Теми статей
Обрати теми

«Спочатку підкоряйся — потім оскаржуй»*. Чи навпаки?

Ярмак Марія, юрист
З процедурами оскарження все більш-менш зрозуміло. Упевнені, що попередні статті допомогли вам у них розібратися. Але пройти «кола пекла» — це тільки верхівка айсберга. Розібратися потрібно ще і з тим — виконувати незаконне, на нашу думку, рішення чи ні. Що робити спочатку — оскаржити, а потім виконувати, чи виконати, а потім уже оскаржити? Отже, поїхали.

* За словами міністра МВС.

Для того, щоб визначитися з тим, що і як, розглянемо рішення держструктур і органів місцевого самоврядування у формі...

...актів індивідуальної дії

Спектр їх досить широкий. І ППР туди теж потрапляє. Але питання залишається тим же. З чого розпочати?

На перший погляд, особливості індивідуальних актів повинні накладати відбиток на процес оскарження.

Зокрема, акт індивідуальної дії (ненормативний акт) установлює не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда або юрособи.

Вони застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (рішення КСУ від 23.06.97 р. № 2-зп).

Таким чином, при виконанні незаконного, на ваш погляд, «індивідуального» рішення, воно вичерпує свою дію.

І начебто після виконання оскаржувати-то вже нічого.

Але відповідно до вподобаної нами ч. 2 ст. 19 Конституції України органи держвлади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти тільки на підставі, у межах повноважень і в спосіб, передбачені Конституцією і законами України.

А виконання незаконного рішення чарівним чином законним його не зробить

Тому при детальнішому розгляді ситуації доходимо висновку: усі подальші дії, здійснені на підставі незаконного «індивідуального» акта, не можуть мати будь-якої юридичної сили.

Виконання «неповноцінного» рішення не повинне перешкоджати його оскарженню.

...нормативно-правових актів

Логіка тут така.

Нормативно-правовий акт матиме юридичну силу і, відповідно, буде обов’язковим для всіх, на кого він поширюється, до тих пір, поки він не припинить свою дію.

Підстав тому може бути безліч. У тому числі й визнання його таким, що суперечить Конституції або законам України.

З точки зору успішності оскарження не має значення — виконали ви його приписи чи відмовляєтеся їх виконувати і звертаєтеся до суду за тим, щоб визнати його таким, що суперечить законам України (у порядку судового провадження) або неконституційним (у межах подання конституційної скарги**).

** Про подання конституційної скарги див. детальніше на с. 18.

Але будьте готові до того, що держорган-порушник спробує вас притягнути до відповідальності за невиконання приписів «незаконного» нормативно-правового акта.

Таким чином, у цьому випадку оскаржити доведеться як протизаконність самого акта, так і неправомірність застосування будь-яких санкцій.

До того ж нормативно-правовий акт, на відміну від акта індивідуальної дії, «багаторазовий». Тобто виконання положень, указаних у ньому, не вичерпують його дії.

Проте цікава ситуація виходить із застосуванням ставок податків, установлення конкретного розміру яких у повноваженнях органів місцевого самоврядування.

Сумнівів у тому, що офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків і зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування, немає, оскільки саме так називає ці акти п. 12.5 ПКУ.

Очевидно, що

будь-яке відхилення від положень ПКУ при прийнятті місцевою владою «податкового» рішення означатиме його незаконність

Цей Кодекс чітко передбачає наслідки тільки в разі, коли рішення не було прийняте.

Так, згідно з п.п. 12.3.5 ПКУ у випадку якщо «місцева» рада не прийняла рішення про встановлення відповідних податків і зборів (які є обов’язковими згідно з нормами ПКУ), такі податки до прийняття рішення:

а) стягуються виходячи з норм ПКУ із застосуванням їх мінімальних ставок, а

б) плата за землю стягується із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому ці ставки застосовуватимуться.

Відповідно ми повертаємося до процедури оскарження ППР, оскільки у вас може викликати претензії тільки конкретне рішення податкових органів із застосування мінімальних ставок з ПКУ.

А як бути з рішеннями, вже прийнятими, але з порушенням положень ПКУ?

Для оскарження «податкових» рішень органів місцевого самоврядування не варто чекати, поки вам необхідно буде сплатити податкове зобов’язання з їх урахуванням.

Але і виконання положень, з якими ви не згодні, не перешкоджатимуть вам в оскарженні нормативно-правового акта.

На завершення скажемо, що в ситуації винесення незаконного рішення зрозуміло лише одне.

Якщо ви вважаєте, що рішення (дія чи бездіяльність) державного органу або органу місцевого самоврядування незаконне, то у вас є три можливі варіанти поведінки:

1) не виконувати й оскаржити рішення;

2) не виконувати й оскаржити негативні наслідки;

3) змиритися і виконувати всі приписи.

Однак

обов’язок виконувати незаконне рішення на вас ніхто не покладає

І пам’ятайте, що якщо надалі вдасться визнати неправоту держоргану (органу місцевого самоврядування), то і подальші акти (дії, бездіяльність) «порушників» на підставі «неправильного» акта будуть незаконними.

Тепер приклад.

Припустимо, ви оскаржили первісне ППР. Але на підставі незаконного повідомлення-рішення вже було винесене «штрафне» ППР.

Чи буде останнє також скасоване?

Відповідь: так, оскільки «штрафне» ППР ґрунтувалося на незаконному повідомленні-рішенні.

У будь-якому разі вибір конкретної моделі поведінки все одно залишається за вами.

Зважте всі «за» і «проти», оскільки ситуації бувають різними. Проте миритися з порушеннями теж не вихід.

Боріться за свої законні права й інтереси.

Удачі!

висновки

  • У разі винесення держорганом незаконного рішення ви не зобов’язані його виконувати, але вам доведеться оскаржити саме рішення та/або «неправильні» штрафні санкції.
  • Оплата штрафу не повинна перешкоджати оскарженню постанови про адміністративне правопорушення.
  • Виконання незаконного акта індивідуальної дії не робить його законним.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі