Теми статей
Обрати теми

Спортзал в офісі

Адамович Наталія, податковий експерт
Щоб розрядити напружену робочу атмосферу в офісі, розбавивши її активним і корисним відпочинком, керівник підприємства прийняв рішення «оспортивити» офіс: поставити в ньому тенісний стіл, а також кілька кардіотренажерів для розминки співробітників. У зв’язку із цим у бухгалтера виникла низка облікових запитань. Їх рішенням і займемося.

Варіацій на тему «спорт — працівникам» може бути декілька (див., наприклад, абонементи в спортзал або басейн на с. 44). Не виключене зайняття спортом в офісі: тобто коли працівники в облаштованому для цього місці протягом робочого дня можуть робити дрібні фізкульт-перерви або займатися спортом у післяробочий час.

На перший погляд, може здатися, що спортінвентар для розминок працівників (у нашому випадку це кардіотренажери і тенісний стіл) матиме негосподарське призначення. Тому-то бухгалтер і замислився над їх обліком, звернувшись до нас із запитанням: чи доведеться для податковоприбуткових цілей коригувати фінрезультат на витрати, пов’язані з придбанням тренажерів і спортінвентарю? А на закуску ще один: чи потрібно переводити частину площі офісу, зайнятої під спорт, у невиробничу «спортивну» площу офісу? Давайте розбиратися по порядку. І спершу все-таки з’ясуємо природу таких витрат.

Навіть якщо облаштування спорткуточка (спорткімнати) розглядати як соцпакет, то, враховуючи неперсоніфікованість (навряд чи хтось буде відстежувати, хто і скільки разів на день заходив у спорткуточок на розминку, тобто під зарплату не підтягнути), у контролерів можуть виникнути запитання з господарністю цих витрат. Проте її можна довести, пов’язавши облаштування спорткуточка з охороною праці.

На нашу думку, у підприємства є всі шанси витрати на облаштуванням приміщення для спортивної розминки працівників і на закупівлю спортивного інвентарю (і не важливо — будь-то офіс або інший підрозділ підприємства), охарактеризувати як витрати на охорону праці. Зокрема, у вигляді лікувально-профілактичних заходів і засобів, спрямованих на збереження життя, здоров’я і працездатності людини в процесі праці (ст. 1 Закону № 2694).

Так, офіс підприємства* — «комп’ютеризована» територія, то дивимося і відповідні правила охорони праці. Отже, п. 1.3 Правил охорони праці під час експлуатації ЕОМ, затверджених наказом Держгірпромнагляду від 26.03.2010 р. № 65, робочі місця, оснащені комп’ютерами, повинні відповідати вимогам Санітарних правил № 7 (ДСанПіН3.3.2.007-98).

* Усі подальші аргументи можуть стосуватися і будь-якого іншого «комп’ютеризованого» підрозділу підприємства.

У свою чергу, у п. 2.17 цих Санправил прямо вказано, що при «комп’ютеризованих» приміщеннях мають бути обладнані побутові приміщення для відпочинку під час роботи і кімната психологічного розвантаження. У кімнаті психологічного розвантаження слід передбачити встановлення пристроїв для приготування і роздачі тонізуючих напоїв, а також місця для зайняття фізичною культурою.

Тож зв'язок з госпдіяльністю буде забезпечений тим, що витрати на створення в офісі «спорткуточка» здійснюються на виконання нормативно правових актів з охорони праці.

І щоб у перевіряючих не виникло сумнівів у господарності витрат на облаштування «спорткуточка» в офісі (купівлю кардіотренажерів і тенісного столу), радимо:

(1) «виділити» їх госпспрямованість спеціальним наказом керівника підприємства. У ньому доцільно надати посилання на ст. 153 КЗпП і п. 2.17 Санітарних правил № 7 і зазначити, що придбання необхідних для цього активів здійснюється саме у виконання КЗпП і Санправил;

(2) додати у Положення про охорону праці пункт, що обумовлює облаштування місця для зайняття фізичною культурою працівниками офісу (якщо, звичайно, у вашому Положенні такого зауваження ще немає).

Тренажери і спортінвентар

Бухгалтерський облік. Бухоблік настільних спортивних ігор, кардіотренажерів і спортінвентарю залежить від строку служби та вартості кожного окремо взятого придбаного активу.

Так, кардіотренажери, а також інше спортивне устаткування, яким ви вирішили укомплектувати спорткуточок, очікуваний строк використання (експлуатації) яких перевищує рік, слід облікувати як об’єкти основних засобів (ОЗ).

Так ось, якщо у спортобладнання невелика вартість і вона (!) не перевищує вартісного критерію, встановленого в наказі про облікову політику (високодохідникам його бажано встановлювати на рівні податкового критерію визначення ОЗ — 6000 грн.), то обліковувати їх слід як об’єкти ОЗ у підгрупі МНМА на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи». Ви можете сміливо амортизувати їх методом «50 %/50 %» (тобто в розмірі 50 % вартості, що амортизується, у першому місяці використання об’єкта, а інші 50 % — у місяці, коли вирішите списати з балансу) або «100 %» вартості, що амортизується, відразу в першому місяці використання (п. 27 П(С)БО 7).

А ось дороге спортивне устаткування, первісна вартість яких (!) перевищує вартісний критерій малоцінності (або якщо цей критерій на підприємстві взагалі не встановлений), обліковувати доведеться як об’єкти ОЗ на субрахунку 106 «Інструменти, прилади та інвентар».

Каремати, килимки, ракетки, тенісні м’ячики й інший «витратний» спортивний інвентар, строк служби якого складає, зазвичай, менше року, слід обліковувати як малоцінні швидкозношувані предмети (МШП) на рахунку 22 «Малоцінні і швидкозношувані предмети».

Амортизацію офісних спортоб’єктів (ОЗ, МНМА), а також вартість іншого дрібного спортінвентарю (при передачі в офісний спорткуточок) відносимо у витрати на субрахунок 92 «Адміністративні витрати».

Податок на прибуток. Якщо ви — малодохідник (з доходом не більше 20 млн грн.) і прийняли рішення не коригувати фінрезультат на різниці, то ваші облікові дії на цьому закінчуються. Нараховувати «податкову» амортизацію згідно з вимогами п. 138.3 ПКУ таким платникам не потрібно. Ви просто оподатковуєте на прибуток бухобліковий фінрезультат. І більше нічого вам робити не потрібно.

Якщо ж ви — високодохідник, то враховуючи «господарську» спрямованість створення спорткуточка в офісі, тренажери вартістю більше 6000 грн. доведеться амортизувати як об’єкт групи 6 ОЗ (мінімальний строк амортизації — 4 роки) і з урахуванням цих розрахунків відображати амортизаційну різницю (пп. 138.1 і 138.2 ПКУ).

Нагадаємо, розрахунок амортизації ОЗ здійснюється за правилами бухобліку. Для нарахування амортизації застосовуються бухоблікові методи, окрім виробничого.

Недорогий спортінвентар, вартістю менше 6000 грн., не відноситься до ОЗ і не бере участі в податковому обліку для розрахунку різниць (див. листи ДФСУ від 19.01.2017 р. № 1000/6/99-99-15-02-02-15 і від 02.03.2017 р. № 4346/6/99-99-15-02-02-15, консультацію в БЗ 102.13).

Вагаєтесь і не хочете обстоювати господарську спрямованість свого спорткуточка? Тоді врахуйте норми п.п. 138.3.2 ПКУ: невиробничі ОЗ, тобто

об’єкти ОЗ, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку, не підлягають амортизації

Механізм коригування передбачає, що «бухгалтерська» амортизація виключається з об’єкта оподаткування, а її місце у визначенні прибутку посідає «податкова» амортизація. І якщо платник придбаває об’єкти «невиробничих» ОЗ, то їх «податкова» амортизація дорівнюватиме нулю, і за рахунок такої різниці, їх бухгалтерська амортизація просто виключається з об’єкта оподаткування на прибуток і ніяк у ньому не обліковується.

ПДВ. Придбаваючи спорядження для фізичної розминки працівників офісу (кардіотренажери, тенісний стіл і спортивний інвентар до нього— тенісні ракетки, кульки), ви, як завжди, відображаєте податковий кредит з ПДВ. Головна умова відома: наявність правильно оформленої податкової накладної, своєчасно зареєстрованої у ЄРПН (п. 198.6 ПКУ), або чека РРО на суму до 240 грн., якщо «дрібний» спортінвентар приймаєте за авансовим звітом.

Що стосується «компенсуючих» податкових зобов’язань за п. 198.5 ПКУ, то до соцпакетних гарантій про створення спортатмосфери в офісі ми маємо ще і додатковий «господарський» аргумент — (!) спортивне спорядження, придбане в цілях виконання вимог законодавства у сфері охорони праці.

Тож враховуючи таку «господарську» необхідність устаткування спортивного куточка в стінах «комп’ютеризованого» офісу,

ви цілком можете наполягати на праві не компенсувати відображений ПК умовними податковими зобов’язаннями за п. 198.5 ПКУ

Тим же, хто занадто обережний і не бажає зайво вступати з контролерами в суперечку за«господарність», нагадаємо. Нарахувати компенсуючі ПЗ за п.п. «в» п.п. 198.5 ПКУ слід не пізніше за останній день періоду, у якому у вас виникло право на ПК.

Орієнтуватися доведеться на покупну ціну тренажерів і спортінвентарю (п. 189.1 ПКУ), відобразивши ПЗ у зведеній ПН з типом причини «04» і умовним ІПН «600000000000» (п. 11 Порядку № 1307*). Суму ПДВ не забудьте включити в первісну вартість ваших спортивних об’єктів ОЗ, МНМА або МШП.

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307.

Облік купівлі тренажерів і спортінвентарю розглянемо на прикладі.

Приклад. Підприємство в приміщенні офісу обладнало спорткуточок. Для цих цілей були придбані: кардіотренажер (бігова доріжка) — 72000 грн. (у тому числі ПДВ — 12000 грн.), тенісний стіл — 18000 грн. (у тому числі ПДВ — 3000 грн.). Тенісні ракетки і кулі на суму ПДВ — 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.).

Облік придбання тренажерів і спортінвентарю

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Сплачено вартість спортобладнання й інвентарю

371

311

91800

2

Відображено суму ПДВ (до реєстрації ПН у ЄРПН)

644/1

644

15300

3

Відображено податковий кредит з ПДВ (отримані ПН, зареєстровані у ЄРПН

641/ПДВ

644/1

15300

4

Отримано спортоб’єкти:

кардіотренажер

152

631

60000

тенісний стіл

153

631

15000

спортінвентар

22

631

1500

5

Списано суму нарахованого раніше податкового кредиту з ПДВ

644

631

15300

6

Відображено залік заборгованостей

631

371

91800

7

Введені/передані в експлуатацію:

кардіотренажер

106

152

60000

тенісний стіл (метод амортизації 100 %)

112

153

15000

92

132

15000

спортінвентар

92

22

1500

8

Нараховано амортизацію на вартість введеного в експлуатацію кардіотренажера*

92

131

417

(умовно)

* У наступному місяці, після введення кардіотренажера в експлуатацію (п. 29 П(С) БУ 7).

Спортплоща офісу

Податок на прибуток. Для спортивних занять-розминок вам знадобитися не лише спортінвентар, але і місце, де вони будуть встановлені (тобто куди працівник офісу може прийти замість перекуру розім’ятися, пройтися або пробігтися, а в обідню перерву ще й зіграти кілька сетів у настільний теніс).

Враховуючи, що офіс — об’єкт виробничих ОЗ, у бухгалтера неспроста виникло запитання: а чи потрібно частину площі офісу переводити у невиробничу «спортивну» площу офісу? Чи не вимагатимуть податківці цю частину офісу обліковувати в податковому обліку як невиробничу (тобто не нараховувати податкову амортизацію).

Це важливо для ПДВ і для високодохідних платників податку на прибуток, у яких наявність невиробничих ОЗ (тобто не призначених для використання в господарській діяльності) призводить до виникнення різниць, що збільшують фінрезультат.

Виділення місця під заняття фізичною культурою, у тому числі й виділення спеціальної кімнати під спорт, — господарська необхідність, пов’язана з виконанням підприємством вимог законодавства у сфері охорони праці. Тож площа офісу, що виділяється під спортивні потреби, своєї «господарської» спрямованості не міняє. Тому спокійно продовжуйте для податкових цілей амортизувати будівлю офісу у складі виробничих ОЗ.

Тим же, хто знову-таки, можливо, буде перейматися сумнівами і неготовністю вступати в спори з контролерами про «господарність» місця для спортивного заняття працівників, знадобиться таке.

Якщо спорттренажери, тенісний стіл розміщуєте в загальному приміщенні офісу (наприклад, це може бути просторий хол офісу або ж навіть робоча зона, де перебувають ваші працівники). У такому разі говорити, що частина зайнятої під спортрозминки площі є негосподарською і перетворюється на невиробничу, не можна. Об’єкт ОЗ — будівля офісу все так само залишається виробничим об’єктом ОЗ, у тому числі і площа, відведена під спорт. Виділити її якось із виробничої не вийде — дивлячись на загальне призначення займаного приміщення.

У ПКУ передбачений порядок переведення в невиробничі ОЗ (тобто не призначені для використання в господарській діяльності) (!) усього об’єкта ОЗ. У такому разі високодохідники зобов’язані:

— з місяця, наступного за місяцем переведення в невиробничі, за об’єктом припинити нараховувати «податкову» амортизацію (п. 138.3 ПКУ);

— у періоді переведення нарахувати компенсуючі ПЗ (п.п. «в» п. 198.5 ПКУ), якщо, звичайно, при придбанні/спорудженні виробничих ОЗ з «вхідного» ПДВ виникло право на ПК. І скласти ПН з типом причини «06» та умовним ІПН «400000000000» (п. 12 Порядку № 1307).

У нас же виділяється під спортпризначення тільки частина, що важливо (!), виробничого об’єкта ОЗ. Тобто, по суті, весь офіс, незважаючи на це, залишається виробничим. Тож у такому разі будь-які маніпуляції пов’язані з об’єктом ОЗ — офіс в податковому обліку не проводимо.

Проте

не виключаємо, що податківці намагатимуться не визнавати відособлену під спортчастину офісу виробничою і вимагатимуть у податкових цілях її не амортизувати

Бухгалтерський облік. У бухобліку жодних маневрів не проводимо — об’єкт ОЗ «офіс» — продовжує амортизуватися в повному складі.

ПДВ. Виділена частина офісу або окрема його кімната під спорт (на потреби, пов’язані з охороною праці) не втрачає своєї господарської спрямованості, відповідно нараховувати компенсуючі ПЗ згідно з п.п. «в» п.п. 198.5 ПКУ не потрібно.

Але знову-таки не виключено, що податківці вимагатимуть нарахувати компенсуючі ПЗ.

Насамкінець ще один важливий момент. Враховуючи, що спорткуточок ваші співробітники відвідуватимуть НЕперсоніфіковано, то об’єкта для ПДФО не буде. А отже, не буде і ВЗ!

Тож оспортивлюйте своїх працівників на здоров’я!

висновки

  • У бухобліку немає поділу активів на «виробничі» і «невиробничі». Тому тренажери і спортінвентар обліковується у складі ОЗ, МНМА або МШП.
  • Придбання спортінвентарю не вплине на податковий облік у малодохідників. А ось високодохідникам, дивлячись на те, що податкові невиробничі ОЗ у них не амортизуються, доведеться доводити виробничість спортінвентарю.
  • За спортобладнанням ви цілком можете наполягати на праві не компенсувати відображений ПК умовними податковими зобов’язаннями.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі