(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
9/12
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Вересень , 2017/№ 75

Ласкаво просимо у майбутнє, або ID-паспорт в Україні

Ви напевно пам’ятаєте мультипаспорт з фільму «П’ятий елемент». Так от, майбутнє, схоже, вже настало. Ще до недавна складно було уявити, що сюжети фантастичних фільмів стануть реальністю. Тепер замість звичного паспорта у формі книжечки — шматочок пластика зі вбудованим чипом. Але чи варто поспішати із заміною застарілого документа на сучасного «побратима»? Для кого ID-паспорт обов’язковий вже сьогодні? Як зміниться життя тих, хто все ж таки отримає паспорт у формі пластикової ID-карти? Чи вплине це якимось чином на госпсуб’єктів? Зараз розберемося.

Але спершу визначимося з тим, що ж таке ID-паспорт і чим він відрізняється від звичного нам документа у формі книжечки.

Візуально новомодний документ виглядає як пластикова карта, в яку вбудований безконтактний електронний носій (ч. 4 ст. 21 Закону № 5492*).

* Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр і документи, що підтверджують громадянство України, засвідчують особу або її спеціальний статус» від 20.11.2012 р. № 5492-VI.

У свою чергу, безконтактний електронний носій — це імплантована у бланк документа безконтактна інтегральна схема для внесення персональних даних, параметрів (у тому числі біометричних), що надає можливість проводити «упізнання» хазяїна документа і може використовуватися як засіб електронного цифрового підпису (ЕЦП) у випадках, передбачених законом.

Які дані містить «ID-паспорт»? Їх умовно розділимо на два види:

1) видимі (вони розміщені безпосередньо на самій пластиковій картці);

2) невидимі (вони занесені на чип, для їх прочитування потрібна додаткова техніка).

Детальніше див. таблицю.

Дані, які містить ID-паспорт

Видимі

Невидимі

— П. І. Б.;

— стать;

— громадянство;

— дата народження;

— унікальний номер запису в демографічному реєстрі*;

— номер паспорта;

— дата закінчення терміну дії документа;

— дата видачі;

— код уповноваженого органу, який видав паспорт;

— місце народження;

— ідентифікаційний код або повідомлення про відмову від його прийняття** (для фізичних осіб, які відмовляються від такого номера з релігійних міркувань і офіційно повідомили про це податківців)

— біометричні дані: оцифрований підпис, оцифрований образ обличчя «хазяїна» паспорта, оцифровані відбитки пальців рук (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 5492); дані з приводу забезпечення захисту інформації;

додаткова змінювана інформація, передбачена законом: місце проживання, дані про народження дітей, дані про шлюб і його розірвання, дані про зміну імені

* Єдиний державний демографічний реєстр.

** У такому разі проставляється слово «відмова». Подібна відмітка є аналогом запису в паспорті-книжечці про право здійснювати будь-які платежі за серією і номером паспорта.

Чи обов’язково усім отримувати ID-паспорт? Тут ситуація така. Ті, у кого на сьогодні паспорт старого зразка, можуть не хвилюватися. Цей документ безстроковий.

Якщо буде необхідно поміняти якісь дані (наприклад, прізвище) або отримати новий документ при його втраті — вам видадуть ID-паспорт. За бажання отримати останній можна при вклеюванні фотографії у паспорт-книжечку в 25 або 45 років.

Дитині виповнилося 14 років?

У такому разі вона повинна отримати вже пластиковий документ. Варіантів тут немає.

Якщо дитині станом на 01.01.2016 р. виповнилося 16 років, то вона також отримує вже пластиковий паспорт.

Хто видає ID-паспорти? Цю процедуру здійснюють територіальні органи Державної міграційної служби (ДМС) і Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП).

Головні переваги ID-паспорта

Підробити такий паспорт-картку буде набагато складніше. Та і при його втраті ним не зможуть скористатися.

Але ця «фішка» працюватиме, тільки коли усі структури, де необхідно пред’являти паспорт для здійснення якихось дій, будуть оснащені спецобладнанням, що здатне зчитувати дані на чипі. Адже мало того, що там дублюється інформація, розміщена на пластиковій частині паспорта, чип же ще і містить відбитки пальців, за якими відбувається розпізнавання власника документа.

І тут полягає головна заковика. Більшість суб’єктів, що якимось чином пов’язані з ідентифікацією людини за паспортом, не мають такої технічної можливості. Тобто головна перевага перед звичайним паспортом втрачається ☹.

Ще один позитивний момент:

у безконтактний електронний носій вносяться ЕЦП* (якщо паспорт оформляється особі, яка досягла 18-річного віку) і засоби шифрування

* Детальний порядок внесення ЕЦП в ID-паспорт передбачений постановою КМУ від 30.11.2016 р. № 869.

Тут є декілька нюансів:

1) ЕЦП на безконтактний електронний носій вноситься за бажанням власника паспорта;

2) ЕЦП не вноситься на електронний носій ID-паспорта фізичної особи, яка не досягла 18 років. Виходить, ті, хто уперше отримують паспорт (з 14 років), не зможуть скористатися цим «бонусом».

Навіщо законодавець передбачив таку можливість? По-перше, це черговий крок до «електронного спілкування» з держструктурами. А, по-друге, додаткова можливість для розвитку електронної комерції.

Отже, з тим, що таке ID-паспорт і «з чим його їдять» ☺, ми розібралися. Тепер поговоримо про додатковий клопіт, з яким може зіткнутися власник цього «ноу-хау».

«Не знала баба клопоту...»

Ідентифікаційний код. Це перша «больова точка». Річ у тім, що якщо фізична особа уперше отримує паспорт, то відмовитися від ідентифікаційного коду буде не так-то просто.

Причина в тому, що дані про відмову одразу вносяться в ID-паспорт при його формуванні. Для того, щоб відмова мала юридичну силу, необхідно офіційно повідомити про це податківців.

Без наявності паспорта тут ніяк не можна. Положення про реєстрацію фізичних осіб у ДРФО**, затверджене наказом Міндоходів від 10.12.2013 р. № 779, яке регулює порядок відмови від ідентифікаційного коду, ще не осучаснили. А згідно з цим Положенням спочатку отримують паспорт і тільки потім звертаються до відповідної податкової для того, щоб до нього внесли відмітку про право здійснювати платежі за серією і номером документа.

** Державний реєстр фізичних осіб — платників податків.

Отже, на сьогодні виникає гостра потреба врегулювати взаємодію органів міграційної служби і ЦНАП з ДФСУ в цій частині.

Адже податківці перш ніж дозволити «жити» фізичній особі без ідентифікаційного коду, повинні перевірити свої реєстри. Якщо у фізичної особи він є (тобто внесений до ДРФО), код треба анулювати, а в окремий розділ ДРФО внести дані про номер пластикового паспорта.

Повідомлення про відмову від ідентифікаційного коду (форма № 1П) подається особисто фізособою в контролюючий орган і при пред’явленні паспорта громадянина України

Тобто подати це повідомлення № 1П в органи міграційної служби не вийде. Адже порядку взаємодії в таких випадках не існує. І піти до податкової з метою відмовитися від ідентифікаційного коду не можна, оскільки необхідно буде пред’являти паспорт, якого ще немає.

Якщо у вас код був і до обміну (тобто у паспорті-книжечці є відповідна відмітка), то проблем виникнути не повинно. Ви подаєте свій старий паспорт, і дані переносяться вже в новий.

А ось якщо у вас є ідентифікаційний код, але ви хочете від нього відмовитися, то тут доведеться побігати. Спочатку відмовитися від податкового номера і поставити відмітку в старому паспорті у податківців, а вже потім вирушати до органів міграційної служби за отриманням заповітного шматочка пластика.

Крім того, подальші маніпуляції з ідентифікаційним кодом будуть пов’язані з певними незручностями. Якщо раніше, отримуючи або відмовляючись від податкового номера, ви зверталися тільки до податкової, то тепер вам необхідно буде йти і до фіскалів, і в органи міграційної служби (чи ЦНАП). Причина в тому, що ідентифікаційний код буде значитися безпосередньо на пластиковій карті серед «видимих» даних (див. вище).

Термін дії ID-паспорта. На відміну від старого доброго паспорта-книжечки, термін дії пластикового «побратима» обмежений.

Паспорт, виданий в період з 14 до 18 років, діє 4 роки, а виданий після повноліття — 10 років

Таким чином, після спливу зазначених термінів вам знову доведеться звертатися до ДМС за місцем реєстрації або до відповідного ЦНАП.

ID-паспорт засновника. Засновник вашого підприємства «попереду планети усієї» все ж таки змінив паперовий паспорт на пластиковий?

Підприємству (читай: бухгалтеру або юристу ☹) доведеться ще і потурбуватися про актуалізацію даних в ЄДР* і статутних документах (якщо в них також фігурують реквізити паспортного документа прогресивного засновника юрособи). Причина в тому, що при формуванні пластикового паспорта звичної серії і номера вже не буде. ID-паспорт має свій специфічний номер.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань.

Проте спершу засновник як фізична особа повинен внести дані про новий паспорт у ДРФО. Для чого подати заяву № 5ДР або № 5ДРП (для фізосіб, які з релігійних міркувань відмовилися від ідентифікаційного коду). До речі, це ж стосується і ФОП зі свіженьким ID-паспортом.

Потім треба буде внести зміни до статуту юрособи (знову ж таки якщо паспортні дані фігурують у статутному документі) і підкоригувати дані в ЄДР.

Для цього вам необхідно:

1) провести збори засновників, на яких прийняти рішення про актуалізацію даних у ЄДР і затвердити нову редакцію статуту (якщо у статуті згадуються паспортні дані);

2) подати державному реєстратору:

а) заяву (форма 3);

б) протокол загальних зборів засновників, де зафіксовані рішення з питань, про які ми сказали вище;

в) нову редакцію статуту (при необхідності вносити зміни ще і у статутні документи).

До речі, паспортні дані в ЄДР фігурують і у бенефіціарного власника-контролера. Тож якщо ваш засновник ще і бенефіціар, то доведеться також вносити зміни до ЄДР і з цього приводу.

Директора і підписанта зміни не торкнуться. Їх паспортні дані в ЄДР не фігурують. Якщо, звичайно, у директора і підписанта є ідентифікаційний код.

А що нам за це буде?

Якщо говорити про заміну старого паспорта на пластиковий, то відповідальності ніякої не передбачено. Законодавець не встановив ані обов’язкового обміну старих паспортних документів на нові, ані граничних термінів для такої процедури.

Дитина, на сьогодні досягши 14 років, паспорт не отримала? У такому разі її законному представникові «світить» попередження згідно з ч. 1 ст. 197 КпАП. Якщо ж законного представника вже притягали за ч. 1 цієї статті впродовж року — тоді йому загрожує штраф у розмірі від 17 грн. до 51 грн. за ч. 2 ст. 197 КпАП.

Крім того, фізична особа (у тому числі ФОП або засновник підприємства як фізична особа), що не відкоригувала дані в податковій, наражається на фінансову відповідальність відповідно до п. 119.1 ПКУ (ср. 025069200). Санкція складає: 85 грн. — для першого правопорушення; 170 грн. — якщо особа вже притягувалася до відповідальності за п. 119.1 ПКУ впродовж року.

Якщо засновник змінив паспортні документи, але при цьому не були внесені зміни до ЄДР або статуту, то прямої відповідальності не передбачено. Про це відносно статуту йшла мова ще в листі Державної реєстраційної служби від 31.12.2014 р. № 1957/19-14-7.2. І фінансова відповідальність підприємству у такому разі не загрожує. Адже дані про засновника, внесені до ЄДР, в податкові бази даних переносяться автоматично. А немає даних у ЄДР, значить, і до підприємства запитань немає.

Засновник-«багатоверстатник» ☺ є і директором, і особою, на яку покладені обов’язки з ведення бухгалтерського обліку по базі податківців? Та ще й має право здійснювати розрахунки за паспортом? У такому разі внесення запису до ЄДР без подання заяви за формою № 1-ОПП відносно даних про особу, на яку покладені обов’язки із ведення бухгалтерського обліку, загрожує санкціями за ПКУ.

За невнесення змін до даних відповідного податкового реєстру підприємству загрожує фінансова санкція згідно з п. 117.1 ПКУ: 510 грн. — для першого правопорушення; 1020 грн. — якщо порушення не усунене або підприємство вже притягувалося впродовж року на підставі п. 117.1 ПКУ.

Такі ж негативні наслідки можуть настати, якщо ви не подали форму № 1-ОПП відносно директора (що відмовився від ідентифікаційного коду), який є ще й особою, на яку покладені обов’язки з ведення бухгалтерського обліку.

У результаті, як це часто трапляється, ID-паспорт — ідея чудова і прогресивна, проте реалізація цієї ідеї в Україні доки «шкутильгає». Сподіваємося, що процедурні прогалини будуть усунені і ми в найближчому майбутньому відчуємо на собі усі принади життя з паспортом у формі ID-картки.

висновки

  • Паспорти у формі книжечки є безстроковими.
  • Заміна «старого» паспорта на ID-паспорт відбувається у рамках внесення змін до паспортних даних (наприклад, зміна прізвища) або при відновленні в результаті втрати.
  • Паспорт, виданий в період з 14 до 18 років, діє 4 роки, а виданий після повноліття — 10 років.
  • Громадяни, яким виповнилося 18 років, можуть внести в ID-паспорт ЕЦП.
  • Отримання засновником зареєстрованого підприємства ID-паспорта вимагає актуалізації даних про юрособу в ЄДР.
ID-паспорт, ідентифікаційний код, термін дії додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті