від 24.06.2016 р. № 3631-04/19071-07).

У свою чергу Мінфін (див. лист від 08.07.2016 р. № 31-11410-07-10/19787) не дає жодних особливих рекомендацій з обліку в закладах ресторанного господарства та нагадує, що колишні Методрекомендації № 157 (і відповідно запропонована в них методика обліку з використанням виробничого або торговельного методу обліку) все так само мають право на життя.

Отже, як і раніше,

ресторатор повинен самостійно оцінити всі за і проти і самостійно визначитися з методом обліку:

обрати або торговельний, або виробничий метод.

Увага! Про обраний метод обліку треба обов’язково прописати у наказі про облікову політику підприємства.

Основні принципи обліку при торговельному та виробничому підходах покажемо на рисунку на с. 19.

img 2

Більш детально про облік по кожному з методів (з прикладами) ви можете дізнатися вже з наступного матеріалу.

висновки

  • Ресторатори можуть вести свій бухоблік торговельним або виробничим методом обліку. Рішення про обраний метод підприємство приймає самостійно.
  • Виробничий метод найбільше відповідає П(С)БО і гарантує правильне відображення результатів діяльності: дає більш точні дані про собівартість готових страв і напоїв.
  • Торговельний метод хоч і простий, але підійде не кожному ресторанному господарству.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі