Ви не одні у своєму рішенні. Дуже багато суб’єктів ресторанного господарства пропонують відвідувачам комплексні обіди — так звані бізнес-ланчі. Особливість бізнес-ланчу (як і інших комплексних наборів) полягає в тому, що меню складають заздалегідь, щоб зайнята людина не витрачала свій час на вибір страв. Це добре і для вас, адже оскільки такий набір неподільний і клієнт споживе його повністю, це дозволить отримувати стабільний і передбачуваний дохід.
Як правило, бізнес-ланч може бути для клієнтів привабливий і за ціною. Майже завжди ціну на комплекти (щоб зацікавити клієнтів) установлюють трохи нижчу ніж клієнт би заплатив, замовляючи страви з комплекту окремо.
Проте перш ніж пропонувати такий набір відвідувачам, необхідно оформити його документально. Що тут знадобиться?
По-перше, сформовані набори «бізнес-ланч» мають бути занесені до меню окремою позицією. Увага! Маючи справу з комплексними обідами, що іменуються бізнес-ланчами, підприємство реалізує не просто одиницю продукції, а фактично її набір. Як правило, до бізнес-ланчу входять холодна закуска, супи, м’ясна або рибна страва з гарніром, чай в асортименті, кава, морс, інколи десерт.
Отже, сформувавши кожен набір (зауважимо, що бізнес-ланч можна формувати з різних наборів тієї чи іншої гастронаправленості — з морепродуктів, м’ясний чи навіть вегетаріанський) і назвавши його «бізнес-ланч 1» і «бізнес-ланч 2» тощо,
у меню слід неодмінно перелічити назви страв, які входять до набору «бізнес-ланч»
По-друге, аналогічну інформацію про набори «бізнес-ланч» слід унести і до плану-меню (додаток 3 до Методрекомендацій № 157), що буде підставою для складання вимоги до комори на отримання сировини на кухню для приготування бізнес-ланчів.
Якщо ви плануєте організувати декілька комплектів бізнес-ланчу, до якого входить певний суп, певний салат і певний гарнір (гаряча страва), і ці страви і в першому, і у другому комплекті абсолютно різні та їх взаємозаміна не допускається, то в обліку на кожен комплект доведеться заводити свою документацію.
По-третє, незважаючи на те, що ваш набір матиме окрему позицію в меню і свою окрему ціну, складати на нього техдокументаційну карту не потрібно, адже техдокументація складається виключно на певну страву, напій, що виготовляється.
Проте щоб визначитися з ціною набору «бізнес-ланч», бажано його також прокалькулювати. За основу візьміть калькуляційні карти, в яких розрахована вартість порції кожної страви, що входить до набору «бізнес-ланч».
Причому якщо ви ведете облік у продажних цінах, можна в калькуляційній карті на бізнес-ланч додати рядок: «Торговельна знижка», щоб вийти на реальну зменшену ціну набору.
Що стосується обліку, то на рахунку 23 «Виробництво» у вас опиниться спочатку скалькульована вартість усіх страв, що входять до цього комплекту (на кожну з них ви маєте калькуляційну карту). Далі
для обліку слід згрупувати страви, що входять до складу бізнес-ланчу, і вести облік на рахунку 23 в розрізі одиниці «бізнес-ланч»
Причому якщо ви ведете облік у продажних цінах, то відрегулювати собівартість комплекту «бізнес-ланч» ви повинні будете за рахунок націнки (якщо вартість бізнес-ланчу виявиться менше, то відповідно ви спишете націнку в меншій сумі).
Облік формування бізнес-ланчу і його реалізацію покажемо на прикладі.
Приклад. Кафе веде облік готової продукції торговельним методом. Відсоток торгової націнки становить 100 %. Кафе пропонує відвідувачам бізнес-ланч, до складу якого входять суп (продажна вартість 20,00 грн.), м’ясна страва з гарніром (продажна вартість 40,00 грн.), морс (продажна вартість 5,00 грн.). Фіксована ціна бізнес-ланчу становить 60 грн. За день заплановано до продажу 100 комплектів бізнес-ланчу.
Облік операцій див. у таблиці нижче.
Облік набору «бізнес-ланч» (торговельний метод)
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | |
Дт | Кт | |||
Внутрішнє переміщення продуктів і товарів | ||||
1 | Відпущено з комори: | |||
— сировину на суп | 23/суп | 281/сировина | 2000,00 | |
— сировину на відбивну з гарніром | 23/гарнір | 281/сировина | 4000,00 | |
— сировину на морс | 23/компот | 281/сировина | 500,00 | |
2 | Сформовано комплект «бізнес-ланч» | 23/бізнес-ланч | 23/суп | 2000,00 |
23/бізнес-ланч | 23/гарнір | 4000,00 | ||
23/бізнес-ланч | 23/компот | 500,00 | ||
Облік реалізації | ||||
3 | Реалізовано готову продукцію (100 комплектів «бізнес-ланч») | 301 | 702 | 6000,00 |
4 | Відображено податкові зобов’язання з ПДВ | 702 | 641/ПДВ | 1000,00 |
5 | Списано собівартість реалізації бізнес-ланчів | 902 | 23 | 3250,00 |
6 | Списано торгову націнку реалізованих страв | 285 | 23 | 2750,00* |
* Сума націнки за комплектом «бізнес-ланч» становитиме: 2750 грн. (6000 грн. - 3250 грн.), тобто 84,62 %. |
Щоб реалізувати клієнтам бізнес-ланч, вам для цього доведеться ще й правильно запрограмувати вашу новинку-комплект у РРО.
Адже згідно з п. 11 ст. 3 Закону про РРО суб’єкти господарювання неодмінно повинні проводити розрахункові операції через РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.
Як же це зробити? Тут можуть бути два варіанти:
1) зазначити в чеку РРО назву «бізнес-ланч», а детальнішу інформацію про те, які саме страви входять до набору, покупець знайде в меню;
2) зазначити в чеку всі найменування з комплекту, тобто всю розшифровку бізнес-ланчу: суп, відбивна з гарніром, морс, але при цьому, щоб вийти на ціну набору, слід запрограмувати в РРО знижку.